آخرین آمار قربانیان زلزله آذربایجان به 306 کشته و 5000 مصدوم رسید.اقلام مورد نیاز معلولان حادثه زلزله آذربایجان شرقی اعلام شد.

مدیر دفتر مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور اقلام مورد نیاز معلولان حادثه زلزله آذربایجان شرقی را اعلام کرد. محمد نصیری به واحد مرکزی خبر گفت:حدود2700 خانوار زیر پوشش بهزیستی در مناطق زلزله زده ساکن بودند که از کمک های ویژه برخوردار می شوند. وی افزود:علاوه بر این خانوارها تعدادی نیز بر اثر زلزله دچار آسیب و معلولیت شده اند که به وسایل کمک توانبخشی نیاز دارند.
نصیری اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار 200 صندلی چرخدار،50 تشک مواج،200 واکر،50 جفت عصای آرنجی،200 توالت فرنگی سیار،100 صندلی حمام،200 کمربند طبی و 200 پلار گردنی مورد نیاز معلولان مناطق زلزله زده است.
وی با قدردانی از کمک های مردمی که با همکاری سازمان هلال احمر،کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی جمع آوری می شود،گفت:تنها در داخل استان آذربایجان شرقی 15 کامیون کمک مردمی جمع آوری و ارسال شده و از ستاد مرکزی سازمان نیز دو کامیون تجهیزات مورد نیاز به مناطق زلزله زده فرستاده شده است.
مدیر دفتر مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور افزود:شماره حساب90190 بانک ملت شعبه دکتر قریب به نام سازمان بهزیستی کشور آماده دریافت کمک های نقدی مردم است. وی افزود:بیشتر دستگاه های خودپرداز سراسر کشور به گزینه کمک به بهزیستی مجهز است که برای دریافت کمک مردم نیکوکار به زلزله زدگان اختصاص یافته است.
نصیری اضافه کرد:شماره تلفن 84284 پست بانک پس از انتخاب گزینه شماره 9 مربوط به کمک های مردمی و انتخاب گزینه شماره یک در مرحله دوم به نام کمک به سازمان بهزیستی نیز آماده دریافت کمک های مردمی به هموطنان زلزله زده است.

اهدای خون به زلزله زدگان
مردم نوعدوست استان فارس با اهدای 759 هزار و 600 سی سی خون به کمک مردم مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی شتافتند. به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان انتقال خون استان فارس گفت: بعد از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی ، شاهد حضور گسترده مردم فارس برای اهدا خون بودیم به گونه ای که در این مدت هزار و 489 واحد خون اهدا شد. در شیراز نیز هزار و 177 واحد خون از 2 پایگاه انتقال خون جمع آوری شد. بیشتر خون اهدایی o مثبت است.

آغاز به کار ستاد بازسازی در مناطق زلزله زده
ستاد بازسازی در سه شهر ورزقان ، اهر و هریس آغاز به کار کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، استاندار آذربایجان‌شرقی هدف از ایجاد این ستادها را تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌ دیده و هماهنگی با دستگاههای اجرایی درگیر در امر بازسازی مناطق روستایی آسیب دیده از زلزله اعلام کرد. آقای بیگی از وارد شدن 8 هزار میلیارد ریال خسارت به حادثه دیدگان ناشی از زلزله اخیر در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان خبر داد.
وی همچنین از مصوبه دولت برای ساخت اماکن مسکونی حادثه دیدگان با ارائه تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض خبر داد و از بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های کمک‌رسان خواست برای کمک به زلزله‌زدگان دستگاه‌های خدمت‌رسان به کمک بنیاد مسکن بشتابند.
آقای بیگی به نزدیکی فصول سرد سال اشاره کرد و از بنیاد مسکن خواست با تدبیر و برنامه‌ریزی بلند مدت، کوتاه مدت نسبت به عملیات بازسازی و نوسازی در اسرع وقت اقدام کنند.
رئیس ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از مدیران کل ادارات استان خواست در عرض 48 ساعت تمام مشکلات حادثه دیدگان را در حوزه کاری خود برطرف کنند. آقای بیگی گفت: امنیت لازم در تمام مناطق شهری و روستایی برای حفاظت از آسیب‌دیدگان و اموال آنها فراهم شده است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

واگذاری امور منطقه زلزله زده ورزقان به آذربایجان غربی
فرماندهی امداد رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان ورزقان به آذربایجان غربی واگذار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیریت مدیر کل بحران آذربایجان غربی گفت : عملیات نجات و امداد رسانی در شهرستان ورزقان و یکصد روستای تابع آن به پایان رسیده است و به زودی با حضور معاونان عمرانی استانداران آذربایجان غربی و شرقی و اعضای شورای مدیریت بحران این دو استان جلسه ای تشکیل و در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان ورزقان تصمیم گیری خواهد شد.
آقای زارع با بیان اینکه اقلام مورد نیاز حادثه دیدگان از قبیل چادر ، پتو ، مواد غذایی و لوازم بهداشتی در میان زلزله زدگان توزیع شده است گفت : مردم نیکوکار لوازم اهدایی خود را به پایگاههای جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تحویل دهند.

پس از سه روز نجات یک زن از زیر آوار زلزله ورزقان
یک زن ورزقانی از اهالی روستای "سرخاگو" با تلاش ماموران امداد و نجات هلال احمر از زیر آوار نجات پیدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، معصومه عالی مادر دو دختر و دو پسر بعد از گذشت سه روز از زلزله مهیب آذربایجان شرقی در روستای سرخاگو از توابع شهرستان ورزقان زنده از زیر آور بیرون کشیده شد. بر اساس این گزارش حال وی خوب است و برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان صحرایی شهید رجایی انتقال یافته است.

11 بالگرد مشغول امداد رسانی به زلزله زدگان
هم اکنون هفت فروند بالگرد متعلق به جمعیت هلال احمر در کنار یک فروند بالگرد ناجا و سه فروند بالگرد متعلق به سپاه عملیات امداد رسانی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را انجام می دهند.  به گزارش مهر، بالگردهای متعلق به معاونت امداد جمعیت هلال احمر به طور مرتب اقلام زیستی و خوراکی مورد نیاز زلزله زدگان را از مبدا تبریز به مقصد شهرستان های اهر، هریس و ورزقان انتقال می دهند. فعالیت عوامل امداد هوایی هلال احمر در کنار امداد هوایی هوانیروز، بخش زیادی از نیازمندی زلزله زدگان به اقلام زیستی و خوراکی را در سریع ترین زمان ممکن تامین کرده است.
هم اکنون هفت فروند بالگرد متعلق به جمعیت هلال احمر در کنار یک فروند بالگرد ناجا و سه فروند بالگرد متعلق به سپاه کار امداد رسانی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را انجام می دهند. گزارش مهر همچنین از رضایتمندی زلزله زدگان از روند توزیع اقلام زیستی و خوراکی توسط جمعیت هلال احمر حکایت دارد.
آسیب دیدگان می گویند که جمعیت هلال احمر از ساعات اولیه وقوع زمین لرزه با احساس مسئولیت و با اطلاع از مایحتاج زلزله زدگان نسبت به توزیع مناسب اقلام زیستی و خوراکی اقدام کرده است. حضور خستگی ناپذیر نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی و سایر استان ها چشمگیر گزارش می شود. در این بین پیشگامی سازمان های مردم نهاد در کمک رسانی به آسیب دیدگان و توزیع بسته های غذایی مورد نیاز زلزله زدگان قابل توجه است.

