برخی افراد به دلیل لاکتوگلوبولین موجود در شیر گاو، پروتئینی که در شیر انسان وجود ندارد،‌دچار حساسیت نسبت به شیر هستند و نمی‌توانند شیر بنوشند. دستکاری ژنتیک، تولید شیر تازه گاو فاقد این پروتئین را ممکن ساخته است.

بهنوش خرم‌روز: برخی از افراد به شیر نوعی حساسیت دارند که باعث می‌شود نتوانند شیر بنوشند. در شیر، پروتئین مخصوصی به نام بتا- لاکتوگلوبولین یا به اختصار بی.ال.جی وجود دارد که سیستم گوارشی این افراد را آزار می‌دهد. دلیل آن هم فقدان آنزیم لازم برای هضم این پروتئین در بدن است. اما حالا، دانشمندان دانشگاه اوکلند در نیوزیلند موفق شده‌اند ژنتیک گاوها را به نحوی تغییر بدهند که شیر آن‌ها،‌ فاقد این پروتئین باشد و در عوض،‌ سایر پروتئین‌های شیر در آن، به مقدار قابل توجهی بیشتر باشد.
به گزارش پاپ‌ساینس، گروه دانشمندان با ایجاد تغییر در آر.ان.ای، از آشکار شدن ژن‌های خاصی که کدهای تولید بی.ال.جی هستند، ممانعت به عمل آورند. بی.ال.جی برای برخی انسان‌ها حساسیت‌آور است و در شیر مادر هم وجود ندارد. محققین اول این روش را بر روی موش‌ها آزمایش کردند، سپس با دستکاری ژنتیکی،‌ هسته تخمک گاوی به دست آورند که با آن، ریز آر.ان‌.ای‌های بازدارنده تولید بی.ال.جی آشکار می‌شوند. سپس تخمک به دست آمده، بارور شده و در رحم ماده گاوی به عنوان مادر جانشین قرار داده شد.
گروه محققین کار خود را با 57 نطفه آغاز کرد و خیلی زود یک گوساله سالم پرورش یافت و متولد شد. اما اتقافی افتاد که اصلا انتظارش را نداشتند: گوساله بدون دم به دنیا آمد! محققین معتقدند که جهش ژنتیکی که باعث شده گوساله آن‌ها بدون دم به دنیا بیاید، هیچ ارتباطی با مطالعه آن‌ها و دستکاری ژنتیکی انجام‌شده ندارد. با این وجود،‌ تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل این پدیده مورد نیاز است.
در نهایت، آن‌ها به گوساله متولد شده هورمون‌هایی دادند تا باعث شوند زودتر شیر بدهد و متوجه شدند که شیر آن فاقد بی.ال.جی است. این مطالعه نشان می‌دهد که دستکاری آر.ان‌ای می‌تواند روشی موثر برای تغییر احشام و رسیدن به ویژگی‌های مطلوب در آن‌ها باشد. در عین حال محققین منتظرند گوساله کمی بزرگ‌تر شود تا معمای دم نداشتن آن را بررسی کنند. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    4 2
    خبر آنلاين مي شه بفرماييد دانشمندان كدام كشور بودن؟
    • حسین IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      5 1
      نوشته دیگه، نیوزلند
  • وحید IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    0 1
    این کار شق القمر نیست ما تو همین ایران توانایی انجام این دست کارها رو بسادگی داریم و انجام هم میشه فقط اگه بجای بودجه 300 هزار تومنی!!! دولت خدمتگذار به دانشجویان بدبخت تحصیلات تکمیلی یه کم پول بیشتر بدن که بشه لااقل باهاش کار کرد. ضمنا بغیر از اروپایی ها بقیه مردم روی زمین ژن مربوط به هضم لاکتوز رو ندارن مثل ما ایرونیا و بخاطر همین در افراد ایجاد اسهال میکنه