عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون اخلاق و کسب و کار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با اینکه چرا زن ها دیر تر و کم تر وارد عرصه تجارت می شوند توضیح داد.

فاطمه دانشور، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون اخلاق و کسب و کار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران که در میان فعالان اقتصادی به بانوی کارآفرین شناخته شده است صبح روز چهارشنبه اول شهریور در کافه خبر حضور پیدا  کرد.

او در رابطه با کم رنگ بودن حضور زنان در عرصه تجارت گفت: « به نظر من باید ریشه این داستان را در زمین فرهنگ جستجو کرد. تجارت زنانه و مردانه ندارد و هر دو جنسیت می توانند وارد آن شوند. اینکه چرا زن ها دیر تر و کم تر وارد عرصه تجارت می شوند به دلیل محدودیت هایی است که فرهنگ ایجاد کرده است. » 

او به نخستین مصاحبه خود در سال 87 اشاره کرد و گفت: «  من در حال حاضر در سمینارهای مختلفی که سخنرانی می کنم شاهد این هستم که نامه های زیادی از سوی زن ها به دستم می رسد. نخستین بار در سال 87 در گفت و گو با یک مجله خانوادگی، زندگی خودم را شرح دادم. 1300 نامه پس از انتشار آن گفت و گو از اقصی نقاط ایران به دست من رسید که اکثر ارسال کنندگان نامه ها خانم بودند و بخشی هم شامل جوانان بود. خانم هایی که گویی تشنه دانستن بودند. خانم هایی که انگار روزنه امیدی جایی درخشیده است و آنها می توانند موفق شوند شروع کرده بودند در نامه هایشان در رابطه با محدودیت هایی که پدر هایشان، برادران شان و همسران شان ایجاد می کنند که حتی بخواهند بروند یک دسته چک عادی بگیرند. حتی مانع از این می شدند که شرکتی را با سرمایه ای اندک به ثبت برسانند. کاری که من کردم این بود که تعداد گفت و گو های خودم را با این خانم ها بیشتر کردم. برای آنان نشست هایی گذاشتم و شروع به گقت و گو کردیم. سال 1388 من جلسه ای با تعدادی از این خانم ها به همراه همسر هایشان داشتم در حال حاضر و در سال 91 همسران آنها به من گفتند: « ما فکر نمیکردیم خانم های ما اینقدر استعداد داشته باشند و توانمند باشند. » من در گفت و گو های سال 88 به همسران خانم هایی که با آنها گفت و گو کرده بودم را متقاعد کردم که اجازه بدهند تا خانم های شان کسب و کاری را راه اندازی کنند. آنها کسب و کاری را راه اندازه کرده بودند و برای من امسال بسیار شیرین بود که مردها می گفتند ما توان زن ها یمان را تازه کشف کردیم و تازه فهمدیم که به طور مثال چه مهارتی در بازاریابی، مدیریت داخلی شرکت و ... دارند.  »

گفتنی است متن کامل این گفت و گو به زودی منتشر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    36 7
    خانم دانشور شما نماد یک زن موفق هستید ، خبررآنلاین اگر ممکن است این گفت و گو را زود تر منتشر کنید سپاسگذارم
  • امین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    21 22
    در جامعه ای که رانندگی خانم ها مورد تمسخر قرار میگیره شما توقع داری یک خانم چقدر قدرت نفوذ در فعالیت های کلان اقتصادی روداشته باشه.. در ایران هنور تعصبات جنسیتی از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح وجود داره.. در زمینه سهم خانم ها در فعالیت های کلان اقتصادی جالبه بدونید کا از عربستان هم عقب تریم
    • کاکرو IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      9 5
      خانمها کلا در کشورهای غربی هم سهمشون در اقتصاد و تولید علم خیلی کمتر از مردان است و مربوط به خصوصیات انهاست