گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت روز جهانی کودک یک سخنرانی و یک نشست برگزار می کند.

به گزارش خبرآنلاین «هم سویی و سوء برداشت های نظری ازدیدگاه ویگوتسکی در برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان » عنوان سخنرانی این نشست است که18 مهر توسط دکتر مهرنوش هدایتی و از ساعت 9 تا 10 صبح ارائه خواهد شد. لو ویگوتسکی روانشناس روسی، مبدع نظریه فرهنگی- اجتماعی به روان شناسی رشد است .وی نگرش جدیدی را در مورد شکل گیری مفاهیم و اصولا روش آموزش مطرح ساخت که متخصصان متعددی را در عرصه تعلیم و تربیت مجذوب خود ساخت، از آن جمله است لیپمن متخصص فلسفه تعلیم و تربیت که به پشتوانه این نظریه در رشد شناختی کودکان روش آموزش " فلسفه برای کودکان "را ابداع نمود.دکتر هدایتی در سخنرانی خود به بررسی موارد اشتراک و افتراق این دو رویکرد و برنامه فلسفه برای کودکان می پردازد .
بعد از پایان این سخنرانی و تا ساعت 13 نیز نشستی با عنوان « تفکر و پژوهش به مدرسه می رود ! فرصت ها و تهدیدها » با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاه برگزار می شود. این نسشت در حقیقت با هدف بررسی و نقد ارائه درس جدید " تفکر و پژوهش" در پایه ششم ابتدایی برگزار خواهد شد .
مدت زمانی است که ضرورت ورود برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان به نظام آموزشی مطرح شده ،اما هنوز جایگاه آن بخوبی در نظام آموزشی مشخص نشده است و معلوم نیست در این زمینه چه تمهیداتی بکاربسته شده وچه طرح هایی در دست اجرا است . با وجود این ، ارائه درسی تحت عنوان " تفکر و پژوهش" در پایه ششم ابتدایی این امید را زنده می کند که آموزش و پرورش در این زمینه از پا ننشسته و طرح های نوینی را به اجرا گذاشته اما با نگاهی به محتوای این برنامه این تردید به وجود می آید که آیا اصلا این برنامه قادر به پرورش تفکر پژوهش محور هست یا خیر ؟ و آیا با توجه به اینکه حدود 50 سال است که در دنیا رویکردی آزمون شده ای تحت عنوان" فلسفه برای کودکان و نوجوانان" جهت رشد و تقویت تفکر پژوهش محورمورد اجراست اجراست ، آیا روش ها و محتوای این برنامه درسی هم راستا با رویکرد مزبور می باشد ؟ و از همه مهمتر آیا مربیان کارآزموده ای برای این امر آموزش دیده اند؟ اما اگر این درس و درس های مشابه ، ربطی به رویکرد مذکور ندارد پس وظیفه آموزش و پرورش در این زمینه چه می تواند باشد و چه انتظاراتی از آن می رود !؟
آیا درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در راستای مهمترین هدف برنامه فبک یعنی" فکر پروری در مدارس " طراحی شده است ؟
اگر بله :
1 . این درس در قالب فعلی چه ضعف ها و قوت هایی دارد ؟
2 . آیا تدریس این درس در مدارس به تقویت تفکر در کودکان می انجامد؟
3 . آیا مقدمات لازم برای این نوع آموزش به ویژه تربیت مربیان کارآزموده فراهم شده است ؟
4 . آیا راهنمایی که در اختیار معلمان قرار گرفته و آموزش چند ساعته معلمان برای کسب صلاحیت های لازم کافی است ؟
5 . آموزش پژوهش و کندو کاو چگونه می تواند توسط این طرح تضمین شود ؟
اگر خیر :
1 . آیا این درس با توجه به اهداف و توضیحاتی که در کتاب راهنمای معلم ارائه شده راه بجایی خواهد برد ؟
2.آموزش و پرورش چه طرح هایی برای آموزش تفکر در مدارس تدارک دیده است ؟
3 . در این زمینه چه انتظاراتی از آموزش و پرورش می رود ؟

4 . چه مقدماتی برای بردن تفکر به مدارس لازم است ؟
5 . آیاآموزش و پرورش ما با چهارچوب نظری موجود، می تواند آموزش تفکر در مدارس را پی گیری کند ؟
6 . در این زمینه تهدیدها ، فرصت ها ، پیشنهادات ، راه کارها و نگرانی ها کدام هستند ؟
نشست « تفکر و پژوهش به مدرسه می رود ! فرصت ها و تهدیدها » تلاش می کند با حضور دکتر حمید رضا آیت اللهی،دکتر مسعود صفایی مقدم،دکتر ملیحه راجی،دیکتر یحیی قائدی،دکتر حسین شیخ رضایی، آقایان سعید ناجی،روح الله کریمی و مرادیاری دهنوی و همچنین با حضور تعدادی از مولفان و طراحان کتاب های درسی، پاسخی برای این پرسش ها بیابد.
هر چند معلمان و مربیان و علاقمندان به فلسفه ، روانشناسی ، تعلیم و تربیت و خصوصاً برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی این برنامه هستند،اما حضور برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.این نسشت در سالن حمکت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی(ایرانشناسی) برگزار می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 88014557 و یا پست الکترونیک fabak_g@yahoo.com تماس بگیرید .
/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =