فیلمسازان و تهیه‌کنندگان شش فیلم تحریمی از سوی حوزه هنری عنوان کردند اخلاق خانواده دغدغه‌شان است و بیشتر از مدیران حوزه هنری به این مسئله بها می‌دهند.

الهام نداف: نشست کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان از سوی حوزه هنری برای نمایش در سینماهای حوزه تحریم شده، روز شنبه با حضور سیدغلامرضا موسوی و فریدون جیرانی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «من مادر هستم»، مرتضی و مصطفی شایسته تهیه‌کننده و کارگردان «من همسرش هستم»، عبدالرضا کاهانی تهیه‌کننده و کارگردان «بی‌خود و بی‌جهت»، علی سرتیپی و مهدی کرم‌پور تهیه‌کننده و کارگردان «پل چوبی»، مانی حقیقی تهیه‌کننده و کارگردان «پذیرایی ساده» و سیدجمال ساداتیان و پیمان معادی تهیه‌کننده و کارگردان «برف روی کاج‌ها» در «بشرافیلم» برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، سید غلامرضا موسوی با اشاره به نشست برگزار شده آن را غیرسیاسی و کاملا صنفی دانست و گفت: ما زمانی اقدامات‌مان را آغاز کردیم که بین وزارت ارشاد و حوزه هنری صلح کامل برقرار بود تا متهم به طرفداری یکی از این دو نشویم.»
 
سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» درباره اقدام حوزه گفت: «متاسفانه حوزه هنری فراقانونی عمل کرده و در حیطه‌ فیلمسازی و سینماداری باید قانونی عمل کند. سینماهای حوزه هنری سینماهایی مصادره‌ای و جزء اموال عمومی هستند و ارائه خدمات در این فضاهای عمومی کشور برای مردم جزء وظایف حوزه است که متاسفانه حوزه هنری با اعلام فیلم‌های تحریم به این وظیفه خود به درستی عمل نکرده است. در حالی که فیلم‌هایی که ساخته شده همه از مجاری قانونی مجوز دریافت کرده و خارج از قانون عمل نکرده‌اند.»
 
او به وضعیت پارلمان ایتالیا و نامه‌ این پارلمان به ویتوریو دسیکا (کارگردان و بازیگر ایتالیایی) اشاره کرد و ادامه داد: «ما باید از وضعیت اروپا و کشورهای دیگر درس بگیریم. متاسفانه تمام این مشکلات تنها به اکران نکردن یک فیلم و چیدمان اکران نوروز بازمی‌گردد. همین امر باعث شد تعدادی از فیلم‌ها با این مشکل امروز مواجه شوند.»
 
تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» با بیان اینکه همه این دعواها تنها برای اکران یک فیلم به وجود آمد اظهار کرد: «جشنواره نشان داد این فیلم‌هایی که امروز مورد اعتراض حوزه هنری هستند چه جایگاهی در میان مخاطبانشان می‌توانند داشته باشند و حتما رونق خوبی هم به سالن‌های سینما خواهند داد.»
 
در ادامه نشست مهدی کرم‌پور گفت: «با این کار حوزه هنری مردم از سینما ناامید می‌شوند و متاسفانه آثار سخیف ماهواره‌ را دنبال می‌کنند. مسئولین حوزه هنری لطف کنند و کاری به سینما نداشته باشند و بودجه‌ای را که قرار است برای سینما هزینه کنند بهتر است در جای دیگری هزینه کنند و مسئولیتی بیش از این برای خود قائل نباشند.»
 
وی ادامه داد: «همه برای حمایت از هم در اینجا حضور داریم، متاسفانه حوزه هنری سعی می‌کند با آدرس اشتباه دادن این جریان را منکوب کند و باید دید با کمر بستن به قتل سینما چه کسانی سود می‌برند.»
 
فریدون جیرانی در ادامه نشست با اظهار تاسف از موضوع کنار هم جمع شدن سینماگران گفت: «ما اصلا نباید این جا می‌ بودیم، در حالی که مازیار میری، اسعدیان، هنرمند و دیگر دوستان با حمایت حوزه هنری فیلم می‌سازند. متاسفم از این که این جا و برای این مسئله دور هم جمع شدیم. در حالی که وقتی خانه سینما مظلوم واقع شد حوزه هنری با اهالی سینما همراهی و همدلی کرد.»
 
 
وی همچنین ادامه داد: «این دعواها دامن‌گیر ما شده در حالیکه کارگردان‌هایی که پشت این میز هستند وابستگی به جایی ندارند و از بخش خصوصی سرمایه‌شان را فراهم کرده‌اند. این عده که اینجا نشسته‌اند، بسیار خوشحال می‌شدند تا درعید نوروز «بوسیدن روی ماه» اکران می‌شد، اما دعواهای شورای صنفی نمایش بر سر ما خراب شد و چوب آن را داریم می‌خوریم.»
 
عبدالرضا کاهانی در ادامه نشست به مشکلات در حوزه سینمای کشور اشاره کرد و گفت: «وقتی ضعیف‌ترین آدم‌های سینما مدیر می‌شوند، انتظار بیشتری از سینما نباید داشته باشیم. طبیعی است کار به اینجا می‌رسد. متاسفانه مدیران بلد نیستند مدیریت کنند و از کاری که می‌کنند اطلاع درستی ندارند. من به شخصه شورای پروانه نمایش و ساخت را در شرایط ایده‌‌آل قبول ندارم چه برسد به اینکه حوزه هنری هم فیلم را قلع و قمع کند.»
 
وی افزود: «من در این شرایط با همان پروانه وزارت ارشاد هم مشکل دارم. چه برسد به حوزه هنری که بخواهد دخالت کند. ما متهم هستیم فیلم‌هایمان ضد خانواده و اخلاق است، اما می‌توانم ثابت کنم رفتار مدیران حوزه هنری و ارشاد بسیار غیراخلاقی‌تر است.همین که اینجا جمع شده‌ایم نشان می‌دهد خانواده داریم و چرا فکر می‌کنند این چیزها را نمی‌فهمیم، فقط دوست داریم واقعی حرف بزنیم.»
 
وی با انتقاد از رفتارهای دوگانه‌ای که در حوزه هنری صورت می‌گیرد گفت: «به طور مثال رفتاری که علم‌الهدی در داخل حوزه هنری و خارج از حوزه انجام می‌دهد با هم متفاوت است. آیا این غیراخلاقی است یا کار ما؟ متاسفانه جای متهم و شاکی عوض شده است. حتی الان حوزه هنری به من بگوید فیلمم در سینماهایش اکران شود قبول نمی‌کنم و الان حالت درویشی را دارم که به فقری که دارد عادت کرده است و اگر فیلمم اکران شود دوست دارم در همان سینماهای محدود باشد، اما مسئله به جایی رسیده که دیگر مشکل ما نیست و مسئله سینماست و باید خوب و بد از هم جدا شوند.»
 
وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: «من دو نفر از افرادی که در حوزه هنری حضور دارند، به خوبی می‌شناسم؛ جهان بیگلری و علم‌الهدی. به عقیده من رفتار مدیران ضد اخلاقی است و جای شاکی و متهم عوض شده است. اگر فیلم در سینماهای محدود هم اکران شود مخاطب خود را پیدا می‌کند. الان مسئله جای دیگری است مسئله فیلم ما نیست مسئله اصلی سینما است. فرصتی پیش آمده که خوب از بد جدا شوند به عقیده من باید آقای عسگرپور، محمدی، اسعدیان، میرکریمی و دیگر دوستان به این حرکت حوزه هنری واکنش نشان دهند و اعلام موضع کنند.»
 
در ادامه نشست مرتضی شایسته تهیه‌کننده فیلم «من همسرش هستم» گفت: «دریافت پروانه ساخت و نمایش کار بسیار سختی است و حدود دو تا چهار ماه به طول می‌انجامد. حداقل از فیلمی که 110 دقیقه است 20 دقیقه کوتاه می‌شود. با این وضعیت دشوار پروانه نمایش بگیریم و در جای دیگر هم فیلم بازبینی شود بسیار سخت است.»
 
وی همچنین افزود: «سئوالی که از آقای حمزه‌زاده دارم این است که کدام یک از تهیه‌کنندگان از ایشان برای بازبینی و اصلاحات تشکر کردند؟ و جلسه توافق آقای حسینی و خاموشی چه بوده است. چرا باید وزیر ارشاد توافقنامه‌ای امضاء کند. از آقای شمقدری می‌خواهم این توافق‌نامه را منتشر کند.»
 
مصطفی شایسته هم وضعیت سینما ایران را تاسف‌برانگیز خواند و گفت: «بعد از سیر قانونی گرفتن پروانه نمایش آقایان دوباره اصلاحیه و ممیزی می‌دهند و با افتخار هم در تلویزیون اعلام می‌کنند. ما شش کارگردان و شش تهیه‌کننده هستیم که برای این مناسبات ساخته نشده‌ایم. به جای اینکه الان درباره فیلم‌هایمان صحبت کنیم از کار اصلی‌مان که ساخت فیلم است دور شدیم و ما را به بیانیه دادن و جواب دادن وادار کردند.»
 
شایسته همچنین عنوان کرد: «اگر فکر می‌کردم یک روز کار سینمایی، شُبهه‌ای غیر از کار هنری ایجاد کند وارد آن نمی‌شدم. دوستان در پی زدن جریان دیگری هستند که ربطی به ما ندارد و تا به هدف سیاسی‌شان هم نرسند دست بر نخواهند داشت. حوزه هنری 70 ، 80 سینما دارد اما ما تنها سینما «آزادی» را می‌خواهیم جایی که نه سازنده‌اش بوده‌اند و نه در اداره آن نقشی داشتند.»
 
مانی حقیقی کارگردان فیلم «پذیرایی ساده» نیز ادعای حوزه هنری مبنی بر اینکه بر اساس یک کار ارزشی این کار را انجام می‌دهد دروغ دانست و گفت: «آقای حمزه‌زاده شب گذشته مطرح کردند که جلسه‌ای با فیلمسازان معترض داشتند و در نهایت از ایشان تشکر هم شده است که این موضوع به من برمی‌گردد. من با ایشان جلسه‌ای داشتم و به لحاظ ادب خانوادگی‌ام اس ام اس تشکری هم بعد جلسه به ایشان دادم، در همان زمان هم فضا را بسیار بدتر از آنچه که فکر می‌کردم دیدم.»
 
وی در خصوص راعایت اخلاق در سینما گفت: « گروهی فکر می‌کنند اخلاق بهتر از ما می‌فهمند و معلوم نیست خودشان از کجا آمده‌اند که بدون توضیح درست و مشخصی، شش فیلم را قلع و قمع می‌کنند و وقتی قانون و جایگاه فیلمسازان را نادیده می‌گیرند خودشان راسا تصمیم می‌گیرند، کارشان را هم ارزشی جلوه می‌دهند.»
 
 
کارگردان و تهیه‌کننده « پذیرایی ساده» با اعتقاد بر غیراخلاقی بودن این روش حوزه هنری عنوان کرد: «آنها با این حرکت‌شان زیر آب ارشاد را می‌زنند، در حالیکه ما سال‌هاست مشکلاتمان را با مدیران سینمایی حل کردیم و تنها مشکل ما با حوزه هنری است. ما به لحاظ اخلاقی بسیار اخلاقی‌تر از این افراد هستیم و مشکل خانواده برایم مهمتر از این این افراد است.»
 
مانی حقیقی خاطرنشان کرد: «بر خلاف ادعای آقای حمزه‌زاده در برنامه «هفت»، دوستان حوزه هنری ممیزی داده‌اند و گفتند اگر فلان سکانس حذف شود مشکل حل خواهد شد. به من می‌گویند فیلم من امیدوارکننده نیست و به خاطر همین در این لیست آمده است. سئوال من این است کدام قانون چنین چیزی را به من گفته و مانع از ساخت چنین فیلمی شده است؟»
 
پیمان معادی کارگردان فیلم «برف روی کاج‌ها» نیز با اشاره به اینکه سعی می‌کند وارد این بازی‌ها نشود، گفت: «بحثی که آقایان در پیش گرفته‌اند، بحث ارزش و اخلاق است. چه کسی می‌تواند این متر را تعیین کند که اخلاق و ارزش چه چیزی است. فیلم من در 22 بهمن سال 90 به عنوان فیلم منتخب مردم معرفی شد و همین برایم کافی است. فیلم‌هایی که حوزه هنری نمی‌خواهد اکران کند آبروی سینمای ایران در جشنواره سی‌ام بوده‌اند.»
 
وی ادامه داد: «البته برای ما اهمیت چندانی ندارد چون برای ساخت فیلم هر بار از 16 فیلتر عبور می‌کردیم و این‌بار از 17 فیلتر عبور می‌کنیم. کسانی که فیلم‌های ما را بی‌اخلاق می‌دانند سلیقه خودشان را مشخص می‌کنند. حوزه هنری خیلی هم دلش بخواهد که فیلم‌های ما را در سینماهایش اکران کند.»
 
کارگردان «برف روی کاج‌ها» همچنین عنوان کرد: «من و دوستانی که در این جلسه حضور دارند از مدیران حوزه هنری به مراتب اخلاقی‌تر هستیم. دغدغه و ناموس و خانواده ایرانی برای ما به مراتب مهمتر از دوستان حوزه هنری است. بد نیست درباره گذشته‌مان حرف بزنیم و آن وقت ببینید در گذشته خانواده برای ما مهمتر بوده یا آقایان در حوزه هنری. وقتی چهار سال فیلمنامه‌ای اجتماعی را می‌نویسم یعنی خانواده برایم مهم است. اگر آقایان حوزه هنری چیزی از سینما نمی‌دانند بهتر است تا به ما بگویند کمکشان کنیم اما اگر می‌خواهند سینمای اخلاقی را از بین ببرند که فکر می‌کنم، هدفشان همین است، آن بحث دیگری است.»
 
هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: «این اقدامات حوزه هنری برای خشکاندن کل سینماست. دوستان می‌خواهند فیلم‌هایی که نهادها می‌سازند و جنبه تبلیغاتی دارد در سینمای ایران ساخته شود و همچنین فیلم‌های سوپر مارکتی. اینطوری فقط آمار تولید فیلم در کشور بالا می‌رود.»
 
عکس‌ها: خبرگزاری سینمای ایران
 
58246
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پژمان IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    9 9
    فارغ از بحث رد یا تائید دو طرف؛ بنده به عنوان یک بیننده فیلم خوبی در چند سال اخیر از فیلمسازان ندیدم! بچه های من حاضرند چند بار سریال فرار از زندان را ببینند ولی فیلم ایرانی نبینند! بهرحال آثار سینمایی به شدت افول کرده و تنها مورد پسند عده قلیلی است
  • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    8 22
    متاسفانه در اکثر این فیلم ها فضای خانه به شکل بسیار بدی نمایش داده شده طوری که کسی نگاه کنه فکر میکنه در ایران در تمامی خانه ها مدام جنگ و دعواست ضمن اینکه طوری نشون دادن انگار زن و شوهر مدام در ایران به هم خیانت میکنند !!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
      4 1
      بابا جان اینم یکی از مسائل این جامعه و هر قبیله ایه.خوب حالا تو فیلم هم میاد .چه اشکالی داره؟یادمه سر من ترانه 15 سال دارم همین دعواها بود .میگفتن چرا دخترامون رو اینجوری نشون میدین.دیدین که جواب هم داد.الان آمار دختر فراری خیلی کمتر شده و متعاقبا خیانت نمود کرده.نه این که این فیلم آمار رو کاهش بده.اما آگاهی که میتونه بده.حتی برا یه نفر.پس باید راجع بهش حرف زد.دوست عزیز اگه حرف نزنیم پس از خودمون شکیم و به مردم هم میخوایم دروغ بگیم.خوب بذارید این حرفا باز بشه تا مردم ببینن و بدونن.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    23 2
    درود بر شما سینماگران که از نهاد سینما دفاع میکنید. در این برهوتی که هیچکس با شما نیست. شما بمانید با مردم و سینما
  • hessam IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    18 2
    انصافا راست میگن ... حالا چون سینما زیاد داره گردن کلفتی میکنه آخه فیلمساز با ساز کی برقصه به قول پیمان معادی از 16 تا فیلتر رد میشه واسه هر فیلم حالا حوزه هم این وسط قد علم کرده واقعا متاسفم
  • پدرام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    20 4
    صدای زنگ تعطیلی سینما ... امروز سینمای حوزه ... فردا سینماهای دولتی ... پس فردا سینما اصلاً چیه ... پسون فردا ... سینما می ماند و سلحشور و ده نمکی ...
  • ابوذر IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    1 3
    با داشتن هنرمندان مردمي و درد كشيده اجتماع سينماي ما در رژيم گذشته حرفهايي براي گفتن بسيار داشت اگر چه فيلم هاي مفسده با بي هنراني ومفسد هم كم نبود و اما سينماي امروز ما با فضاي باز در گذشته اي نزديك حرفهاي بسياري داشت كه بدرستي و بجا مطرح كرد البته ظاهرا اين حرفها با مزاج خيلي ها خوش نمي آيد و مسير سينماي ما را به مسيري ديگر كه همان بي علاقه گي به حقوق اجتماعي و فرهنگي و خانوادگي است و بيشتر به لا ابلگي و بي محتوا بودن و پوچ بودن سوق داده شده است واي بر سينماي ما كه اگر به دادش نرسيم ميرويم به سوي فيلمهاي بي محتواي گذشته چون بعضي ها خوششان نمي آيد سينماي ما و يا هنرمندان مردمي ما موفق باشند
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    3 3
    آقای جیرانی کجایی؟دلمون برات تنگ شده.هفت رو خراب کردن.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    دیشب توهینی کردم که همینجا از شما عذر میخوام....نباید چنین حرفهای به زبان میاوردم...شاید ظاهر حرفهام توهین آمیز بود اما مقصودش نه ...میخواستم عمق سینمای که خیانت نشون میده بگم و اینکه این برای خانواده ها مضرر هست....به هر حال بازهم معذرت میخوام....اما بازهم سر حرفم هستم که شما دغدغه فرهنگی ندارید و بخاطر اینکه شاید این بظاهر هنرمندان منتقد شاید دیگه باهاتون مصاحبه نکنن ازشون انتقاد نمی کنید و بر علیه شون مطلب نمی نویسید اما با هجمه اونا بر علیه سینماگران و بازیگرانی که دغدغه فرهنگی دارن همراهشون میشید و بهشون انتقاد و توهین می کنید....