نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات طرح اصلاحیه قانون انتخابات زمان آماده سازی تمهیدات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور را تعیین کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان بعد از تصویب کلیات طرح اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری، وارد بررسی جزیئات این طرح اصلاحی شدند.
نمایندگان در بررسی ماده یک این طرح زمان آماده سازی تمهیدات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور را تعیین کردند.
بر این اساس وزارت کشور موظف شد 4 ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم آورد و با رعایت اصول 119 و 131 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسائل ارتباط جمعی به اطلاع عمومی برساند.
همچنین نمایندگان در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 2 این طرح را که ناظر بر الزامی بودن کارت ملی در کنار شناسنامه برای رای دهنگان بود؛ مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ماده 2 این طرح آمده است که در ماده 19 قانون انتخابات ریاست جمهوری بعد از کلمه «شناسنامه» عبارت «و کارت ملی» اضافه می‌شود؛ بر این اساس و در صورت تصویب نهایی، در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد.
ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری از مخالفان این ماده و خواستار حذف عبارت «کارت ملی» بودند و الزامی بودن ارائه کارت ملی برای رای دادن را عاملی در جهت کاهش مشارکت نمایندگان می دانستند.
سید رمضان شجایی کیاسری، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: تاکنون رویه این گونه بوده که افراد برای دادن رای باید شناسنامه همراه داشتند و توصیه می‌شد که کارت ملی نیز همراه آ‌نها باشد، اینکه اکنون افراد را مقید به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی کنیم مقدور نیست، از این رو بهتر است که این ماده حذف شود.
ایرج ندیمی نماینده‌ی لاهیجان نیز در موافقت با پیشنهاد حذف این ماده گفت: اکنون شرایطی است که قرار است شناسنامه‌ها به صورت پاسپورتی  منتشر شود اگر قرار باشد که مردم را محدود به آوردن شناسنامه و کارت ملی کنیم، مشارکت کم خواهد شد.
در مقابل کاظم جلالی نماینده شاهرود معتقد به آن بود که استفاده از کارت ملی از برخی سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری می کند. رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مخالفت با این پیشنهاد گفت: باید کشور را به سمت قانونمندی پیش ببریم، الان مردم حتی سوار اتوبوس و ماشین می‌شوند نیز کارت ملی به همراه دارند. این که شما فکر می‌کنید نماینده‌ی مجلس هستید و هر جا می‌روید کارت مجلس را نشان می‌دهید و احتیاجی به کارت ملی ندارید بدان معنا نیست که کارت ملی در زندگی مردم نقشی ندارد.
وی افزود: در شرایطی که دشمنان شائبه‌هایی در مورد رای دادن با شناسنامه مطرح می‌کنند، بایدتلاش کنیم که موضوع ارائه کارت ملی را در ا نتخابات حل کنیم. این موضوع در کنار تمهیدات لازم برای ارائه کارت ملی جدید در کشور است، مطمئنا کسی که انگیزه شرکت در انتخابات دارد کارت ملی را همراه شناسنامه‌اش برای رای دادن به همراه می‌آورد.

سرانجام نماینمدگان بعد از استماع نظرات پیشنهاد دهنده مخالف و موافق با حذف الزام به همراه داشتن کارت مخالفت کردند.
به گزارش خبرآنلاین همچنین در حین بررسی این ماده غلامرضا مصباحی مقدم پیشنهاد رفع ابهام تغییر کارت ملی به کد ملی را مطرح کرد که نماینده حاضر در جلسه، با این رفع ابهام مخالفت کردند. پیش از پیشنهاد رفع ابهام مصباحی مقدم، پیشنهاد حذف کل ماده 2 طرح مذکور مطرح شد که با مخالفت وکلای ملت مواجه شد.
مجلس در حال حاضر وارد بررسی چند طرح دوفوریتی شده و تکلیف این ماده هنوز مشخص نشده است.

 /29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    4 1
    من کارت ملی رو گم کردم رفتم واسه المثنی گفتن میخان عوض کنن کارت ملی ها رو دیگه المثنی نگیر.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 2
    اصلا فقط کارت ملی سیستم انتخابات باید الکترونیکی باشد