۱ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱

دعا بهترین وسیله ارتباطی مخلوق با خالق است و یکی از روش های تذهیب نفس و جلا یافتن مروارید ذاتی انسان ها؛ دعا ابزاری برای درک بهتر انسانیت است.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات حدیث قلم کتاب «قدر شناسان عاشق» نوشته ابوالفضل درخشنده را منتشر کرد. درخشنده، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی در این کتاب که به معرفت شناسی ماه مبارک رمضان می پردازد، توجه خاصی به معنای دعا کرده است و در اصل با استفاده از فرمایشات حضرت آیت الله جوادی آملی سعی کرده تا شناخت بهتری از دعا و اعمال شب های قدر به دست دهد. در این کتاب تمامی سوره ها و دعا هایی که سفارش شده است در ایام ماه رمضان خوانده شود ، آورده شده است.


این کتاب با دو پرسش اساسی در همین زمینه آغاز می شود. در مقدمه این کتاب آمده:
«دعا چیست؟ و چه نقشی در زندگی انسان دارد؟ در اصل شناخت دعا بدون توجه به شاخصه های شناخت انسان مقدور نیست. انسان بیشتر از آنکه با جسمش شناخته شود، با طینتش که در اعمالش متبلور است شناخته می شود.

و در اصل نمود باطنی انسان در ظاهرش تجلی می یابد. پس شناخت انسان بدون شناخت جنبه های بی کران روحی او، از جمله حالات عرفانی، که با راز و نیاز با خالق یکتا حاصل می شود، مقدور نیست. دعا جدی ترین، پاک ترین، و قوی ترین نحوه برقراری ارتباط انسان با خالق مقتدر یکتاست و این ارتباط یعنی تکیه بر قدرت لایزال الهی.

به همین دلیل است، کسانی که توکل قلبی به قدرت الهی دارند، تن به هر پستی و خفتی نمی دهند. این افراد هیچ وقت ناامید نمی شوند و در سخت ترین شرایط به دنبال روزنه امید هستند و جالب آنکه در زمانی که هیچ کس امیدی برای نجات این افراد ندارند، نا گاه اتفاقی می افتد که از حد تصور عاقلانه انسان خارج است که به آن اصطلاحا معجزه می گویند.

تفاوت انسان با سایر موجودات در تفکر و تعقل او نهفته است. تعقلی که با اختیار او می تواند شناخت و معرفت الهی را کسب کند. و شاید ساده ترین راه برای قرب الهی ، دعا و راز و نیاز با خدا باشد. دعا بهترین وسیله ارتباطی مخلوق با خالق است و یکی از روش های تذهیب نفس و جلا یافتن مروارید ذاتی انسان ها. دعا ابزاری برای درک بهتر انسانیت است. همان انسانی که فرشتگان خداوند در مقابل او سجده کردند. دعا تنها ابزار نیست بلکه گفتگویی ست بین عاشق و معشوق. و این راز و نیاز با خالق هستی باید با شناخت باشد تا منجر به معرفت شود و این ممکن نیست مگر آنکه راز و نیازی را که بر زبان جاری می کنیم، با درک کامل باشد.»

 

بنابراین گزارش، در پشت جلد این کتاب می خوانیم:
حضرت آیت الله جوادی آملی برای درک بهتر مفاهیم قرآن می فرمایند:
بهترین راه برای قرائت همراه با درک و فهم قرآن، اینست که انسان همراه با قرائت سور قرآنی، معانی آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آیه در درون و نهاد خود گفتگو نماید، در آیه عذاب از خداوند طلب مغفرت، و در آیه رحمت از خدای سبحان طلب گذشت کند و بشیر بودن و نظیر بودن خداوند در آیات را مشاهده نماید و از هر مطلبی که قرآن افاده می نماید نکته علمی مربوط به آن را برداشت نماید.

در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان می رسد که معنای آن نیز باید به دل و جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمی یابد، قرآن کریم در این مورد می فرماید: « أفلا یتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها » (سوره محمد آیه 24)آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دلها قفل هایی نهاده شده است/ و در آیه دیگر می فرماید: « کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ» (مطففین آیه 14) یعنی، بر قلب های آنها با آنچه کسب کرده اند زنگار نشسته است.

گناه، غفلت و علایق به دنیا، دل راقفل می کند و می بندد و معرف قرآنی در این قلب ها نفوذ نمی کند و انسان باید از راه باز کردن دل و زدودن «رین» و «چرک» از آن، زمینه نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد. چون این زمینه فراهم شود، تلاوت آیات قرآن موجب لذت می شود. فرد با ورود به هر آیه ای اگر مشتمل بر خیرات، معرفت، علم و مانند اینها باشد، نجات از آن را از خداوند طلب می نماید.»

 

کتاب «قدر شناسان عاشق» نوشته ابوالفضل درخشنده، از سوی انتشارات حدیث قلم با قیمت 7هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر کتاب دیگری کافی است با سامانه اشتراک محصولات فرهنگی سام به شماره 20- 88557016 تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل، بدون هزینه ارسال دریافت کنند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =