به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی قیمت لوازم مصرفی پزشکی، 245 درصد افزایش داشته است و بدهی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارویی به مرز 750 میلیارد تومان رسیده است .

محمد حسین نجاتی: سهم مردم در پرداخت هزینه های درمانی بی سر وصدا و در پشت پرده بحران های جنجالی وزارت بهداشت در حال افزایش است. شهاب الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این باره می گوید: طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، میزان بار هزینه‌های سلامت که به مردم تحمیل می‌شود روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که طی یکی – دو سال گذشته سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54 درصد، سهم بیمه‌ها 7 درصد و سهم دولت 21 درصد بوده است اما اکنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به بیش از 60 درصد افزایش یافته است.
مسئله ای که باعث افزایش میزان هزینه های کمر شکن درمانی برای مردم شده است . علاوه بر معضل کمبود دارو که به بخشی از مراجعه کنددگان مراکز درمانی و بیماران بیماری های خاص مشکلاتی را تحمیل می کند، افزایش هزینه های درمانی جامعه ایران را دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی می کند. هم اکنون طبق آمار های موجود بیش از 13 درصد مردم در شهر تهران، زیر بار هزینه های کمر شکن درمانی هستند. هزینه های کمر شکنی که معادل با 40 درصد کل سرمایه مادی یک شهروند است و این رقم و درصد به مراتب در شهر های کوچک و کمتر توسعه یافته نسبت به تهران متفاوت است.
با این حال شهاب الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به افزایش 245 درصدی قیمت لوازم مصرفی پزشکی می گوید: قیمت لوازم مصرفی پزشکی، 245 درصد افزایش داشته است. گاز هلیوم برای انجام MRI از 677 درصد افزایش برخوردار بوده است. فیلم رادیولوژی نیز 24 درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار این افزایش قیمت‌ها که تمام هزینه‌ها را در حوزه سلامت تحت تاثیر قرار می‌دهد، قیمت گاز 11 برابر، آب 5.6 برابر و برق نیز چند برابر شده است. این موارد حاکی از آن است که تدابیر لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته و ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی را با مشکل مواجه کرده است.


نیاز دو میلیارد دلاری برای واردات دارو
صدر در ادامه با اشاره به اوضاع بازار دارویی کشور می گوید: در هشت ماه گذشته در تخصیص ارز دارو خوب عمل نشده است. لازم است ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود و ارز دارو به موقع تامین و تخصیص داده شود. برخی داروها در کشور تولید می‌شوند که ممکن است انواع وارداتی آن با مشکل مواجه شده باشد. وزارت بهداشت باید این موارد را به مردم اطلاع دهد تا نگرانی نداشته باشند؛ چرا که نوع داخلی همان دارو در کشور فراهم است. ما نیز به جامعه پزشکی اطلاع‌رسانی می‌کنیم که از نوع داخلی آن داروها تجویز کنند.
وی می افزاید: هر چند اکنون مشکلی جدی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم اما دولت باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. مدیریت عرصه اقتصاد کشور مطلوب نبوده و تزلزل در حوزه اقتصادی کشور به ویژه مدیریت ارزی در چند ماه اخیر سبب افزایش سرسام آور قیمت‌ها در حوزه سلامت شده است. این اتفاقات در محاسبات قیمت‌های حوزه سلامت باید با اقدام به موقع دولت و اصلاح مسیر مدیریت ارزی، رفع شود.


افزایش 20 درصدی شکایت از پزشکان
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مقایسه تخلفات پزشکی طی امسال با سال گذشته، گفت: به دلایل مختلف ممکن است در برهه‌ای از زمان افزایش شکایت‌های پزشکی را داشته باشیم. در مجموع در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته تعداد شکایاتی که به دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی رسیده است، 20 درصد افزایش داشته‌ اما در عرصه تخلفات پزشکی باید بگویم که تخلفات 18 درصد کاهش داشته است. شکایات مردم در زمینه‌های پزشکی از هزینه درمان تا کیفیت درمان و دیگر موارد بدون درنگ رسیدگی می‌شود.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، بر اساس آماری که از ساختار انتظامی مستقر در 30 استان کشور به دست آمده، 60 درصد شکایات پزشکی به صلح و سازش منجر می‌شود.
صدر تاکید کرد: اگر مراکز درمانی و مطب‌ها حتی یک ریال از تعرفه‌های مصوب قانونی بیشتر از بیمار دریافت کنند، برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد. مجموعه این مباحث افزایش 60 درصدی رضایت بیماران را به دنبال داشته است.


بدهی 750 میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارویی
رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه بدهی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارویی را 750 میلیارد تومان، بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های دولتی را 1400 میلیارد تومان دانست و ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی نیز تنها از بیمه‌های تکمیلی 200 میلیارد تومان طلب دارند. مجموعه چنین عواملی سبب می‌شود تا حوزه سلامت در گردش اقتصادی خود با مشکل روبرو شده و بار این افزایش هزینه‌ها به مردم تحمیل شود.
صدر افزود: از طرف دیگر در سال 76 تنها سه شرکت وارد کننده دارو و شش شرکت توزیع‌ کننده در کشور وجود داشتند، اما طی یکی دو سال اخیر، تعداد شرکت‌های وارد کننده به 120 مورد و تعداد شرکت‌های توزیع‌ کننده نیز به 134 مورد افزایش یافته است. با وجود نامگذاری امسال بعنوان سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، به جای آن که در مسیر حمایت از تولید باشیم، روند واردات چشمگیر شده، چرا که سود واردات برای افراد سودجو بیشتر است. به طور قطع لازم است دولت از تولیدکننده‌ها حمایت بیشتری داشته باشد.


تاخیر پنج ماهه بیمه‌های پایه در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی
صدر با تاکید بر لزوم رعایت تعرفه‌های مصوب از سوی جامعه پزشکی، ادامه داد: با وجود تغییرات به وجود آمده در نرخ‌های مختلف، باید تعرفه‌های قانونی رعایت شود. از طرف دیگر باید بگویم که بیمه‌ها در پرداخت مطالبات جامع پزشکی با تاخیرهای چند ماهه روبرو هستند. پرداخت مطالبات جامعه پزشکی توسط بیمه‌های پایه تا خرداد ماه انجام شده است. این در حالی است که مطب‌ها، بنگاه‌های اقتصادی قوی نیستند و برای گردش آنها لازم است که بیمه‌ها مطابق قانون مطالباتشان را پرداخت کنند.

 

می‌خواهند برنامه پزشک خانواده به هر قیمتی اجرا شود
وی در ادامه با اشاره به اصرار وزارت بهداشت در اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: نظام پزشکی در مقاطع مختلف نظر خود را در این باره اعلام کرده است. ما معتقدیم برنامه پزشک خانواده برای اصلاح نظام سلامت ملی بسیار لازم است. البته انتقادهایی که در مجامع مختلف به این برنامه وارد می‌شود، مربوط به نسخه 02 است. عدم لحاظ اعتبارات کافی و نادیده گرفتن نقش برخی گروه‌های پزشکی مانند دندانپزشکان، داروسازان، ماماها و ... از جمله انتقاداتی است که به نسخه 02 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع وارد است. از ابتدا معتقد بودیم که لازم است ابتدا اشکالات این برنامه برطرف و سپس اجرا شود، اما آهنگی که اکنون وجود دارد، می‌خواهد این برنامه به هر قیمتی اجرا شود.
صدر افزود: افرادی که در این طرح مشارکت کرده‌اند، اکنون با مشکلاتی روبرو هستند. درخواست سازمان نظام پزشکی آن است که با برنامه پزشک خانواده به صورت کارشناسی برخورد شود. نگاه سیاسی و شعاری به این برنامه ضربه می‌زند. از طرف دیگر به عنوان مثال باید بگویم که برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور آلمان 40 سال زمان گذاشته شد، چرا که آموزش پزشکان و همچنین فرهنگسازی برای مردم بسیار مهم است.
45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    5 0
    آقای صدر شما هم ؟!!!! . من چند روز پیش سونوگرافی کامل شکم انجام دادم آزادش میشد 68000 تومن با دفترچه بیمه شد 58000 تومن حالا چطور 60 درصد میگین؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    2 0
    این یعنی فاجعه-دیشب دندوندرد گرفتم بخ ناچار رفتم دندونپزشکی برای یک دندون 300 هزارتومان دادم و معلوم هم نیست این دندون چقدر کارمیکنه
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    این بیمه های ما خیلی مسخره هستن! پزشکی که 16 هزار تومن ویزیتشه 12 هزار تومنشو خود بیمار باید بده!!!!!!! کجای دنیا به این میگن بیمه؟ بیشتر داروها هم با قیمت پایین قبول میکنه برای همین داروخانه ها هم مجبورن تفاوت قیمت رو بازم از خود بیمار بگیرن!!!! خدا هم نکنه که کار کسی به بیمارستان بیافته! اگه یه جراحی قلب انجام بده تو ظاهر کار بیمه میده ولی تو باطن کار باید 10 برابرشو بیمار از جیب خودش پرداخت کنه تا پزشک جراحیش کنه!!!! و این وسط کی هر روز بیشتر له میشه؟ پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!
  • بدون نام EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    13 1
    آقای دکتر از وزیر بهداشت بپرسید واقعا چقدر از کارخانجات داروسازی در تولید داروهای جدید حمایت کرده اند؟ به عدد و رقم دقیق بپرسید نه کلی !
  • نوید US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    3 0
    اگه دلار و ریال به وزارت بهداشت و وزیر محترمش میرسید پرشه و مازاراتی چی می شد پس؟؟!! آقا یه حرفی میزنیا ............
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    1 0
    ای خدا از کجا این امار رو میارین شماها؟!! یه سی تی اسکن با دفترچه میشد 63 تومن.با دفترچه گرفتن حدود 50.چطوری 60 در صد؟!!!