برق به مناطق زلزله‌زده باز می‌گردد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: تمام مشکلات مربوط به شبکه برق منطقه زلزله‌زده ورزقان برطرف می‌شود.
علی اکبر برقی مقدم به فارس گفت: هم اکنون تامین برق چادرهای امدادی در دستور کار گروه‌های عملیاتی این شرکت قرار دارد.
وی برقدار کردن پمپ‌های آب ورزقان را از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در ساعات اولیه زلزله برشمرد و تصریح کرد: مرحله نخست امدادرسانی شامل تامین برق مراکز حساس بود که در همان ساعات اولیه برق فرمانداری برقرار شد. وی در ادامه تاکید کرد: تامین روشنایی معابر در مناطق حادثه دیده کار بسیار مهمی بود که موجب شد عملیات امدادرسانی سریع‌تر انجام گیرد و امنیت و آرامش لازم به منطقه بازگردانده شود.
وی با بیان این مطلب که بسیاری از تاسیسات شهری به برق نیازمند هستند ،تصریح کرد:به دلیل قطع جریان برق در اثر زمین لرزه نارسایی‌های در آنتن‌های BTS مخابرات بوجود آمده بود که این نارسایی با اقدام به موقع اکیپ تخصصی برق در اسرع وقت اصلاح و ارتباطات مخابرات برقرار شد.
وی با اشاره به اینکه پنج گروه عملیاتی هم اکنون در منطقه حضور دارند اظهار کرد: این گروه ها پس از برق‌رسانی به چادرهای امدادی، مشغول امن سازی منطقه به لحاظ وجود سیم‌های برق‌دار پاره شده فشار ضعیف و همچنین در صدد تعمیر و اصلاح کنتورهای موجود هستند که مردم منطقه حادثه دیده در اسرع وقت از نعمت برق برخوردار شوند.

اعزام 23 دستگاه کامیون امدادی به مناطق زلزله‌زده
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل گفت: در ادامه امدادرسانی مردم مؤمن و متعهد اردبیل به زلزله‌زدگان اهر و ورزقان تاکنون 23 دستگاه کامیون شامل کمک‌های امدادی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام غیبی عصر امروز در نشست هماهنگی امدادرسانی در مشگین‌شهر اظهار داشت: روال عادی زندگی در اهر، ورزقان و هریس برقرار شده و امدادگران تلاش می‌کنند تا امکانات اولیه زندگی را برای حادثه‌دیدگان فراهم آورند.
وی از نیاز شدید مردم منطقه زلزله‌زده به نان، خرما، آب معدنی و مواد بهداشتی خبر داد و تصریح کرد: بسته‌های غذایی و کمک‌های اقشار مختلف مردم و محلات اردبیل به سرعت ارسال شده و در کنار آن تأمین امکانات اولیه نظیر برق و همچنین تلفن در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است.
غیبی از بارگیری 10 کامیون جدید مواد خوراکی، زیستی و چادر و پتو برای حادثه‌دیدگان خبر داد و خاطر نشان کرد: ما در چهار روز گذشته سعی کردیم تمام امکانات را در مناطق زلزله‌زده در حد توان برقرار کنیم.
این مسئول از پایان اسکان اضطراری زلزله‌زدگان و توزیع سه هزار و 800 چادر برای حادثه‌دیدگان خبر داد و اضافه کرد: در این مدت هلال‌احمر استان بیش از 13 هزار پتو، شش هزار متر مربع موکت بین زلزله‌زدگان توزیع کرده است. وی با بیان این‌که کمک‌های مردمی از کل کشور به منطقه سرازیر شده است، بیان کرد: در حال حاضر نیاز عمده مردم تن ماهی، کنسرو و مواد غذایی دیر فاسد شدنی است و در کنار آن بسته‌های برنج و روغن نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.
استقرار 25 چادر جمع‌آوری کمک‌های مردمی در اردبیل
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل همچنین از استقرار 25 چادر جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان در سطح استان خبر داد و گفت:‌ از مردم تقاضا داریم کرامت انسانی را حفظ و اقلام جدید را در اختیار اکیپ‌های هلال‌احمر قرار دهند.
غیبی افزود: اکیپ امداد و نجات این استان به عنوان اولین گروه بلافاصله در منطقه زلزله‌زده حضور یافته و به عنوان استان معین در امدادرسانی نقش اساسی ایفا کردند. وی از فعالیت 250 کادر مجرب امدادگر در مناطق زلزله‌زده از نخستین ساعات حادثه خبر داد و تصریح کرد: ما 20 دستگاه آمبولانس را نیز به منطقه اعزام کردیم تا مجروحان و مصدومان را انتقال دهند.
اما رئیس امداد و نجات کشور نیز در جلسه‌ای در مشگین‌شهر از تهیه و تدارک بسته‌های غذایی و بهداشتی به شکل یک ماهه خبر داد و خاطر نشان کرد: ما بسته‌های بهداشتی، درمانی و همچنین غذایی را به گونه‌ای طراحی کردیم تا مصرف‌کنندگان در فاصله یک ماه دچار مشکل نشوند.محمود مظفر اضافه کرد: فلاکس، کلمن و همچنین مواد غذایی و روشنایی به ویژه فانوس از نیاز اهالی زلزله‌زده اهر است.

