در سراسر زمین گونه‌های متنوعی از دوزیستان زندگی می‌کنند که هر کدام،‌ ویژگی و رفتار خاص خود را دارد. ‌شکل و یا رنگ جالبی دارند و تشخیص آن‌ها از محیط بسیار سخت است. با بعضی از این موجودات عجیب آشنا شوید

بهنوش خرم‌روز: دوزیستان موجودات متفاوتی هستند که هر کدام به نوعی، برای زندگی خود، ویژگی‌ها یا رفتارهای عجیب و غریبی دارند. بسیاری از آن‌ها، مانند سایر موجودات زنده زمین، به دلیل این که انسان محل زندگیشان را از بین برده، یا انواع آلودگی، یا شکار به دلایل مختلف، در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند و نیاز به حفاظت دارند. نیوساینتیست چند نمونه از این ویژگی‌ها و رفتارهای عجیب و غیرمعمول دوزیستان را انتخاب کرده که شما می‌توانید آنها را در گزارش امروز خبرآنلاین ببینید.

 

قورباغه شیشه‌ای:‌ قورباغه مشبک شیشه‌ای یا هیالینوباتراکیوم ولریوی، ساکن کاستا ریکا، پوست نیمه‌شفافی دارد که باعث می‌شود تشخیص آن از برگی که روی آن قرار گرفته،‌ واقعا سخت باشد. دوزیستان می‌توانند از پوستشان برای کارهای زیادی مثل نفس کشیدن یا جذب آب استفاده کنند،‌ اما جنبه منفی این توانایی این است که اگر به بیماری‌ها و عفونت‌های پوستی مبتلا شوند، زندگیشان کاملا به خطر می‌افتد. 
 

وزغ نقب‌زن: وزغ نقب‌زن مکزیکی یا رینوفرینوس دورسالیس، بیشتر زندگی خود را مدفون در زیر زمین می‌گذراند. آن‌ها تنها بعد از باران‌های سنگین تولید مثل می‌کنند و از مورچه‌ها و موریانه‌ها تغذیه می‌کنند. این که این گونه،‌ هیچ خویشاوند نزدیک زنده‌ای ندارد،‌ در این خانواده عجیب و نادر است. شاید برایتان جالب باشد بدانید بین قورباغه‌ها و وزغ‌ها از نظر علمی هیچ تفاوتی وجود ندارد. فقط مردم به آن‌هایی که پوست زبرتر و خشک‌تری دارند، می‌گویند وزغ!

سسیلین: سسیلین‌ها در واقع دوزیستانی هستند که ظاهرشان به مارها شبیه است. آن‌ها اغلب زیر زمین زندگی می‌کنند و دانسته‌هایی که در مورد آن‌ها داریم بسیار اندک است. آن‌چه ساکن ونزوئلا است و به اشتباه مارماهی پلاستیکی یا تیفلونکتس ناتانس نام گرفته، در حقیقت موجودی نیمه آبی است، در حالی که به عنوان حیوانی برای نگهداری در آکواریوم فروخته می‌شود.
 

سمندر آبی یال‌دار: سمندر آبی یال‌دار یا تریتوروس کریستاتوس در اروپای غربی زندگی می‌کند و در بسیاری از کشورها، گونه‌ای حفاظت‌شده است، چون تعداد آن‌ها به شدت رو به کاهش است. لاروها ساکن آب هستند،‌ اما قبل از این که به بزرگسالی برسند، در دوره نوجوانی خود، ساکن خشکی می‌شوند. نرها، زائده دندانه‌دار مشکی یال مانندی در طول بدنشان دارند که در واقع،‌ دلیل انتخاب این اسم برای آن‌ها است.
 

سمندر چینی: سمندر غول‌پیکر چینی یا اندریاس داویدیانوس،‌ بزرگ‌ترین دوزیست ساکن زمین است که طول آن تا 1.8 متر هم می‌رسد. البته وقتی با بزرگ‌ترین دوزیست، یعنی پریونوسوچز 9 متری،‌که منقرض شده، مقایسه کنیم، خیلی هم بزرگ نیست. این سمندر غول‌پیکر به دلیل از دست دادن محل زندگی، آلودگی و شکار به خاطر طب چینی، ‌به شدت در خطر انقراض قرار دارد. اما هنوز تحت تاثیر قارچ‌های کشنده بی.بی، ‌بیماری فراگیری که دارد جان دوزیستان سراسر دنیا را می‌گیرد، قرار نگرفته است. 
 53272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    14 1
    خدا را هزار مرتبه شکر که از دبستان تا الان و مابعد مجبور به حفظ نامهای علمی جانوران نبوده ایم و اسمهایی خیلی ساده برای آنها انتخاب کرده ایم. مثلا اگر قرار بود به قورباغه شیشه ای بگوییم "هیالینوباتراکیوم ولریوی" چه مصیبتی داشتیم!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    4 3
    فتبارک الله احسن الخالقین
  • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    5 1
    ماهی پادار برای کسانی که به فرگشت یا تکامل اعتقادی ندارند. آفرین آفرین
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
      2 2
      ان سسیلین‌ها چقدر عجیبن من به تکامل اعتقاد دارم اما اعتقاد ندارم همه چیز رو توضیح میده 100 % تکامل وجود داره و همه چیز همین الان هم داره به سوی کامل شدندش حرکت میکنه اما خیلی ها به صورت افراطی رو این قضیه تاکید میکنند سوال من اینه که با این همه سال تکامل چرا ما الان سگ هایی رو نمیبینیم که ماشین میرونن، شانپانزه هایی که اتوبوس سوار میشن، زرافه هایی که میرند خرید میلیون ها سال گذشته و این نوع تکامل و فرگشت مختص انسان، یکم جای تامل نداره؟