۱ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

بانی این نظریه مدعی است که هیچ اشاره ای به این تعبیر در روایات اسلامی نبوده و بدون سابقه است. چه کسی این نظریه را مطرح کرد و چه کسانی آن را ترویج می‌کنند؟

مدتی است که نظریه‌ای تحت عنوان «ظهور صغری» مطرح شده و ضمن آن ابراز می شود که ظهور صغری اتفاق افتاده است. دو گروه آن را طرح کرده‌اند. نخست دسته‌ای بدون توجه به انقلاب، بر این باورند که ظهور در حال وقوع است و شواهدی بر آن اقامه کرده نام آن را ظهور صغری نهاده‌اند. دسته دوم، ضمن این که از نظر زمانی متأخر از گروه اول بوده و این نظریه را که هیچ سابقه ای در باورهای مهدویت گرایانه شیعه ندارد، از دسته اول گرفته‌اند، آن را در ارتباط با انقلاب مطرح کرده، آن را مقدمه ظهور یا به عبارت خودشان ظهور صغری می‌نامند. آنچه در پی می‌آید اشاره به آن است که چه کسی این نظریه را مطرح کرده است.

یکی از جریان‌هایی که بحث ملاقات با امام زمان (ع) را عادی‌تر نشان داد و طی سه دهه گذشته، سبب تقویت بحث ارتباط با آن حضرت به صورت آسان‌تری شد، آقای سید حسن ابطحی (متولد 1314ش) بود که روزگاری در مشهد ـ همراه با برادر زن خود مرحوم هاشمی‌نژاد ـ کانون بحث و انتقاد دینی را داشت. وی پس از انقلاب، به تدریج بحث‌های مهدویت را به طور جدی‌تر طرح کرد و با نگارش آثاری، این مسأله را بسیار زودتر از برخی دیگر که اکنون شهرت به این بحث‌ها پیدا کرده‌اند، در قالب تازه‌ای پیش برد. وی گرچه مدعی مهدویت نبود، اما مدعی نوعی ارتباط با حضرت و سهل الوصول بودن آن بود، به طوری که تلویحا تصور می‌شد یا مریدان تصور می‌کردند، خودش پیوند نزدیکی با امام زمان (ع) دارد. کتاب ملاقات با امام زمان (ع) یکی از آثار اوست که بیش از بیست بار به چاپ رسید و نقش مهمی در زمینه بحث دیدار با آن حضرت را داشت. در نخستین ملاقات، و اولین سطور آن، حکایتی مربوط به جمکران نقل شده و این عبارت آمده است: «مسجد جمکران جایگاه عشاق و محل دیدار با امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء است». کتاب شبهای مکه هم اشارتی به این مبحث دارد و بیشتر گزارش یک سفر عمره به این شهر و برخی از مباحثات مذهبی است. کتاب مصلح غیبی او نیز اثری دیگر در این زمینه بوده و نشان از آن دارد که حتی در یکی دو دهه اول انقلاب، وی یکی از مروجان این اندیشه بوده و به نظر می‌رسد بیش از دیگران در این حوزه فعالیت کرده است. پرواز روح شرحی از زندگی استادش ملاآقاجان زنجانی است که بخشی از آن به مباحث غیبت اختصاص دارد.
ابراز این مسائل و مباحث مشابه آن سبب شد تا وی دو بار دستگیر شده و مورد جویی قرار گیرد. بار نخست در اواخر دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود که ادعاهایی در باره سفر خود به صورت طی الارض به مکه نقل کرد و قرآنی از مکه آورده گفته بود که امام زمان (ع) آن را امضا کرده است. با روی کار آمدن دولت خاتمی، وی آزادی عمل خود را دوباره بدست آورد و با شدت بیشتری به فعالیت های خود ادامه داد. اما برای بار دوم در سال... دستگیر شده و در نهایت به تلویزیون آمد و گذشته خود را مورد انتقاد قرار داد. این بار محکوم و به قم تبعید شد.
