...خودمان برای تاریخ معاصرمان هیچ کاری جز ارائه برنامه های خشک و تکراری نکرده ایم و تلویزیون و رسانه ملی ما در این رابطه راهکارهایش قجری است و هیچ نوآوری ندارد معلوم است که برخی برای پی بردن به تاریخ پای حرف هر سیاه روزی هم بشینند.کتابخوان هم که نیستیم.خداروشکر همه چیزمان به همه چیزمان می آید...

 

 

 

برادرم محمدرضا اسدزاده یادداشتی دارد در باره مستند از تهران تا قاهره که درآن ضمن نقد و بررسی این برنامه،به روشنگری در زمینه تاریخ انقلاب نیز پرداخته است.با این حال چند نکته اساسی در یادداشت او جایش خالی است.

ظهور و سقوط سلطنت پهلوی در برگیرنده مجموعه خاطرات ارتشبد حسین فردوست،خاطرات و خطرات نوشته مهدیقلی خان مخبرالسلطنه،بازیگران عصر پهلوی،خاطرات دو سفیر،مجموعه تاریخ شفاهی ایران کاری از دانشگاه هاروارد و چندین و چند کتاب دیگر همه بضاعت ما در باره تاریخ مکتوب شفاهی انقلاب و دوران رژیم پهلوی است.برخی از این منابع توسط افرادی به رشته تحریر درآمده که خود برگرفته و پرداخت شده در رژیم پهلوی بوده اند.خاطرات ارتشبد فردوست بهترین مثال در این زمینه است.کتاب بازیگران عصر پهلوی نیز توسط یکی از نمایندگان سابق مجلس در آن رژیم (محمود طلوعی ) که سابقه کارهای مطبوعاتی نیز در آن دوران داشته (سردبیری مجله خواندنیها) نگاشنه شده است.از دیگر سو منابع خارجی مانند خاطرات دو سفیر توسط آخرین سفرای آمریکا و انگلیس در تهران ویلیام سولیوان و آنتونی پارسونز به رشته تحریر درآمده همگی نشانگر اوضاع و احوال سالهای 1342 تا 1357 هستند و دلایل انقلاب را به شیوایی بیان می کنند.

کتابی مانند  خدمتگزار تخت طاووس نوشته پرویز راجی آخرین سفیر رژیم پهلوی در لندن تمام رویدادهای سال های 55 تا دیماه 57 را بیان می کند.این ها اشخاصی بودند و هستند که  منفعت و تمام زار و زندگی شان بر برقرای همیشگی نظام سلطنتی استوار بوده است.با این همه در طی شرح خاطراتشان گاهی از شدت حقانیت مردم و ملت شریف و گاهی از شدت زبونی و پلیدی و سیاهی رژیم سلطنتی مجبور به ذکر حقایق تاریخی نیز شده اند.کتاب خاطرات اردشیر زاهدی سرشار از ایرادهای اساسی نسبت به طرز رفتار همسر شاه است .

در این میان خاطرات امیر اسدالله علم که گویای همه چیز است.خود او می نویسد مسخره تر از این نیست که در مملکتی بر اساس ارث و میراث شخصی مالک جان و مال و ناموس مردمش باشد اگرچه او هر چه داشت از نظام پادشاهی داشت.در خاطرات 6 جلدی علم که روزنوشت کریر اداری و شخصی او بین سالهای 1347 تا 1356 است روزی نیست که او به بدنه فاسد دربار و دولت ناسزا ننویسد و اگرچه خود از زنباره ترین و پلیدترین افراد بود و گفته می شود مخترع دوباره تملق در دربار پهلوی دوم کسی نیست جز او،ولی خواندن خاطراتش نشان می دهد که او به عنوان نخست وزیر سابق و وزیر دربار طی آن سالها دیگر چه چیز ها دیده که خودش هم به تنگ آمده است.

 خیلی از نوجوانان و حتی مردم بزرگسال عادی نمی دانند که همین فرح پهلوی که باصدای محزون و تایپیکال غم زده در این مستند از خود و شوهر ش به نیکی یاد می کند ،کسی است که 4 هواپییمای باربری در دی ماه 57 فقط اسباب و اثاثیه او  را به خارج حمل می کرد که در بین آنها 4 صندوق به قامت انسان جواهرات  وجود داشت.جواهراتی که بخش اعظمش متعلق به ملت ایران بود.

