رئیس قوه قضاییه گفت: اگر در پرونده فوت یک وبلاگ نویس مشخص شود تخلفی در نیروی انتظامی رخ داده است برخورد محکم و قاطعی خواهیم کرد.

به گزارش خبرانلاین؛ آیت‌الله آملی لاریجانی صبح امروز در نشست شورای روسای دادگستری‌ها و دادستانهای مراکز استان کشور به حادثه اخیر فوت یک وبلاگ‌نویس اشاره کرد و گفت: این حادثه ناگواری بود ولی در اولین مرحله پس از وقوع این حادثه، با دادستان تهران تماس گرفتم و از او خواستم با اقتدار به این مسئله رسیدگی کرده و به جوسازی‌های موجود هم توجه نداشته باشد.

او گفت: فارغ از بحث مشخص شدن مقصرین این پرونده به آقای دادستان گفتم که مبادا خون کسی پایمال شود زیرا اینجا مسئله حق مردم در میان است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: هرچند بسیار متأسفم از برخی هجمه‌هایی که به واسطه وقوع این حادثه به دستگاه قضایی شد در حالی که سکوت ما به منزله اهمال و سستی نبود بلکه وظیفه ما سخن پراکنی نیست بلکه اجرای عدالت وظیفه ماست. بطور قطع اگر تخلفی از سوی نیروی انتظامی رخ داده باشد با توجه به اینکه متوفی در اختیار نیروی انتظامی بوده با آن برخوردی محکم و قاطع خواهیم داشت اما در این مسیر تلاش بیگانگان این است که از این آب گل‌آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند. بیان عناوینی مثل کهریزک 2 یا ... تلاش‌های بیگانگان است و متاسفانه افراد آگاه و ناآگاه داخلی دارند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

او گفت: اگر دستگاه قضایی اقدامی نمی‌کرد، اشکال وارد بود. بنا نیست که قوه قضاییه براساس فشار عده ای بخواهد به یک طرف قضیه بپردازد، اگر در نیروی انتظامی ماموری یا مامورانی تخلف کرده باشند رسیدگی می‌شود، اما این‌که عده‌ای این را ابزار برای کوبیدن نیروی انتظامی بکنند، کار غلطی است.

 

یک تلاش وقیحانه برای سوءاستفاده

آیت الله آملی لاریجانی برخی تبلیغات رسانه های داخلی دراین باره اشاره کرد و گفت: در عجبم که برخی از سایت‌های وابسته به دولت این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند و گفته‌اند که حالا مشخص می‌شود که چرا رئیس جمهور قصد بازدید از زندان اوین را داشته است؛ در حالی که این یک تلاش وقیحانه برای سوءاستفاده از یک حادثه است.

او گفت: اصل حادثه هنوز برای قوه قضاییه روشن نیست که این مرگ چگونه رخ داده است. البته اگر بر اثر شکنجه یا ضرب و شتم بوده، در هر حد، دستگاه قضایی به آن رسیدگی خواهد کرد، این موضوع چه ربطی به زندان اوین و دستگاه قضایی دارد، اما متاسفانه کسانی مطالبی به هم وصل می‌کنند که هیچ ربطی به یکدیگر ندارد تا از آن سوء استفاده کنند، این موارد رعایت امنیت ملی کشور و نظام اسلامی ما نیست که حرف‌های نادرستی را در میدان بریزیم و نتوانیم جمعشان کنیم. عرض من این است که در یک فضای ناسالم قوه قضائیه باید محکم برخورد کند و اگر متخلفی وجود دارد از راه عدالت خارج نشود. من از دادستان تهران و دادستان کل کشور خواسته‌ام که این قضیه را بااقتدار پیگیری کنند و تابع جوسازی‌ها هم نشوند.

رییس دستگاه قضا همچنین با گلایه از برخی مطالب نوشته شده در زمینه پیشگیری از وقوع جرم گفت: به ما نسبت ناروا می‌دهند که کار پیشگیری از وقوع جرم را زمین گذاشته‌ایم؛ در حالی که از سه سال گذشته برای اولین بار معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضایی راه‌اندازی شده است. هر چند به این نکته توجه داشتیه باشید که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم فقط دستگاه قضایی مسوول نبوده و برخی دستگاه‌ها و سازمانهای دیگر هم مسئولیت به عهده دارند.

 

پای استقلال دستگاه قضایی ایستاده ایم

آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین گفت: بحث استقلال قوه قضائیه بحث بسیار مهمی است که در قانون اساسی و اصل 156 آن به این مسئله اشاره شده است. در این اصل عنوان شده که دستگاه قضایی مسئول تحقق بخشیدن به مسئله عدالت است و بدون شک مسیر تحقق عدالت از استقلال دستگاه قضایی می‌گذرد.

رییس قوه قضاییه گفت: به‌طور قطع مسئله حفظ استقلال قضایی به معنای آن نیست که قرار است سودی به مسئولان دستگاه قضایی برسد بلکه هدف رسیدن به آرمانهای بلند و هدف‌های اصلی انقلاب است که همانا این هدف بزرگ همان استقرار عدالت است. به تمامی قضات تاکید می‌کنم که در عین حال که مستقل عمل می‌کنند و اسیر فضاسازی‌ رسانه‌ها نمی‌شوند به این نکته نیز توجه داشته باشند که از مسیر عدالت منحرف نشوند و در صدور آرای قضایی عدالت را رعایت کنند.

او گفت: همانطور که در مسئله استقلال قضایی به جهت صدور آرای عادلانه تاکید و اصرار می‌کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که در اجرای آرای صادر شده نیز باید توجه ویژه داشت هر چند که ممکن است در این مسیر فشارهایی به ما وارد شود.

رییس دستگاه قضا به نامه‌نگاری اخیر با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این نامه‌ها تلاش شد تا استقلال دستگاه قضایی حفظ شده و بیشتر نمایان شود و همه ما باید تلاشمان این باشد تا مشی استقلال در دستگاه قضایی حاکم شود. ما سر جنگ با کسی نداریم اما به‌طور قطع پای استقلال این قوه ایستاده‌ایم و می‌دانیم بدون استقلال، صحبت از عدالت بی‌اساس است.

او گفت: روسای کل دادگستری‌ها باید به نظارت بر آرای صادر شده توجه ویژه داشته باشند تا خدای نکرده هیچ رای صادر شده‌ای نباشد که دارای اشکال و ایراد باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: البته دستگاه های نظارتی ما فعال هستند و به صورت نوبتی آرا را مورد بررسی قرار می‌دهند که همین امر به اتقان کمک خواهد کرد.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین درباره کاهش بودجه قوه قضاییه گفت: اگر قرار است بودجه‌ای از دستگاهی کم شود باید متناسب با همه دستگاه ها این کاهش رخ دهد. گاهی وقت‌ها در دستگاه قضایی ساختمانی ساخته می‌شود اما برای 50 میلیون تومان تجهیز آن دچار کمی بودجه هستیم که البته من این موضوع را در جلسات خصوصی و غیرخصوصی هم تذکر داده‌ام.

او گفت: مسئولان باید به این مطلب برسند که بودجه دستگاه قضایی به جیب رئیس قوه و مسوولان آن نمی‌رود بلکه برای بهبود کیفیت کاری که به مردم ارائه می‌شود هزینه خواهد شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    78 2
    برخورد قوه قضائیه قطعاً مهم است ولی تلاش برای عدم وقوع چنین حواثی خواست اغلب مردم است. و یک نکته مهمتر اینکه چرا با یک متهم چنین برخوردی صورت میگیرد؟ این یک مورد به مرگ و رسانه ای شدن آن ختم شد؛ چند مورد دیگر روزانه با شدت و حدت کمتر رخ میدهد؟ و این است که شایسته یک نظام اسلامی نیست.