تلویزیون العربیه تصاویری را از 47 ایرانی ربوده شده توسط شورشیان سوریه به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین شبکه تلویزیونی العربیه با انتشار این تصاویر مدعی شد که العربیه همچنین از قول مخالفان بشار اسد این دستگیر شدگان را " شبیحه ایرانی" یا لباس شخصی معرفی کرده است. این در حالی است که مقامات ایرانی حضور نیروهای ایرانی در سوریه را تکذیب کرده اند. (ایــــنــــجــــا)
العربیه گزارش کرده است که ربوده شدگان در اختیار گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه هستند.
در پس‌زمینه این فیلم چند مرد مسلح و پرچم پیشین سوریه که هم‌اکنون مخالفان مسلح دولت از آن استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.
وب سایت بی بی سی فارسی در این باره نوشت: گفته شد که این ایرانیان زائرانی بوده‌اند که به صورت انفرادی و با هماهنگی شخصی برای زیارت اماکن مذهبی به سوریه رفته‌اند. در فیلمی که شبکه العربیه منتشر کرده است، مردی که لباس نظامی به تن دارد، مدعی می‌شود که تعدادی از افرادی که در فیلم دیده می‌شوند، اعضای سپاه پاسداران ایران هستند.
او اضافه می‌کند که با بررسی مدارک این افراد "مشخص شد که آنها افسران سپاه پاسداران ایران هستند."
او همچنین سه کارت شناسایی یکی از افرادی را که از ایرانیان ربوده‌شده در دمشق معرفی شده‌اند، رو به دوربین نشان می‌دهد اما نوشته‌های روی این کارت‌ها خوانا نیست.
در همین حال سایت فارسی بی بی سی در گزارشی نوشت که این ایرانیان دیروز (شنبه، 14 مرداد) در منطقه زینبیه دمشق ربوده شده‌اند.
بی بی سی در ادامه گزارش خود از قول ریاض اسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه( معارضان دولت سوریه) آورده است که افراد این ارتش نقشی در ربودن زائران ایرانی در دمشق نداشته‌اند و او با تعرض به افراد غیرنظامی و غیرسیاسی مخالف است. اما وی در عین حال افزود که به عقیده او زائر ایرانی در کار نیست، بلکه آنها عناصر اطلاعاتی و افسران نظامی ایرانی هستند که در پوشش زائر و غیره در سوریه فعالند. البته او هیچ سندی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرد.
یکی از اعضای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در این نوار ویدئویی گفته است: "تیپ البراء از نیروهای جدا شده از ارتش سوریه، این ایرانی‌ها را بازداشت کرده‌اند".
شبکه خبری االعالم نیز گزارش کرد: یک مسئول سفارت ایران در شهر دمشق اعلام کرد که 47 زائر ایرانی روز شنبه بعد از حرکت اتوبوس آنها از هتل در استان ریف دمشق به سمت مرقد مطهر حضرت زینب (علیها السلام) توسط افراد مسلح ربوده شدند.
شبکه تلویزیونی العربیه سعودی درحالی نوار ویدئویی از 47 زائر ربوده شده ایرانی را نشان داد که عربستان و قطر به طور علنی از گروههای مسلح در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.
عربستان و قطر پیشتر نیزبه طور علنی خواستار مسلح کردن افراد مسلح مخالف نظام سوریه شده بودند.
افراد مسلح اوایل سال جاری نیز تعدادی از زائران ایرانی را که به طور زمینی از مرز ترکیه عازم دمشق برای زیارت عتبات دینی در سوریه بودند، ربودند.
صدای آمریکا نیز در گزارش خود از این ماجرا آورده است که در روزهای گذشته، رسانه های اسراییل و منابع دیگر اعلام کرده بودند نیروها و عوامل ایران در سوریه حضور دارند و به دولت بشار اسد کمک می کنند. روز شنبه، یک سامانه خبری اسراییل گزارش داد طی چند هفته گذشته بیش از سه هزار تیرانداز ایرانی وارد سوریه شده اند.
گفتنی است علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران پس ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه طی تماسی تلفنی با همتای ترک خود خواستار مداخله آنکارا در این حادثه شد. (ایــــنــــجــــا)
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    سلام به همه من یکی از فامیل های بسیار دورمون جز اعضای ربوده شده هست و گفته شده که یک تماس کمتر از یک دقیقه داشته و ضمنا جزسپاه و نظام هم نیست و با گروه رفتن و اینکه میگن شخصی ویزا نمیدن که ...
    • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      39 29
      ذانیال جان غم آخرت باشه چون دیگه فامیل دورتون بر نمیگرده از الان بهت تسلیت می گویم
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    31 81
    از اینکه نیروهای ما در سوریه هستند شکی ندارم زیرا باید باشند و از مقاومت دفاع کنند. ولی از اینکه نیروهای ایرانی که آنجا میروند دستگیر شوند صدرصد شک ندارم که دستگیر نمیشوند و ایرانی ها هیچ موقع به این صورت در جنگ های نامتوازن دستگیر نمیشوند تاکتیک جنگ نامتوازن و استتار ارثی است از دوران بسیار قدیم پدری مان که اعراب که هیچ حتی امریکایی ها هم نمیتوانند جلویش را بگیرند ...این تصویر فقط زائران ایرانی بدشانسی هستند که در مسیر این نیروها گیر کرده اند و بهره برداری خبری هم کار همیشگی العربیه و....است. موفقیت نزدیک است ولی چهره ترکیه بعد از این موفقیت هنوز دیدنی تر و درمانده تر.
    • عبدالحسین IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      7 21
      دوست عزیز ...به دریا رفته می داند کاملا باشما موافقم
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    30 69
    اون مثلا مخالفهای واقعا تروریست بی شعور فرق بین کارت پایان خدمت و کارت عضویت دائم در نیروهای نظامی را نمی دانند.یکی از کارت ها که خیلی هم واضح نیست شبیه کارت پایان خدمت ناجاست.جالب اینه که اگر کسی مدارک شناسایی همراهش نباشه هم می گن اینها نیروی امنیتی هستن و به همبن دلیل کارت ندارن.خدا لعنت کنه این قاتلعای مردم سوریه و دشمن ملت ایران رو
    • بدون نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      48 16
      چه لزومی داشته کارت پایان خدمت با خودش ببره وقتی پاسپورت داره؟؟؟؟؟یکم اگه میشه فکرتونو باز کنید
  • بدون نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    من یه سئوال دارم بیزحمت یکی که میدونه جواب به؟ سوریه بیش از یک سال هست که نا ارامه چطور میشه که تو اوج نا ارامی زائر میره واسه زیارت!! انم تو یه کشوری که توش جنگ داخلیه و هر لحظه امکان داره حکومتش سقوط کنه؟ این ادمها اونجا چکار میکنن تو این وضعییت؟
    • بدون نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
      24 3
      من مدتی پیش شنیده بودم که دیگه زائر نمی فرستن سوریه .واقعا این افراد اونجا چه کار میکنند.
  • علیرضا IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    61 8
    حفظ جان شهروندان یک کشور مهمترین وظیفه حاکمیت آن کشوراست.ترکیه در پی حمله به کاروان کمک به غزه ارتش خود را به حالت آماده باش درآورد و تاآستانه جنگ با رژیم صهیونیستی رفت که با میانجیگری اعراب وغرب مواجه شد. رژیم صهیونیستی بخاطر یک اسیر خود صدها اسیر فلسطینی را آزاد میکند و بخاطر دو اسیر جنگ 33روزه را به راه انداخت. چند ماه پیش سعودیها اتباع ایرانی را اعدام کردند اقدام قاطعی نکردیم. در این مورد هم داریم با رو انداختن به ترکیه و قطر که خود مسئول تجهیز آدم ربایان هستند خود را تحقیرمیکنیم. شهروند ایرانی چه بی کس و کاره تو غربت.انگار نه انگار اینا هموطن ما هستند.شرم بر دستگاه دیپلماسی ما. و شرم بر خبرآنلاین که این نظرو منتشر نمیکنه.
    • امیر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      3 1
      تورا خدا مسولین بجنبید توراخدا جدی اقدام کنید اونا هر لحظه جانشان در خطراست هرلحظه شاید کشتن چه نظامی چه غیر نظامی اونا ایرانی هستند اخه جان 48نفر شوخی نیست که بدبخت اون بچه هاشون چی میکشند سرافطار باباشون نباشه خودتونو جای اونا بذاریدواسه یک لحظه .
  • بدون نام IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    91 2
    چرا با علم به اینکه اوضاع سوریه بلبشو بازار است بازهم زائر روانه میکنید؟!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    15 24
    افراد بیگناه اگر نظامی بودند همشون با هم به این راحتی دستگیر نمیشدند
  • دانشجو IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    9 25
    دیپلماسی مسلمان را میخواهی بدانی یا دیپلماسی ایران؟ سیاست مسلمانان و وظیفه اسلامی را بدانی یا سیاست زدگی ایران یا سوریه؟ اینها داستانهای بسیار پیچیده در پیچیده است که چمرانها و متوسلیان جواب داده اند من و شما صدای تیر اسباب بازی را میشنویم می زنیم به خاکی!! آمریکایی از رزمنده باخدا و با ایمان فهیم دردکشیده و منصف آگاه با سلاح ما می ترسد نه از سرباز مرز نشین خواب الود خسته از زندگی و نه از فرمانده جبهه ندیده.. من و تو اول جاده این مسیرم به خودمان به گمنامان این وطن اعتماد کنیم ..