خاطرات احمدعلی مسعود انصاری (پس از سقوط)؛خاطرات اردشیر زاهدی (که خوشبختانه فایل صوتی آن در بی بی سی هم موجود است)،خاطرات ارتشبد فردوست و هم چنین خاطرات استوار شهبازی(محافظ ویژه رضا پهلوی که از بدو طفولیت با او بود و در پیری به بدترین وضعی اخراج گردید) همگی نقاط مشترکی از فاسق گرفتن و دوست پسرهای همین شهبانوی ظاهرا درستکار و معصوم رو کرده اند.جریان از این قرار است که بعد از سال 1345که فرح زایمان هایش را برای شاه انجام داد دیگر با او نبود (البته پیش از آنهم نبوده چراکه محمدرضا یدطولایی در زنبارگی داشته است) و اشخاصی مانند ذوالفقاری و به ویژه فریدون جوادی دوست پسر رسمی او به حساب می آمدند و همین جوادی کسی است که فرح برایش سه میلیون دلار در سال 58 خرج کرد تا بتواند از ایران فرار کند.

باری قصدم از نوشتن این یادداشت این بود که هم یک سوزن به خودمان بزنیم و هم یک جوالدوز به دیگران،وقتی خودمان برای تاریخ معاصرمان هیچ کاری جز ارائه برنامه های خشک و تکراری نکرده ایم و تلویزیون و رسانه ملی ما در این رابطه راهکارهایش قجری است و هیچ نوآوری ندارد معلوم است که باید برای پی بردن به تاریخ به حرف هر سیاه روزی گوش داد.کتابخوان هم که نیستیم.خداروشکر همه چیزمان به همه چیزمان می آید.

بچه های ما اینک آنقدر که از جنگ می دانند و دوران 8 ساله آن را فهمیده اند و اجر و قرب جانبازان و شهدا را می دانند از الفبای این جنگ یعنی انقلاب چیزی نمی دانند.پر بیراه نیست که متولدین دهه 90 وقتی به نوجوانی برسند نیز همین جنگ و تاریخ آن را ندانند.هنوز بلد نیستیم از تاریخ خود به گونه ای استفاده صحیح ببریم که چیزی عاید نسل جدیدمان شود.هنوز که هنوز است اصلی ترین برنامه های تلویزیون در ایام دهه فجر مصاحبه با افرادی است که در زمان های بین 1342 تا 1357 یا در زندان بودند و شکنجه می شدند و یا اینکه در مبارزه سابقه داشته اند.زمانه عوض شده است.متاسفانه اطلاع رسانی تاریخ برای ذایقه جوانان به گونه ی دلبخواهی است.هنوز پس از بیست سال برنامه ای روی دست روایت فتح نیامده است. و هیچ کس هم کاری در این زمینه نمی کند.حتی بلد نیستیم کتاب های تاریخ انقلاب را که دم دست هم هست و نویسندگانش نه طرفدار ملت ایران که دشمن آن هستند اما واقعا برخی وقایع را درست نوشته اند را در تیراژ وسیع نشر دهیم و مهمتر از آن توزیع حرفه ای آن را نظارت کنیم.

یک نکته بامزه اینکه شبکه بی بی سی مستندی دارد به نام سقوط شاه"bbc documentry:fall of shah" و در برگیرنده فضای سال 1357 است.در این مستند هم صحنه های تظاهرات ملت و شعار ها یشان وجود دارد و هم گفتگوهایی با سردمداران رژیم و حتی خود شاه و از سوی دیگر گفتار امام خمینی.اگرچه بی بی سی عاشق چشم و ابروی ایرانی جماعت نیست اما ازبس انقلاب یکپارچه و مردمی و متحد به خروش آمده و پیشرف می رفت ؛بی بی سی به حرفه ای گری تن داده و همه ی این رخدا ها را در این مستندش نشان داده است.حتی بلد نبودیم به نحو صحیح از این مستند استفاده کنیم.

علت انقلاب،اتحاد مردم،علاقه ملت به اسلام و امام،بیزاری و تنفر از رژیم شاهنشاهی و افراد منتسب به دربار و... چیزی نیست که برای ایرانی جماعت بخواهد دوباره اثبات شود اما یک نکته را فراموش نکنیم و اگرچه بنظر میرسد فراموشش کرده ایم.قرار نیست دوباره چیزی به قول معروف اختراع شود اما یادآوری چه؟ضمن اینکه زبان بچه های حال حاضرمان را می دانیم؟قرار است آنها  دربست همه چیز را بپذیرند؟بدبختی اینجااست که اصلا مسئولان فرهنگی و رسانه ای؛آموزش و پرورشی ها و خیلی های دیگر تصور می کنند که چیزی برای اثبات و یا حتی یادآوری وجود ندارد از این حیث که همه چیز نهادینه است و اثبات شده و دیگر نیازی نیست.این نهایت بی خردی است.وقتی ما کم کاری می کنیم و جز به ظواهر تکیه نداریم طبیعی است که یک برنامه تلویزیونی بتواند برای برخی جالب توجه و حتی مرجع تاریخی باشد.

کد خبر 231548

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    13 77
    موافقم.ولی نباید کم کاریمان را روی دوش هم بیندازیم.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      62 11
      تشریف ببرید در صفحه مربوطه نظرات مردم رو در باره مقاله دوستتان بخوانید بد نیست
    • محمدطاهر رضوی IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
      1 26
      آقای تهرانی شما دقیقا مصداق آدم هایی هستید که نه دنیا دارند و نه آخرت.این یادداشت شما سند خیانت جنابعالی به مردم و شهیدان و جانبازان است.آنجایی که با گستاخی نوشته اید: "زبان بچه های حال حاضرمان را می دانیم؟قرار است آنها دربست همه چیز را بپذیرند؟بدبختی اینجااست که اصلا مسئولان فرهنگی و رسانه ای؛آموزش و پرورشی ها و خیلی های دیگر تصور می کنند که چیزی برای اثبات و یا حتی یادآوری وجود ندارد" برایتان متاسفم .شما لازم نیست نگران بچه های انقلاب و نسل سوم و بعدی باشی.بچه های انقلاب می دانند چگونه از رسالت خود را انجام دهند.
  • مریم IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    134 7
    بگدارید مردم ببینند و خود انتخاب کنند...بی سوادی و بی حالی مردم هم مسبب دارد..حتی انتخاب نادرستشان ..پسرفت فرهنگ و کتابخوان نبودن و بی اعتمادی به مثل شما بی دلیل نیست. دلیل گوش ندادن مردم به مثل شما روشنفکران نسبتا فعال داخل چیست؟اصل علت و معلولی را فراموش نکنید و هیچ حلقه ای را در این میان را بی اثر ندانید.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    22 96
    جناب تهرانی کاملا با مطالب شما موافقم.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    يك شبكه درپيت برنامه اي پخش كرده كه كرده چرا حالا شما اينقدر جدي گرفتي و به تب و تاب افتادي؟خودتان اولا چكاره ايد؟و اصلا قدمي براي اعتلاي تاريخ انقلاب برداشته ايد كه اينگونه نسخه همه را پيچيده ايد؟
    • بدون نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      چقدر ملت با نظرت موافقن! ایول.
    • هه IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      14 57
      ملت؟ سلطنت طلبهایی که این جا هجوم آوردند رو می گی؟ :)
    • ابراهیم فتحی FR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      32 2
      شما چکار کرده اید؟ آقای تهرانی تا همین لحظه هنوز درد و عذاب جبهه و داغ اون دوران رو در سینه دارن شما چی؟ درباره بی حال بودن مردم کاملا با جناب دکتر تهرانی موافقم اما روایت گذشته ای که سینه به سینه هم به گوشمان رسیده زیاد پیچیده نیست....
    • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      16 8
      آقای فتحی ایکاش این آقا در همان جبهه شهید می شد و عاقبت به خیر.چرا که الان در مقام استادی دانشگاه با علمی که کسب کرده نه حرف ملت را می زند و نه آنها را به حساب می آورد.این علم به هیچ دردی نمی خورد.و عاقبتش اینگونه ختم به خیر نمی شود.
    • لطیف IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      17 3
      کاری به نوشته آقای تهرانی ندارم با نیمی از نظراتش در این یادداشت موافق نیستم ولی خدائیش این دوست بی نام آرزوی مرگ کردن برای آدمی که یک یادداشت نوشته؟!
    • لاله CA ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
      14 3
      آقای فتحی من با نظر این شخص بی نام موافقم.اگر این تهرانی به قول معروف همه چیز دان!می مرد و در جنگ کشته می شد بهتر بود.امثال تهرانی ها عالم بی عمل هستند و خودشون رو به اشتباه روشنفکر می دونن.اگر مرده بود برای جامعه آینده مفید به فایده بود.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    3 132
    نوشته شما اشاعه مفسده است.خيلي ها اين برنامه را نديده اند و اصلا ماهواره ندارند كه چنين برنامه هايي را ببينند.باعث تعجب است كه چرا اينقدر شلوغ مي كنيد.
    • امیر علی DE ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      84 5
