بعضی ها معتقدند که حضرت مهدی(عج)، در مکانی به نام مثلث برمودا به سر می برند که جزیره ای اسرار آمیز است و اگر کشتی ها و هواپیماها به آن نزدیک شوند غرق خواهند شد. این مسایل چقدر صحیح است؟

به گزارش خبرآنلاین دکتر غلامعلی رجایی در گفت وگو با شفقنا موضوع مهدویت را موضوعی فرادینی دانست و گفت: اگر چه مهدی یک واژه مذهبی، اسلامی و شیعی است اما این واژه به بحث اعتقاد به منجی در تاریخ بشریت منتهی می شود، زیرا بشر وقتی درگیر حوادث و سوانح می شود، به ناجی یا منجی فکر می کند و این مساله در یک منظر شمول جهانی دیده می شود. در عین اینکه این ایده به عنوان ایده مذهبی در مزامیر داوود، انجیل های مختلف، تورات و حتی آموزه های بودا هم آمده است.
او افزود: البته متاسفانه به این مفهوم از مهدویت کمتر توجه می شود و ما در ابتدا مهدویت را دینی، بعد اسلامی و بعد شیعی می دانیم و البته شیعی بودن آن را هم منحصر به اثنی عشری می کنیم و عامه بشریت را نیز در این مساله شریک نمی بینیم.
رجایی با بیان اینکه مفهوم و موضوع مهدویت در پروسه تاریخی دچار فراز و نشیب های جدی بوده است، اظهار کرد: درپروسه مهدویت کسانی بودند که با مهدی یا تشابه اسمی داشتند یا به صورت تصنعی یا مفهومی خود را به ایشان نزدیک می کردند. به عنوان مثال؛ ابومسلم شخصی معروف در تاریخ است که به دلیل روایات پیامبر که گفته بودند، پرچم های سیاهی از خراسان به اهتزاز در می آید که هیچ چیز جلوگیر آنها نیست، ندای مهدویت سر می دهد و البته شکست می خورد. ابومسلم پرچم دفاع از عباسیان را بلند کرده بود و از طرف آنها هم سر به نیست شد. یا وقتی اسم مهدی ایشان به میان می آید، مهدی سودانی و دیگر اشخاص همنام ایشان از این فرصت استفاده می کنند و خود را مطرح می کنند. لذا مامنی پیدا می شود تا استکبار و استعمار سوار بر موضوع شوند و بحث هایی مانند بهاییت و بابیت را که در زمان ناصرالدین شاه بابی ها مطرح بود را راه بیندازند که البته یکی از اقدامات مفید مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر، صدراعظم لایق دوره میانی قاجار از بین بردن آنها بود، اما آنها خود را تا دوره پهلوی دوم کشاندند و کار به جایی رسید که آقای بروجردی رسما به محمدرضا پهلوی اخطار می دهد که باید دامنه بهایی ها در کشور محدود شود.
او با اشاره به اینکه در قرن حاضر موضوع مهدویت حساسیت دیگری پیدا کرده است، گفت: امروزه مساله مهدویت از حالت باب تراشی و مهدی تراشی یا ایجاد انحراف عقیدتی در میان ملل اسلامی فاصله گرفته و به سمت هنر و هنر هفتم و فیلم سازی روی آورده است لذا افراد برای به انحراف کشاندن مساله مهدویت، فیلم های متعددی مانند روز استقلال و پروژه بازی یارانه یی جهنم خلیج فارس را می سازند که در آن مسلمانان و در راس آنها مهدی مظهر شر، ترور، انفجار، تخریب و آسیب رسانی به جهان بشریت است و در مقابل آنها آمریکایی قرار دارد که ناجی جوامع بشری از خطر مهدی است؛ یعنی مهدی به عنوان دجال مطرح می شود که می خواهد مسیحیت را نابود کند و در این پروژه، مسیح از آسمان به زمین می آید و مهدی را از بین می برد و جهان را مسیحی می کند. بنابراین در عصر جدید به جای مهدی تراشی و باب تراشی، یک نوع استراتژی فرهنگی و رسانه یی مطرح است که تقابل اسلام و مسیحیت و بحث های آخرالزمان را به میان می آورد.
رجایی این تقابل جهان غرب برای اسلام را تا حدودی مربوط به کم کاری شیعیان دانست و تصریح کرد: کسانی که تقابل بین اسلام و مسیحیت را مطرح می کنند، دست روی نقطه حساسی گذاشته اند زیرا ما در روایات داریم که مسیح و مهدی در آخرالزمان به هم ملحق می شوند. همچنین داریم که مادر امام زمان، حضرت نرجس خاتون، به شکلی از نوادگان یکی از صحابه های حضرت مسیح است یعنی سرنوشت جهان اسلام و جهان مسیحیت با پروسه مهدی و مهدویت گره خورده است لذا آنها روی نقطه اتصال دست گذاشته اند و تقابل بین اسلام و مسیحیت را مطرح می کنند و اینکه اینها با جنگ باید با هم روبرو شوند و از آن طرف هم با تلقی نادرست از این جمله امام (ره) که فرمود؛ خون بر شمشیر پیروز است، چهره خشنی از اسلام را نشان می دهند که خون برای اینها مقدس است. بنابراین اگر چه شیعه در این قضیه کم کاری داشته است، اما اساسا چون مفهوم مهدویت، مفهوم خطرسازی برای جهان غرب است و در افق آن نابودی غرب و استکبار وجود دارد، لذا از این راه به میدان آمده اند و به دنبال روزنه توفیقی برای خود می گردند.
او با اشاره به کم کاری های شیعیان در عرصه مهدویت و به ویژه در ادبیات شیعه، گفت: در بعضی منابع روایی شیعیان آمده است که امام عسگری (ع) به فرزند خود می گوید که فرزندم برو و در کوه ها ساکن شو، در صورتی که این سخن با سخنی که در دعای ندبه به زبان می آوریم در تضاد است زیرا در دعای ندبه می خوانیم که یا صاحب الزمان کجا هستی، آیا در کوه رضوی هستی یا کوه ذی طوی هستی؟ البته بنده منکر این نیستم که حضرت صاحب همانند جد اطهر خود خلوتی در کوه ها داشته باشند اما اساسا این مفهوم انحرافی است که می گوییم ایشان را به صحرانشینی و کویرنشینی و کوه نشینی توصیه کرده اند. جالب اینجاست که بعضی ها بر همین مبنا معتقدند که ایشان در راستای سیاست مردم و جامعه گریزی، در مکانی به نام مثلث برمودا به سر می برند که جزیره ای اسرار آمیز است و اگر کشتی ها و هواپیماها به آن نزدیک شوند غرق خواهند شد. این مسایل انحرافی است و بعضا مسلمانانی که این مساله را قبول کرده اند، فریب خورده اند.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    7 2
    یا صاحب الزمان
  • عمو اغلی EU ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    11 4
    اینکه امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند را هیچ کس نمی داند (شاید بعضی از عرفای کامل بدانند )اما اینکه بگوییم فلان جا هم زندگی نمی کند غاط است شما از کجا می دانی حضرت در جزایر مثلث برمودا زندگی نمی کند؟ یا بگوییم در جزایر مثلث برمودا زندگی می کند؟