تمرین تیم ملی به صورت جدی از صبح دیروز در کمپ مجهز بشیکتاش آغاز شد.

محمدحسین زرندی / کارلوس کروش دیروز تقریباً از همه چیز رضایت داشت به غیر از عدم حضور بازیکنان پرسپولیس، استقلال و سپاهان. تمرین صبح که تمام شد، به سراغ کروش رفتیم تا در مورد شرایط تیم ملی با او صحبت کنیم. این مربی حرفه‌ای، با گشاده‌رویی، دعوت‌مان را پذیرفت و این طور بود که سر حرف‌مان باز شد:
*تبریک می‌گوییم. کمپ بسیار مجهزی را انتخاب کرده‌اید.
بله خوشبختانه همان‌طور که می‌بینید اینجا فضا و اتمسفر عالی داریم. امکانات و کیفیت بسیار بالاست و همه بازیکنان با تمرکز کامل به کارشان ادامه می‌دهند. در حال حاضر همه چیز در بهترین حالت خود قرار دارد.
*پس عدم حضور بازیکنان اصلی تیم ملی که باید از استقلال، سپاهان و پرسپولیس بیایند مشکلی به وجود نیاورده است؟
چرا، با این موضوع مشکل بسیار بزرگی داریم. تیم ملی در حال حاضر شبیه املت بدون تخم‌مرغ است! البته من نمی‌گویم آنها بازیکن اصلی هستند یا نیمکت‌نشین. باید بیایند و در تمرینات و مسابقات ثابت کنند بازیکن اصلی هستند یا نه. من به شما یک جمله می‌گویم: پختن املت بدون تخم‌مرغ، کار بسیار سختی است ولی الان زمانی است که باید به جلو و به آینده فکر کنیم. باید از این زمان برای انجام کار، به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و به انجام وظایف‌مان بپردازیم. نمی‌توانیم با عذرخواهی و توجیه کارمان، برنده باشیم. من داشتم در مورد تاریخ ایران در گذشته‌ها مطالعه می‌کردم که به یک ضرب‌المثل بسیار جالب برخوردم و آن را از ایرانی‌ها آموختم. ما باید در مورد آینده‌ای که پیش روی‌مان قرار گرفته تمرکز داشته باشیم. این دقیقاً معنی آن ضرب‌المثل معروف ایرانی‌هاست که می‌گویند یک میوه شاید در ابتدا ترش باشد اما اگر از زمان و فرصت بهترین استفاده را ببریم به یک خوراکی شیرین بدل می‌شود (منظور کارلوس کروش، ضرب‌المثل معروف «گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازی» است).
*شما چقدر به آینده تیم ملی با این شرایط خوشبین هستید؟
خوشبینی من زمانی افزایش پیدا می‌کند که مسئولان و اطرافیان تیم ملی بیشتر از گذشته از ما حمایت کنند. در این صورت است که می‌توانم بگویم یک مربی خوشبین به آینده هستم. ما در میانه راه هستیم، درست در وسط یک جنگ تمام‌عیار. در حال حاضر زمانی برای گلایه نیست. نمی‌توانیم حالا که فرصت اندکی تا شروع بازی‌ها باقی مانده، بهانه بیاوریم و بگوییم تفنگ‌مان، گلوله ندارد. باید بجنگیم و پیروز شویم. تکرار می‌کنم که توجیه و عذرخواهی، برنده را مشخص نمی‌کند. ما ضرب‌المثلی در زبان پرتغالی داریم که می‌گوییم وقتی سگ نداری، با گربه بجنگ و برنده شو! باید در دعوا و جنگ، شهامت و انگیزه پیروزی داشته باشیم.