      دوست عزیز جدیدا به زعم شما همه چیز مفسده است چشمتان را باز کنید این خیلی ها که میگویید 10% جامعه هم نمیشوند چرا واقعیتها را انکار کنیم ؟
  • بابك IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    48 11
    حافظه تاريخي ايراني ها هميشه قوي بوده اين در خون مااست.نگران نباشيد.
  • بدون نام TR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    98 12
    من در تب و تاب انقلاب نوجوانی بودم که در 17 شهریور هم حضور داشتم. آیا جناب فردوست عزیز در غرب و در آزادی کامل این کتاب را نوشتند؟ البته من این کتاب را خواندم. همین خود شما الان این مطلب را در دامنه ir مینویسید کاملا مشهود است که به چه هدفی نوشته میشود. الان کجا هستند آن دوستان و همکلاسی های من ؛ دوستان دوران خدمت سربازی و آشنایان و بستگان من؟ هر کدام به بهانه انقلاب و جنگ و سیاست و ... کشته شده اند. بیایید کمی وجدان داشته باشیم لا اقل. در همون دوره انقلاب هنوز هم نه شبکه من و تو وجود داشت و نه اینرنت. بودند کسانی که از اون ور آب آمده بودن و اخبار خارجی رو میدیدند به ما میگفتن شاه رفتنی است چون به غربیها اولتیماتوم داده درباره نفت.
  • sweden SE ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    40 10
    چوب را که برداری میگن گربه دزده حساب کار دستش میاد! :D
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    برنامه جالبی بود مستند و بدون قضاوت. منصف باشید هرچند بعید است.!!!!!
  • رضا ناظم US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    85 6
    جناب تهرانی با شما در رابطه با بی حالی در کتاب خواندن موافقم. ولی هرچه مطلبتان را خواندنم متوجه نشدم. چون صورت مسئله را نمیدانم چیست (البته بدلیل ممنوعیت دیدن ماهواره) شما مجوز دارید میتوانید ماهواره ببینید واظهار نظر هم بکنید ومقاله بنویسید واز کتابهائی که خوانده اید برایمان دلیل بیاورید. در عنوان هایتان مثل اینکه در رادیو تلویزیون دست دارید بگویید پخش کنند تا ما هم ببینیم . پس از تماشا ماهم اظهار نظر خواهیم کرد. خداوند یارتان باد
    • رهگذر IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      41 12
      بسیار به جا و زیبا گفتی برادر!
  • بابک US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    85 14
    مستند خوب و کاملی بود
  • بدون نام US ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    82 11
    دوست کتاب خوان و با حال لطفا مردم بی حال و کتاب نخوان را به حال خود رها کنید. مگر همینها دستاورد انقلاب مردمی و با حال نیستند؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      38 10
      احسنت. عالی بود
    • بهار IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      8 36
      سلطنت طلب عزیز ! بوی کباب نیست ! دارند خر داغ می کنند ...
  • بدون نام IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    65 12
    فردوست یه نون به نرخ روز خور و باری به هرجهت بوده که نمونش الانم زیاده به حرفاش زیاد اعتماد نکنید
  • 1347 IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    102 9
    آقای تهرانی . از تصویر زیبای شما معلومست که سن وسالی ندارید . اینکه آیا فرح فاسد بوده یا نه ربطی به اظهارات مستند وی نداره. فی الحال آنچه که اظهر من الشمس است اوضاع اسفبار اقتصادی با نفت 100 دلاری است . اگر قرارباشد مقایسه ای با آنزمان شود که نفت 33 تا 40دلار بود و سرعت قطار پیشرفتگی ما و ممالک تازه به دوران رسیده قضاوت بسیار ساده و سرراست است . بهترنیست کمی از لاک بازی با کلمات خارج شوید و واقعیات ملموس را ببینید.
    • بدون نام GB ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      71 9