روستاهای جایگزین در مناطق زلزله زده مکان یابی می شود
معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: برای ایجاد روستاهای جدید به جای روستاهای تخریب شده مکان یابی صورت می گیرد. جلیل قلمداشت به ایرنا گفت: گروه های زمین شناسی مطالعات مکان یابی را در منطقه آغاز کرده اند. وی در عین حال اظهار کرد: با توجه به مشکل مالکیت و نبود همراهی روستاییان در انتقال از سرزمین آبا و اجدادی و وابستگی ها به زمین و خاک، جابجایی روستاها راهبرد سازمان زمین شناسی نیست و بیشتر بر مقاوم سازی تاکید داریم. وی با اشاره به اینکه ایران در کمربند لرزه خیزی آلپ هیمالیا قرار دارد، گفت: فعال شدن گسل جنوب ورزقان موجب زمین لرزه اخیر شد.
قلمداشت با اشاره به تهیه نقشه پهنه بندی برای کشور گفت: نقشه پهنه بندی اهر تهیه شده و برای مکان یابی ایجاد روستاهای جدید می توان از این نقش ها استفاده کرد. وی افزود: در این نقشه ها اطلاعات پایه در خصوص مخاطرات طبیعی مشخص شده است.
معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی با بیان اینکه از شش سال پیش مطالعات پیش بینی زمین لرزه در این سازمان شروع شده است، گفت: چالش امروز سازمان تلفیق اطلاعات پایه با اطلاعات روز است تا در صحنه عمل قابل اجرا باشد.

هشت هزار میلیارد ریال به مناطق زلزله زده خسارت وارده شده است
استاندار آذربایجان شرقی گفت: زلزله اخیر در استان هشت هزار میلیارد ریال خسارت به شهرستان های اهر، هریس و ورزقان وارد کرده است. احمد علیرضابیگی از آغاز به کار ستاد بازسازی در سه شهر حادثه دیده خبر داد و به ایرنا گفت: برای تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده این ستادها با فعالیت مضاعف خود بازسازی اماکن روستایی آسیب دیده را تسریع خواهد کرد. وی ادامه داد: امنیت لازم در تمام مناطق شهری و روستایی برای حفاظت از آسیب دیدگان و اموال آنها فراهم شده و هیچ نگرانی دراین خصوص وجود ندارد.
علیرضابیگی به مدیران ادارات دستور داد در مدت 48 ساعت کلیه مسایل و مشکلات حادثه دیدگان را در حوزه کاری خود حل نمایند.
استاندار آذربایجان شرقی از مصوبه دولت برای ساخت اماکن مسکونی حادثه دیدگان با ارایه تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض خبر داد. وی از بنیاد مسکن و سایر دستگاه های کمک رسان خواست در جهت کمک به زلزله زدگان دستگاه های خدمت رسان به کمک بنیاد مسکن بشتابند. لیرضابیگی به نزدیکی فصول سرد سال اشاره کرد و از بنیاد مسکن خواست با تدبیر و برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت نسبت به عملیات بازسازی و نوسازی در اسرع وقت اقدام کنند.

بیش از 9 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده به بازسازی نیاز دارد
رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: 9 هزار و 384 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی به بازسازی و ترمیم نیاز دارد. به گزارش ایرنا، 'حسن قدمی' گفت: با توجه به حجم آوار سنگین و همچنین نوع بافت مناطق زلزله‌زده که از خشت و گل بود، اگر این حادثه در هنگام شب رخ می‌داد، تلفات بیشتر از زلزله بم بود. وی در زمینه برخی انتقادات مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: تامین سرویس‌های بهداشتی براساس قانون برعهده شهرداری‌هاست، اما باید توجه داشت که پس از وقوع حادثه، مراحل کار براساس اولویت‌بندی پیش می‌رود به عنوان مثال می‌توان گفت که در روز اول بحث جست‌وجو و نجات و پس از آن بحث تغذیه و اسکان اضطراری بسیار مورد اهمیت است.
قدمی با اشاره به نحوه تقسیم آذوقه میان آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله گفت: نحوه توزیع آذوقه بسیار خوب است و از مردم خیر می‌خواهیم که شخصا برای اعطای آذوقه به مناطق زلزله زده نیایند و بهتر است این کار از طریق نیروهای امدادی صورت گیرد زیرا عده‌ای این کمک‌ها را حیف و میل می‌کنند. وی گفت: مردم هنگامی که شخصا اقدام به کمک و توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌کنند، نمی‌‌دانند که چگونه باید این کمک‌ها را ارائه و توزیع کنند و ممکن است مردم در بخشی از مناطق با حجم زیادی از کمک‌ها روبرو شوند، در حالی که در بخش دیگر کمک‌ها به نسبت کمتر است.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه چرا کمک‌های مردمی دپو می‌شود، افزود: براساس قانون باید تا 45 روز افراد زلزله‌زده آذوقه داشته باشند و این اقلام در روزهای بعد توزیع می‌شود. قدمی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر توزیع کانکس در میان زلزله‌زدگان، اظهار داشت: کانکس‌های پیش‌ ساخته در مرحله اسکان موقت و بعد از 45 روز از وقوع حادثه میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک‌های ارسال شده به ایران گفت: سازمان مدیریت بحران مسوول دریافت کمک‌های خارجی است و با وجود آن که این سازمان درخواستی مبنی بر دریافت کمک‌های بین‌المللی نداشته است، اما کشورهایی همچون قطر، ترکیه، پاکستان، آذربایجان کمک‌های خود را ارسال کرده‌اند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه آمریکا نیز پیشنهاد ارسال کمک داده‌ است، ادامه داد: اعتقادی نداریم که آمریکا از روی حسن نیت این پیشنهاد را داده باشد، چرا که ما اکنون به دلیل تحریم، مشکل دارویی داریم، بنابراین لطف کند تحریم‌ها را بردارد.
اعزام گروه‌های بهداشت روان و حمایت‌های روانی به مناطق زلزله ‌زده
به گفته قدمی ، پس از اسکان اضطراری زلزله‌زدگان، تیم‌های توانبخشی در منطقه حضور دارند و سازمان بهزیستی که متولی این امر است، 35 تیم روان‌شناسی و اورژانس اجتماعی به منطقه اعزام کرده‌ است.
وی همچنین در پاسخ به انتقادات برخی افراد مبنی بر عملکرد ضعیف سازمان پزشکی قانونی در کفن و دفن کشته‌شدگان زمین‌لرزه آذربایجان شرقی، تصریح کرد: در حوادث طبیعی نیازی به حضور پزشکی قانونی نیست، چرا که پزشکی قانونی در فوت‌های مشکوک یا براساس خواسته ورثه وارد موضوع می‌شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در بسیاری از روستاها کشته‌شدگان حوادث توسط روستاییان دفن شده‌اند، تاکید کرد: پزشکی قانونی نباید جلوی دفن را بگیرد. قدمی همچنین در مورد برخی انتقادات مبنی بر امنیت ضعیف مناطق زلزله‌زده وهجوم برخی افراد برای دریافت کمک، گفت: برخی افراد به دلیل عصبی ‌بودن از شرایط موجود و برخی دیگر به دلیل طمع برای دریافت کمک‌های مردمی اصرار دارند که این مسئله مرتفع شد.
وی با بیان اینکه ضعف در ساخت و سازها موجب بروز خسارت شده است، گفت: امیدواریم با پیشگیری و همچنین جدیت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده دیگر شاهد چنین حجم آوار و تخریب در زمین لرزه‌ها نباشیم.
زلزله 500 میلیارد ریال خسارت به راه‌های آذربایجان شرقی وارد کرد
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: زلزله 500 میلیارد ریال خسارت به راه های استان آذربایجان شرقی وارد کرده است.
احمد مجیدی در بازدید از مناطق زلزله زده استان به ایرنا گفت: بر اثر وقوع زلزله در شهرستان‌ های اهر، ورزقان و هریس 45 درصد ابنیه فنی به خصوص پل‌های منطقه آسیب دیده ‌اند. وی افزود: در مناطق زلزله زده بر راه های آسفالت و شوسه 40 درصد، راهدارخانه ورزقان و اهر 80 درصد و ساختمان‌ های اداری راه و شهرسازی ورزقان و اهر هر یک 50 درصد آسیب وارد آمده و راهدارخانه‌ها باید نوسازی شوند. وی تاکید کرد: با بازسازی موقت ابنیه آسیب دیده در راه‌های ارتباطی مناطق زلزله زده، هم اکنون ارتباط در تمام محورهای اصلی این مناطق برقرار است.
مجیدی اظهار کرد: هم اکنون تمام نقاط آسیب دیده بازسازی موقت شده و عبور و مرور در تمام محورها برقرار است. وی افزود: از زمان وقوع زلزله تاکنون 250 دستگاه ماشین ‌آلات سنگین و نیمه سنگین اداره کل راه و شهرسازی استان و پیمانکاران وابسته به منطقه اعزام شده است. وی گفت: 20 دستگاه ماشین آلات ارسالی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان تحت امر ستاد مدیریت بحران استان در حال کمک به سایر کارگروه‌های تخصصی است.
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی افزود: پس از اتمام عملیات امداد و نجات (مرحله مقابله) با اخذ اعتبارات بازسازی نسبت به بازسازی دایم تاسیساتی آسیب دیده اقدام خواهد شد. راه‌های موجود در شهرستان‌های زلزله زده استان آذربایجان شرقی شامل هریس 879 کیلومتر، اهر 1222 کیلومتر و ورزقان 846 کیلومتر است که بیشترین مقدار مربوط به راه‌های روستایی است.

یکهزار و صد واحد مسکونی مددجویان بر اثر زلزله صددرصد تخریب شد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان شرقی گفت: در اثر زلزله اخیر یکهزار و صد واحد مسکونی مددجویان تحت پوشش این نهاد صددرصد تخریب شد. حسین دشتی به ایرنا گفت: این نهاد از اولین ساعات وقوع زلزله 30 گروه را در منطقه مستقر کرده تا مطالعات لازم را انجام داده و نسبت به شناسایی افراد تحت پوشش اقدام نماید.
وی در خصوص ساخت خانه های مددجویان تحت پوشش این نهاد گفت: برای تسریع در ساخت و ساز اماکن زلزله زده پیشنهاد ما این است که کمیته امداد مستقیم وارد ساخت و ساز شود تا انشاله قبل از شروع فصل سرما و تا آبان ماه بتوانیم ساختمان های مددجویان را نوسازی و تحویل دهیم.
دشتی به روستاییان توصیه کرد: احشام خود را قبل از اینکه در اثر بیماری های مختلف و گرما تلف شوند به قیمت مناسب بفروشند. وی با بیان اینکه هر لحظه بر میزان کمک های مردمی افزوده می شود، افزود: تاکنون 4 میلیارد و 750 میلیون ریال کمک نقدی و بقیه بصورت غیر نقدی از مردم خیر استان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله اخیر دریافت شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همچنین از کمک یک میلیارد ریالی این نهاد به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در مرحله نخست امداد رسانی خبر داد. هشت هزار و 500 خانوار در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که بر اساس گزارشات اولیه تعدادی از این خانواده آسیب دیده اند.
اعلام همدردی فراکسیون زنان و خانواده مجلس با حادثه دیدگان زلزله اخیر
فراکسیون زنان و خانواده مجلس در پیامی با حادثه دیدگان زلزله اخیر اعلام همدردی کرد. به گزارش ایسنا متن این پیام به شرح ذیل است:
حادثه جانکاه زلزله در بخش‌هایی از شمال غرب کشور بویژه در شهرستان‌های اهر، هرییس و ورزقان و توابع که باعث جان باختن، مصدومیت، مجروحیت و آوارگی تعدادی از هموطنان شریف کشور شد موجب تاثر فراوان گردید. با وقوع این حادثه مردم عزیزمان در حالی که غم و اندوه وصف ناپذیری تمام وجودشان را فرا گرفته اما همچون گذشته زن و مرد، پیر و جوان و از تمام نقاط کشور به یاری این هموطان آسیب دیده خود شتافتند و صحنه‌هایی از عشق و ایثار و همدردی را متجلی ساختند و بحمدالله توانستند با ایمان و روحیه توام با معنویت خود، بخشی از آلام آنان را تسلی دهند.
اینک که مرحله امداد و نجات اولیه پایان یافته است ضرورت دارد با مدیریت و برنامه ریزی دقیق اقدامات اساسی در جهت بازسازی و اسکان دائم مردم مناطق زلزله زده پیگیری شود تا شرایط عادی زندگی به این مناطق بازگردد و مردم مصیب دیده با امید به آینده به حیات خود ادامه دهند.
اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار تسلیت و همدردی با مردم شریف و متدین آذربایجان شرقی و خانواده‌های مصیبت دیده و با آرزوی سلامتی و شفای کامل مصدومان و مجروحان و تقدیر از تمامی اقدامات انجام گرفته از سوی مسوولان و مردم متدین کشورمان آمادگی خود را برای کمک به حادثه دیدگان اعلام می‌دارد و به همین دلیل بانوان نماینده مجلس شورای اسلامی بخشی از حقوق خود را به این امر خداپسندانه اختصاص می‌دهند. انشاءالله مردم صبور و مقاوم مناطق زلزله زده نیز با اتکاء به خداوند متعال و همت خود و با کمک مسوولان و ملت سربلند ایران شرایط عادی زندگی و حیات خود را از سر خواهند گرفت.

ارسال کمکهای کارکنان شرکت فولاد مبارکه به مناطق زلزله زده
کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز بیش از 500 میلیون ریال وجه نقد به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی کمک کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز اعلام کرد علاوه بر این کاروان کمکهای غیر نقدی این شرکت به میزان 16 تن مواد غذایی ، مواد شوینده ، آب معدنی و دیگر اقلام مورد نیاز زلزله زدگان امروز با سه دستگاه کامیون و 2 دستگاه وانت به مناطق زلزله زده ارسال شد.همچنین درآمد حاصل از فروش بلیط مسابقه تیمهای فوتبال سپاهان و سایپا که قرار شنبه شب در ورزشگاه فولاد شهر برگزار شود نیز برای کمک به زلزله زدگان اختصاص یافته است. همچنین باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد ماهان سپاهان اصفهان بیش از یک میلیارد و 100 میلیون ریال به هموطنان زلزله زده استان آذربایجان شرقی اهداء کرد.
ارسال کمکهای سپاه شهدا و مجمع امورصنفی ارومیه به زلزله زدگان
نخستین محموله از کمک های سپاه شهدای آذربایجان غربی و مجمع امورصنفی شهرستان ارومیه به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ارسال شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، این محموله به ارزش 300 میلیون ریال شامل انواع البسه ، مواد غذایی و کنسرو ، پتو ، والور ، نان و مواد شوینده است که با 12 دستگاه کامیون به شهرستانهای ورزقان ، اهر و هریس ارسال شد. به گفته مسئولان مجامع امورصنفی ارومیه و سپاه شهدای آذربایجان غربی تا عید سعید فطر دومین کاروان کمک های مردمی به مناطق زلزله زده ارسال می شود.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی هم گفت : 11 میلیون تومان نیز کمکهای نقدی و غیرنقدی مردم ارومیه دیروز جمع آوری و به مناطق زلزله زده ارسال شد. حسین زاده افزود : از این مبلغ پنج میلیون و 500 هزار تومان به صورت نقدی و بقیه به صورت غیرنقدی است. وی گفت: بیش از 60 پایگاه کمیته امداد استان مسئول جمع آوری کمکهای مردم نوعدوست استان برای زلزله زدگان است.
شماره حساب های 015438و 5438000 بانک ملی به صورت ویژه برای دریافت کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.

آزادگان نیروی هوایی ارتش، هدایای خود را به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اهدا می کنند
آزادگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هدایای نقدی خود را به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اهدا می کنند. به گزارش روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، در آستانه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، مراسم تجلیل از آزادگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از فرماندهان عالیرتبه این نیرو در تالار بهمن نهاجا برگزار خواهد شد.در این مراسم معنوی که امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و ضیافت افطاری با حضور امیر سرتیپ حسن شاه صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش برگزار می شود؛ آزادگان حاضر در مراسم هدایای نقدی و غیرنقدی که به آنان اهداء می شود به مبلغ 200 میلیون ریال، به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اهدا می کنند.

اعزام هیات ازسوی آیت الله صافی گلپایگانی به مناطق زلزله زده
هیئتی ازسوی آیت الله صافی گلپایگانی امروزبه مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اعزام شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، دفتر آیت الله صافی گلپایگانی باصدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هیئتی ازسوی آیت الله صافی گلپایگانی به منظور تسلیت به بازماندگان زلزله اخیردرورزقان واهر وکمک های ایشان وبررسی مشکلات منطقه زلزله زده به آذربایجان شرقی اعزام شدند.دراطلاعیه دفتر ایت الله صافی گلپایگانی براجازه استفاده از ثلث سهم مبارک امام برای زلزله زدگان تاکید شده است.


45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AE ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    3 0
    آدم خانه های گلی این هموطنهای روستایی رو که میبینه میگه ما تو بولیوی ، سنگال و ونوزئلا چیکار میکنیم
  • بدون نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    2 0
    پس خانم وزیر بهداشت چی فرمودن که امداد تمام شده و فقط دفن کردن اجساد باقی مانده؟؟ خدارو شکر مادر چهار تا بچه نجات پیدا کرده
  • زرتشت IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    2 0
    اينا كه گفتن كسي زير آوار نمونده!؟!
  • فری IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    3 0
    برای من خیلی جالبه که گروه مدیریت بحران عصر روز دوم زلزله میگن کار آوار برداری ونجات تموم شده ولی بعد از سه روز یه هموطن از زیر خاک بیرون اومده.واقعا بنازم این کمک رسانی و مدیریت بحرانو ... !!!!!!!