یک سال پس از خروج نصفه و نیمه درس تنظیم خانواده از دانشگاه ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جایگزین شدن کتاب "دانش خانواده" در دانشگاه ها خبر می دهد.

به گزارش خبرآنلاین؛ از سه سال پیش که رییس جمهور خواستار افزایش جمعیت شد، مدیران پایین دستی او تلاش های بسیاری کردند که بحث کنترل جمعیت و تنظیم خانواده را لغو و یا حداقل تغییر دهند. اولین قدم تغییر کتاب تنظیم خانواده بود که آنها معتقد بودند همین کتاب موجب شده است جوانان رغبتی به بچه دار شدن نداشته باشند. به همین دلیل مرکز امور زنان ریاست جمهوری، کتاب "شکوه همسرداری" را به عنوان جایگزین کتاب "تنظیم خانواده" معرفی کرد و حتی اعلام شد این کتاب در دانشگاه ها تدریس هم می شود.

اما اکنون محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تبدیل درس "تنظیم خانواده" به "دانش خانواده" خبر داده است. 

به گفته او در درس دانش خانواده به تمامی ابعاد خانواده از جمله همسرداری، پرورش فرزند، مباحث قبل از ازدواج، ازدواج، بعد از ازدواج و همچنین به مباحث مختلف اعتقادی، عاطفی، فرهنگی، معیشتی و غیره توجه شده است.

مخبر دزفولی در حاشیه مراسم سومین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها به کاهش رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: "بر اساس مطالعات و مباحث کارشناسی صورت گرفته، رویکردهای اساسی کشور به سمت جلوگیری از کاهش نرخ باروری است که این موضوع نیز تحت عنوان «جمعیت اصلاح شده» و مباحث اصلاحی در درس دانش خانواده لحاظ شده است.

او گفت: درس تنظیم خانواده نواقصی داشت که طی آن بخشی از ابعاد خانواده نادیده گرفته و یا نسبت به آن کم توجهی شده بود، این مباحث منجر شد که به سمت تهیه و تدوین و سپس تصویب درسی تحت عنوان «دانش خانواده» حرکت کنیم.

 

آزمون دکتری و حذف کنکور بازنگری می شود

مخبر دزفولی همچنین درباره حذف کنکور، گفت: در کمیسیون آموزش مجلس این موضوع در دست بررسی است و اگر نیاز باشد شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس کمک و همفکری خواهد داشت.

گفتنی است نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس نهم معتقدند کنکور را نمی توان حذف کرد، چون برای پذیرش دانشجوی در رشته های پرطرفدار دانشگاه های بزرگ، بهترین روش، کنکور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره بازنگری در آزمون نیمه متمرکز دکتری گفت: در این راستا گزارشی از مجموعه آموزش عالی در حال دریافت هستیم و در همین راستا جلسات مشترکی در دبیرخانه تشکیل شده که امیدواریم با دریافت پیشنهادهای قوی‌تر و بهتر به زودی شاهد نقص‌ کمتر این آزمون باشیم.

این درحالی است که حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم از تغییر نحوه گزینش داوطلبان در آزمون دکتری 92 خبر داده است.

او از تغییر در نحوه برگزاری کنکور دکتری خبر داد و به ایسنا گفت: با توجه به درخواست دانشجویان و به دنبال بازنگری و بررسی دو دوره برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری، شیوه گزینش داوطلبان در این آزمون تغییر کرد. ‌بر این اساس وزن آزمون کتبی و مرحله مصاحبه آزمون دکتری 50 50 شد به عبارت دیگر میزان تاثیر نمره کتبی و مصاحبه آزمون دکتری در پذیرش داوطلبان یکسان و به میزان 50 درصد تصویب شد.

به گفته نادری منش ‌این تغییرات تا هفته آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 1392 از 7 آذرماه از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش آغاز می‌شود و در روز یکشنبه 12 آذرماه پایان می‌پذیرد، آزمون دکتری 1392 روز جمعه 18 اسفند ماه در حوزه های امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    38 1
    ما اخرسر نفهمیدیم بچه زیاد کنیم یا کم کنیم. بعد پولشو کی میده
    • بدون نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      4 5
      حذف کنکور؟ یعنی من سال دیگه میتونم هر رشته ای که دلم خواست در دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی ایران بخونم؟ اونم بدون کنکور؟
  • محمد ک NL ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    14 2
    حالا اسم که زیاد مهم نیست؛ اگر با تغییر اسم، مشکل سیاسی این درس‌ها و کتاب‌ها حل می‌شه و دیگه توی چشم نمی‌شه، این کار زیاد هم بد نیست.
  • جوان IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    36 1
    من این درس رو پاس کردم. اصلا هم مفید نیست. چند نفر رو میشناسم که با اعتماد کردن به روش های این کتاب یهو دیدین بچه دارن. تازا کدوم تاثیر مگه توی این کتاب چی نوشته ؟! مشکل گرونیه نبود حاشیه امن زندگی واسه جون هاست. ما 3/5 ازدواج کردیم جرات بچه دارش دن رو نداریم. گناه نیست یه موجود بی گناه رو بیاریم تو دنیایی کی پدر و مادرش لنگ اجاره خونه و هزار درد بد بختین؟ تازه مگه دولت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قراره پول زایمان و پوشک و پوشاک و شیر خشک اون رو بدن؟! یه قوطی شیر خشک 8000 تومن منه که ندارم بدم. خودم هم با این وضعیت ریاضت اقتصادی تغذیه درست و حسابی ندارم که امیدو وار باشم فردا بچه ام حتما سالم بدنیا میاد یا می تونم از شیر خودم سیرش کنم. چه کسی پاسخ گو است.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    40 0
    ما که کلا تو دانشگاه چیزی یاد نگرفتیم. آموزش مسائل جنسی در ایران یک تابوست که حتی جرئت ندارن تو دانشگاه بشکننش. بیماری های جنسی روز به روز داره بیشتر میشه، بچه های ما دچار بلوغ زودرس شدن و ما هنوز نمیدونم باید شکوه همسرداری یاد بدیم یا تنظیم خانواده!
  • رضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    12 1
    آزمون دکتری جز داشتن پارتی فایده ای برای کسی نداره تا کسی یکی از اساتید با نفوذ با خودتون نداشته باشین قبول تقریبا غیر ممکن مشه
  • میم ف IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    11 0
    گفتم واسه چی بیکارم نگو این تنظیم حانواده رو پاس کردم!!!!
  • بدون نام US ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    5 1
    هنوز کنکور واقعا بهترین نوع گزینش هست. این کار حضرات برای حذف کنکور یک خودشیرینی هست. چرا باید کسی که به هر دلیلی معدل بالایی ندارد از تحصیل در رشته های پزشکی یا فنی مهندسی محروم بشود؟