      آفرین کاملا با شما موافقم. این آقای تهرانی فکر کرده بعداز دیدن هزاران دزدی ودغل بازی بازهم مردم با این شعارهای عوام فریبانه خر می شوند. از دوست پسرهای فرح و صندوقهای جواهراتش چنان میگوید انگار که کسی اختلاسهای میلیاردی و فسادهای دراین سالها ندیده است. اوکه ملکه یک مملکت بود الان هر مسئول درجه دومی چندین حساب بانکی درخارج ازکشور برای روزمبادا بازکرده به همراه اقامت دائم برای فرزندی که اگر دری به تخته ای خورد همچون خاوری جای گرم ونرمی برای فرار داشته باشد تا به پولهای بیت المال حالی ببرد. بروید این بساط عوام فریبی را جای دیگر پهن کنید که حنایتان مدتهاست برای مردم رنگی ندارد منتهی خودرا به نفمهیدن می زنید تا چند صباحی بیشتر ازاین خوان نعمت بهره ببرید.
  • مریم IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    89 11
    جناب آقای تهرانی. شما با تیتر مقاله تان به همه مردم علی الخصوص کسانیکه اهل مطالعه اند توهین کرده اید. در جامعه ای که سانسور رسانه ای و مطبوعاتی بیداد میکند چگونه انتظار دارید مردم به دنبال کتابهایی بروند که معلوم نیست آن کتابها هم اصل باشند یا سانسور شده. اگر مردم بخواهند که مطالعه کنند ولی نتوانند به مطالبی که مطالعه می کنند اعتماد کنند آیا این می شود بی حالی؟!!!! اگرچه ممکن است که خبرآنلاین این نظرو منتشر نکنه چون به هرحال بخشی از همین مطبوعات است ولی امیدوارم شما به نظر اینجانب, عنایت لازم را مبذول بفرمایید!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    76 9
    شاید خیلی از دوستان ندونند که ارتشبد !!فردوست پسر باغبون کاخ و هم بازی شاه بود اینقدر شاه به اون علاقه داشت در تمام دوران بچگی با خودش اونو همه جا می برد حتی مدرسه سلطنتی سوئیس!!!از بچگی دوست صمیمی شاه بود و تنها فردی بود که اونو یه اسم کوچک صدا میکرد کاری که حتی شهبانو اجازه نداشت،بعد این آدم مییاد و به کسی که تمام هستیش از اون داره اینطوری خیانت میکنه!! به این آدم به جز خائن اسم دیگه ای نمیشه داد،البته خود شاه هیچ وقت نپذیرفت که فردوست این حرف ها رو زده و مطمئن بود یا توطئه است یا تحت فشار بوده
  • نسرین IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    82 7
    نقل از کتاب تاریخی در مملکتی بکنید که سانسور و تحریف در آن وجود نداشته باشد.
  • سعید IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    71 7
    آقای مهدی تهرانی، تاریخ محل نزاع حق و باطل، و ابلیسان و قدیسان نیست! بلکه علم توضیح معنای حوادث گذشته و محل تعامل انسانهایی ست که همگی فرزند زمان خود هستند. برنامه مذکور، یکجانبه بود ولی مطالبی که شما اینجا نوشتید یکجانبه تر! - به مطالعه کتب تاریخی توصیه می فرمایید اما در عین حال برخی از این کتاب ها را نوشته"دشمن ملت" می نامید.( در ادبیات ما دشمن ملت یعنی مخالف عقاید من!) - نوشته اید "علاقه به اسلام و امام و تنفر از ..." چیزی نیست که بخواهد "اثبات" شود. یک مورخ پیش فرض ها را اثبات نمی کند بلکه فرضیه ها را توضیح می دهد. در واقع، تفاوت میان دیدگاه شما با برادران سیما آنست که از نظر شما، باید "همان" حرف های کلیشه ای به نحو "شیک تر" بیان شود. تلویزیون هم به پیروی از رهنمودتان 20:30 را ساخته!
  • متولد ماه مهر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    70 7
    ادامه از قبل وقتی بی احترامی به خودش رو تو فرودگاه یه کشور عربی که هنوز 50 سالش نشده میبینه، یاد اقتدار و عزت و احترام گذشته می افته وقتی کوچ رتبه یکهای کنکور و رشته ها و دانشگاهامون رو میبینه، یاد اون استعدادهائی می افته که اون زمان بهشون بورس میدادن تا برن تو مملکت کفر درس بخونن و برگردن به میهنشون خدمت کنن! وقتی میبینه هواپیمائیمون تاخیرای دورقمی داره، امنیت و کیفیت نداره، یاد همائی می افته که جزو امنترین و مدرنترین خطوط هوائی جهان بود. وقتی با فوق لیسانس میره مسافرکشی یا برای دوساعت در هفته حق التدریسی، آویزون هر کسی میشه، یاد حرفهای آشناهاش می افته که تو یه هفته سه جا پذیرش داده بودن!! یا اونی که تو 18 سالگی پیکان صفر میخر... نه با پول باباش... با دستمزد خودش! باید حافظه ها رو پاک کرد؟!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    72 5
