اعلام نتایج آزمون دکتری در روز 28 خرداد و اعلام اسامی داوطلبان برای مصاحبه اعتراض های زیادی به همرا داشت.

به گزارش خبرآنلاین؛ بسیاری از داوطلبان که نام آنها در فهرست مجازان بوده است در مرحله مصاحبه به هیچ دانشگاهی معرفی نشدند و برای اعتراض مقابل سازمان سنجش تجمع کردند.
پس از کش و قوس های بسیار، امروز سرپرست سازمان سنجش حاضر شد به ابهامات داوطلبان آزمون دکتری پاسخ دهد.
ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دانشگاهها تا 15 مرداد فرصت دارند نتایج مصاحبه مجازین آزمون دکتری را به سازمان سنجش اعلام کنند و سازمان نیز اسامی بیش از 10 هزار و 182 پذیرفته شده نهایی آزمون دکتری را تا 20 شهریور اعلام خواهد کرد.

 

تغییرات دومین آزمون

وی با اشاره به اصلاحات دومین آزمون دکتری نیمه متمرکز و تغییرات این آزمون نسبت به اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز، می افزاید: کاهش تعداد معرفی شدگان به دانشگاه‌ها یکی از این تغییرات بود، به گونه‌ای که سال گذشته به دلیل افزایش تعداد مجازین و معرفی‌شدگان آزمون دکتری به دانشگاه‌ها برای مصاحبه و غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخاب معرفی‌شدگان، در نهایت به دلیل وجود برخی اعنراضات، با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی 3500 ظرفیت جدید ایجاد شد.وی با بیان اینکه امسال آزمون دکتری اصلاح شد و در آن در فرایند پذیرش و اعلام معرفی‌شدگان برای مصاحبه به دانشگاه‌ها اصل عدالت رعایت شده است، می گوید: در دفترچه ذکر شد که پس از انتخاب رشته داوطلب با توجه به ظرفیت هر کد رشته محل دانشگاه‌ها، بر اساس اولویت کدرشته محل انتخابی و نمره علمی آزمون و سایر ضوابط مثل سهمیه‌ها، از بالاترین نمره برای مصاحبه دعوت می‌شوند اما برخی داوطلبان از این مساله که 50 درصد ظرفیت آزمون دکتری به سهمیه ایثارگران و مربیان تعلق دارد، غافل بودند.

وی با بیان اینکه با این شیوه پذیرش امسال اصل عدالت رعایت شد، می گوید:‌ اگر بعد از اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان در شهریور ماه ظرفیت خالی وجود داشت، بر اساس رتبه و بالاترین نمره افراد جدیدی برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد.
 

کجا گفتیم که سه برابر ظرفیت معرفی می کنیم؟

به گفته خدایی، سازمان سنجش در هیچ اطلاعیه رسما اعلام نکرده بود که سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی می کند: اینگونه استنباط می‌شود که سازمان 16 هزار داوطلب را به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که اگر بر اساس ظرفیت 10 هزار نفر در نظر بگیریم میزان 1.6 برابر ظرفیت می‌شود. بر این اساس با احتساب سهمیه‌ها میزان معرفی افراد به دانشگاه‌ها برای مصاحبه 3.1 برابر ظرفیت خواهد بود و با در نظر گرفتن رشته‌محل‌ها میزان معرفی افراد بین 4 تا 11 برابر در هر رشته محل بوده است.

 

مانند سال های پیش بود
این درحالی است که چند روز پیش حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به خبرآنلاین گفت: ما دقیقا مانند آزمون کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد عمل کردیم که وقتی فردی بالاترین نمره را دارد، اولویت های انتخابی اش بررسی می شود و اگر در اولویت اول خود پذیرفته شود اولویت های بعدی وی دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد و افراد بعدی هم به همین صورت بررسی می شوند.

در همین زمان رئیس سازمان سنجش تغییر کرد و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابراهیم خدایی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس این سازمان شد.

داوطلبان برای رسیدن به خواسته خود در مقابل مجلس تجمع کردند و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز برای پاسخگویی از خدایی دعوت کرد. در این زمینه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرد که سازمان سنجش مطابق با‌‌ همان دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌هایی که صادر کرده بود عمل کرده است البته ابهامات به مسئولان این سازمان اعلام شد.
وی بیشتر مشکل را عدم اطلاع رسانی درست سازمان سنجش دانست.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب EU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    16 0
    عدم اطلاع رسانی؟ بی خبری از 50% سهمیه ی ایثارگران؟ عدالت؟ به نظر شما دلیلی که برای زیاد بودن مجازین آوردند درسته واقعا؟ آیا به خاطر این نبوده که بی خبر از نحوه پذیرش جدید برای امسال اقدام به این کار کردند؟ آقای زاهدی! برای خود مسئولین سنجش هم نتیجه ی حاصل از انتخاب رشته داوطلبان معلوم نبود و گرنه این تعداد رو مجاز اعلام نمیکردند! بعد که دیدند نتیجه اینطور شده رفتند دنبال علت گشتند و پیدا هم کردند!!!مسولین سنجش باید قبل از داوطلبها برای خودشون اطلاع رسانی کنند! سعی و خطا جز جدایی ناپذیر پیشرفت در این مملکت هست. مطمین باشید سال آینده روش جدیدتری مورد سعی وخطا قرار خواهد گرفت. اصل اینه که سازمانهای ما مصون از اشتباه هستند!!!این اصل رو نمیشه به هیچ صورتی رد کرد!!! ممنون از خبر آنلاین.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    24 0
    میدونی کجا گفتی سه برابر، صفحه یک بخش الف دفترچه انتخاب رشته گفتید چند برابر ظرفیت کد رشته امتحانی (دقت کنید گفتید کد رشته امتحانی نه رشته محل) در همان صفحه گفتید هر شخص حداکثر به سه کد رشته برای مصاحبه میفرستید در حالیکه 4کدرشته فرستادید این حق دیگر افراد را خراب کرده است، گفتید امتحان ضریب1 و مصاحبه ضریب2 می باشد من که مجاز شدم ولی مصاحبه دعوت نشدم این ضریب 2 مصاحبه را چطور واسه من اعمال می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ راستی در مورد مصاحبه آقای سرورالدین چه نظری دارید که گفته بود" سه برابر نفرستادیم مصاحبه بلکه 1.5 برابر بوده و معترض بودم چون قرارمون 3برابر بود" و اینکه گفته بود "برابر با هیچکدام از بخشنامه های قبلی عمل نشده است"؟؟؟؟ راستگو بودن و قبول کردن اشتباه نشانه کامل شدن شخصیت فرد
    • بدون نام EU ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      20 0
      شما مثل اینکه نمیدونی سازمان سنجش مصون از اشباه هست؟!!!!خب سرورالدین این اصل بسیار واضح رو رد کرد؟!!! بنابراین جز استعفا حقش چیزی دیگری خواهد بود؟!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    14 0
    من هم صفحه اول دفترچه انتخاب رشته را دیدم و حرف دوست بالا رو تایید می کنم.آیا خیر آن لاینی ها حاضرند همین مورد را از مسئولین فراموشکار سنجش بپرسند.متن نوشته دفترچه: پس ازمعرفي به عنوان چند برابر ظرفيت در كدرشته و يا كدرشته محل هاي انتخابي (حداكثر تا 3 كدرشته محل) با توجه به نتيجه مصاحبه آنان و منحصراً بر اساس اولويت كدرشته محل هاي انتخابي هر داوطلب و ظرفيت اعلام شده صورت خواهد گرفت
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    13 1
    آدرس دریافت دفترچه از سایت سنجش که در آن این مساله ذکر شده برای خبر آن لاینی ها http://www6.sanjesh.org/download/91/doktora1391.zip
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    18 0
    از اول هم میدانستیم قرار نیست کسی به داد ما برسد. اون هم از نماینده مردم!! در مجلس که گفته خلافی صورت نگرفته. شما خوش باشید. ما هم خدایی داریم.
  • اکرم IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    4 2
    معترضین گرامی با شماره تلفن 6133 دفتر ریاست جمهوری تماس بگیرید یه کم معطلی داره اما نتیجه می ده اعتراضتون رو عنوان کنید تا به آقای احمدی نژاد برسونن. گفتن اگه تعداد انتقادات زیاد باشه رییس جمهور پیگیری می کنن. ضمنا ایشان باسواده لااقل تو حساب دو دو تا اشتباه نمی کنه