*شما به فدراسیون و حمایت‌های این نهاد اشاره کردید. آیا در حال حاضر حمایتی می‌بینید؟
بله حمایت می‌شویم! الان دیگر زمان آن نیست که تمرکز تیم را با اعتراض به هم بزنم. نمی‌خواهم تمرکز را از تیمم بگیرم و ذهن‌مان معطوف به مسئله دیگری شود. این کار تیم ملی و فدراسیون نیست که هر کدام جداگانه و تنها باشند. مسئله، تعامل و تعهد دوطرفه است. نمی‌خواهم تا روز بعد از بازی با ازبکستان و قطر حرفی در مورد حمایت یا عدم حمایت از تیم ملی به زبان بیاورم و راجع به این موضوع صحبتی کنم. بازیکنان را در اختیار دارم و باقی یاران نیز تا روز پنج‌شنبه به ما اضافه می‌شوند. امیدوارم بازیکنان پرسپولیس، سپاهان و استقلال را نیز در بهترین شرایط داشته باشم.
*یعنی باور کنیم از شما و تیم ملی حمایت می‌شود؟
من همه چیز را شفاف بیان می‌کنم تا همه متوجه شوند. اگر تیم ملی همان حمایتی که نیاز دارد را ببیند، ما بهترین نتایج را به دست می‌آوریم. حمایت و امید دادن به تیم ملی، لازمه کار ماست. کارها باید درست انجام شود و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارد. ما کار خودمان را می‌کنیم اما احساسم می‌گوید اگر حمایت‌ها از تیم ملی به لحاظ مالی و معنوی شبیه حمایت از باشگاه‌ها بود، ما با کمترین مشکل مواجه می‌شدیم.
*در این شرایط، یک خبر خوب هم برای شما وجود دارد، اینکه 5 بازیکن اصلی ازبکستان در بازی مقابل ایران محروم هستند. این را می‌توان یک وزنه خوب دانست؟
نمی‌دانم از این مسئله چگونه باید استفاده کنیم. باید اول ببینیم در بازی مقابل ازبکستان چه پیش می‌آید. کسی نیست که تضمین بدهد و گارانتی کند که 5 بازیکن محروم، حتماً جزو یاران اصلی تیم ملی ازبکستان هستند! برای من مهم است که ما چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ ما با قابلیت‌های خودمان باید برنده شویم نه با ضعف حریف. نمی‌خواهم به خاطر ضعف حریفان به سه امتیاز بازی‌های پیش رو برسیم بلکه باید بازی خوب و قدرتمندی ارائه دهیم و پیروز شویم. ما برای برد به تاشکند سفر می‌کنیم و طوری مقابل ازبکستان بازی را مدیریت خواهیم کرد که در پایان کار، وقتی درون رختکن در آئینه خود را می‌بینیم، سرمان را بالا بگیریم و با خوشحالی و افتخار راجع به بازی حرف بزنیم.
*به هر حال چشم 70 میلیون نفر به تیم شماست و همه ایرانی‌ها آرزو دارند این بار شما برای‌شان سهمیه رسیدن به جام جهانی را به دست آوردید. این موضوع کارتان را سخت نمی‌کند؟
اگر این طور باشد که شما می‌گویید، کشوری مثل چین یک میلیارد نفر جمعیت دارد و همه آنها آرزو دارند یک روز تیم‌شان قهرمان جام جهانی شود! ولی این کافی نیست. آرزوهای بزرگ برای رسیدن به یک افتخار بزرگ کافی نیست، باید تلاش‌های بزرگی هم داشته باشید. نباید فقط زیر درخت آناناس بنشینید و آناناس‌ها را تماشا کنید. باید بروید جلو، باید کار کنید، تلاش و کوشش داشته باشید تا به همه چیز برسید. ایران 70 میلیون نفر جمعیت دارد و چین یک میلیارد نفر ولی در زمین بازی، همه تیم‌ها با یازده نفر به میدان می‌آیند و جنگ یازده به یازده جریان دارد. اگر نرویم و با تمرینات مداوم و تلاش زیاد، خودمان را نسازیم، قطعاً آرزوی 70 میلیون نفر تأثیری در گرفتن سهمیه جام جهانی ندارد. قانون بازی فوتبال این است «آرزوی کمتر، کار بیشتر» دوباره تکرار می‌کنم کمتر آرزو می‌کنیم و بیشتر کار می‌کنیم. واقعیت این است که آرزو کردن هیچ‌کس را به موفقیت نمی‌رساند چون شاید خیلی‌ها تنبلی کنند. فقط آرزو داشته باشند و از کار کردن فراری باشند.
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mm IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    24 20
    آقا 70 میلیون که تعداد یارانه بگیراس. 85 میلیون جمعیته بی سواد
  • سامان IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    33 4
    بسیار تشبیه بجاییست!!
  • وادلان IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    56 5
    واقعا افرین بر چنین مربی با دانشی. من یکی به خودم میبالم بابت داشتن چنین مربی بزرگ و فهمیده ای برای کشورم. مثل مربیان وطنی در فضا سیر نمی کند. واقع بین و قاطع. اقای مظلومی مربیگری که بلد نیستی لا اقل حرف زدنو از کیروش بیاموز. خبر لطفا بچاپ
  • حامد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    3 80
    تیم ملی من!!!مگه ارث پدری
    • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
      22 4
      عزیز برادر این یعنی اینکه نسبت به این تیم تعصب داره
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
      14 4
      رکورد منفی زدی! نسبت 100 به صفر!
  • خ IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    12 47
    از عجايت فوتبال ما كيروش(مربي به اين بزرگي) از سپاهان قهرمان ليگ برتر و سوپر جام ايران تنها يك نفر رو دعوت كرده مثلا بهترين خط دفاع ليگ از كدوم تيم بود
  • ایرج IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    0 27
    اقا کیروش مگه زورتون میشه ی رو نزارید ای همه می نویسین که درسته هیچ کدومش یه پاپاسیم ارزش نداره حد اقل اسم ها رو درست بنویسید
  • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    14 21
    یعنی اینا که هستند گوجه اند؟
  • حسین IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    26 2
    واقعا جواب سوال آخر واقع بینانه است!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    58 2
    این صحبت های کروش، اندازه یه درس 4واحدی دانشگاه، مطلب برای یادگرفتن داره...
  • داريوش IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    10 40
    جوش نزن ، پولتو بگير حالشو ببر ، كار اينجا از اين حرفا گذشته ، با سياست " هر چه بادا بادا " برو جلو !
  • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    34 6
    آرزو کردن هیچکس را به موفقیت نمی رساند.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    60 0
    سوال آخر رو خیلی زیبا جواب داد...
  • امید IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    58 3
    این قسمت هاخر مصاحبه اش فرق تفکر ما با غرب ها رو نشون میده حرف قشنگی کیروش گفت آرزو کمتر تلاش بیشتر
  • یوزارسیف IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    38 1
    از طرز سخن گفتن آقای کیروش میتوان حرفه ای بودن جدی بودن ودریک کلام عزم راسخ برای به سرانجام رساندن کار را لمس کرد.
  • حسنی کوچ IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    44 2
    ببینید مربی حرفه ای یعنی کروش که حتی داره فرهنگ ما رو هم مطالعه میکنه
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    10 3
    نه شما (خبر آن لاین عزیز) و نه جوانان عزیز اصلا خودتون رو خسته جام جهانی و مدال تو المپیک نکنید. تعویض رئیسهای فدراسیون (امروزه) ، ضربه فنی شدن تمام کشتی گیرانمون در المپیک قبل ، اینکه در سه بازی تیم ملی قطبی فوق العاده بود و یهو حذف شد ، اینکه در جام جهانی 94 ایران با یوگسلاوی (قهرمان اروپا) و حتی آمریکا اونجوری بازی کرد و بعد یهو در بازی با آلمان همه وایساده بودن نگاه میکردن همه و همه نشون میده دستهائی پشت پرده همیشه اومدن و نذاشتن ما مدال ببریم یا به جام جهانی بریم یا قهرمان بازیهای آسیائی بشیم دستهائی که دوست ندارند مردم شاد بشن. همین الانم خیالتون راحت که ما جام جهانی نمیریم خودتون رو هم اینقدر خسته نکنید.
  • دانیال TR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    3 9
    اگه میشه ساعتهای تمرین تیم ملی و دقیق بگید:) تشکر
  • احمد US ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
    20 3
    حیف این مربی که سرمربی ایران شد که یکی مثله مظلومی بیاد از تفکراتش انتقاد کنه! تا بهش میگی بالای چشت ابرو هست میگه من 4تا دربی بردم!