ابوالحسن بنی​صدر نخستین رئیس جمهور انقلاب اسلامی، برای چهارمین گزینه پیشنهادی خود جهت احراز پست نخست وزیری توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، او ابتدا حجت الاسلام سیداحمد خمینی فرزند امام(ره) را انتخاب کرد تا به قول خودش از تجربه بروز اختلاف بین مصدق و کاشانی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، جلوگیری کند. اما امام(ره)، صراحتاً با این پیشنهاد بنی صدر مخالفت نمود و طی نامه ای خاطرنشان کرد: «بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی این امور شوند. احمد خدمتگزار ملت است و در این مرحله با آزادی بهتر می تواند خدمت کند.»
پس از آن اگرچه روزنامه جمهوری اسلامی از جلال الدین فارسی به عنوان پیشنهاد حزب جمهوری اسلامی برای نخست وزیری نام برد اما بنی‌صدر، مصطفی میرسلیم، سرپرست شهربانی کل کشور و از اعضای حزب جمهوری اسلامی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد. روزنامه کیهان در 5 مرداد 59 از تدارک میرسلیم برای انتخاب کابینه خود خبر داد و از جلال الدین فارسی، دکتر باهنر، علی موسوی گرمارودی، موسی کلانتری، عبدالکریم سروش و کمال خرازی به عنوان وزرای احتمالی وی نام برد. بنی صدر طی نامه ای رسمی به مجلس، او را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد و میرسلیم نیز در 6 مرداد 59 برنامه های دولت خود را تشریح کرد.
اگرچه تصور بنی​صدر حاکی از نظر موافق مجلسیان با نخست وزیر پیشنهادی بود اما جو حاکم بر مجلس برخلاف این می نمود. جلسه​ای غیرعلنی در مجلس تشکیل شد و نتیجه​اش 7 مرداد 32 سال پیش از تریبون علنی اعلام شد.
در مشروح مذاکرات مجلس از آن روز آمده است که اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس  پس از پایان نطق​های پیش از دستور نمایندگان، خطاب به همکاران خود می​گوید: آقایان اطلاع دارید که دیروز درجلسه غیررسمی و غیر علنی مجلس آقا بنی صدر تشریف آوردند ومذاکراتی شد وایشان بدنبال بیرون رفتن از اینجا نامه ای فرستاده​اند که دیروز عصر بدست من رسیده و من به اطلاع مجلس می رسانم .«رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بعد از حضور درآن مجلس محترم و پیشنهادی که در جلسه خصوصی بتصویب رسید ناگزیر فعلا اخذ رای تمایل نسبت به نامزدی نخست وزیری بی وجه بنظر می رسد بنابراین تا اطلاع ثانوی موضوع را مسکوت بگذارید . رئیس جمهوری – ابوالحسن بنی صدر»
روزنامه آزادگان همان روز تیتر زده بود: «نخست وزیری میرسلیم از طرف مجلس رد شد». رئیس مجلس به این تیتر واکنش نشان دادذ و گفت: رد شدن وقتی مطرح است که درجلسه علنی رای گیری بشود ولی چنین کاری انجام نشد. این روزنامه نوشته که «رئیس جمهور انتخاب نخست وزیر را به مجلس واگذار کرد» این هم خلاف است برای اینکه مسئولیت این کار به عهده آقای رئیس جمهور است. مجلس چنین مسئولیتی را به عهده نگرفته، بلکه برای رشد سریع کار وهماهنگی بیشتر توافق شد که هیاتی متشکل از چند تا از نمایندگان محترم و بقیه آقایان تشکیل بشود تا به این کار رسیدگی کنند .
هاشمی افزود: مشورتی درجریان است و ما به انتظار نامه مجدد جناب رئیس جمهور هستیم که نخست وزیر جدیدی را معرفی کنند . ما دراین جهت از طرف خودمان چیزی نخواهیم گفت منتظریم که ایشان تکلیف را روشن کنند .
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =