رساله «مسواک من» از لئوناردو دواینچی که این حقائق در باره تشیع در آن است در صندوق امانات سری لندن به شماره ..... نگهداری شده و نام رساله و مؤلف آن لئوناردو داوینچی زینت بخش آن، و وقفنامه عام هم روی آن که ثوابش به روح خاندان آن شرکت اتومبیل سازی است، نوشته شده است.

این دفعه نه بین الصلاتین که بعد از خواندن نماز عصر  به یک پدیده وحشتناک در دایرة المعارف تشیع برخوردم. این بار بحث نیوتن و لاوازیه و انیشتین و آقای بروجردی و شهریار شفیق و شاهزاده گمنام ایرانی نبود. بحث از لئوناردو داوینچی و شاگرد وی فرانچسکو ملزی بود. بحث این که اینان تا چه اندازه در فرهنگ شیعه غور کرده بودند و نه تنها لمعه شهید اول را ترجمه کردند بلکه صراط المستقیم بیاضی را هم به ایتالیایی ترجمه نمودند!
درست در همین مدخل یعنی «فرانچسکو ملزی» در جلد دوازدهم دایرة‌المعارف تشیع ص 238. شما را منتظر نمی گذارم...

 

فرانچسکو (تلفظ ایتالیایی فرانسیسکو) ملتسی ( = ملزی) نقاش، محقق، نابغه و دانشمند ایتالیایی (متولد 1493 متوفای 1570) شاگرد و دست پرورده علمی، هنری و عقیدتی لئوناردو داوینچی (نقاش و دانشمند معروف ایتالیا، متوفای 1519) و جوان ترین مرید مکتب عقیدتی او (41 سال کوچکتر از خود لئوناردو) و محرم اسرار وی. علاقه مند به مکتب اسلام و تشیع و ترجیح دهنده آن بر مسیحیت. از اولین مترجمین اروپایی کتاب فقهی شیعه لمعه شهید اول. از عربی به ایتالیایی و تحت نظارت خود لئوناردو داوینچی و نیز از مترجمین زبردست انجیل برنابا از سریانی به ایتالیایی. و باز هم با نظارت خود لئوناردو داوینچی. اکثر مورخین و رجال شناسان مسیحی اروپایی از وی در کتب خود یاد نمی کنند، چون دانشمندی اسلام گرا بوده است.... در سال 1515 با هم [داوینچی] به همراهی فرانچسکو از رم مهاجرت نموده و در ملکی سلطنتی موسوم به ملو .... سکنی گزیدند... ظاهرا در همین مکان لئوناردو داوینچی که به سختی مریض بوده آخرین رساله خود به زبان ایتالیایی مسمی به مسواک من (Ir Mio Spazzolino ) را می نویسد که ترجمه فارسی آن به این عنوان در مخزن کتب خطی سپهسالار اول ش 154 موجود است و مترجم آن آقای دکتر عیسی مهدوی هستند. لئوناردو این رساله را در اثبات ترجیح اسلام بر مسیحیت و در بازگو نمودن دردها و رنج هایی که از معاصرین خود در اروپا دیده و کشیده است، نوشته و در آن از فرانچسکو ملزی به کرات نام می برد و او را نیز همفکر و هم عقیده خود معرفی می کند. ... لئوناردو در صفحات 6 ـ 11 (از جلد اول) تسلط فرانچسکو ملزی بر دو زبان پارسی و عربی و نیز داشتن رگه ای از نژاد ایرانی در او گوشزد می کند و او را راهنمای خود در کتب تحقیقات مذهبی از کتب پارسی و عربی معرفی می نماید.
 

در اینجا وی بخش هایی از این کتاب موهوم را نقل کرده از جمله می نویسد:


[داوینچی] در صفحه 83 سبب عدم پیشرفت اسلام در ممالک اروپایی را جنگ طلبی های خلیفه دوم دانسته و می نویسد: به راستی که در یک مورد تاریخ نشان نداده و نمی کدهد که علی این ... جنگ طلبی های عمر را خوب دانسته باشد. ... ای کاش من (لئوناردو) و فرانچسکو و راهب مغربی عزیز می توانستیم این واقعیت را برای اروپا ... باز گو کنیم...»
در اینجا از کشته شدن این راهب مغربی یاد کرده و این که معلوم نیست به دست چه کسی کشته شده است اما .... او را مقتول به دست طرفداران افراطی دانشمند خونخوار و دیکتاتور مآب آن زمان یعنی ماکیاولی معرفی می نماید.
پس از آن با اشاره به این که فرانچسکو مشغول ترجمه کتاب الصراط المستقیم بیاضی بوده از قول داوینچی می نویسد: ... بنابر نقل مورخین (تاریخ)شرق چون بیاضی (Baiazi) در کتاب راه راست (= الصراط المستقیم) که فرانچسکوی عزیزمان در حال ترجمه آن به نام مذکور (راه راست) La retta via می باشد....


ببخشید این مزخرفات چهار صفحه کامل دایره المعارف تشیع را به خود اختصاص داده و حیفم می آید که وقت شما در اینجا تلف کنم. مشتاقان به ج 12 صص 238 تا 241 مراجعه فرمایند.


واقعا شرم آور است. شرم آور.

این ششمین قسمت این سریال بود که امیدوارم همزمان با اتمام رمضان این هم به اتمام برسد. 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    10 2
    احتمال دارد که اهل طنز شرط بندی کرده بودند ترهاتی چاپ کنند و آب از آب تکان نخورد.اما پس از چند سال استاد جعفری آب در خوابگه مورچگان ریخت ونورین نیرین نمیدانند چکار کنند . البته بودجه اینجا اندک بوده ونمی صرفیده نورین نیرین وقت بیشتری صرف کنند.دائره المعارف دموکراسی پول بیشتری میداده اند و جناب ... وقت نداشته اند و جناب ... هم که شبها کار میکنند و روزها تا ظهر میخوابند در شب خوب نمی دیده اند.اینها از برکات بین ا لصلوتین است البته .
  • بدون نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    10 2
    درباره مطلب اخیرتان درباره دائره المعارف تشیع نکته ای یادم آمد که نقلش برای شما که در گیر و دار خواندن آن هستید شاید بی لطف نباشد. من چند سال قبل فهرست نسخه های خطی کتابخانه مدرسه سپهسالار اول را که الان با نام مدرسه شهید بهشتی در تهران موجود است می نوشتم (ابن فهرست هنوز منتشر نشده است). یکی از دوستان که این خبر را شنیده بود از من سراغ همین ترحمه رساله مسواک من از لئوناردو داوینچی را گرفت و منبعش هم همین مدخل دائره المعارف تشیع بود. من گفتم تاکنون که این نسخه ها را فهرست کرده ام به این رساله برنحورده ام و مطلب دیگر این که تعداد نسخه های خطی کتابخانه هم کمتر از شماره 154 است و فکر می کنم این مطلب اشتباه باشد. اما باز هم به اصرار
  • بدون نام IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    10 2
    اما باز هم به اصرار ایشان نه تنها همه نسخه ها را یک بار دیگر حودم چک کردم که ابشان خودش نیز این کار را انجام داد اما هیچ چیزی پیدا نشد. ایشان در پیگیری حدس زد که شاید نسخه در کتابخانه مدرسه سپهسالار جدید باشد بعنی همین مدرسه ای که الان در میدان بهارستان است و به نام شهید مطهری شناخته می شود. که باز هم در فهرست نسخه های خطی آن کتابخانه مطلبی یافت نشد. غرضم از ذکر این خاطزه این نبود که اثبات کنم که این مطلب و مظالب شبیه آن دروع و نادرست است که حتما هست بلکه فکر می کنم نکته مهمتر این است که حتی قشر محقق و تحصیل کرده جامعه ما هم به دنبال این گونه مسائل است. قانون عرضه و تقاصا ظاهرا در همه موارد صادق است من جمله در تحقیقات علمی و ایضا خرافات.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    2 3
    استاد، خدا شما را برای اسلام و ایران و تشیع نگه دارد
  • سید اصغر US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    2 2
    با هر دو نظر و احتمالی که حضرت منصور داده است موافقم ولی در نظر اهل مروت هیچ عذری از جنابان خرمشاهی و فانی پذیرفته نیست. پول کم بود باید مثل سعدی به بانی می گفتند دست از ما بدار. بازی کردن با آبروی تشیع و علم به هیچ بهانه ای قابل بخشش نیست. آبروی چهل ساله خود را در نظر اهل علم و فرهنگ بردند نه آبروی تشیع را. بیچاره آن بانوی محترمه محبّی که خیال می کرد اینها برای او کار مسئولانه می کنند و سرمایه مادی خودرا در طبق اخلاص نهاد. زهی سعادت که دیگر زنده نیست ببیند چه گندی زدند و چه کثافتکاری کردند. روی آنهاکه مذهب مقدس مارا ملعبه و مضحکه کردندسیاه باد.
  • بدون نام GB ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    3 3
    آفرین چقدر به امثال شما نیاز هست برای زدودن این خرافات و جعلیات
  • عبد ناز IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    2 1
    نمیدانم صحت یا سقم بسیاری از مطالب که این معمم خدا از زمین و آسمان می گیرد چه توفیری دارد . من ایرانی سعی بر آن دارم در زمان حال اثری خلق کنم که بدون انتقاد از کسی و مذهبی بی واسطه و در خور شان دین محمدی باعث همگیر شدن مذهب ناب محمدی شود نه با پرداختن به حواشی و گذشته و به نمایش گذاشتن استعداد خود در واکاوی بی حاصل یا اصلا کاملا اشتباه سهوی و عمدی پیشگامان آنان را به چالش بکشانم . اثرات توجه به مسائل حاشیه ای همین میشود عدم ظهور hنسانهائی فرهیخته چون فروزانفرها .... علی اصغر حکمت ....دهخدا ...... محمد تقی جعفری ها ....... آقای جعفریان من بسیار به شما نزدیک هستم هیچ خصومتی نه با شما و نه با هیچکس دیکر ندارم فکر نمی کنیدزمان تبلیغ تمام شده و کار سترگ و بزرگ اصلی را جهت شیوه بهتر زیستن باید
  • بدون نام US ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    3 5
    ‫ملتی که علما و آنسیکلوپدیست! هایش این باشند، همین حال و روزش و نتیجه انتخابهایش میشود، که کارش از قحط الرجال برسد به قحط الدجاج! و این قصه ادامه دارد .... جالب آنکه همین وزارت فخیمه ارشاد که کتابهای تحقیقی که عمرها بر سر آن صرف شده به بهانه های جزئی ممنوع النشر میکند، به نشر چنین خزعبلاتی آنهم در دایره المعارف تشیع! جواز داده، همه جور اعانت میکند. مومنین اگر سوالی درباب تشیع دارند، همان فرهنگنامه شورای کتاب کودک را بخوانند ظاهرا نتایج صائبتری میگیرند!
  • دانشجو IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    1 2
    سلام؛ شاید این کامنت بالایی از نویسندهٔ آن مدخل‌های مستطاب است؛ توضیح داده‌اند که هدف شریفشان گسترش دین اسلام (و احتمالاً مکتب تشیع) بدون ضرر رساندن به کسی یا چیزی است، راست و دروغ بودن و سایر مطالب حاشیه‌ای که مهم نیست. در انتها هم یادآور شده‌اند که به جای تبلیغ، شما هم چنین کارهای سترگی بکنید. (مثلاً می‌توانید از یافته شدن رسالة سقراط فی اصول الإستنباط یا کتاب شیخ افلاطون فی اثبات المذهب الإمامیة شروع کنید.) شما چه پاسخی برای این سخن دارید؟ تشکر
  • اسی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    6 0
    شاید درست باشد.تمام
  • محمد A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    7 1
    جهت اطلاع آقای جعفریان که باید کمی مطالعات خود را بیشتر کنند و بعد شتابزده حمله ور شوند آقای مرتضی خلج امیرحسینی کتابی با نام "طراحی های لئوناردو داوینچی" نوشته و چاپ هم شده که در آن شواهدی از مسلمان شدن لئوناردو داوینچی ارائه داده: http://yamahdi.zedefaramasonere.loxblog.com/post/8