امروز برابر است با شصت و هفتمین سال تاسیس سازمان ملل. به همین مناسبت از نماینده های آژانس های مختلف سازمان ملل در ایران دعوت کردیم تا در کافه خبر مهمان ما باشند .

مریم صدرالادبایی، امید کریمی: در این نشست محمد منیر صفی الدین، نماینده یونیسف، برنارد دویل، نماینده کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، باراسوبرامانیام مورالی، سرپرست برنامه توسعه ملل متحد، محمد مقدم، سرپرست مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد مهمان ما بودند.

ما ابتدا در این نشست سه ساعته به برنامه های سازمان ملل در ایران پرداختیم و سپس با هریک از این مسئولین گفتگوی انجام دادیم. گفتگوهای اختصاصی خبرآنلاین با نماینده های سازمان ملل در ایران، در روزهای آینده منتشر می شود.

 

همه کارهایی که سازمان ملل در ایران می کند

محمد منیر صفی الدین، نماینده یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) در ایران و جایگزین هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران است که نشست با صحبت های او آغاز شد او  در ابتدای این نشست گفت: در آستانه شصت و هفتمین سال تاسیس سازمان ملل هستیم. این سازمان با ماموریت خود شکاف‌های بزرگی را در کشورهای مختلف پر کرده است. امروزه آژانس‌های مختلف سازمان ملل در جهان 12 میلیارد و 400 میلیون دلار به کشورهای بحرانی، کمک می‌کنند و هر روز به بیش از 90 میلیون فرد در 70 کشور جهان که دسترسی به غذا ندارند، غذارسانی می‌کنند. هر روز آژانس‌های سازمان ملل در جهان به بیش از 36 میلیون پناهنده کمک می‌کنند و هم‌اکنون در چهار قاره جهان 120 هزار نیروی حافظ صلح است که کمک می‌کنند تا دولت‌ها در راستای صلح جهانی به توافقات خود پایبند باشند.

به گفته او این سازمان‌ها هر روز به بیش از 370 میلیون مردم در نقاط روستایی جهان کمک‌رسانی می‌کند. سازمان ملل آنقدرها که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، خشک و غیرقابل تغییر و غیرمنعطف نیست، بلکه تغییرات زیادی را با توجه به شرایط به خود دیده است. از جمله منشور این سازمان سه بار با شرایط مختلف جهان تغییر کرده. ایران یکی از کشورهای مهم در شکل‌گیری سازمان ملل است. ایران جزو 57 کشور مهم در تاسیس این سازمان بود و همچنان متعهد به منشور سازمان ملل است و به همین دلیل این سازمان به کمک‌های خود به این کشور ادامه خواهد داد.

منیر صفی الدین گفت: ایران از سال 1350 در این سازمان حضور داشته است و برخی آژانس‌های این سازمان نیز به ایران آمدند. تاکنون 14 آژانس از 17 آژانس سازمان ملل در ایران نمایندگی دارند و با دولت ایران همکاری می‌کنند. مسائلی مانند حقوق بشر، بهداشت و محیط زیست با بودجه‌یی بیش از 160 میلیون دلار در سال، توسط سازمان ملل در ایران حمایت می‌شوند. همچنین موضوعاتی مانند پیشگیری از مواد مخدر، کاهش بلایا، مدیریت پایدار محیط زیست، کاهش فقر و سلامت پنج حوزه مهم همکاری سازمان ملل با دولت ایران است.

به گفته منیر صفی الدین، کمک سازمان ملل در چارچوب این همکاری‌ها، بستگی به سطح پیشرفت و توسعه و منابع مالی و انسانی کشورها دارد: "ایران با درآمد متوسط رو به بالا، از حمایت‌های متفاوت سازمان ملل برخوردار است. در کشوری مانند ایران، کمک‌های سازمان ملل پیشبرد هر چه بهتر برنامه‌های دولتی تمرکز کرده است."

او گفت: "برخی آژانس‌ها حوزه همکاری‌هایشان خارج از این چارچوب است. از جمله آژانس پناهندگان که برای پایبند ماندن دولت‌ها به تعهدات بین‌المللی برای کمک به پناهندگان تشکیل می‌شود. در همین‌جا از ‌مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی برای پذیرایی سه دهه از پناهندگان، خصوصا پناهندگان افغان تشکر و تحسین می‌کنم."

جایگزین هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران به دو دفتر اختصاصی در ایران اشاره کرد: "به جز کمیساریای عالی پناهندگان که با دولت‌های دیگر منطقه نیز همکاری می‌کنند، توسط سازمان ملل، دو دفتر اختصاصی در ایران به وجود آمده، دفتر «یوناما»، دفتر هماهنگی بین دولت‌های ایران و افغانستان است و دفتر «یونامی» که در روابط بین دولت‌های ایران و عراق حضور دارد و هماهنگی لازم را ایجاد می‌کند."

 

نگران تاثیر تحریم ها بر تامین داروی بیماران سرطانی و کودکان هستیم


صفی الدین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم ها بر فعالیت های انها در ایران گفت: "تحریم ها هم برای مردم ایران مهم است و هم برای ما به عنوان نماینده های سازمان ملل مهم است. همانطور که می دانید تحریم ها دو نوع هستند؛ یکی آنهایی که توسط سازمان ملل تصویب شده اند و یکسری که کاملا یکطرفه است که شورای امنیت سازمان ملل نقشی در تصویب آنها نداشته باشد. شما احتمالا بیانیه ای که دبیر کل سازمان ملل منتشر کرد و در آن ابراز نگرانی کرد از این تحریم ها و تاثیر آن بر مردم ایران، دیده  اید. ما هم مرتب نظاره گر هستیم تا ببینیم این تحریم ها تا چه اندازه روی رسالت و کاری که ما در ایران داریم تاثیر می گذارد و همین طور بر مردم چقدر تاثیر دارد. هرچند کشورهایی که این تحریم ها را وضع کرده اند می گویند تاثیری بر مردم ایران ندارد."

نماینده یونیسف در ایران گفت: "در سفر اخیر دبیر کل سازمان ملل در ایران، این نگرانی را مطرح کردیم و همچنان بررسی می کنیم تا ببینیم این تحریم ها چقدر بر مردم ایران تاثیر دارد. همچنان به مکاتبات خود با دفتر مرکزی سازمان ملل ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم این مساله تاثیری در اهداف توسعه ای سازمان ملل ندارد."

او درباره تاثیر تحریم ها بر بازار دارویی ایران گفت: "یک سری تاثیرات را دیده ایم که توانایی کشور در واردات و تامین یکسری داروهای خاص برای بیماران سرطانی و برخی بیماری‌های کودکان، دچار خلل شده و این موضوع را به دفتر مرکزی سازمان ملل گزارش کرده‌ایم و یکی از دلایل بیانیه اخیر دبیرکل نیز همین گزارش‌ها بود."

 

یونیسف در ایران چه می کند؟

نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران درباره وظیفه اصلی یونیسف در ایران گفت: "حمایت از دولت و کمک به دولت برای اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک وظیفه یونیسف در ایران است. ایران یکی از اولین کشورهایی بود که به پیمان نامه جهانی پیوست و به اجرای آن کمک کرد. حضور یونیسف در ایران، بر می گردد به همان سال های 1950 میلادی که دولت وقت ایران از یونیسف خواست برای ریشه کنی برخی بیماری ها مانند سیل به ایران بیاید، در حال حاضر یونیسف در اولین سال کشوری است. این برنامه 5 ساله، حوزه های مختلفی را پوشش می دهد که حقوق کودک یکی از آنهاست. حقوق کودک بخش های مختلفی دارد؛ در برنامه 5ساله با دولت روی این بخش ها تمرکز داریم؛

- سیاست گذاری های مربوط به رشد و تکامل دوره خردسالی

- بهداشت مادر و فرزند

- تغذیه کودکان

- بهبود بخش آموزش که اموزش کودکان پناهنده هم جزیی از آن است.

