مهر نوشت:

نوسانات پیاپی دلار در بازار، اقبال مردم را به خرید خودروهای وارداتی کاهش داده و در عوض، بخت و اقبال به خودروسازان داخلی رو کرده است در حالی که قیمت برخی خودروهای داخلی همچون پژو 206 ترمز بریده است.

با آغاز رسمی تعطیلات تابستانی در کشور و رو آوردن بسیاری از مردم به انجام سفرهای تابستانی، بازار خرید و فروش خودرو نیز داغ است. برخی رو به خرید خودرو آورده‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند که به خاطر داشتن یک سفر بی دردسر، خودروی خود را تعویض کرده و خودرویی نو یا مدل بالاتر برای خود دست و پا کنند.

همین امر سبب شده است که تقاضا برای خرید خودرو نسبت به ماههای گذشته، افزایش یابد اما تنها اینکه برخی قصد خرید یا تعویض خودروی خود را داشته باشند، کافی نیست، بلکه باید تمامی شرایط را سنجید تا بتوان در بازار خودرو، یک خرید خوب داشت.

سکته معامله خودروهای وارداتی در بازار

این افزایش تقاضا البته در حالی از سوی برخی از مردم به بازار وارد شده که نوسانات نرخ دلار در ماههای گذشته، بازار خودروهای وارداتی را با سکته مواجه کرده است و دیگر خرید یک خودروی وارداتی به دلیل اختلاف قیمتی که با خودروی داخلی پیدا کرده است، چندان به صرف نیست.

این در شرایطی است که در گذشته نه چندان دور، اختلاف اندک قیمت خودروهای وارداتی با توجه به کیفیتشان، نسبت به خودروهای تولید داخلی این انگیزه را تشدید می‌کرد که خریداران به سمت خرید خودورهای وارداتی سوق یابند و به خرید برندهای خارجی خودرو در بازار داخلی رو آورند.

اما نوسانات نرخ ارز، این کارکرد خودروهای وارداتی را کم رنگ کرد و حال این مشتریان هستند که به دلیل بالا رفتن فزاینده قیمت خودروهای وارداتی، ترجیح می‌دهند که برای خرید، به خودروهای تولید داخلی رو آورند.

باز هم بخت با خودروسازان  

این اقبال مردم به خرید خودروهای تولید داخلی، با سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مصادف و این تغییر رویکرد مردم در خرید خودروهای تولید داخلی، به نفع خودروسازان شده است؛ در حالی که برخی از خودروسازان صاحب نام، این را به خوبی متوجه شده‌اند و تولید خودروهای جدید را در بازار سرعت بخشیده‌اند.

این در شرایطی است که تولید خودروهای جدید، همراه با راه‌اندازی خط‌های تولید جدید نبوده است؛ بلکه خودروسازان از خطوط موجود خود برای تولید خودروهای تازه‌وارد استفاده کرده‎اند. نمونه آن نیز، خودرو 206 است که از جمله خودروهایی به شمار می‌رود که سهم مناسبی در بازار ایران دارد.

هم اکنون تولید خودروی 206 متوقف نشده، اما میزان تولید به اندازه‌ای کاهش یافته است که اثرات آن به خوبی در بازار مشهود است.

قیمت 206 ترمز برید

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان از این دارد که قیمت خودرو پژو 206 صندوقدار در بازار 17 میلیون و 800 هزار تومان و 206 تیپ 5 نیز، 21 میلیون و 500 هزار تومان است، این درحالی است که این قیمت در درب کارخانه 14 میلیون و 569 هزار تومان و 18 میلیون و 215 هزار تومان است.

همچنین، کمیاب شدن 206 در بازار و کاهش تولید آن، سبب شده است که بازار سیاهی شکل گیرد و دلالانی مثل همیشه وارد بازار شوند تا رهبری قیمتها را به عهده گیرند.

این در شرایطی است که محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که تولید 206 متوقف نشده است، بلکه بخشی از خط تولید این خودرو، به تولید رانا اختصاص یافته است.

راهکارهای جبران کمبود 206

وی اظهار داشت: برخی از مدل‌های پژو 206 با کاهش عرضه مواجه شده است، اما خودروساز قصد دارد به موازات کاهش عرضه 206 با عرضه رانا کمبود تولید را جبران کند.