آقای ابطحی در مقدمه‌ای که برای کتاب ملاقات با امام زمان (ع) نوشته، ضمن آن که امکان ملاقات در این دنیا را با امام زمان (ع) مطرح کرده به توقیعی که در باره مدعیان مشاهده آمده پاسخ گفته، تأکید دارد که برای نخستین بار از ظهور صغری سخن گفته است: شايد من به عنوان اوّلين كسى كه «ظهور صغرى» را در كتاب «پرواز روح» از قول استاد اخلاقم مرحوم «حاج ملاّ آقاجان» مطرح كرده‏ام، مورد حمله‏ى بعضى از جهّال قرار بگيرم و شايد هم حقّ با آنها باشد، چون در كتب روايات و اخبار حرفى از آن به ميان نيامده، ولی: «چيزى كه عيان است چه حاجت به بيان است». زيرا هيچ كس نگفته كه خدا در دنيا كارهائى كه مربوط به همه‏ى مردم است ناگهان و بدون آمادگى قبلى براى آنها انجام مى‏دهد. بلكه همان طورى كه غيبت كبرى بايد غيبت صغرى داشته باشد و همان طورى كه غروب خورشيد بايد تا يكى دو ساعت بعد از آن هوا روشن باشد، همچنين ظهور با عظمت حضرت بقيّه‏اللّه ـ ارواحنا فداه ـ كه مى‏خواهد، تمام مردم دنيا را زير پوشش حكومت واحد جهانى بكشد، نمى‏تواند مقدّماتى و به اصطلاح «ظهور صغرائى» كه زمينه‏ساز «ظهور كبرى» است نداشته باشد. آرى او مى‏گفت: از سال 1340 هجرى قمرى كه استعدادهاى افراد بشر ظهور كرده؛ نام مقدّس آن حضرت صدها برابر از قبل ميان مردم به وسيله‏ى نامگذاريهاى اماكن مقدّسه و غيره ظهور كرده. اكتشافات و صنايعى كه شبيه به معجزات آن حضرت است ظهور كرده. تشرّفات و ملاقاتهائى كه كمتر كسى از شيعيان يافت مى‏شود كه يا خودش در خواب و يا در بيدارى و يا در عالم مكاشفه و يا كسى كه مورد وثوق او است، برايش حاصل نشده باشد، ظهور كرده. و خلاصه همه و همه‏ى آنها دليل بر اين است كه آن چنانكه خورشيد در وقت طلوعش يك ساعت و نيم الى دو ساعت هوا را روشن مى‏كند و نامش را طلوع فجر مى‏گذاريم، همچنين اين زمان كه كاملاً هوا روشن شده و نور مقدّس حضرت بقيّه‏اللّه ـ عجّل اللّه تعالى له الفرج ـ عالم را منوّر كرده و صبح پيروزى اسلام بر تمام مذاهب جهان طلوع كرده، نامش را «ظهور صغرى» بايد گذاشت. و ان شاءاللّه بزودى خورشيد وجودش از افق مكّه طالع مى‏گردد و دنيا را پر از عدل و داد مى‏كند، بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد، «اِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعيدا وَ نَراهُ قَريبا». (ملاقات با امام زمان (ع)، مقدمه، ص 10ـ 11)
عین عبارت وی در کتاب پرواز روح به نقل از ملاآقا جان این است: همان گونه که غیبت حضرت ولی عصر ـ ارواحنا فداه ـ دو قسمت داشت و به غیبت صغری و غیبت کبری تقسیم‌ می‌شود، همچنین ظهور هم به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی ظهور صغری است که از سال 1340 هجری قمری شروع شده و یکی ظهور کبری است که ان شاءالله به همین زودی انجام خواهد شد».
آقای ابطحی می‌افزاید: من نمی‌دانم که استاد این مطلب را با چه مدرکی می‌گفت، و در آن وقت هم من غفلت کردم که توضیح این مطلب را از او بخواهم. ولی بعدها طی یک مکاشفه که برای یکی از سادات اتفاق افتاد [شاید خودشان] مطلب معظم له به این توضیح توضیح داده شد که شاید ان شاء الله مطابق با واقع باشد. وی سپس شرحی در باره مفهوم ظهور صغری داده و معتقد است که به چند دلیل نوعی ظهور صغری رخ داده است. اول آن که به عکس زمان غیبت کبری که در میان مردم حتی در میان شیعیان نامی از آن حضرت نبود، در سر هر کوچه و بازار و در میان محافل و تمام شهرها و قرا و در نامگذاری مساجد و اماکن، نام و القاب آن حضرت زیاد برده می‌شود». سس به موارد متعددی که در این زمینه از سال 1340 ق به این طرف رخ داده پرداخته است. دوم رشد افکار و پیشرفت علم و صنعت و تکنیک است. به عبارت دیگر اکثر علوم و اکتشافات از آن تاریخ به بعد به مرحله ظهور و بروز رسیده است. بنابرین مردم قدرت درک بهتر معجزات امام زمان را دارند. سوم آن که دیدارها با امام زمان بیشتر شده، همان طور که در کتاب ملاقات با امام زمان نمونه های آن را نقل کرده‌ایم. چهارم آن که از سال 1340 به بعد پرداخت وجوهات و سهم امام بیشتر شده است. وی در پایان اشاره می کند که ما در کتاب مصلح غیبی توضیحات بیشتری در باره ظهور صغری داده‌ایم (پرواز روح: ص 60 ـ 64)

اما این که اکنون چه کسانی دنبال نظریه غیبت صغری بوده و آن را ترویج می‌کنند با مراجعه به جستجوهای گوگلی و سایت هایی شبیه رایحه می توان پاسخش را به دست آورد 


 

کد خبر 248852

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    10 12
    به خدا با این حرف ها فقط ضربه می زنند
  • لطفا منتشر کنید IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    30 6
    جهت اطلاع نویسنده گرامی: آیت الله مکارم شیرازی: ما در شرایط ظهور صغری قرار داریم: همانطور كه غيبت دو مرحله دارد، مرحله غيبت صغری و كبری، ظهور هم دارای دو مرحله است، ظهور صغری و كبری، اگر وجود حضرت را به آفتاب تشبيه كنيم، كه در احاديث زيادی تشبيه شده است و در زمان غيبت يكی بين الغروبين است، بعد يك شب تاريك، در ظهور هم يك بين الطلوعين خواهد بود و يك طلوع آفتاب. دربين الطلوعين كه ظهور صغری است نام و آوازۀ امام زمان (عج) همه جا پخش می شود... اگر می خواهيم به آن ظهور کمک کنيم اين ظهور صغرا را توسعه دهيم ... و اين ظهور صغرا را پر رنگ کنيم تا نام حضرت مهدی عليه السلام در همه جلسات حضور پيدا کند فصلنامه علمی -تخصصی امام مهدی(ع)-وابسته به مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه-سال دوم شماره پنجم پاييز ۱۳۸۱
  • بدون نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    8 0
    اهدنا صراط المستقیم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    2 5
    ای بابا این چه عنوانی است؟ از شما بااین همه نبوغ،‌این نوع نوشتار سست و ضعیف و قلم کوچه بازاری بعید است. از کجا درآمد اصلا عبارت درستی نیست آن هم برای شما و در نوشتار شما با این همه خواننده! میتوانستید عنوان را بگذارید «منشأ نظریه ظهور صغری؟!» یا عنوان دیگری که هم مناسب باشد و هم اگر نه ادبی، لااقل مناسب و در شأن شما. امیدوارم در نوشتارتان بیشتر دقت کنید. خیلی از اوقات شاهد نوشتار و قلمی ضعیف از شما هستیم که اصلا در شأن شما نیست. البته قبول دارم که وقتی نوشته ای را با عجله مینویسیم، خودمان چندان در متن غرق شده ایم که متوجه اشتباهاتش نیستیم.باید متن را به کسی بسپاریم تا فقط عبارات را درست و ویرایش کند. امیدوارم چنین کنید
  • به نام خدا-سلام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    2 3
    به نام خدا-سلام در یکی از نوشته های همین آقای جعفریان آمده بود که (مضمونش این بود) که مطابق تخصصت حرف بزن(در همان نوشته ای که به انتقاد از آقای پناهیان بود حالا جناب متخصص تاریخ! شما رو به این بحث چه؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 3
