به دنبال بازرسی از یک هواپیمای ایرانی در عراق سفیر کشورمان این اقدام را رفتاری «خلاف عرف» و « توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی» دو کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه آمریکا مدعی شد ایران از طریق هوایی سلاح به سوریه حمل می‌کند، وزیر خارجه عراق در اظهار نظری  از بازرسی از هواپیماهای ایرانی در فضای این کشور خبر داد و روز گذشته نیز یک فروند هواپیمای باربری ایران در فرودگاه بغداد مورد بازرسی قرار گرفت.
در واکنش به این اقدام حسن دانایی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، این بازرسی را «خلاف توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور» دانسته و تاکید کرده است: این مساله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد. هر چند ما تمایل نداریم وارد چنین فضاهایی شویم و امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود.
آن طور که سفیر ایران به ایسنا گفته است در حدود دو ماه اخیر مباحثی در این باره از جانب آمریکایی‌ها و برخی منابع دیگر مطرح و مسئولان عراقی عنوان کردند که اگر مدرکی در این باره دارید ارائه دهید اما آنها بدون ارائه هیچ مدرکی بر بازرسی هواپیماهای ایرانی اصرار داشتند.
سفیر ایران با بیان اینکه ما مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضمن پیگیری این موضوع «امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود.»
 دانایی‌ فر در پاسخ به اینکه هواپیمای مذکور باربری بوده است یا مسافربری، با بیان اینکه از جزئیات این مساله اطلاعی ندارم، تصریح کرد: نماینده ایران‌ایر روز سه‌شنبه با ما تماس گرفت و این مساله را به ما اطلاع داد. ما این موضوع را پیگیری کردیم و پس از بررسی‌ها و انجام بازرسی از سوی عراق، موضوع خاتمه یافت و هواپیما به مسیر خود ادامه داد.
 دیگر اظهارات سفیر ایران در عراق در گفت وگو با ایسنا به شرح زیر است:
*آمریکایی‌ها با این کار نشان دادند که یا خودشان را به فراموشی زده‌اند یا فراموش‌کار شده‌اند که جنایات این سازمان تروریستی از ابتدا تاکنون را نادیده می‌گیرند. 
(خروج اسامی گروهک تروریستی از لیست تروریست‌ها به دلیل تسهیل شرایط برای پذیرش این افراد از سوی کشورهای مقصد )
*معتقدم چنین تحلیل و برداشتی عذر بدتر از گناه است. دنیا اعضای گروهک تروریستی منافقین را با جنایاتی که انجام داده‌اند به خوبی می‌شناسد و این نوع القا کردن توجیه عمل خلاف این افراد است. این در حالی است که اگر خروج اسامی از لیست تروریست‌ها برای تسهیل شرایط پذیرش بوده باشد پس اروپا نباید با این مساله مشکلی می‌داشت چرا که اروپا خیلی وقت پیش آنها را از لیست تروریست‌ها خارج کرده بود اما همچنان برای پذیرش آنها مشکل دارد. 
 * این برداشت منطقی و قابل قبول نیست و بیشتر برای اعمال نفوذ است.
*خروج این اسامی از لیست تروریست‌ها به این معنی نیست که همه مسائل حقوقی و حقیقی درباره یک سازمان تروریستی لغو شود. این مساله به جای خود محفوظ است و ما پیگیری‌های خود را به طور جدی انجام می‌دهیم.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    16 14
    خب عراق زیر فشار هست...برای اینکه فشار از خودش کم کنه هواپیمایی که برمیگشته و خالی بوده بازرسی کرده....!!! اگه میخواست مچ گیری کنه معمولا هواپیمایی که داره میره باید بازررسی کنه...
    • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      4 0
      دوست عزيز كجاي اين خبر گفته شده هواپيما در حال برگشت بررسي شده؟ آدم كه نبايد از خودش حرف دربياره!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    4 5
    دولتی که از خوداطمینان داشته باشد نباید از بازرسی هراسی داشته باشد.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    3 3
    هی از عراق حمایت کنید!