    آقای دکتر تهرانی عزیز باز هم که یکطرفه همه را از دم تیغ گذراندید.کلاس های واحد ارتباطات سیاسی در ترم گذشته را به یاد دارید؟خودتان گفتید شما 60 نفری که در همین کلاس نشسته اید هیچکدامتان دو خط تاریخ معاصر نمی توانید نقل قول کنید و مثل همیشه کلی توی سر دانشجویانتان زدید.حالا تمام ملت را محکوم می کنید که چه ببینند و چه چیز نه.شما به همه توهین می کنید و نسخه همه را می پیچید.آیا راهکار هم دارید؟اصلا زبان مردم را می دانید؟
    • جلال محمد پور IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      41 6
      دوست همکلاسی سابق که جرات نکردی اسمتو بنویسی.چطور سرکلاساش هرچی میگفت تائید میکردین و هیچ کامنتی به نظراتش نداشتین با وجودیکه طبق گفته های خودتون با بعضی نظراتش مخالف بودین.تازه همتون هم نمره گرفتین و فقط من رو رد کرد چون با استدلال هاش در باره تاریخ معاصر و فرهنگ عمومی مخالف بودم.
    • مهدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      58 5
      دوستان به نظر من اگر ایران به جای نفت شبه روشنفکر متوهم صادر کنه وضع همه مون خوب میشه! الان چیزی که تو این مملکت فراوونه امثال آقای تهرانیه و معلومه وضع ما چی باید باشه . تو تمام کوچه پس کوچه ها شده دانشگاه و شماها شدید استادش . چهار تا کتاب خوندید و فکر میکنید محقق دانشمندید. وقتی عرصه بر آدمای باسواد تنگ بشه و اساتید بزرگ دانشگاه رو بازنشسته کنن تا امثال شما بشید تریبون اقایان بیشتر از این هم انتظار نمیره. نمیدونم اصلا این همه باسواد به چه دردی میخورن. بنده که ترجیح میدم بیسوادترین هموطن من باشم البته با افتخار! آقای تهرانی شما هم یه دور نوشتی یه دور بخونش شاید چیزی فهمیدی.
    • دکتر حسین نخعی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      34 3
      من از یادداشت آقای دکتر تهرانی نکاتی رو استفاده کردم و البته با برخی تحلیل های ایشان نیز به طور اصولی مخالفم اگرچه در سالهای دور از مستعد ترین شاگردانم بوده .با این همه نباید تمام خشممان را نصیب ایشان کنیم.حداقل در یادداشت های اجتماعی اش به ویژه در مقالات مربوط به آسیب شناسی اجتماعی در حوزه جوانان بسیار خوب عملکرده و راه کارها و انتقادهایش پیشرو بوده است.با این همه امیدوارم ایشان توجه داشته باشند که قشر عادی مردم یعنی اصلی ترین و شریف ترین بخش ملت ایران نه دسترسی به کتب مورد اشاره وی را دارند و نه حتی الزامی می بینند.ملاک آنها آئینه ای است که از آسیب های اجتماعی بر زندگی رنجورشان می افتد و خود دکتر تهرانی هم می داند که مردم داور اصلی هستند.
    • لیلا محبی سدهی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      19 3
      آقای جلال محمد پور عزیز همکلاسی سابق و عزیز. من از سر بدجنسی کامنت نذاشتم بفرمائید اینم کامنت با اسم.در ضمن یادتون رفت بگید خود شما پایان نامه کارشناسی ارشد رو با دکتر گذرروندید و حتما من بودم که A 'گرفتم؟بحث من چیز دیگری بود نه خودنمایی که شما ماشالله در آن خبره هستید.
    • بدون نام CA ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      17 6
      جناب دکتر نخعی عزیز جسارت بنده را ببخشید ولی با قسمتی از نظر آن استاد محترم موافق نیستم که فرمودید دکتر تهرانی یادداشت های اجتماعی خوبی دارند و نباید به ایشان سخت گرفت.بحث ما این یادداشت هست و اظهار ایشان و عقیده ای که طی این یادداشت ابراز داشتند.حرف های ایشان درد دل مردم نبود.حداقل من اینگونه تشخیص دادم.
    • محمود IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      32 0
      خدائیش توی این شلوغی کامنت ها یه اتفاق باحالی هم افتاده.این جماعت روشنفکر افتادن به جون هم .استاد زیرآب شاگردش رو زد و دانشجو هم زیرآب استادش رو و کلا نشون میدن که روشنفکرا این دوره زمونه فقط خودشون رو قبول دارن و وقتی پای ملت رو وسط میارن و سینه چاک میشن که قصد منفعت داشته باشن.قربون خودمون که عوامیم و متعلق به قشر متوسط و ضعیف و اعتمادی هم به شما روشنفکرها نداریم.
  • ایرانی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    55 7
