امیر مغنی باشی

بی شک یکی از پر سر و صداترین تصمیمات سیاسی بخش سلامت در دولت دهم، سیاست افزایش جمعیت بوده است. تحلیل ها و نقطه نظرات ضد و نقیضی درباره چگونگی و همچنین قابلیت اجرایی این سیاست از سوی کارشناسان و مسئولین مطرح شده است.
سوال اصلی اینجاست: آیا سیاست افزایش جمعیت موفق خواهد بود یا خیر؟ به عبارتی دیگر آیا جمعیت ایران در چند سال آینده به آن حدی که مورد نظر طراحان این سیاست بوده است، خواهد رسید یا این سیاست با شکست مواجه خواهد شد؟
به نظر می رسد بهتر است برای پاسخگویی به این سوال سراغ رمز موفقیت سیاست های تعدیل جمعیت(تنظیم خانواده) که در دولت های قبلی مطرح شده بود، برویم تا راحت تر بتوانیم به سوال فوق پاسخ دهیم.
هنگامی که سیاست تنظیم خانواده مطرح شد به موازات آن آگاهی مردم از اثرات و نتایج مثبت این سیاست افزایش پیدا کرد. شعاراصلی این سیاست " فرزند کمتر،زندگی بهتر" بود و قطعا ًیکی از دلایل اصلی موفقیت سیاست تنظیم خانواده، آگاهی مردم از کارکردهای مثبت این شعار بوده است. مردم خیلی زود متوجه شدند که همراهی با این سیاست، سوای از دریافت پاداش های تشویقی متعاقب آن که از سوی دولت مطرح شده بود، فواید دیگری هم برای آن ها دارد. خب پدر و مادری که قبلا شبانه روزی تلاش می کردند تا نان سر سفره خانواده بیاورند با این رویکرد دیگر نیازی به چند شیفت کار کردن نداشتند. آن ها متوجه شدند که با این سیاست، بار بزرگی از دوش آن ها برداشته خواهد شد. پدران و مادران متوجه شدند که با داشتن فرزندان کمتر خواهند توانست وقت بیشتری را صرف اندک فرزندان خود کنند و همچنین در کنار آن وقت بیشتری را هم صرف زندگی شخصی شان و همسرشان کنند. آن ها به این درک رسیدند که اگر قرار باشد حقوق ثابت ماهیانه آن ها تقسیم بر مثلا سه نفر شود بهتر است تا حقوق شان تقسیم بر شش نفر شود. هزینه های زندگی آن ها بسیار کم شده و متعاقب هزینه بیشتری صرف تفریحات و رفاه خود و خانواده خواهند کرد. پدران و مادران فهمیدند که طبیعتاً کاهش فرزندان، نگرانی ها و دل مشغولی های آن ها را هم کاهش می دهد. خلاصه کلام این که جامعه به این شعور رسید که همراهی با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" کارکردهای مثبت روانی، اجتماعی و اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.
موارد فوق الذکر نشان می دهد که سیاست تنظیم خانواده به نوعی "سیاست برد برد" بوده است و با این سیاست هم مردم به نفعی رسیده و هم سیاستگذاران به اهداف خود رسیده اند. منفعت این سیاست در سطح هر خانواده قابل لمس بود.
حال با در نظر گرفتن توضیحات داده شده به سراغ سیاست افزایش جمعیت برویم. پس از طرح سیاست افزایش جمعیت، سیاست های تشویقی افزایش جمعیت مطرح شد که طبیعی است به اندازه ای موثر واقع شود. اما باید دانست آیا این سیاست های تشویقی کافی هستند و این سیاست ها سبب افزایش جمعیت خواهند شد؟
طبیعتا موفقیت سیاست افزایش جمعیت با همراهی مردم صورت خواهد گرفت و تصمیم اصلی برای افزایش جمعیت را مردم می گیرند. باید دید همانطور که تنظیم خانواده برای خانواده ها سبب کاهش فشار های اقتصادی، روانی، خانوادگی شد، آیا افزایش جمعیت هم باعث کاهش مسائل مذکور خواهد شد یا بالعکس عمل خواهد کرد. اگر سیاست افزایش جمعیت از نوع سیاست های "برد، باخت" نیست و همانند سیاست تنظیم خانواده یک سیاست "برد، برد" برای طرفین است، لازم است تا طراحان این سیاست بیایند و مردم را از اثرات مثبت فردی، خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی آن آگاه کنند.
