ایسنا نوشت:

بازار لاستيك كشور در حالي با كمبود قابل ملاحظه در برخي سايزها مواجه شده كه ستاد تنظیم بازار وعده داده تا نیمه نخست تیر ماه توزیع گسترده لاستیک توسط اتحادیه تعاونیهای لاستیک، روغن و فیلتر از سر گرفته مي‌شود.

به نظر می‌رسد مشکلات صنعت تایر تمامی نداشته و هر از چند گاهی خبرساز مي‌شود. در اين بين مصرف‌کننده متضرر واقعي است، چرا كه تولیدکنندگان داخلی هر بار كه قیمتهايشان را بالا برده‌اند، عاملی وجود داشته تا تقصیرها را گردن آن بیندازند. فراموش نکرده‌ایم زمانی را که تولیدکنندگان داخلی ظرف مدت یک سال سه بار قیمتهاي خود را بالا بردند و هر دفعه هم یا گرانی مواد اولیه یا تحریم را عامل افزایش قیمت خود اعلام كردند. دست آخر هم بالا رفتن دستمزد کارگرانی كه خودشان هم از این افزایش خبر نداشتند، بهانه افزايش قيمتها اعلام شد.

اما در حال حاضر بازار لاستيك با كمبود برخي از سايزها مواجه شده است. فعالان بازار می‌گویند به دلیل کاهش تولیدات، بازار با کمبود شدید برخی سایزها مواجه شده است. این در حالی است که اواخر سال گذشته لاستیک که همانند سایر کالاها و متاثر از نوسانهاي قیمتی دلار می‌رفت تا افزایش قیمت بالایی را تجربه کند، در نتیجه توزیع گسترده برخی از سایزها توسط اتحادیه سراسری تعاونیهای لاستیک و روغن به سرعت عقب‌نشینی کرد و در همان ایام این اتحادیه وعده داد تا با همکاری کارخانه‌هاي تولیدکننده لاستیک و ستاد تنظیم بازار روند توزیع لاستیک را در سال آینده ادامه خواهد داد و به مردم وعده داد در سال جاری نوسانهاي قیمتی را همانند گذشته در بخش لاستیک شاهد نخواهیم بود.

اما هم‌اکنون ماه سوم سال تمام شده و وارد ماه چهارم یا فصل تابستان شده‌ایم. فصلی که زمان آغاز مسافرتهای تابستانی و افزایش حجم درخواستها برای خرید لاستیک است. این در حالی است که نه تنها اتحادیه سراسری در این مدت به وعده خود عمل نكرده كه بازار هم در نتیجه کاهش تولیدات با کمبود شدید برخی از سایزها مواجه شده است.

کارگر - معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین و توزیع تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این باره گفت: شاید در برخی از سایزها کمبودهایی وجود داشته باشد، اما شدت آن به حدی نیست که باعث ایجاد نگرانی شود. کمبودی که هم‌اکنون در بازار شاهد آن هستیم، نتیجه مشکلاتی است که تولیدکنندگان در چند ماه گذشته در تامین مواد اولیه کائوچو داشته‌اند که باعث شده حجم تولید آنها کاهش یابد.

وی گفت: اما در شرایط کنونی مشکلات تامین مواد اولیه کارخانه‌ها برطرف شده و حتی برخی از آنها افزایش تولید را در برنامه های امسال خود لحاظ کرده‌اند.

او با بیان این‌که مدیریت بازار براساس نیاز بازار طراحی می‌شود، گفت: ستاد تنظیم بازار همواره سعی می‌کند بازار را به نحوی هدایت کند تا کمبودها برطرف شوند. بنابراین ممکن است گاهی نیاز به تزریق بیشتر تولیدات داخلی باشد و شاید زمانی نیاز باشد تا حجم تایرهای وارداتی افزایش یابد.

كارگر در پاسخ به این‌که چرا با وجود آگاهی از تاثیر توزیع لاستیک توسط اتحادیه سراسری این کار به صورت مستمر انجام نمی‌شود؟ گفت: قانونی برای انجام این کار وجود ندارد. ضمن اين‌كه کارخانه‌ها اعتقاد دارند تعاونیها مانند دیگر عاملهای توزیع بخش خصوصی از توان مالی کافی برخوردار نیستند. بنابراین تمایلی به ادامه همکاری ندارند.

این کارشناس بازار در پاسخ به این‌که در قانون بر حمایت از بخش تعاون تاکید شده و با وجودی که اکثر کارخانه‌هاي تولیدکننده لاستیک به نوعی دولتی محسوب می‌شوند، چرا در رابطه با توزیع لاستیک از طریق تعاونیها ستاد تنظیم بازار از اهرمهای قانونی استفاده نمی‌کند؟ گفت: برخلاف تصور عمومي کارخانه‌ها دولتی محسوب نشده و به عنوان بخش خصوصی شناخته می‌شوند. ضمن اين‌كه آنها مدعی هستند که تصمیمهاي فوق در حیطه هیئت مدیره کارخانه‌ها قرار دارد.

كارگر افزود: تجربه ثابت کرده استفاده از قانونهای اجباری در این موارد نتیجه معکوس خواهد داشت؛ بنابراین باید سعی کرد تعامل بین اتحادیه و تولیدات به صورت کدخدامنشانه باشد.

او در پاسخ به این‌که ستاد تنظیم بازار چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و آیا بالاخره در شرایط فعلی که بازار دچار کمبود است، شاهد تحقق وعده توزیع لاستیک در آینده خواهیم بود؟ گفت: ستاد تنظیم بازار همواره در تلاش است تا بتواند حداقل در بازار لاستیک با طراحی سیستمی موضوع توزیع تایر توسط تعاونیها را به صورت مستمر داشته باشد. ضمن اين‌كه با رایزنیهایی صورت گرفته درصدديم تا تعاونیها نیز همانند عاملان توزیع اصلی کارخانه‌ها از تخفیفات مشابه برخوردار باشند.

کارگر تصریح کرد: با توجه به کمبودهایی که در برخی از سایزها موجود است، با رایزنیهای صورت گرفته و قول مساعدی که انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت تایر داده و همچنین اعلام آمادگی اتحادیه سراسری تعاونیهای لاستیک و روغن در نیمه اول تیرماه مجددا شاهد توزیع گسترده برخی از سایزها از طریق اتحادیه سراسری و تعاونیهای تحت پوشش آن خواهیم بود که به طور قطع باعث بازگشت آرامش به بازار خواهد بود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تاجر IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    7 1
    تر خدا یکی هم به داد وارد کنندگان برسه با این قیمت دلار و همچنین قبول نکردن ال سی ایران باید تعطیل کنیم
  • امير IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    3 0
    ما كه اينقدر اذيتمون كردن وارداتو تعطيل كرديم راحت شديم
  • عمده فروش IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    1 0
    درحال حاضر قیمت سایز هایی که با کمبودشان در بازار مواجه هستیم سر به آسمان نهاده و مصرف کننده توان خرید ندارد و هر روزی که میگذرد به تعداد سایز هایی که با کمبود مواجه هستند افزوده میشود مسلما قیمتشان نیز افزایش می یابد من فروشنده لاستیکهای خارجی بودم بعد از نوسانات شدید دلار به فروش لاستیکهای ایرانی روی اوردم چون بعلت افزایش قیمت فروش لاستیک خارجی بسیار کاهش یافته در صورتی که کیفیت و کارکردشان به مراتب بالاتر است