    همه نفهمن ...تو خوبی.. و امسال جنابعالی ادعاتون ما رو کشته .. شما مردم نیستید خوب ،خیلی خواستین ... راست گفتن آن کس که نداند و نداند که نداند که نداند در جهل مرکب عبدالدهر بماند..
  • آزاد IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    61 6
    آقاي تهراني عزيز، چرا فكر مي كنيد كه كل مستند مرجع صد در صد ماست. ما قبول داريم كه اين مستند همه واقعيت نبود اما آنقدر ها هم مي فهميم كه حاوي واقعياتي بود كه سالهاست از جانب رسانه هاي رسمي كتمان مي شود. اگر قرار است كتابها مرجع انقلاب باشد بايد به همه كتابهاي چاپ شده درباره انقلاب رجوع گردد و اجازه نشر داده شود نه صرفا كتابهاي منطبق با نظرات ما. در ضمن كتابها نيز نوشته انسانها هستند و هزار حرف و حديث. يك كتاب به تنهايي بيان كننده همه واقعيات و حقايق نيستند.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    58 8
    چقدر این تحلیل افتضاح بود! نمیدونم دانشجوهاتون از دست حرفات چی می کشن!
    • جلال محمد پور IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
      7 40
      این درست که من در کامنت بالا ازدکتر تهرانی انتقاد کردم ولی دلیل نمیشه شمایی که اصلا ایشون رو نمیشناسیش این جمله رو بگی.
  • محمد IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    36 8
    من اصلا برام مهم نیست که آن مستند درست گفته یا نه چون برای گذشته است. اما با نظر دکتر نخعی حال کردم در مورد مردم . برای مردم عوام چه اهمیتی داره فلان دکتر چی گفته مهم این است که واسه خودش و بچه هاش آینده ای ببند و امیدوار باشد که الان اینطور نیست. اما از نظر من زیباترین حرفی که فرح زد این بود که هر چی بود گذشت اما فردا چه میخواهد بشود. سوالی که جواب آن برای من ننه مرده عوام کتاب نخون مبهم است و دلم میخواد دکتر تهرانی با سواد جواب آن را بدهد. هر چند در این 37 سال عمرم به خاطر اشتباهات مسولین لذتی از زندگی نبردم و داغ یه مسافرت درست حسابی هم به دلم موند . اما بی خیال امیدوارم تمام ایرانیها دست در دست هم ایرانی زیباتر بسازیم
  • علی GB ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    44 13
    ... 4 صندوق جواهرات به قامت انسان؟؟.... جان مادرت یه چیزی بگو بگنجه
  • متولد ماه مهر IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    34 7
    آقای تهرانی شما وقتی انقلاب شد 9 ساله بودین، اظهارنظرات مردم در مورد اون مستند و ... دربرگیرنده نظر کسانی هست که تو اون دوره بالغ بوده، کارکرده، زندگی کرده و خانواده داشته‌اند. بالاخره تو دوروبر آدم همه جور آدمی پیدا میشه، یکی راضی از اون دوره، یکی ناراضی! اما بنظر میاد شما زیاد کتابهای مربوط به اون دوره رو میخونین! ازقدیم هم گفتن تاریخ رو همیشه قوم پیروز نوشته! شاید بهتر باشه که کمی با مردم و جامعه اطرافتون قاطی بشین و بخشهائی از تاریخ رو هم از اونها بشنوین، خوب یا بد... اینطوری اظهارنظر و قضاوتتون به حقیقت نزدیکتر خواهد بود! ضمنا احتمالا اطرافیانی که دوروبرتون دارین بیحال و کتابخون نیستن، هر کتابی رو هم آدم نمیخونه. در مورد مردم اینطور قضاوت نکنید، از عدالت به دوره!
  • عجبا IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    10 39
    خب انتظار داشتید فرح به یک پادشاه زنباره پیر قناعت کنه ؟!! اون که پادشاه بود زنباره بود و خانم باز دیگه چه انتظاری از اهل و عیالش ؟!
  • بدون نام SE ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    32 5
    2و3 هزار تا برنامه یکطرفه علیه این بابا ساخته شده حالا بذاریدبعد 34 سال یه برنامه یکطرفه هم پهلوی ها بسازن! ملت خودشون شعور دارن. نه با مستندهای اینوری متنفر میشن نه با این یکی مستند عاشق شاه
  • بدون نام GB ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    28 4
    حضرت تهرانی! اینقدر به کتابها و خاطرات استناد نکنید. کسی نگفته زمان شاه همه چی گل و بلبل بود. مسئله نسبیه. یعنی در مقایسه با حالا. حالا ما چی داریم؟ وقتی تنها هستید این سوال رو از خودتون بپرسید. در ضمن، سالهای سال باید بگذره تا کتاب خاطرات مسئولین این نظام دربیاد. اون وقته که میشه خاطرات رو با هم مقایسه کرد.