    • بدون نام EU ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
      5 18
      ماشب های شلمچه وخرمشهررادیدیم وبه مرگ خندیدیم
  • .رسول IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    14 40
    اگر در این شرایط ما نرویم پس چه کسی به این کشور کمک می کند همین ترذها باعث روحیه مردم دمشق می شودl
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    44 5
    من یک سوأل دارم که وقتی در اخبار صدا و سیما دائما اعلام می کنند که دمشق و کلا سوریه از تروریست ها پاک سازی شده پس اینها کی بودند که ایرانی ها رو از وسط پایتخت دزدیدند؟؟؟؟
    • عبدالحسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      11 27
      دوست عزیز مگر در کشور عزیزمان ریگی خود فروخته کارهایی نکرد
  • ساروی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    9 22
    همه اینو بدونین اگه ایرانی تو سوریه باشه موفق عمل می کنه و حتما هم باید به سوریه کمک کنیم اونها هم به ما کمک کردن رسم روزگار همینه قدر شناس باشیم
    • سید حسین IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      2 1
      لعنت خدابر تروریستها که به زائرین ال محمد (ص ) هم رحم نمی کند . مرگ برامریکا و اسراییل و عمال و مزدوران کثیفشان . درود بر بشار اسد قهرمان . ملت ودولت اسلامی ایران باید از دولت سوریه حمایت کند چون سوریه همیشه پیشقدم در مبارزه با صهیونیسم بوده است .
  • علی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    13 17
    وقتی ترکیه و عربستان و قطرو بحرین بطور علنی از مخالفان دولت سوریه حمایت میکنند و افسران انها در سوریه کشته یا دستگیر شده اند چرا ایران نباید با تمام توان از متحد خود حمایت کند
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    5 14
    بايد ايران يك گروه از نيروهاي زبده به سوريه براي آزادي زائران بيگناهمان بفرستن تا طي عملياتي كماندوئي آنها را نجات بدن
  • عباس GB ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    6 3
    بنده هم از اینکه این زائران محترم در ماه مبارک رمضان گرفتار همچین نا انسانهای وهابی شده اند خیلی نگران و ناراحت هستم و از مسئولین خواهش میکنم که با مجامع قانونی و از راههای مختلف به داد این عزیزان برسند. امید وارم که به واسطه شبهای قدر و با دعای هم وطنان این عزیزان از بند کفار رهئی یابند.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    7 2
    هموطن های عزیز سوریه حیاط خلوت و خط مقدم ماست جنگی که الان سوریه گرفتارشه جنگ ایران با اسرائیله
    • انصار المهدی IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      2 2
      اللهم عجل لولیک الفرج انشالله بشار پیروزه حزب الله هم الغالبون الله اکبر جانم فدای رهبر ماهمه مان فدای اسلام احمق ها فکر کردن ما از راه خودمون عقب نشینی می کنیم کور خوندن در اخر دعا کنیم به حق اسیران شام به خصوص حضرت رقیه اسیران اسلام ازاد بشن امین
  • یک بسیجی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    1 2
    آنها رفتند تا مردم سوریه به این باور برسند که ما همیشه در کنار مظلومان خواهیم ماند و پیمان شکن و فرصت طلب نیستیم و همه با هم در این شبها برای آزادی آن عزیزان دست به دعا بر می داریم
  • یک مسلمان ایرانی EU ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    ان شاء الله که زائران چه نظامی و چه غیر نظامی آزاد بشن ، نمیدونم چرا بعضی از ما ایرانی ها فقط بلدیم غر بزنیم که چرا ایران نظامی اونجا داره ، نظامی رفته اونجا چکار کنه ....؟ بابا نگذاریم وضعیت اقتصادی ، مردانگی و شیعه بودن ما را زیر سوال ببرد .مگه این وهابی های نامرد تو بحرین و همین سوریه به جان شیعییان نیفتاده اند ؛ ایرانی هر جا هست سرفراز است .
  • مهدي IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 2
    زائران ايراني به قصد زيارت رفته اند شايد تعدادي باز نشسته نظامي هم بين انها باشد ولي هدف انها جنگيدن نبوده واسارت انها بي مورد است واين مسئله را نبايد فراموش كرد كه گروگانگيرها مسئول جان اسيران هستند واگر كوچكترين اسيبي وارد كنند نتيجه ان را خيلي ها پس ميدهند از افراد دستگير كننده تا حاميان انها ايراني از خون نا به حق ريخته هم وطنشان نميگذرد