از ایشان در خواست نصیحتی کردم. فرمودند: نصیحتی از این بالاتر نیست که انسان تصمیم جدی بگیرد که اگر خداوند به او یکصد سال هم عمر داد، عالما و عامدا، حتی یک آن، معصیت نکند. اگر چنین حالی واقعا برای او پیدا شود، خداوند او را کمک می کند و توفیق می دهد.»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «زمزم عرفان» یادنامه فقیه عارف حضرت آیت الله محمد تقی بهجت(ره) به همت آیت الله محمدی ری شهری از سوی انتشارات دارالحدیث تجدید چاپ شد. نویسنده در مقدمه کتاب، درباره روند شکل گیری این مجموعه نوشته است: «واگذار شدن نمایندگى رهبرى در حج در اوایل سال 1370، ایجاب مى‏کرد که براى بهره‏گیرى هر چه بیشتر از مراسم سیاسى ـ عبادىِ حج و برگزارى هر چه بهتر آن، از انفاس قدسى آیت الله بهجت، در این سفر، توشه برگیرم، بدین منظور از آن تاریخ، هر ساله پیش از عزیمت به سوى خانه خدا و پس از بازگشت از سفر، معمولاً به محضر ایشان شرفیاب مى‏شدم و از رهنمودهاى ایشان در زمینه‏هاى مختلف، بهره مى‏بردم.»به گفته وی در دیدارهایی با آن عالم برجسته،ایشان مطالب متنوّعى را درباره قرآن، حدیث، فقه، اصول، اخلاق، عرفان، کشف و کرامات علماى سلف، حج و سرپرستى حجّاج، امام خمینى(ره) و انقلاب اسلامى و برخى امور سیاسى بیان مى‏فرمود.
ری شهری اضافه می کند: ایشان همچنین گاه رهنمودهاى خاصی درباره برخى اذکار و اعمال داشتند، که این جانب، شمارى از برجسته‏ترین مطالب ایشان را، گاه در محضر ایشان و گاهى پس از آن، یادداشت مى‏کردم. مجموعه این یادداشت‏ها در قالب این کتاب براى بهره‏گیرى بهتر علاقمندان به این مباحث، در چهار بخش جمع بندی رهنمودها، گفتگو با فرزند ایشان، متن یادداشت های مولف و شرح حال مختصری از کسانی که نامش در کتاب آورده شده، تدوین شده است وعلاقمندان می توانند با بهره گیری و الگوبرداری از این کتاب خود را به آن الگوى کامل نزدیک کنند.  بخش اول کتاب متشکل از 10 فصل قرآن، فقه و اصول، ارزش های اخلاقی و عملی، فلسفه و عرفان، کشف و کرامات، حج و سرپرستى حجّاج، امام خمینى و انقلاب اسلامى، سیاست و رهنمودهاى ویژه است. در بخش دوم نیز، متن یادداشت‏هاى مؤلف از سخنان ایشان، در طول سال‏هاى 1370 تا 1387 و در بخش چهارم نیز شرح حال مختصرى از قالب کسانى که در متن کتاب، ازآنها یاد شده، ارائه شده است. ارائه زندگى نامه‏ مختصری از آیت الله بهجت(ره) از دیگر بخش های این کتاب است. همچنین یک گفتگوی ویژه و خواندنی با فرزند آیت الله بهجت(ره) که برخی ناگفته های زندگی و سلوک ایشان را برای نخستین بار منتشر کرده است.

 

نویسنده در بخش پایانی مقدمه کتاب ضمن توصیه طلاب برای بهره‌گیری از «زمزم عرفان» حضرت آیت‌الله بهجت، خاطره آخرین دیدار خود با این مرجع جلیل‌القدر عالم تشیع را اینگونه بازگو می‌کند: یادم نمی‌رود که در پایان آخرین دیداری که با‌ آیت الله بهجت داشتم، بازهم از ایشان تقاضای رهنمود و نصیحت کردم. ایشان که گویا می‌دید این آخرین دیدار ماست، فرمود: «آیا به آنچه که تا کنون گفته‌ام، عمل کرده‌ای؟» عرض کردم: حتی‌المقدور! ایشان جمله‌ای فرمود بدین مضمون که: «نکند توانایی شما بیش از آنچه حتی‌المقدور می‌نامید، باشد!»

 

بنابراین گزارش، در یادداشت شماره 35 کتاب نیز می خوانیم:

از ایشان در خواست نصیحتی کردم. فرمودند: نصیحتی از این بالاتر نیست که انسان تصمیم جدی بگیرد که اگر خداوند به او یکصد سال هم عمر داد، عالما و عامدا، حتی یک آن، معصیت نکند. اگر چنین حالی واقعا برای او پیدا شود، خداوند او را کمک می کند و توفیق می دهد.»
*

فرمودند: یکی از کسی، کیمیا خواسته بود. گفته بود: بگو اللهم اغننی بحلالک عن حرامک؛ اما راست بگو.(یعنی: خدایا! با حلال خودت، مرا از حرام هایت بی نیاز کن.)
*
از ایشان پرسیدم که استادشان آیت الله قاضی را تا کنون در خواب دیده اند. فرمودند: آری. در عالم رویا به من گفت: اگر تعارضی میان درس و نماز جماعت یا اول وقت پیش آمد، درس مقدم است چون نماز جماعت(یا اول وقت)، مستحب است و درس، واجب.
*
فرمودند: چندماه قبل، آقای خمینی را خواب دیدم گه جلوی من نشسته؛ ولی ضعیف و رنجور. ناگهان سکته کرد و از دنیا رفت. این، بدین معناست که نهضت ایشان تا کنون بوده، ولی دچار مشکل می شود. برای پیشگیری از آسیب دیدن نهضت، به آقای خامنه ای پیغام دادم که : من اقداماتی انجام داده ام؛ لیکن خود ایشان هم باید کارهایی را انجام دهد. نمی دانم انجام داده یا نه. بعد ایشان آقای حجازی را فرستاد و توضیح خواست.
در ادامه ایشان از اینجانب(ری شهری) خواستند که: شما هم کاری بکنید.
گفتم: غیر از دعا و ذکر، چه می توان کرد؟
فرمودند: قربانی و صدقه، موثر است...

*

در بخشی از یادداشت شماره 37 آخرین دیدار نویسنده با آیت الله بهجت(ره) می خوانیم: درباره اقدام جهت بطلان سحر و طلسم پرسیدم چند راهکار دادند: الف: بستن حرز حضرت جواد(ع) به بازو. فرمودند: خودم این حرز را به بازو بسته بودم ولی بازویم درد گرفت. و لذا آن را همراهم کرد؛ لیکن خاصیت آن در بستن به بازوست...

گزیده ای از بخش رهنمودهای ویژه کتاب را در ادامه می خوانید:

رهنمودی برای محفوظ ماندن: آیت الله بهجت به اینجانب توصیه کردند که همیشه قرآنی را به همراه داشته باش! این سخن اشاره به این مطلب است که حافظ قرآن بودن، انسان را از همراه داشتن آن بی نیاز نمی کند.
رهنمودی برای علاج وسوسه های اعتقادی: از آیت الله بهجت درباره درمان وسوسه های اعتقادی پرسیدم، فرمودند: زیاد گفتن «لا اله الا الله» علاج آن است.
رهنمودی برای پیداشدن گمشده: آیت الله بهجت در دیداری فرمودند: «اصبحت فی امان الله امسیت فی جوار الله» هفت بار برای پیداشدن گم شده خوب است.
رهنمودی جهت بطلان سحر: از ایشان درباره باطل کردن طلسم پرسیدم چند راهکار دادند: الف: بستن حرز حضرت جواد(ع) به بازو. فرمودند: خودم این حرز را به بازو بسته بودم ولی بازویم درد گرفت. و لذا آن را همراهم کرد؛ لیکن خاصیت آن در بستن به بازوست...
ب: ختم سوره واقعه که از دوشنبه ای که اول ماه است شروع می شود و هر روز اضافه می گردد تا روز چهاردهم و خواندن دعایی که وارد شده.
ج: نماز روز پنجشنبه که 4رکعت است. در رکعت اول حمد و یازده بار سوره توحید. و در رکعت دوم حمد و 21 بار سوره توحید. در رکعت سوم حمد و 31 بار سوره توحید و در رکعت چهارم حمد و 41 بار سوره توحید. هر دو رکعتی یک سلام دارد و نمازگزار پس از سلام رکعت چهارم، سوره توحید را 51 بار و صلوات 51 بار می خواند. بعد به سجده می رود و صدبار می گوید یا الله و دعا می کند.
آیت الله بهجت در ادامه درباره سید مرتضی کشمیری نقل کردند که هروقت این نماز را می خواند، هدیه ای برای او می رسید.

رهمنودی برای حل مشکل: برای حل مشکل می فرمودند، این موارد را مراعات و عمل کنید تا انشاء الله مشکل برطرف گردد:
1. قرآن کوچکی را همیشه همراه داشته باشید.
2. معوذتین را بخوانید و تکرار نمایید.
3. آیت الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید.
4. چهار قل را بخوانید و تکرار کنید، خصوصا وقت خواب.
5. در موقع اذان با صدای نسبتا بلند، اذان بگویید.
6. روزی 50 آیه از قرآن کریم با صدای نسبتا بلند بخوانید.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و مجموعه سه جلدی «در محضر بهجت(ره) نکته های گفتاری ایشان در کلاس های درس و جلسات اخلاقی» هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رها IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    64 14
    خیلی عالی بود .توصیه میکنم همه این کتاب بخونن.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    74 11
    خدارحمت کند مردان عرفان را درود بر روح پاک این عالم ربانی * مرده آن است که نامش به نکوهی نبرند* اینها زنده اند
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    67 8
    خدارحمت کنه آقای بهجت رو.باید راجع به شناخت آقای سید علی قاضی به نسل جوون تلاش بیشتری بشه.
  • رضا نوبخت IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    48 34
    می خواستم بگم اگر می شود با رهنمودهای آیت اله بهجت مشکلات را حل کرد پس مسولین با این روشها و تکنیکها بیاین مشکلات ارزی و اقتصادی کشور رو حل کنند...
    • يه ايراني A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
      29 5
      آيت الله بحجت و عالمان نظير ايشان كمك هاي شاياني به تحكيم كشورمون كردن...شايد كسي خبر نداشته باشه كه درآن زمان خيلي جاها ميشد كه از اين افراد عالم براي گره گشايي مملكتمون استفاده ميشد و مسئولين هم تا در توانشون بود انجام ميدادند ولي حالا چي؟ اگه كساني نظير آيت الله بحجت داشته باشيم باز هم كسي نيست كه از رهنمود هاي ايشان براي مسائل مملكتي بهره ببرند. خدايا درود بفرست بر محمد و آل محمد و فرج آقا امام زمان (عج)
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    45 11
    به یاد آیت الله بهجت...
  • lila IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    42 9
    آقای بهجت یک آیت الهی برای ما بودند. افسوس که این مرد بزرگ را از دست دادیم. کاش یاد بگیریم قبل از این که این بزرگواران از دستمان بروند، قدرشان را بدانیم. امروز هم آقای جوادی آملی بزرگ ترین سرمایه ی الهی برای ما هستند. اجازه ی اسائه ی ادب به ایشان را به هیچ کسی ندهیم.
  • محمد جواد IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    31 3
    ایت الله بهجت یه دونه بود دیگه هم مثل اون بزرگوار تو طول تاریخ تکرار نمیشه
  • رفیعی EU ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    11 1
    سلام.کتابهای زیادی راجب زندگی پربرکت ایت برحق خدا مرحوم حضرت ایت الله بهجت خوندم .ولی هیچ کتابی به اندازه کتاب ((زمزم عرفان))نتونسته ایشان را توصیف کنه .توصیه میکنم همه عاشقان مرحوم بهجت این کتاب را مطالعه کنند
  • negar A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    16 2
    یک انسان بی نطیر بود ر.حش شاد و یادش گرامی
  • محمد داوود قاسمي IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    35 2
    شادي روح ايشان صلوات بر محمد و آل محمد
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    9 1
    شاعر عزیز--- اصل بیت اینطوریه:::سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز - مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
  • محمدازقم A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    14 1
    من عاشق دیوانه اقابهجت هستم.حتی حالا که ازدنیا رفتن.هنوز هم هستن کسانی مثل آقای خراسانی که درعلم کتاب علوم غریبه استادند
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    17 2
    خدارحمتش کنه
  • ... IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    17 5
    ایت الله بهجت از اولیای الله است که هر جا نامش برده شود موجب نزول رحمت الهی میگردد
  • مریم A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    7 2
    بابا عالم ربانی کجاست ما ازش کمک بخوایم واسطه بشه بین خدا و ما وقتی میرن میفهمیم خدا رحمت کنه آیت الله بهجت
  • فاطمه A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    15 4
    پشیمانم که دیر ایشان را شناختم
  • هوشنگ IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    15 5
    افسوس میخورم که چرا اینقدر دیر شناختمش اینهمه دروس دینیو تاریخی در دبیرستان خوندیم حتی یک دفعه اسمی از اقای بهجت { روحش شاد }وسایر بزرگان برده نشده بود هنوزم دیر نشده
  • پارسا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    17 4
    باید از رهبر انقلاب درخواست کرد دستور بدهند کتابهایی راجع به شناخت این بزرگواران تالیف و در کتب درسی مدارس تدریس شود تا بچه ها از کودکی با این علما آشنا شوند تا در بزرگ سالی سرلوحه زندگی شان بشود تا این همه طلاق و جرم و جنایت در جامعه اتفاق نیافتد
  • مریم A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    11 3
    افسوس که خیلی دیر آیت اله بهجت رو شناختیم.خدا رحمت شون کنه.
  • قوام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    11 3
    واقعا عالی بود.خدارحمت کنه این عالم ربانی وگران قدر را........برای شادی روحش صلوات.....
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    13 4
    خیلی دیر شناختم،آیت الله بهجت دریای علم بود
  • مریم السادات A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    23 7
    باسلام وصلوات منم چندسال پیش به اقای بهجت نامه نوشتم وجوابم رودادند واز همه کسانی که این نوشته رو میخونن عاجزانه میخوام برای حل مشکلاتم دعا کنن خدواند به ابروی همه کسانی که نزدش ابرو دارن غم دل همه رو برطرف کند امین
  • مهسا A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    4 4
    التماس دعا
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    3 2
    ایته الله بهجت وقتی به رحمت خدا رفتند ما شناختم ایشون رو
  • بی نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    10 1
    سلام هوطنان گرامی بنده یکی از دوستاران آقای ایت الله بهجت هستم و هر دو هفته یک بار اگه نرم سر مزاره شریفش دیوانه میشوم واقعا کسی بودن ک در تاریخ دیگر ب هیچ عنوان تکرار نمیشنوند درود و رحمت خدا بر پدر و مادر گرامیشان و بر پیکر پاک خودشان .... ف ــــ م .. از تهران