+ A - سه شنبه 4 مهر 1391 - 19:14:00 چاپ
امتیاز به مطلب 137 نفر

ایران پیشنهاد داد: توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد در ازای لغو تحریم‌ها

سیاست > انرژی‌هسته‌ای - علی‌اصغر سلطانیه از پیشنهاد ایران برای توقف غنی‌سازی 20 درصدی در ازای لغو تحریم‌ها به نماینده 1+5 در استانبول خبر داد.
خبرگزاری "اینترپرس سرویس" به نقل از علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران در نشست 19 سپتامبر (29 شهریور) میان کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5، پیشنهاد کرده است غنی‌سازی 20 درصدی را در ازای رفع تحریم‌ها علیه ایران متوقف می‌کند.
او در ادامه گفت‌وگو با این خبرگزاری با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس افزود: مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته با درخواست ایران مبنی بر این‌که اسناد فعالیت‌های منتسب داده شده به ایران به مقامات این کشور ارایه شود، موافقت کردند. اما آنها بعد از این مصالحه عقب‌نشینی کردند.
اهم سخنان نماینده ایران در آژانس به نقل از ایسنا می‌آید:
  • ما آماده‌ایم غنی‌سازی 20 درصدی را تعلیق کنیم، مشروط بر این‌که یک گام متقابل سازگار با آن را مشاهده کنیم. اگر ما این کار را انجام دهیم، نباید تحریم‌ها وجود داشته باشد.
  • غیرممکن است که ما انتظارات آن‌ها برای تعطیلی فردو را بپذیریم.
  • مهم‌ترین چیز در گزارش آژانس این بود که درصد بالایی از اورانیوم با غنای 20 درصد به پودر برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شده است.
  • نمایش قابلیت فنی ایران برای انجام چنین فرآوری که ظاهرا آمریکا و دیگر دولت‌های 1+5 را متعجب کرده است، درخواست 1+5 برای انتقال کل ذخایر 20 درصدی به خارج از کشور را نامربوط کرده است. این قابلیت نشان می‌دهد که ما به سوخت دیگر کشورها نیاز نداریم.
  • دو مقام عالی‌رتبه آژانس در تازه‌ترین دور مذاکرات در ماه گذشته درخواست مهم ایران در «توافق ساختاری» درباره همکاری ایران درباره اتهامات مربوط به «ابعاد نظامی احتمالی»در برنامه هسته‌ای را پذیرفتند، اما در پایان نشست از آن عقب‌نشینی کردند.
  • هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رافائل گروسی، دستیار مدیرکل در امور سیاسی در مذاکرات 24 اوت (سوم شهریور1391) برای اولین بار با تعهد به «ارایه اسناد مربوط به فعالیت‌هایی که ادعا می‌شود توسط ایران انجام شده است» به تهران موافقت کردند. به این ترتیب در پایان نشست ناکارتس و گروسی موجب شدند این موضوع حل نشده باقی بماند.
  • مساله حل نشده دیگر این است که آیا تحقیقات آژانس بی‌نهایت خواهد بود یا خیر. این موضوع هنوز تغییری نکرده است. اگر آژانس به این روش ادامه دهد به 10 یا 20 سال دیگر زمان نیاز خواهد بود.
  • پیش از نشست شورای حکام در اوایل ماه جاری با ناکارتس و گروسی درباره برگزاری نشست ایران و آژانس در نیمه اکتبر توافق شد. مقامات آژانس قول دادند که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در طول نشست شورا زمان برگزاری نشست مورد توافق میان ایران و آژانس را اعلام کند، اما آمانو هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.
  • ( در توضیح اظهارات عباسی مبنی بر این‌که قطع جریان برق در مسیر منتهی به فردو یک شب قبل از درخواست بازرسان برای بازرسی سر زده نشان دهد که آژانس می‌تواند تحت نفوذ تروریست‌ها و خرابکاران قرار گیرد) اعتراضی داریم این است که مدیرکل از اطلاعات محرمانه حفاظت نمی‌کند. وقتی آن‌ها اطلاعاتی درباره تعداد سانتریفیوژهایی که در حال کار کردن هستند و این که چه تعدادی کار نمی‌کنند (در گزارش‌های آژانس) دارند، این جای نگرانی بسیاری جدی دارد.

29219

نظرات 40
  • قادی سه شنبه 4 مهر 1391 - 20:16:45
    1024 89 پاسخ به این نظر
    پیشنهاد خوب وکار امدیه.
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 21:04:25
    91 18 پاسخ به این نظر
    آفرین، آفرین. در این مذاکرات پشت پرده، پیشنهادات عاقلانه ای داده شده است.
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 21:21:36
    568 100 پاسخ به این نظر
    پس این همه مشکل برای هیچ بود؟
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 21:22:14
    139 1292 پاسخ به این نظر
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست!! مذاکره کنندگان حق ندارن کوتاه بیان!!
    • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 02:35:53
      454 35
      پس بالاخره ترمز قطار هسته ای بکار افتاد
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 21:23:01
    251 408 پاسخ به این نظر
    برگشت به پله ی اول؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 21:25:56
    117 726 پاسخ به این نظر
    غنی سازی رو قط کنیم 6 ماه تحریم ها رو کم میکنند و بعدش تحریم ها دو برابر میشه
    • مهدی شنبه 8 مهر 1391 - 20:47:56
      20 7
      خوب بعد ما باز شروع میکنیم به غنی سازی :)
  • آرش سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:06:09
    390 29 پاسخ به این نظر
    اروپا قبول نداره چونكه قبل از ساختن 20 درصد غني سازي تحريم بوديم.
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:06:22
    577 30 پاسخ به این نظر
    خدا÷رتو بیامرزه حداقل قیمت طلا و دلار و خوردو ÷ایین بیاد . گرونی ازبین بره .
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:09:38
    550 22 پاسخ به این نظر
    از مجموع صحبت های ایشون و رییس جمهور در نیویورک در این موارد می توان تنها یک معنی را متصور شد و شاید زیاد هم پیشنهاد خوبی نباشه . مخصوصا الان که از زمین و هوا تحریم هستیم . این نوبرانه را قبل از تحریم باید قرار می دادید نه الان که در وضع ضعف هستیم
    • حقیقت گو چهارشنبه 5 مهر 1391 - 01:09:27
      35 15
      این پیشنهاد بارها و بارها توسط مسئولین ایرانی مطرح شده است چون غنی سازی در سطح 20 درصد اصلا در شرایط فعلی برای کشور ما توجیه نداره و اگه خاطر شریفتون باشه ما قبل از اینکه غنی سازی 20 درصد رو شروع کنیم اعلام کردیم که ذخیره ی 20 درصدمون داره تموم میشه (که این ذخیره قبلا از خارج تامین شده بود) و ما حاضریم این غنا رو از هر کشوری بخریم ولی هیچ کشوری حاضر به در اختیار گذاشتن این کالا نشد و ما مجبور شدیم برای رفع نیاز بیماران و تامین نیاز حوزه ی پزشکی غنی سازی 20 درصد رو شروع کنیم. ضمن اینکه ما بارها و بارها پس از آغاز غنی سازی هم اعلام کرده بودیم که هر زمان که سوخت 20 درصد در اختیار ما قرار بگیره ما غنی سازی در این سطح رو متوقف می کنیم. این پیشنهاد اصلا چیز جدیدی نیست.
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:14:11
    293 38 پاسخ به این نظر
    درست شد
  • m سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:15:15
    758 37 پاسخ به این نظر
    بالاخره عقل بر احساسات غلبه کرد . به این میگن کار معقول . فقط امیدوارم کاری نکنند که این تصمیم عوض بشه.
  • بدون نام سه شنبه 4 مهر 1391 - 22:28:47
    772 32 پاسخ به این نظر
    خبر خوبیه. خداییش یکاری کنید این فشار اقتصادی رو مردم کمتر بشه. دیگه واقعا داره بدجوری میشه. بخدا مردم رفاه و آسایش داشته باشن بهتر از اینه که اورانیوم 20 درصد غنی شده داشته باشن!!!
  • سید جواد سه شنبه 4 مهر 1391 - 23:13:53
    89 650 پاسخ به این نظر
    درود برسران دولت جمهوری اسلامی ایران که با منطق وهوشیاری اقدام نمودند خدارا شکر فشار اقتصادی برمردم غیور ایران را کاهش دهید تا رسانه های بیگانه خفقان بگیرند ومردم به فکر محافظت از کشورشان تا پای جان بایستاند
  • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 03:00:29
    612 45 پاسخ به این نظر
    عحب رسیدن به همون کاری که دولت خاتمی کرد!!!!
  • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 05:46:48
    18 158 پاسخ به این نظر
    این یک خیانته در برابر تحریم ها انرژی هسته ای رو بببخشیم انرژی هسته ای حق مسلم ماست یک ارمان برای ما شده مردم ما حق خودشون رو بابت عمری که براشون سخت گذشت را می خواهن همینکه یکم دلار بلا رفت برای بقای منفعت خودتون حق مردم رو زیر پا میزارید من بنوان یک دهه شصتی این کار را یک خیانت بزرگ به مردم و خاک این وطن میدانم من خودم سختی کشیدم ولی نمی خواهم فرزنانمون ما رو ملامت کنن
    • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 16:50:55
      105 11
      برو بابا دهه شصتی ... شاید برای شما دلار یکم بالا رفته باشه ... چون لابد درآمد خوبی دارید ... ضمنا ما نمی خواهیم فرزندانمون تو قحطی زندگی کنن
  • نا سناس چهارشنبه 5 مهر 1391 - 13:02:01
    21 92 پاسخ به این نظر
    این بار اقای سلطانیه تصمیم درستی نگفتند یک اشتباح محض است چرا چون صدام که نوکر حلقه به گوش استکبار بود وقتی فهمیندند که هیچ سلاح بیولوژیک ندارد با خیال راحت به او حمله کردنند شاید هم علی اصغر سلطا نیه خواسته باشد عقب نشینی تاکتیکی انجام دهد در ضمن اگر با موافت مقام معظم رهبری باشد مشکل نیست ولی بنده حقیر بعنوان یک بسیجی عضو کوچکی از این ملت اعلام می دارم که ما امادگی داریم به کمک ارتش وسپاه دلاورمان در صورتی اسرائیل بخواهد جنگی اغاز کند به یاری خدا با عملیات یا علی ابن ابیطالب اسرائیل را به خاک سیاه می نشانیم و حتما بیت المقدس اذاد خواهد شد ما صد برابر زمان جنگ قدرت داریم وهمچنین نبرد با امریکاه با رمز یا رسواله اغاز می کنیم به شرافت قران اگر همه دنیا هم به ما حمله کنند پیروزیم
  • عاشق چهارشنبه 5 مهر 1391 - 13:59:52
    31 167 پاسخ به این نظر
    پس جواب خون شهداهسته اي چي.تمام سختي وفشار كه روي مردم بود كي جواب ميده
  • ایرانی چهارشنبه 5 مهر 1391 - 14:16:23
    23 77 پاسخ به این نظر
    باسلام-به نظر من تصمیم هوشمندانه ای است.با این کار ایران فرصت بیشتری برای پیشگیری از وضع مشابه در آینده خواهد داشت در این مرحله گرفتن زمان مهم تر از غنی سازی 20درصد است.امیدوارم روزی برسد که هر بچه ننه ای(مثل رژیم صهیونیستی)جرأت تهدید ایران را نداشته باشدو اینقدر قدرت نظامی آمریکا را به رخ ما نکشد.مانند بچه که وقتی دراثر خطای خودش،کتک می خورد و بابایش را صدا می زند.
  • عباس چهارشنبه 5 مهر 1391 - 15:06:11
    29 106 پاسخ به این نظر
    با سلام خوب اگه قرار بود تعلیق کنیم چرا تولید کردیم که به تحریم برسه و بعد بخواییم در ازای رفع تحریم ، تعلیق کنیم ، آیا این همه هزینه ارزششو داشت ؟ بهتر این نیست اگه راهی رو شروع کرده ایم تا آخرش بریم؟
  • بهمن چهارشنبه 5 مهر 1391 - 17:32:00
    7 117 پاسخ به این نظر
    ما شهید هسته ای داده ایم و شما دارید الان کوتاه می آیید؟؟؟ زشته به خدا
    • علیرضا ی چهارشنبه 5 مهر 1391 - 20:48:36
      60 4
      عزیز من شما دوحالت داری،یا از فقر شدید رنج میبری که واست فرقی نمیکنه که تحریم ها برداشته بشه یا نشه یا ثروتمندی که بازم تحریم واست فرقی نداره.
  • محمد چهارشنبه 5 مهر 1391 - 17:58:40
    29 2 پاسخ به این نظر
    بسيار نظر خوب و هوشمندانه ايست . چيزي كه غرب حتي فكرش هم نميكرد با اينكار ديگر هيچ بهانه اي براي تحريم يا تهديد به جنگ باقي نخواهد ماند ....
    • شناس پنجشنبه 2 آذر 1391 - 17:48:30
      0 0
      اونها بهونه شون رو جور میکنن شما نگران نباش
  • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 18:53:36
    67 4 پاسخ به این نظر
    8سال اینجوری مملکت رو به بازی گرفتن و آخر سر هم برگشتن به همون موضعی که دولت اصلاحاتِ آقای خاتمی طیِ 8 سال اتخاذ کرده بود و خیلی هم خوب جواب داده بود. واقعا که دست مریزاد داره...
  • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 20:30:45
    23 0 پاسخ به این نظر
    چرا همه نظرات را نزدید
  • بدون نام چهارشنبه 5 مهر 1391 - 20:52:59
    8 21 پاسخ به این نظر
    چرا به جای تعلیق صادرات هسته ای رو افزایش نمیدن
  • مسعود چهارشنبه 5 مهر 1391 - 23:57:37
    49 2 پاسخ به این نظر
    خیلی دیره ایکاش زودتر به این نتیجه می رسیدند خدا کنه نتیجه داشته باشه مردم از این فلاکت در بیان انشالله
  • MAHMODY609 پنجشنبه 6 مهر 1391 - 03:26:08
    10 34 پاسخ به این نظر
    خوبه به امید اینکه گرونی کاهش بیاد مقصر آمریکاست مرگ بر آمریکا
  • محمد پنجشنبه 6 مهر 1391 - 18:20:55
    9 28 پاسخ به این نظر
    به قوال امیر المومنین علی (ع) مومن از یه سوراخ دو بار گزیده نمی شود.!!
    • بدون نام چهارشنبه 3 آبان 1391 - 16:44:34
      2 1
      خدا کنه این تحریمای لعنتی لغو بشه
  • محمد دوشنبه 10 مهر 1391 - 18:18:08
    6 9 پاسخ به این نظر
    این تصمیم در حال حاضر منطقی است ولی در زمان آقای خاتمی یک حماقت بود زیرا دولت ایشان زیر معاهده ان پی تی را امضا کرد که همین امر باعث این چند سال فشار شد و در زمان آقای احمدی نژاد هم لجبازی و غیر واقع بینی باعث شد که اقتصاد یکباره در فشار قرار بگیره که هدفمندی در این زمان اصلا کار درستی نبود....پس به نظرم اگه 30 درصد تحریم ها هم برداشته بشه بسیار کار آمده...البته که شهدا هم برای آسایش مملکتشان شهید شدند.
  • جمشید سه شنبه 11 مهر 1391 - 20:22:59
    4 10 پاسخ به این نظر
    تصمیم درستی نیست. یک قدم که عقب بنشینی دو قدم جلو میایند. این خط و این هم نشون!
  • اgii چهارشنبه 3 آبان 1391 - 22:23:06
    2 7 پاسخ به این نظر
    چرا؟ کم شهید دادیم فقط به خاطر همین موضوع؟ چرا کوتاه اومدین؟ما با تحریم میسازیم اما ازخون شهیدا نمیگذریم... جواب اون دوتا بچه که باباهاشون رو همینا ترور کردن رو کی میده؟ جواب ارمیتا و علیرضا رو کی میده؟ ای خدااااااااااااا...اگه مردم گذشتن تو نگذر....
  • بدون نام جمعه 19 آبان 1391 - 04:58:21
    2 0 پاسخ به این نظر
    شما که میخواستین کوتاه بیاین چرا این بازی رو شروع کردین؟چرا با احساسات مردم بازی میکنین؟
  • amin شنبه 20 آبان 1391 - 22:34:12
    1 0 پاسخ به این نظر
    به قول دوستان ما این همه شهید هسته ای دادیم ولی شما میخواین کوتاه بیاین؟؟؟؟متاسفم براتون به همین زودی کم آوردین .بعد اون دنیل باید جوابگوی شهیدا و ما باشین .
  • بدون نام یکشنبه 5 آذر 1391 - 11:12:07
    1 0 پاسخ به این نظر
    پيشنهاد خوبيه ولي اونا قبول نميكنن هدفشون سلطه و تضعيف كشورهاي رو به رشده همه ي دنيا رو ميخان به خودشون وابسته كنن
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.