این باره هم کتابی فقهی ـ روایی از یک شاهزاده ایرانی گمنام معرفی می شود که به امر آیت الله بروجردی نوشته و ده بار به چاپ رسیده و نسخه انگلیسی آن در دانشگاه الازهر نگه داری می شود!

قصد نوشتن مطالب دیگری را در باره دایرة المعارف تشیع نداشتم. بیشتر به دلیل این که دبیرخانه دایرة‌المعارف توضیحی دادند و پذیرفتند که ایراداتی وجود داشته است. با این حال مؤلف هم ایمیل مفصلی به بنده زدند و ضمن گزارش برخی از ماوقع در دایرة المعارف، از مطالبشان دفاع کردند. مراجعه مجدد به دایرة المعارف در وقت‌های بین الصلاتین که در میان کتابها نشسته‌ام مدخل تازه شگفت دیگری را برابرم نهاد. حیف آمدم علاقه مندان و دوستانی که مرتب پیگیر بودند را بی اطلاع بگذارم. دست کم تا زمان اصلاح دایرة المعارف، باید روشن شود که برخی از مدخلها قابل استناد نیست. بسا در این آشفته بازار که نویسندگان دیگری که از این مدخلها در نوشته ها و و بلاگهای خود استفاده کنند.
مدخل زیر به گونه ای با یادداشت اول بنده که در باره مدخل «قانون درخشان اسلام» اثر شهریار شفیق بود مرتبط است. اما این ارتباط قدری عجیب است. مثل این که آدمی تمام مطالب را در آن مدخل خوانده و در اینجا دوباره خلاصه ای از آن با تفاوت‌هایی که آنها هم بی معناست، باید بخواند. راستش واقعا عقلم به جایی قد نمی دهد. چه ذهنی اینها را خلق کرده؟ با چه هدفی؟ مطلب را عینا از «دیراة المعارف تشیع:‌ ج 12، ص 364» نقل می‌کنم.
***
الفقه المأثور، عنوان کتابی فقهی، به عربی و انگلیسی، تألیف شاهزاده‌ای گمنام؛ که به امر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (م 1340ش) در تلخیص وسائل الشیعة حر عاملی و مأخوذ از نصوص احادیث و اخبار آن کتاب از ائمه اطهار (ع)، آن را نوشته و به انگلیسی نیز ترجمه نموده است. در متن عربی کتاب نیز معادل‌های انگلیسی و تصاویر توضیحی و احادیثی اخلاقی ـ لا به لای فصل‌ها ـ و اشعاری عربی از جمله: شعر معروف و قصیده مدارس آیاتٍ سروده دعبل خزاعی، در پایان کتاب، به چشم می‌خورد. در پاورقی صفحات نیز آدرس وسائل با رمز ئل ... نشان داده شده است. این اثر محتوی 46 فصل از مسائل فقهی ـ از طهارت تا دیات ـ و 2535 مسأله می‌باشد و ملخص اثر دیگری از همین شاهزاده ایرانی است که آن را در 4 جلد به انگلیسی نوشته و در کتابخانه خطی دانشگاه الازهر مصر نگهداری می شود (1338ش)، تاریخی که شاهزاده در انتهای مقدمه چاپی حاضر مرقوم نموده، این است (1407ق). تاریخ آخرین چاپ که پس از مرگ مؤلف صورت گرفته است 1999م می‌باشد. نویسنده، مسلک اخباری داشته؛ از مواضع جالب توجه این کتاب می‌توان به این چند موضع اشاره نمود: تحریم نماز جمعه در عصر غیبت (ص 110) فصلی در تحریم فتک (ترور) (ص 231) تحریم اجرای حدود در عصر غیبت (ص 409) و ... این کتاب در چاپ دهم آن (1999م) تنها 200 نسخه تیراژ محدود (L.T.D) داشته است و توسط انتشاراتی در بیروت با عنوان (Librari du liban _ publishers) به چاپ رسیده است.
اما منابع این مقاله چیست؟ این است: منابع: الفقه المأثور، تمامی صفحات، قانون درخشان اسلام، شهریار شفیق، 18. [این یعنی خلاصه همان مقاله؟]


در باره این متن چه چیزی باید پرسید؟‌ چند نکته شگفت می توانید در آن پیدا کنید؟ شاهزاده گمنام و شاهزاده گمنام ایرانی کدام است؟ با شهریار شفیق چه ارتباطی دارد؟ نگارش این کتاب به امر آیت الله بروجردی بوده! چطور؟ سندش کجاست؟ نسخه خطی انگلسی آن در کتابخانه الازهر نگه داری میشود؟ چاپ دهم آن در تیراژ محدود (L.T.D) [؟؟] منتشر شده چیست؟ در کدام کتابخانه نسخه ای از این کتاب که ده بار ولو در تیراژ محدود چاپ شده  موجود است؟


بد نیست اشاره کنم که مدخل پیش از این هم نکته ای از اساس بی پایه است که ارائه آن بی فایده نیست:
 

فقه القرآن علی المذاهب الخمس: کتابی عربی، در فقه تطبیقی و استدلالی آیات احکام القرآن. تألیف مرجع فقید عالی قدر آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی (م 1371ش) که بیش از 100 نفر از مجتهدین معاصر شاگرد وی بوده اند و بیش از 80 کتاب بر جای نهاده است. او در این کتاب نیز مهارت و توانایی خود را در غافلگیر نمودن چهار فرقه اهل سنت: شافعی، حنفی، حنبلی، و مالی و در اثبات فقه قرآنی و اصیل شیعه دوازده امامی با استناد به ظواهر و رموز آیات احکام بر ملا ساخته است.
*
**
راستش تنها چیزی که یافت شد این است که در مقدمه چاپ قدیم معجم رجال مرحوم آیت الله خویی اشاره شده که ایشان قصد نوشتن کتابی با این اسم را داشته است اما تاکنون کسی خبر از تألیف و چاپ این کتاب نداده است، اما نویسنده، با این قلم شگفت جوری وانمود کرده که گویی کتاب را مرور کرده و گزارش آن را نوشته است.
یا للأسف هزار بار که در کشور شیعه، با وجود حوزه علمیه و در حالی که این همه موسسات علمی و فرهنگی هست، چنین مطالبی در سال 1384 منتشر شده و هیچ کس به آن نپرداخته و در مجلدات بعدی آن هم مشابه آنها راه یافته است.
این بنده خدا اعتراف دارد که ممکن است اطلاعاتی در باره موضوع خاصی از این دست باشد که او در اختیار ندارد، اما فکر می کند وضعیت این قبیل مدخلها به قدری روشن است که نیاز به اطلاعات زیاد نیست. در عین حال خواهش بنده آن است اگر کسی، حتی مؤلف در این باره مطلبی می داند که سبب روشن شدن ذهن این بنده خدا یا دیگران می شود حتما به صورت کامنت بنویسد تا در اختیار دیگران هم گذاشته شود.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    10 4
    به نظر میرسد مولف از شبه طلبه های واخورده حوزه ی قم باشد ،ویا کسی در همین حدود، با دستی در طنز و آشنایی با اهل قلم وارباب عمایم و ذهنیات بعضا متوهم آنان .ایشان آشنا به حرص این جماعت برای دایرة المعارف نویسی بوده آنهم ناقص و بی سرانجام...شما هم رد الحجر من حیث جاء کرده اید! کسی این کار رانکرده بود چون اهل خواندن بسیار کمند حتی سر ویراستاران ! و اهل غوغا فراوان.دست مریزاد .
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    3 5
    الان دوباره خسرو معتضد دادش بلند میشه که بین الصلاتین چه وقته گیر دادنه.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    3 7
    شمام بی کارید این کتابا رو میخونید؟! یه پولی است و پروژه ای. طرف عرضه مهم است. وگرنه این روزا دیگه با قیمت کاغذ کی کتاب میخونه؟1
  • محمود US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    4 0
    شهریارشفیق پسر اشرف پهلوی ازازدواجش با یک افسر مصری بوده ولی از کمالات این چنینیش چیزی نشنیده بودم
  • ياسر IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    2 2
    خوب است جناب جعفريان كه اهل نقد هستن برخي مد خل هاي مرتبط در ديگر دايره المعارف هاي داخلي را نيز از نظر بگذرانند.
  • کیال IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    5 2
    جالبه که شما 5 نفر کامنت گذاشته اید و نظر داده اید ولی متاسفانه در باره اصل موضوع هیج اطلاعی ندارید و حاج آقای عزیز ما هم بصورت کاملا بسته و بدون توضیح پیرامون علت درج این مطلب در فرهنگ تشیع این مقاله را عنوان کرده اند اما اصل مطلب اینست که در کتابی که به عنوان دایره المعارف مطرح میشود هر چیزی و از هر کسی که باشد اگر ارتباطی به بحث مرتبط با دایره امعارف باشد می آید این کتاب هم در بخش حرف" ف " دایره المعارف آمده است نگارنده که آقای سید احمد جوادی هست تمام کتابها و شخصیتهایی و عناوینی که با ف شروع می شوند عنوان کرده بین آنها هم این کتاب که اتفاقا موجود هست ولی حاج آقای ما زحمت بررسی بودن یا نبودن آنرا به خود نداده اند و فقط چون کلماتی مانند شاهزاده و انگلیسی در آن بوده بر آشفته اند و .........
  • مسعود A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    6 5
    در مورد کتاب "الفقه علی المذاهب الخمس" متأسفم که بی اطلاع هستید. مرحوم استاد شیخ محمد پاکتچی (که تنظیم معجم رجال الحدیث آیت الله خویی را عهده دار بودند) این کتاب را در دست ویرایش و تحقیق و تحریر داشتند. آقای سید احمد سجادی هم چون شاگرد ایشان بوده آن اطلاعات را ارائه داده. البته عمر مرحوم استاد پاکتچی قد نداد که این اثر را بطور منقح چاپ و منتشر کند. پس اول تحقیق کنید و با بازماندگان آقای پاکتچی تماس بگیرید و دستنوشته های ایشان را ببینید، سپس نقد کنید. جای تاسف داره که ما اینجور نقد میکنیم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      4 3
      کو سند؟ دایرة المعارف را با حرف این و آن می نویسند؟
  • ملکی A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    4 2
    خدا امثال استاد جعفریان را حفظ کند. وقتی امروزه در روز روشن اینطور تحریف می کنند خدا می داند امثال این فرد در هزار سال پیش در تاریکی شب چه تحریفها در روایات انجام داده اند تا رویکردهای فرقه گرایانه و عوامانه خود را تایید کنند. در قدیم وقتی کسی مثل ابن غضائری پیدا می شد و پته این دروغگوها را روی آب می آورد زیراب خود ابن غضائری را می زدند امروزه جامعه علمی ما بیدارتر است بحمدالله