کمبود ویتامین D در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌تواند بیماری‌های زیادی به وجود آورد از جمله بروز عفونت‌های خاص، دیابت و حتی بعضی از انواع سرطان‌ها.

آخرین تحقیقات کارشناسان آمریکایی نشان می‌دهد یک پنجم کودکان بین 1 تا 11 سال در این کشور به میزان کافی ویتامین D مصرف نمی‌کنند و به این ترتیب ممکن است به دسته خاصی از بیماری‌ها از جمله داشتن استخوان‌های ضعیف و شکننده دچار شوند.

دکتر جاناتان مانسباچ از مرکز پزشکی هاروارد در این باره گفت: این بررسی‌ها زنگ خطر را برای دست‌اندرکاران امر سلامت به صدا در آورده است. تحقیقات ما نشان می‌دهد کمبود ویتامین D در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌توان بیماری‌های زیادی به وجود آورد که از جمله آن می‌توان به بروز عفونت‌های خاص، دیابت و حتی بعضی از انواع سرطان‌ها اشاره کرد.

سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به دلیل کمبود ویتامین D به این بیماری‌ها دچار می‌شوند، این در حالی است که با مصرف به اندازه ویتامین D می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

البته این موضوع که یک کودک یا انسان بالغ به چه میزان احتیاج به مصرف ویتامین D دارد هنوز هم مورد بحث پزشکان است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان منتظر هستند تا سال آینده گزارش مصرف درست ویتامین D به پایان رسیده و منتشر شود. این تحقیق هم‌اکنون توسط مؤسسه دارو در آمریکا در حال انجام است که وظیفه استانداردگذاری روی مصرف داروها و مواد غذایی را به عهده دارد.

تحقیقاتی که سال گذشته در مورد ویتامین D منتشر شده بود نشان داد کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بالا رفتن کلسترول خون و بروز فشار خون شود. همچنین افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند با احتمال بیشتری به چاقی دچار می‌شوند.

این تحقیقات بین سال‌های 2001 تا 2006 و روی بیش از 3 هزار کودک به انجام رسیده است. در این تحقیقات میزان ویتامین D بدن این کودکان در فواصل منظم اندازه‌گیری شده است و احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون در آنها بررسی شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد نزدیک به 20 درصد از کودکان به کمبود ویتامین D دچار هستند که این موضوع می‌تواند بسیار برای سلامت آنها گران تمام شود. شاید بتوان از مهم‌ترین معضلات کمبود ویتامین D به ضعف استخوانی و دندانی اشاره کرد که می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت کودکان به وجود بیاورد.

این بیماری‌ها می‌توانند با مصرف 400 واحد ویتامین D در طول روز پیشگیری شود. مانسباچ در این باره گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که بسیاری از کودکان نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین D دارند. البته با مصرف شیر به میزان کافی و ماهی می‌توان تا حد زیادی کمبود ویتامین D را در بدن برطرف کرد، اما تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از کودکان این رژیم‌های غذایی را رعایت نمی‌کنند.

همچنین پوست بدن انسان قادر است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید قسمتی از ویتامین D مورد نیاز خود را تولید کند، اما در جوامع امروزی بسیاری از کودکان به دلیل تغییر شیوه زندگی به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند.

MsnBc، 26 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =