افزایش میزان کسری بودجه در دانشگاه های علوم پزشکی، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید لوازم و تجهیزات پزشکی روسای دانشگاه های علوم پزشکی را به انتشار نامه ای سرگشاده وا داشت.

محمد حسین نجاتی: روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به صف منتقدان بی توجهی دولت در تخصیص اعتبارات مالی پیوستند. روسای دانشگاه های علوم پزشکی در نامه ای که نسخه ای از آن به خبرآنلاین ارسال شده، خطاب به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اصلاح روند تخصیص هزینه‌های دانشگاه‌ها و همچنین بازنگری در اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی را خواستار شدند.

افزایش میزان کسری بودجه در دانشگاه های علوم پزشکی، بی توجهی شرکت های بیمه گذار در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید لوازم و تجهیزات پزشکی و نارضایتی بیماران، کادر بیمارستان ها و احتمال افزایش اعتراضی های دانشجویی از موارد مهم اشاره شده در این نامه سرگشاده است.

دست تنگ روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در شرایطی است که در هفته جاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این نگرانی برای بسیاری از روسای دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد که نتوانند حقوق آبان ماه کارکنان خود را پرداخت کنند. (اینجا را بخوانید)
همچنین روسای دانشگاه های علوم پزشکی اوضاع نا بسامان بازار دارویی کشور مورد انتقاد قرارد داده اند و در نامه سرگشاده خود عنوان کرده اند: سختی تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها به علت عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی از سوی بیمارستان‌ها و همچنین عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید موارد فوق به صورت نقدی مشکلات متعددی را به ما تحمیل کرده است. این در حالی است که روز گذشته عضو کمیسین بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ذخابر دارویی کشور را تنها برای دو ماه کافی دانست. (اینجا  را بخوانید)


کاهش 1469 میلیارد تومان اعتبارات عمومی دانشگاه ها
در نامه روسای 48 دانشگاه‌ علوم پزشکی کشور خطاب به مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری آمده است:«خدمت به مردم در حوزه سلامت ودیعه‌ای الهی است که خداوند به مردان و زنانی بی‌ادعا و بی‌ریا در دورترین روستاها تا مراکز اصلی درمان تخصصی و فوق تخصصی عطا نموده است. تردیدی نیست که همگان می‌دانند حوزه سلامت جزو ارکان حاکمیت کشور و از ضروریات متقن و مولفه‌های اجتماعی موثر است؛ موضوع اصلی خدمت‌گذاری در این حوزه جان انسان‌ها می‌باشد و خدمتگذاران در این بخش بی‌هیچ مدعایی به وظیفه خطیر خود واقف هستند و در ارتقای سطح تندرستی جامعه گام برمی‌دارند؛ شاهد این ادعا رشد شاخص‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی و پژوهشی کشور است. تردیدی نیست که این موفقیت‌ها در پرتو حمایت‌های همه‌جانبه دولت خدمتگذار بوده است.»

در ادامه نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمده است:« با عنایت به اینکه هر ساله اعتبارات بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به صورت غیرواقعی و همراه با کسری مصوب گردیده است و در سال جاری نیز با توجه به تعیین سقف تخصیص 12 ماهه، اعتبارات هزینه‌ای عمومی مصوب قانون بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی از مبلغ 58111 میلیارد ریال به 43420 میلیارد ریال کاهش یافته است و با توجه به اینکه کل اعتبار 58111 میلیارد ریالی بابت حقوق و مزایای 385 هزار نفر از شاغلین و 155 هزار نفر بازنشسته (حق عائله‌مندی، حق اولاد و عیدی) هزینه می‌گردد، کاهش 14691 میلیارد ریالی اعتبارات عمومی، دانشگاه‌های علوم پزشکی را در پرداخت‌های پرسنلی با چالش جدی مواجه می‌نماید. همچنین با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده دارو و ملزومات مصرفی پزشکی تا 350 درصد افزایش یافته و تامین آنها به سختی صورت می‌گیرد. مزید بر موارد فوق شرکت‌های تامین کننده دارو و ملزومات پزشکی از فروش غیرنقدی خودداری می‌نمایند.»


نارضایتی مردم به دلیل دریافت خدمات با کیفیت پایین
روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در ادامه نامه خود آورده‌اند:« تورم ناشی از تغییرات نرخ ارز نیز در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی که در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده، لحاظ نگردیده و سازمان‌های بیمه‌گر پایه با همان تعرفه‌های پایین نیز صورتحساب بیمارستان‌ها را با تاخیر 6 تا 8 ماهه پرداخت می‌نمایند. این در حالی است که درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها می‌بایست صرف ارائه خدمات مطلوب به بیماران، تهیه دارو، پرداخت کارانه کادر بالینی، هزینه‌های حامل‌های انرژی، هزینه‌های مرتبط با هتلینگ، تهیه ملزومات مصرفی پزشکی و سایر مایحتاج مورد نیاز بیمارستان گردد و امکان پرداخت حقوق و مزایا از محل آن وجود ندارد.»
در ادامه این نامه آمده است:« تامین نشدن اعتبار کامل موارد مهمی از قبیل اجرای قانون بهره‌وری کادر بالینی با بار مالی 2300 میلیارد ریالی، عدم تامین بار مالی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به میزان 9600 میلیارد ریال، احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری، افزایش 20 درصدی تعداد دانشجویان ورودی سال 1391، عدم درآمدزایی حدود 400 بیمارستان واقع در مناطق محروم و همچنین افزایش مراجعه بیماران جهت اخذ تخفیف به علت فشار ناشی از تورم موجود باعث ایجاد مشکلات و چالش‌هایی شده که تعدادی از آنها به شرح ذیل است؛

 

نارضایتی مردم          

نارضایتی مردم به دلیل دریافت خدمات با کیفیت پایین و عدم دسترسی به خدمات مورد نیاز که ناشی از مشکلات تهیه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی می‌باشد.
نارضایتی کادر درمانی نارضایتی کادر بهداشتی و درمانی و کاهش انگیزه کاری به خصوص در بخش درمان به علت عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا و کارانه
نابسامانی بازار دارویی سختی تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها به علت عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی از سوی بیمارستان‌ها و همچنین عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید موارد فوق به صورت نقدی.
افزایش مشکلات دانشجویی امکان بروز اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل تنگناهای بوجود آمده در تهیه غذای دانشجویان، تامین خوابگاه دانشجویی و سایر موارد رفاهی و فرهنگی.
هزینه های بالای لوازم و تجهیزات پزشکی فشار مضاعف هزینه‌های سنگین خرید لوازم و مواد مصرفی آزمایشگاه‌ها در رشته‌های مختلف که دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته‌های آزمایشگاهی، بیوشیمی و ...) می‌باشند و افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا.
عدم تخصیص اعتبارات عمرانی معطل ماندن پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی و آموزشی و اورژانس دارای مصوبه سفرهای استانی هیات محترم وزیران می‌باشد به خصوص طرح‌های مهر ماندگار به علت عدم تخصیص اعتبار.
عدم تامین اعتبارات پزشک خانواده عدم تامین اعتبار کامل برنامه پزشک خانواده به عنوان برنامه راهبردی نظام سلامت که تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه می‌باشد


روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در پایان نامه خود از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواسته‌اند تا جهت جلوگیری از بروز موارد فوق، نسبت به اصلاح تخصیص هزینه‌ای دانشگاه‌ها در سقف 58111 میلیارد ریال اعتبار مصوب و همچنین تخصیص اعتبار به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها در لایحه بودجه 1392 به صورت واقع‌بینانه، اقدام شود.»
47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند علوم پزشکی شیراز IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    114 2
    به مامحرمانه گفته اند کلیه طرحهای عمرانی را خوابانده تا بتوانید پول پزشک خانواده را بدهید تا حالا بعد از5 ماه فقط یک پرداخت داشتیم مردم ناراحت پزشکان سرگردان زیر میزی فراوان نتیجه طرح بی حساب پزشک خانواده در شیراز است چشم مسئولین روشن!!خواهشا چاپ کنید تا بلکه یکی فریادمان را بشنود
  • پزشک خانواده شیرازی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    99 3
    نمایندگان فارس شما را بخدا مردم و پزشکان را از این طرح وحشتناک پزشک خانواده نجات دهید مگر شما نمایندگان مردم نیستید پس چرا در برابر این نابسامانی سکوت میکنید؟ آیا خط سرخی در میان است تا ما هم بدانیم!!
  • خانواده تحت پوشش پزشک خانواده IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    105 1
    بیمار سالمند در منزل داریم متاسفانه برای هر بار ویزیت متخصص باید ابتدا نزد پزشک خانواده رفته و با التماس از ایشان فرم ارجاع بگیریم در غیر اینصورت آزاد حساب میکنند این یعنی رفاه؟؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    133 4
    باز بگید تحریم اثر نداشته!!
    • بدون نام GB ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      15 1
      نه خوشم اومد!
  • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    47 2
    با سلام متاسفانه وقتي صحبت از وزارت بهداشت و يا دانشگاههاي علوم پزشكي است فقط به ياد بيمارستانها ، پزشكان و پرستاران مي افتيم در حالي كه در اين وزرات خانه و دانشگاه كاركناني براي سلامت مردم زحمت مي كشند كه شامل تعداد زيادي كارشناس و كاردان و بهورز نيز مي باشند . اگر زحمات چندين ساله اين عزيزان نبود وزير و روساي دانشگاهها با افتخار دم از افزايش شاخص هاي سلامت نمي زدند و الان بايد به عوض 100 بيمارستان جديد بايد 10000بيمارستان مي ساختيم . در مشكلات مطرح شده دريغ از يك مشكل سلامتي مردم در حالي كه اگر اين خدمات قطع گردد در آينده نچندان دور مانند كشورهاي پاكستان و عراق و افغانستان بيماريهاي مسري نيز به معضلات مردم اضافه خواهد شد.
  • پدر یک شیرخوار CH ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    18 6
    کودک شیر خوار یک ماهم رو بردم پیش پزشک خانواده،بی دلیل بهش آموکسی سیلین 250 داده.با التماس نامه برای متخصص کودکان گرفتم وقتی بچم رو دید گفت هیچ مشکلی نداره و اصلا نیاز به این داروها نبوده.تو رو خدا اگه دکتر میزارید با تجربه بزارید
    • بدون نام US ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      5 4
      خالی بند تو اروپا هم مگخ پزشک خانواده هست؟؟؟؟؟
  • دانشجوی علوم آزمایشگاهی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    21 0
    همه چی آرومه؟؟؟؟!!!!!!
    • بدون نام US ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      4 0
      همه چی داغونه
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    22 0
    عزیزم یک دفعه بگید ورشکسته شدید والاسلام
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    13 4
    برخي اساتيد دانشگاه ها از جمله قزوين هر 2 ماه يكبار 30 ميليون كارانه مي گيره ولي اگه يه ماه پول نگيره ديگه عمل نمي كنه. ولي دانشجوي تخصص همين دانشگاه كه همه كارا رو اون انجام ميده و زن و بچه هم داره ماهي 500 تومان اون هم با كلي تاخير مي گيره. پول آدما رو از آدميت دور مي كنه. البته صرفنظر از وضعيت اقتصادي بد ممكلت بود اين موضوع.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    4 16
    حقوق پزشک و پرستار خیلی بیشتر از افراد هم رده است. تقریبا کل خزانه شده تامین حقوق 3میلیون به بالای نماینده و پزشک و پرستار و معلم و هیئت علمی و امثال آن. نیز هیئت علمی دانشگاهها-به دلیل اینکه بیش از 1 میلیون و دامنه 3-5میلیون حقوقتان است به اقتصاد ریاضتی رای میدهید.
    • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      19 1
      دوست عزیز، همه چیز را باهم قاطی نکنید. من پزشک نیستم ولی میدانم یک پزشک متخصص حداقل یازده دوازده سال (یعنی معادل تحصیلات تا دیپلم) فقط در دانشگاه درس خوانده و حداقل چندین سال هم طرح گذرانده ، تمام این مدت با حقوق محدودی سر کرده و تازه در آستانه سی و پنج سالگی ماهی دومیلیون تومن برایش خیلی زیاد است؟افراد هم رده اینها کیستند؟ چه کسی اینقدر درس خوانده؟ آدمی که زحمتی نکشیده و با یک پارتی و باند بازی با دوتا تلفن میلیونها جابجا میکند و فساداقتصادی ایجاد میکند و حق دارد ماهی سی چهل میلیون دربباورد بی آنکه شاکی داشته باشد؟ مشکل بودجه درمانی هزینه سرسام آور تجهیزات بیمارستانی و داروست که با سه برابر شدن ارز، سه برابر شده و از آنطرف بودجه ها پایین آمده.
  • دانشجو داروسازی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    19 0
    مواد اولیه ساخت آموکسی سیلین در کشور تمام شده؛هر انچه در داروخانه ها و شرکتهای پخش باقی مانده باشد این فقط یکی از داروهاست
    • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      6 1
      پس بزرگان داروساز و پیشرفتهای اخیر در خودکفایی دارویی و صادرات چی ؟؟؟؟؟ و اینکه کل امور باید مانند سیستم داروسازی و نانو تکنولوژی به اصطلاح شوند؟؟؟؟؟؟؟ نکند انتظار دارید الکساندر فیلیمینگ را باید از قبر بیرون بیاوریم برایمان پنیسیلین و انتی بیوتیک بسازد؟؟ این امور بلف زدن شما در خودکفایی فقط در شرایطی است که وضع عادی است و واردات راحت انجام میگیرد. حال انکه اکنون باید قابلیت خود را نشان دهید که ظاهرا چیزی در چنته ندارید.
  • اینترن IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    5 0
    واقعا اوضاع برای اینترن ورزیدنت ها سخت شده در حالی که در ماه 15 شب کشیک هستیم با شرایط بد و سخت کاری و پابیون هایی که اوضاشون از خوابگاه بی خانمان ها بدتر است باغذاهای بی کیفیت و با حقوق 170هزار تومان که فقط هزینه رفت آمد می شود آیا انگیزه و جانی برای خدمت و تحصیل می ماند؟ گاهی از خستگی خوابمان نمیبرد.
  • اکبر DE ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    6 0
    تا حالا خواب بودید؟ فرق شما و مردم عادی چیه؟ بعد از وقوع فاجعه هشدار می دهید؟؟