- کاهش آسیب های اجتماعی کودکان و بهبود دادرسی کودکان، نوجوانان و جوانان

- برنامه هایی در حوزه جوانان و نوجوانان و شیوع اچ.آی.وی میان نوزادان تا جوانان، کاهش مصرف مواد مخدر و تصادفات در جوانان

او شرکای کاری یونیسف در ایران را وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، مرجع ملی حقوق کودک، اداره امور اتباع خارجی وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و هلال احمر معرفی کرد.

 

برنامه هایی برای توسعه ایران

مورالی، سرپرست برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در ایران هم در ادامه این نشست گفت: خوشحالم از حضورم در ایران و تشکر می کنم از دولت ایران برای امادگی برای برنامه های توسعه ای کشور ایران. برنامه های توسعه ای ملل متحد 50 سال است پیگیری می شود. اما بار است که برنامه 5 ساله را در ایران اجرا می کند. این برنامه کشوری از سال 2011 شروع شده و تا سال 2016 ادامه دارد و اولویت های آن براساس برنامه 5 ساله توسعه ای دولت ایران و اولویت های توسعه ای سازمان ملل است. 

 

او گفت: "ایران کشور خاصی برای برنامه توسعه سازمان ملل است چون مردم ایران درآمد متوسط دارند. یکی از ستون های برنامه توسعه ملل متحد در ایران همکاری جنوب جنوب است که ایران در آن همکاری می کند."

سرپرست برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: هدف 5 ساله این آژانس در ایران انتقال دانش و عملکرد موفق ایران به کشورهای دیگر است و همچنین دانشی که ایران احتیاج دارد را از کشورهای دیگر بیاورد.

او برنامه 5ساله توسعه ملل متحد را با 4 هدف بیان کرد: "رشد فراگیر ایجاد کند، فقر را کاهش دهد و توسعه را برای همه به طور برابر داشته باشد. دومی ترویج توسعه بر مبنای حفظ محیط زیست است. همکاری با سازمان مدیریت بلایای طبیعی است که بتواند اثرات بلای طبیعی در ایران را کاهش دهد. چهارمین هدف هم حمایت از برنامه های ایران در سلامت و توسعه و بخصوص مبارزه کند با ایدز، مالاریا و سل."

به گفته او برنامه قبلی که UNDP درایران اجرا کرد سال 2005 تا 2011 بود که موفقیت خوبی داشت: "دولت ایران تصویب کرده از 50 تالابی که دارد حمایت کند و این برنامه ها تحت حمایت UNDP هم هست. فعلا سه تالاب در دستور کار قرار گرفته است؛ این تالاب ها دریاچه ارومیه، تالاب پریشان، تالاب شادگان هستند."

به گفته او کل منابع مالی که دارد در این 5 سال UNDP دارد 235 میلیون دلار است.

 

کمک های سازمان ملل به پناهندگان، در برابر کمک های ایران ناچیز است

برنارد دویل، نماینده کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران هم سومین نفری بود که در این نشست حرف زد. او گفت: این یک روز خیلی جالبی هست و بسیار مهم؛ ما اکثرا وقتی که راجع به سازمان ملل حرف می زنیم درباره افراد این طرف این میز حرف می زنیم اما سازمان ملل افرادی هستند که در آن طرف میز قرار دارند. تمامی این افرادی هستند که روزنامه ها و رسانه ها را مطالعه می کنند. سومین کلمه منشور سازمان ملل ما انسان ها هست. پس وفنی می خواهیم روز سازمان ملل را جشن بگیریم، برای مردم 193 کشور جشن می گیریم.


 

او گفت: "من خیلی افتخار می کنم به موضوع سازمان مللی دیگری؛ ایران یکی 51 کشوری بود که کنوانسیون وضعیت پناهندگان را در ابتدا امضا کرد و این برای سازمان ملل خیلی مهم است. ایران نقش بسیاری مهمی در امور پناهندگان داشته است."

دویل به میزبانی ایران از جمعیتی زیادی پناهنده اشاره کرد و گفت: "وقتی ایران کنوانسیون پناهندگان را امضا می کرد، فکر نمی کرد خودش روزی میزبان پناهندگان باشد. در 3 دهه گذشته ایران میزبان 5 میلیون پناهنده از عراق و افغانستان بوده است. خوشبختانه الان این تعداد به کمتر از یک میلیون کاهش پیدا کرده اما نسبت به کشور های دیگر عدد بزرگی است. ایران در طی این چند سال نقش بزرگی در کمک های انسانی سازمان ملل داشته است."

او از حضور در ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت: "برای من خیلی هیجان انگیز هست که در ایران باشم، چون کار سازمانی که من در ان هستم، در بخش کمک های بشر دوستانه است. منظور از کمک های بشر دوستانه، کمک هایی است که به نجات جان ها منجر می شود و کار کاملا غیرسیاسی است."

نماینده کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران از افزایش کمک های سازمان ملل به ایران خبر داد و گفت: " می توانم بگویم این کمک در برابر کمک ایران به پناهندگان ناچیز هست. ولی در جهت و در راستای حل کردن مشکل پناهندگان است و نشان می دهد این سازمان می تواند هماهنگی و همکاری با بقیه دنیا داشته باشد تا این مساله را حل کند."

او با اشاره به توانایی سازمان های مردمی و کمک رسان ایران مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، هلال احمر و ...، خواستار فعالیت بیشتر ایران در کمک های بین المللی و ایفای نقش بیشتر در فعالیت های بشردوستانه شد: "با اینکه این فعالیت های علا احمر و کمیته امداد در خارج از کشور وجود دارد، اما فکر می کنم این سازمان ها می توانند در ایران می توانند نسبت به مسائل بین املل نقش بزرگتر و بیشتری ایفا کنند."


این سایت را شما می شناسید؟

محمد مقدم، سرپرست مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران در ادامه این نشست گفت: "پس از تاسیس سازمان ملل متحد در سال 1946، اعضای مجمع عمومی تصمیم گرفتند نهادی را ایجاد کنند که این نهاد فعالیت های سازمان ملل را برای همه مردم شفاف کند. به همین دلیل اداره اطلاعات همگانی تاسیس شد. پس از این اداره نهادهایی را در کشورهای مختلف تاسیس کرد با عنوان مرکز اطلاعات سازمان ملل در کشورهای مختلف تاسیس کرد و دفتر آن در سال 1950 در ایران تاسیس شد.

به گفته او فعالیت های این مرکز پس از انقلاب کم شد، اما بنا به درخواست دولت ایران و به تصویب مجمع عمومی، این مرکز در سال 1994 دوباره فعال شد.

مقدم گفت: "درواقع روابط عمومی سازمان ملل، اخبار و اطلاعات را به روش های مختلف به اطلاع مردم می رساند. ما اخبار را به روز از مراکز سازمان ملل می گیریم و آنهایی که می تواند مورد توجه مردم ایران باشد، ترجمه می کنیم و به صورت اطلاعیه های مطبوعاتی در اختیار رسانه ها قرار می دهیم. با دولت ایران همکاری تنگاتنگ داریم. شریک اصلی ما در دولت، وزارت امور خارجه است. کتابخانه ای داریم که منابع خیلی خوبی از سازمان ملل وجود دارد و مردم می توانند استفاده کنند. ضمن اینکه تعدادی از کتاب ها به فارسی برگردانده شده است."

او همچنین به سایت فارسی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: "دوره های آموزشی فشرده داریم برای استفاده از سایت سازمان ملل که این تخصص خاصی می خواهند. به همین دلیل دوره های آموزشی تخصصی وجود دارد."

 

عکس ها: لیلا افشار

4547

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    13 1
    واقعا مهمان های کافه خبر شما هر روز دارن بهتر و متنوع تر می شن.دستتون درد نکنه.
  • حقگو IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    1 1
    اینجانب شهروند ایرانی باتوجه به تحریم نا درست امریکا و اروپا شکایت خود را نسبت به نغض حقوق اولیه بشری خود اعلام میداریم و امیدواریم سازمان ملل مرجعی برای رسید گی به این مو ضوع مهمی باشد..........