به نظر می رسد تا زمانی که مسئولین منافع قابل لمس افزایش جمعیت را برای مردم در سطح هر خانواده تبیین نکنند، سیاست افزایش جمعیت موفق نخواهد بود.
امیر مغنی باشی منصوریه مددکار اجتماعی

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    32 0
    تنگناهای اقتصادی است که باعث جلوگیری از افزایش فرزند در خانواده و در پی آن جامعه شده است.
    • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      13 0
      شما فکر میکنید اگر رشد جمعیت متوقف نشود ما به رفاه خواهیم رسید؟ نه خیر جانم تمام کشورهای اروپایی ابتدا به رشد جمعیت صفر رسیدند و بعد به رفاه رسیدند. به طور مثال جمعیت آلمان در حدود 50 سال است که تغییر چندانی نکرده است. ثبات جمعیت و کاهش نرخ بارداری رمز افزایش رفاه است.
  • تقی پور EU ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    33 0
    حقوقم طبق قانون کار 389 تومنه. میشه بگید چطوری زن بگیرم؟ چطوری خونه اجاره کنم؟ زن و بچه رو چطور و به چه میزان نون بدم؟ خرج پوشاک و تحصیل بچه و... هم به کنار. ممنون میشم اگر مسئولین جوابش را بلدن بگن تا ما دست به کار بشیم و جمعیت را به حول و قوه الهی زیاد کنیم.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      11 0
      عزیزم منظورش شما نیستی منظورش اون پیر مرد پولداره که میتونه 10 تا زن بگیره و خرج خوراک و پوشاکشونو بده تو زن میخوای چیکار ؟ برو اون 389 تومنو چیپس بخر سرت گرم بشه . البته اگه بتونی بخری
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    25 0
    البته اگر منافعی داشته باشد
  • حسام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    29 0
    تا مشکلات و مسائل اقتصادی و نبود امكانات رفاهي جامعهِ مانند گراني، تورم، بیکاری، مسکن، بیمه‌ و هزینه‌های آموزشی و بهداشتی مردم حل نشود این نوع سیاست‌ها اثرگذار نخواهد بود.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    18 0
    درسته
  • حامد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    39 0
    افزایش جمعیت هیچ منفعتی برای مردم نداره، مگه الان به اندازه همه مردم کار و مسکن و شرایط حداقل آرامش وجود داره؟ افزایش جمعیت فقط باعث افزایش این مشکلات میشه
  • محسني US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    30 0
    افزايش بي رويه جمعیت علاوه بر آنکه تمام منابع ملی‌ کشور را می‌‌بلعد، نتیجه‌ای جز اتمام زود هنگام ذخایر نفتی‌ و معدنی، خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه ها، تخریب جنگل ها و بیابان ها، آلودگی‌ آب و هوا، نابودي محیط زیست، توليد زباله و ايجاد صد‌ها مشکل دیگر ندارد، ضمن آنكه مشكلات اقتصادي مردم و جامعه دوچندان مي شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    32 0
    آخه یکی به من بگه افزایش جمعیت در شرایط فعلی اقتصادی چه سود و مزایایی برای کشور داره؟
  • بدون نام MY ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    22 0
    هروقت امکانات (رفاهی، اقتصادی و غیره...) فراهم شد، جمعیت هم افزایش خواهد یافت.
  • مرتضی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    3 0
    فقط نگرانی کاهش سرباز در اینده هست