زمین‌شناسان سال‌هاست که حفاری‌های عمیقی را در پوسته زمین انجام می‌دهند اما هنوز حتی به نزدیکی گوشته زمین هم نرسیده‌اند. هم اکنون طرح متهورانه‌ای برای رسیدن به این لایه چسبناک درونی زمین در حال جریان است.

نخستین تلاش: پروژه موهول، باجا کالیفرنیا

در دهه 1950 / 1330، پس از اینکه گروهی از زمین‌شناسان آمریکایی یک کلوب شبانه به این نتیجه رسیدند که این اقدام ارزشش را دارد، اقدام به حفاری برای نمونه‌برداری از گوشته زمین نمودند؛ پروژه‌ای که نام موهول (Mohole) را برای آن انتخاب کردند. حفاری در سواحل کالیفرنیا آغاز شد، اما تنها با رسیدن به عمق 183 متری پروژه از سوی دونالد رامسفلد جوان متوقف شد.
 

عمیق‌ترین حفاری خشکی: گمانه فوق عمیق کولا، روسیه
پس از پروژه موهول، حفاری‌ها عمیق‌تر شد. عمیق‌ترین گمانه حفر شده بر روی خشکی در ناحیه‌ای دور افتاده در شمال‌غربی روسیه، تا عمق 12262 متری سطح زمین پیش رفت. با این وجود، این مقدار تنها یک سوم فاصله تا گوشته زمین است، چرا که پوسته قاره‌ای ده‌ها کیلومتر ضخامت دارد.
 

طولانی‌ترین گمانه: گمانه ساخالین-1، روسیه

در سال 2011 / 1390، شرکت نفتی اکسون موبیل ادعای حفر طولانی‌ترین گمانه دنیا را به طول 12345 متر مطرح کرد، اگرچه این گمانه به طور قائم حفر نشده بود. البته هدف شرکت به جای رسیدن به گوشته زمین، به دست آوردن نفت در فاصله نزدیک‌تر به سطح زمین بود.
 

نزدیک‌ترین به گوشته: سوراخ 1256D، کاستاریکا
 نزدیک‌ترین حفاری که تا کنون به سوی گوشته زمین انجام شده است گودال 1256D است، که توسط گروهی از دانشمندان در ساحل غربی کاستاریکا حفر شده است. این گودال به عمق 1507 زیر کف اقیانوس رسیده است. این میزان نزدیک‌ترین فاصله به گوشته زمین است، زیرا ضخامت پوسته در آنجا تنها بین 5 تا 5.5 کیلومتر تخمین زده می‌شود؛ ضخامتی که از اغلب مناطق روی زمین نازک‌تر است.
با این وجود، این سوراخ عمیق‌ترین گودال حفر شده در اقیانوس نیست. این افتخار به سوراخ دیگری به نام 504B در اقیانوس آرام شرقی می‌رسد. این گودال در یک پوسته ضخیم‌تر تا عمق 2111 متری زیر کف اقیانوس پایین رفته است.
 

و سرانجام، پروژه موهول:

زمین‌شناسان در حال آماده شدن برای جاه‌طلبانه‌ترین مجاهدت اکتشافی تاریخ علوم زمین هستند؛ تلاشی برای به دست آوردن نمونه‌ای از گوشته زمین. قرار است مته حفاری مستقر در کشتی ژاپنی چیکیو اقدام به حفاری در یکی از سه موقعیت ممکن نماید: باجا کالیفرنیا، هاوایی، و یا سواحل آمریکای مرکزی. اطلاعات بیشتر در این خصوص را اینجا بخوانید.
 53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    33 3
    زمین پنچر میشه ...دی
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      1 13
      برو بابا
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    14 5
    خیلی دوست دارم بفهم در اعماق زمین چه خبر کاش میشد فیلم بگیرند
  • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    7 8
    خیلی جالب بود بعد از سفر کامرون به عمیق ترین گودال زمین مشتاق این یکی ام.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
      2 1
      اره واقعا
  • شایان IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    7 5
    بسیار متشکرم. امیدوارم روزی پرده از اسرار زمین برداشته شه
  • سارا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 2
    عالی بود
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    3 2
    پرو
  • پوریا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 4
    بابا نکنید موجودات زیر زمینی میان بالا دعوا میشه ها نگین که نگفتیم