این در حالی است که مطابق برنامه‌ریزی‌ها، تا نیمه دوم سال جاری، تولید پژو 206 و رانا به چرخه طبیعی باز می‌گردد.

جدول قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای گذشته سبب شده است تا قیمت برخی از انواع خودروهای وارداتی با افزایش مواجه شود. این در شرایطی است که بازار خودرو به دلیل کاهش تقاضا، با رکودی هم مواجه شده بود، اما هم اکنون باز هم به دلیل افزایش قیمت دلار، گویا قرار است که قیمت برخی از انواع خودروهای وارداتی، افزایش قیمت را تجربه کنند.

نام خودرو قیمت در بازار
سمند SE 14 میلیون و 570 هزار تومان
پژو 207 23 میلیون و 750 هزار تومان
پژو 206 V8 20 میلیون و 800 هزار تومان
پژو 405 15 میلیون و 100 هزار تومان
مزدا3 61 میلیون و 500 هزار تومان
مگان 41 میلیون و 500 هزار تومان
پراید 132 10 میلیون و 400 هزار تومان
سانگ یانگ رکستون 81 میلیون و 200 هزار تومان
هیوندایی سوناتا 79 میلیون و 500 هزار تومان
کیا سراتو 57 میلیون و 300 هزار تومان
ام وی ام X33 33 میلیون و 100 هزار تومان

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    104 1
    برادر از وضعیت بازار انحصاری نهایت سواستفاده رو می برند هم دولت 130درصد تعرفه میگیره هم دلار 2000 تومنی می فروشه و هم خودرسازاش سود می برندو از این رانت بخوبی بهره می برند و خودروها فروش نداره ولی دلالان به تعداد خودرو از خود تولید کننده می خرند و به قیمتهای بالاتر می فروشند و وزیر هم تنها کاری که در مورد وضعیت اسفناک بازار خودرو کرده لبخند بوده؟؟؟!!!چرا فکر نمی کنند و داستان شب عید می خواد به شکل بدتر تکرار کنند؟و دولت فقط تماشاچی و توجیه کننده باشه؟؟
  • محمد EU ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    211 2
    میگن آب که سر بالا بره پرایدم میشه 10میلیون.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    77 9
    همین شماها با این تیتر زدنا باعث میشید 206 که قیمت واقعی باید حدود 9 تومن باشه دوبرابر فروش بره. نکنید این کارارو . به جای اینکه به مردم توصیه کنید نخرند بیشتر دارین تو بازار التهاب ایجاد میکنید
  • رضا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    59 0
    ملت بزرگ ایران دوست دارند و تلاش میکنند که تمام وسایل مصرفی از تولیدات داخلی باشد ولی صدای مردم شنیده نمیشود چرا //خودرو یکی از این وسیله هاست با بدترین کیفیت ممکن و با بالاترین قیمت به مردم عرضه میشود کی پاسخ گو است خدا میداند / جلوگیری از واردات و بالارفتن ارز و گران شدن خودرو وارداتی به نفع تولیدات داخلی شده است که با هر کیفیتی که دوست داشته باشند به مردم عرضه کنند هیچ کس هم پاسخگو نیست دلیلش مشخص است چون ذینفع ها نمی خواهند به امید روزی که حق ملت گرفته شود
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    68 1
    کجایی برادر 206 اتومات شده نزدیک 28 میلیون
  • باران شب IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    80 0
    میشه قیمت ماشینی روبزنید منم بتونم بخرم خداییش 10 توامنم خیلیه یه ماشین دیگه معرفی کنید
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    93 0
    بازار انحصاری و تولیدات بی کیفیت.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    116 0
    اگر كسي براي يكهفته از منزل بيرون نياد و جوياي اخبار هم نباشه و پس از يكهفته در خصوص قيمتها پيگيري كنه ياد خاطرات اصحاب كهف مي افته و در كمال ناباوري به روند صعودي قيمتها لبخند خواهد زد.
  • محمد- ش IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    41 21
    فعلا با بودجه من کارگر ، پراید سالاره !
    • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      49 4
      کارگرا یعنی انقدر وضعشون خوبه؟!! منه کارمند رنو هم نمیتونم بخرم!
  • بدون نام EU ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    45 3
    آخه کی میاد ماشین وارداتی رو ول کنه بره ماشین داخلی بخره؟ این چه مقایسه‌ای است؟ قبلا هم تفاوت قیمت ماشین‌های داخلی و خارجی آنقدر زیاد بود که مشتریان آنها کاملا از یکدیگر متمایز بودند. یعنی کسی که قبلا می‌خواسته سوناتا یا اپتیما بخره ول کرده اومده مثلا مگان بخره؟ هر چند با این افزایش قیمت‌ها سازندگان داخلی سعی می‌کنند که قیمت محصولات خود را به نمونه‌های وارداتی نزدیک کنند حتی اگر کیفیتشان خیلی پایینتر باشد.
  • شیرازی EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    42 2
    کمبود 206 ترفندی برای گران تر فروختن و گرانتر قیمت گذاری کردن خودرو ها جدیدی که در راه هستند ،مثل رانا هست.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    37 1
    فقط به فکر تولید بیشتر کیفیت کمتر هستند 3 هفته است پارس اتومات خریدم 4 بار مراجعه به نمایندگی برای تعمیر داشتم اول بسم ا... ترمزا قفل میکرد خدا به داد مصرف کننده داخلی برسه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    47 0
    من یه کارمند ساده هستم بخاطر مشکلی که خانمم داره باید با ماشین هر روز ببرمش دکتر ام بخاطر قیمته که تقریبا 2 برابر شدنمیتونم حتی یه pk بخرم آخه چرا رو چه حسابی ماشینی که 7-8 میلیون باید بشه 18 توم چرا این وسط کی سود میبره متاسفم برای همه که دم از عدالت میزرنن اما اینجوری عدالت رو فدایی منافعشون میکنن،حتی شما رسانه به اصطلاح ملی، چرا پیگیری نمیکنید هروز میتونین از اروپا خبر بدین که وضعیت خراب اما از ایرا ن نهف جدی متاسفم
    • بدون نام US ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      0 0
      مشکل فقط قیمت خودرو نیست روند کم شدنشدن ارزش پولی و ثابت ماندن درامدها که باعث میشود یک کارمند نتواند یک ماشین کم کیفیت هم بخرد.
  • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    34 2
    به امید روزی که مسئولان واقعیت را بپذیرند و تعرفه ورود خودرو را صفر کنند.
  • سیاوش IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    22 0
    بازار داخلی خودرو با توجه به بالا رفتن دلار و به تبع او بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی، قیمت خودروهاشو بالا میبره. آخه خداوکیلی اینم شد حمایت از مصرف کننده؟ 207 شده نزدیک 30 میلیون تومنننننننننننننننن
  • زير خط مرگ CH ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    29 1
    لطفا قيمت دوچرخه روهم بذارين با اين قيمتها واين درامدها ماها محاله ماشين بخريم بريم سراغ دوچرخه ممنون ميشم
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    7 0
    سالهای قبل بحث حمایت از تولیدات داخلی بود ولی حالا که قطعات اتومبیل های ساخت ایران از چین می اید پس برای چی ما اسم اینکار را حمایت از تولید داخل می نامیم. بیایید تعرفه را برداریم ولی دلار را پنج هزار تومان قیمت بگذاریم که خیال همه راحت شود.مردم حق انتخاب داشته باشند و جلوی کالای قاچاق هم گرفته شود.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    13 3
    آقا نخريد والا ارزون ميشه چاره ارزون شدن نخريدنه ولي ما ايراني ها؟؟
  • فرزاد IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    6 0
    ای بابا اینجوری که نمیشه. ما 206 خریدیم میزنیم دنده عقب ماشین خاموش میشه. 1 ماهه نمایندگی هیچ کاری نکرده.میگن اب تو بنزین بوده. نمیفهمن که آب تو بنزین توی دنده جلو هم تاثیر داره ! محصولات بی کیفیت بی کیفیت بی کیفیت بعد وزیر میگه ما 13 همین خودرو ساز هستیم.اخه سر هم کردن که کاری نداره. یه خودرو bmw کلی زمان میبره تا تست بشه اندازه یکی از همون تست ها ایران یه پراید تولید میکنه. اونا واسه مشتری پولش و انتخابش احترام قائل هستند باید واردات خودرو آزاد بشه اگه تولیدات داخلی هم تونستند خودشون رو به تکنولوژی روز برسونن و رقابت کنن اگه نه که این خودرو های داخلی روز به روز گرون تر و بی کیفیت تر خواهند شد.