  • یه بنده خدا NL ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    4 5
    این نظام آیا به حقه یا نیس من به این الان کار ندارم ولی این دلیل نمیشه خانم فرح شما بگین چون اون بده من خوبم !! اینو یه جا خوندم خوشم اومد اینجا هم میذارم : ايران آرمانی ما ايرانی است که در آن هيچ صاحب قدرت و هيچ دولتمرد سابق يا فعلی هرگز نتواند، به خودش اجازه ندهد، حق نداشته باشد، جسارت اين را پيدا نکند که برای تطهير جنايت خودش، برای پوشاندن عدول‌اش از عدالت، خود را با يک نظام سياسی سابق یا لاحق مقايسه کند يا جنایت‌های استکبار و استعمار را فریاد بزند تا پليدی‌ها و بيدادگری‌های خودش را بپوشاند.
  • بی سواد US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    9 1
    در باره ی کتاب درصفحه اول کتاب که میخونی میبینی دورغ کتاب را میبندم .کتاب مسعود بهنود که در بی بی سی کارمیکنه باور کنیم .یا کتاب های ...................دیگه رو بعد من یک بی سوادم خبر از اوضاع بی ریخت زندگیمو که دارم رفیق از حال خودم که باخبرم خودتو گول نزن دکتر عزت زیاد
  • گمنام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    18 1
    آقا چرا نظرات ما رو منتشر نميكنين! من ميخوام بدونم وقتي ماهواره جرمه چرا اين آقا ماهواره نگا ميكنه و به ملت ميگه بيحالن؟
  • آرش EU ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    15 0
    آقای دکتر تهرانی واقعاً از این که یک استاد دانشگاه اینجوری نقد می نویسه و تحلیل م کنه متاسفم. 1-اگر مردم بیحال هستند و کتابخوان نیستند مسوول آن کسانی هستند که 33 سال آموزش و پرورش این مردم رو بر عهده داشتند. چاپ و انتشار کتابهای یک طرفه و جهت دار و کتابهایی که ذوزان پهلوی رو یکسره سیاه و تاریک نشون می ده و از حقیقت تهی است ممعلومه که مردم رو به کتابخوانی بی رغبت می کنه 2- به جای نقد کردن سخنان فرح به سبک کیهان اون رو فاسد و پسر باز می نامید و شاه رو زنباره. شاید به یک آدم عادی نشه خرده گرفت اما از شما که به اصطلاح استاد ارتباطات هستید بعیده. به فرض هم که فرح پسر باز و شاه زنباره بود جواب حرفهاشون رو اگر می تونی بده
  • ahmad EU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    6 1
    آقای تهرانی من مطلب شما و دوستتون و همچنین تمام نظرات مردم (همونا که همه عوامند!!! انشاالله که در برسی و مقایسات اینچنینی قبل از شروع کار کل تعصبات و پیشینه های فکری رو کنار بذاریم و خداوند و وجدان و عقل را حاکم کرده و حکم کنیم.البته اینم بگم که در کل من هیچ علاقه ای به رژیم قبل ندارم اما دین ما میگه که در مقایسه و حکم کردن آدم باید حق رو قبول کنه حتی اگه به ضررش باشه(نه که مثل الان کلمه"مصلحت"رو درست کنن و همه چیز رو با توجه به اون برسی کنن!!
  • ahmad EU ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    9 0
    سرتون رو زیر برف کنید؟!!آموزه های دینیمون اینجوری یادتون داده؟یا عقل و وجدان و انصاف این اجازه رو بهتون داده؟یا نه همون "مصلحت"که در موردش حرف زدم وادار به اینجور رفتار میکنه شمارو!!!به فرموده آقا امام حسین(علیه السلام)گه دین ندارید حداقل آزاده باشید(حداقل مرد باشید)شما که یا جراتشو نداری یا تحمل حرف حق و روشنگری مردم رو نداری یا به هر دلیل غیر قابل قبول دیگه و نمیخوای کامنت رو درست و کامل بذاری یا حداقل اصلا نمیذاشتی یا اقلا میگفتی که این بدبخت حرفای دیگه هم زده اما نمیتونیم بذاریم.شما صاحب اختیار سایتت هستی میتونی کلا یه کامنت رو نذاری اما اگه دین داری یا حداقل وجدان داری به هیچعنوان اجازه نداری مطلب مردم رو تیکه تیکه کنی بذاری تو سایتت(که علت همین کارتون هم باز عوامفریبی هست)
  • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    9 1
    این که فرح و شاه فساد جنسی داشتن، چه ربطی داشته به این فیلم و حرفای توش؟! کسی گفت اینا فساد نداشتن؟ شما بیا حرفایی رو که زده‌شده نقد بکن. به این کارت می‌گن «مغالطه توسل به شخص».

آخرین اخبار