۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰

قاسم محب علی می گوید: با تشدید دامنه و ابعاد آن برای گروهها کشتار بچه و بزرگ و کودک تفاوتی نمی کند.

زهرا خدایی


کوفی عنان روز دوشنبه به سوریه سفر خواهد کرد تا در مورد فاجعۀ روز جمعه که منجر به کشته شدن 90 غیرنظامی شد، با مقامات سوریه گفتگو کند. لازم به یادآوری است که طرح آتش بس کوفی عنان از 12 آوریل در سوریه به اجرا درآمده اما شهرهای مختلف سوریه همچنان صحنۀ تبادل آتش میان مخالفان و نیروهای دولتی است. قاسم محب علی، سفیر اسبق کشورمان در مالزی و یونان و کارشناس جهان عرب دربارۀ کشتار شهر الحوله می گوید: روز جمعه ظاهراً نیروهای دولتی مقر مخالفان در شهر الحوله را شناسایی و سپس با توپ مورد هدف قرار دادند. این فاجعه نشان داد که در سوریه تنها جنگی سیاسی در کار نیست که نزاع میان قدرت دیکتاتوری و مردم باشد بلکه جنگی تاریخی نیز هست که با کینه توزی فرقه ای نیز همراه شده است که علویهای در قدرت نیز طی سالهای متمادی به آن دامن زده اند.
محب علی می افزاید: در واقع جنگ، میان دو قوم و مذهب است و با جنگ سیاسی تفاوت دارد. از این رو با تشدید دامنه و ابعاد آن برای گروهها کشتار بچه و بزرگ و کودک تفاوتی نمی کند. از سویی در سایۀ این جنگ طائفی دولت تصور می کند که می تواند به حیات خود ادامه دهد. همانطور که پیشتر نیز گفته بودم، نقطۀ ضعف همۀ جنبش های اعتراضی در خاورمیانه اینست که نظامی شود و طرفین دست به اسلحه ببرند.
این کارشناس جهان عرب می افزاید: البته در بیان حقایق باید به اشتباهات هر دوطرف تأکید کرد؛ هم دولت و هم مخالفان دست به اقدامات ضدحقوق بشری زده اند؛ اما نکتۀ حائز اهمیت اینجاست که مسئولیت حکومت متفاوت است و بار سنگین تری بر دوش دارد. دولت می توانست در ابتدای امر با برگزاری انتخابات آزاد و رفراندوم راه را برای اصلاحات سیاسی و جلوگیری از جنگ طائفی فراهم آورد. 
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که ایران باید چه مسئولیتی در قبال این فاجعه داشته باشد گفت: امام خمینی(ره) در زمان حیات خود در تلاش بود تا امنیت خاورمیانه را در بستر خاورمیانه و جهان اسلام تأمین کند. سیاست دولت سوریه قابل دفاع نیست و می تواند منافع ایران را در میان مدت به خطر بیندازد. راه حل برون رفت از بحران سوریه اینست کمیته ای بیطرف تشکیل شود که زمینه های برگزاری انتخابات آزاد و تدوین قانون اساسی را فراهم آورد.

49263


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    6 0
    نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی است هر که بالاتر رود ابله تر است استخوانش سخت تر خواهد شکست
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    2 15
    تو واقعا کرشناسی ؟یا سوخنگوی رسمی وهابیها وسلفی ها
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    4 12
    تصاویر این جنایات نشان داد که جز از وهابیون و القاعده چنین کاری از کس دیگری ساخته نیست.
    • مجتبی IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
      3 0
      مگر آقای اسد هم به خیل وهابیون پیوستند؟!