    در روایت داریم کذب الوقاتون: تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند. وقتی دلیلی دینی آیات و روایات برای بحث ظهور صغری نداریم، چه داعیه ایست که از خودمان ببافیم. ضمناً چه نیازیست که با شانتاژ پاسخ آقای جعفری را بدهید. اگر مستند به مبانی اعتقادیست، مستند کنید، آن وقت فکر نکنم که کسی بخواهد اعتراض کند.
  • دانیال A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    3 8
    سلام و خسته نباشید، به طور اتفاقی با مطلب شما برخورد کردم و کمی هم خوشحال شدم. بنده جوانی هستم که این نظریه را تایید میکنم و فقط بر اساس روحیات و تخیلات شخصی ام به این باور نرسیدم. بلکه دارای ارتباطات گسترده و واقعی و مستمر با حضرت بقیه الله ع میباشم که توانایی اثبات این موضوع و ادعای خود را با شواهد و مدارک با ارزش در اختیار دارم، که حتی شاید هم بتوانم ورود به ظهور کبری را هم اثبات کنم و به شما این مژده را میدهم. خوشحال میشم اگه زمینه ی گفتگو و مصاحبت به صورت تخصصی یا دوستانه فراهم شود و شما را از تجربیات با ارزش به دست امده مطلع سازم. همچنین با شروع این دورهظهور کبری وظایفی بر دوش من و شما گذارده شده است که بنده به تنهایی توانایی محقق کردن انها را ندارم و شروع همکاری بسیار حیاتیست.
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
      5 5
      این دانیاله شیش می زنه ... خندیدم . شما فعلا وظیفت خالی بندیه .شما که به تنهایی عرضه نداری وظایفتو انجام بدی این دفعه به حضرت بگو یه هاله نور همراهت کنه .
  • دانیال A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    5 5
    لازم به ذکر است که مدارک و حقایقی مستند و موجود در اختیار دارم که بدون شک ارایه ی انها شکی باقی نمیگذارد، و بنده هم حاضر هستم که در حضور افراد با اطمینان و متخصص شما را اگاه کنم. یا علی، نوروز فاطمیه ص مبارک. حضرت زهراص : نوروز روزی از روزهای ماست. قاعم ما ال محمد ع در نوروز ظهور میکند.
  • مهدی A1 ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    4 0
    باسلام /کسانی که با طرح مساله ظهور صغری مخالفت میکنند لطفا جواب بدن: اینهمه نشانه های دقیق ظهور مثل :انتقال حوزه علمیه از کوفهنجف به قم ـ که امام .ع.صریحافرمودند این مساله درحوالی ظهور اتفاق می افتد وعلامه مجلسی حدود400سال پیش از کتب متقدمین نقل کردند .یا مساله قیام مردم عرب وخلع پادشاهان وسپس فتنه سوریه وتحرکات یمن وبعدازآن خروج سید حسنی که شیخ مفید.ره این مطلب را جزوچندعلامت مهم شمرده وعین عبارت اینه : خلعت العرب اعنتها وظهر الشامی واقبل الیمانی وتحرک الحسن وخرج صاحب الزمانودهها علامت دیگه ..پرسش من اینه که امامان ما علیهم السلام این تابلوهای روشن را برای چی نصب کردند واگراینها به معنای نزدیک ظهور نیست پس چه معنایی میده؟ ضمنااز مطالب آقای جعفریان هم تشکرمیکنم جمعبندی خوب وموثری بود