رئیس مجلس با بیان اینکه توسعه پایدار باید بر اساس حضور نخبگان در عرصه‌های مختلف پیگیری شود، گفت: برای رونق اقتصاد درونی کشور حتماً ایجاد ساز و کارهای ارتباطی دانشگاه و صنعت ضروری است.

علی لاریجانی با حضور در پردیس علوم دانشگاه تهران در جمع دانشجویان گفت: از نظر اقتصادی دچار چالش در کشور هستیم، علیرغم پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های فناوری و علمی داشتیم همچنان در حوزه اقتصاد دچار چالش هستیم و این چالش‌ها معلول شرایط امروز هم نیست.

گزیده اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقل از مهر می آید:
• یکی از مسایل مهم توسعه یافتگی کوچک کردن دولت و سپردن کار و امور به مردم است. ما برای آن موضوع قوانینی تصویب کردیم و مرکز ثقل کار انجام شده است.

• به اقتصاد درونی کشور باید توجه ویژه‌ای شود. فلش دشمنان به سمت به امنیت ملی و اقتصاد نشانه رفته است. هر قدر بخش اقتصادی سیستماتیک و پایدار باشد آنها این پیام را می‌گیرند که روششان کارساز نیست.
• رشد نقدینگی ما از 65 هزار میلیارد تومان به 400 هزار میلیارد در 7-8 سال اخیر رسیده است. اگر در رونق تولید دچار رکود شویم رشد نقدینگی در بازار سیاسی می‌شود و چالش‌هایی که امروز مشاهده می‌کنیم به وجود می‌آید. از سالها پیش هم گفته می‌شد رشد نقدینگی ممکن است برای ما مشکل ایجاد کند.
• نرخ بیکاری در کشور طبق آمار رسمی 14 درصد و نرخ تورم 22 درصد است،‌ نرخ بیکاری و نرخ تورم بسیار بالاست. هرچند که در برخی زمینه‌ها رشد داشته‌ایم. به عنوان مثال از نظر جی دی پی وضعیت ما خوب بوده و ضریب جینی چند درصد مثبت حرکت کرده است، اما عدم ثبات در تصمیم گیری‌هایی که می‌تواند برای صنعتگر و تولید کننده مناسب باشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
• همه کشورهای توسعه یافته دولت کوچکی داشته‌اند و بخش اقتصادی کشور دست مردم بوده است. اما شرایط ما کاملاً برعکس است و دولت فربه است. اقتصاد و صنعت نیز در دست دولت است. پس از اجرای سیاست‌های اصل 44 که البته واگذاری‌ها درست انجام نشد، شرایط تا حدی تعدیل شد اما صنایع بزرگ همچنان یا دولتی هستند یا شبه دولتی و این قرائت درستی از سیاست‌های اصل 44نبود.
• با وجود اینکه بودجه تحقیقات و پژوهش را در مجلس افزایش دادیم، اما بخش صنعت و تولید با دانشگاه به صورت سیستماتیک ارتباط پیدا نکردند. بالا بردن بودجه پژوهش مفید است اما مساله ارتباط صنعت و دانشگاه بحث دیگری است. در غرب موسساتی ایجاد کردند که ارتباط بین صنعت و دانشگاه را به وجود آوردند اما ما در این بخش هنوز نقص داریم بهتر است موسسات دانش بینان تشکیل و گسترش یابد زیرا این برای کشور مفید است.
• امروز حجم عظیم دانشگاه‌ها به وجود آمده و اینکه چه نوع فضایلی باید با شرایط کشور متناسب سازی شود امر مهمی است. باید تناسبی بین بازار کار و فارغ‌التحصیلان وجود داشته باشد. یکی از کارهای مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انجام دهد همین موضوع تناسب سازی میان نیازهای تحصیلی و دانشگاه‌ها است.
• در فناوری هسته‌ای گام های خوبی برداشته بشد و ظرفیت جدیدی برای کشور به وجود آمد اما ما در صنایع معمولی نقص داریم زیرا ارز نفتی همواره وجود داشته و واردات راحت تر بوده است بنابراین خود را مقید به استفاده از توان داخلی نکرده‌ایم. دولت باید فشار آورد تا صنایع به سمتی بروند که با دانشگاه‌ها ارتباط پیدا کنند.
/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي EU ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    32 1
    راه نجات فقط به كوچك شدن دولت ختم نميشود. درهاي كشور بسته است و واردات و صادرات به سختي انجام مي شود و به همان نسبت ورود ماشين آلات و تأمين قطعات يدكي انها نيز دچار مشكل است و سرانجام اينكه با اين شرايط سود فقط در شغلهاي كاذب است و متأسفانه اين فقط سرمايه داران هستند كه روز به روز ثروتمندتر ميشوند و اقشار ضعيف هم روز به روز ضعيف تر ميشوند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    1 0
    ازشعار خسته شدیم به طوری عملی ثابت کنید که به فکرمردم هستین نه الان که حزب ها دارن برای نتخابات آماده میشن
  • اسفندیار بهادرپور IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    1 0
    وقتی یک بار لوازم یدکی کامیونت در گمرگ بندر عباس هشتماه به بهانه تست خوابانده میشود شما چه توقعی دارید؟