نهضت سواد آموزی نامی آشنا برای همه ما ایرانیان است یکی ازطرحهایی که بعد از انقلاب برای ریشه کن کردن بیسوادی اجرا شد

هادی معیری نژاد – اما با وجود گذشتن سه دهه از تشکیل این نهاد هنوز بی سوادی به طور کامل در ایران ریشه کن نشده است در حالی که در مجاورت ما در آذربایجان، گرجستان و ترکیه دارای بالاترین نرخهای باسوادی در جهان هستند در کشور ما هنوز چیزی حدود 10 در صد جمعیت بی سواد مطلق اند.

در جدول زیر لیست با سوادترین کشورهای جهان آمده است که در آن کشورهای اروپایی مخصوصا کم جمعیت ها دارای آمار باسوادی کامل هستند.
 

ردیف
کشور
نرخ(درصد)
جمعیت
1
فنلاند
100
5.425.530
2
آندورا
100
83.888
3
گرینلند(دانمارک)
100
56.750
4
گرجستان
100
4.385.000
5
نروژ
100
5.051.200
6
لوکزامبورگ
100
511.800
7
استونی
99.8
1.340.400
8
لاتویا
99.8
2.231.500
9
لهستان
99.8
38.000.000
10
لیتوانی
99.8
3.180.300

 

این هم جدول کشورهای منطقه

ردیف
کشور
نرخ
1
آذربایجان
99.7
2
قطر
96.3
3
ترکیه
94.1
4
کویت
93.3
5
ایران
91
6
عربستان
86.7
7
افغانستان
83.7
8
عراق
78.2
9
امارات
77.9
10
پاکستان
54.9

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    قطر و کویت خیلی کم جمعیت هستند و قابل مقایسه نیستند ... ولی افغانستان چطور اینقدر نزدیک ایران است ... آفرین به افغان ها و نه آفرین به ایرانی ها!
    • بدون نام DE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      مگه افغان ها چشونه دوست گلم؟! همین افغانها که غرورشونو زیر پا میزارن توی ساختمون آجر بالا پایین میکنن مطمئنا بایدم باسواد بشن.
    • آرش IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      دوست عزیز. افغانها هم ایرانی هستند. افغانستان نامی جعلی است که انگلستان روی این قسمت از خاک ایران بزرگ گذاشته است. نام پیشین آن آریانا است. در ایرانی بودن مردم آریانا تردید نداشته باش. این تقسیم بندی شما درست نیست.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      47 97
      آرش خان!مطمئنی ما افغانی ها هم مثل تو فکر می کنیم یا بر اساس آنچه در ذهنتان می گذرد در افشانی می کنید؟
    • آرش IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      41 18
      دوست عزیز من که نامت را ننوشتی و خودت را افغانی معرفی کردی. پیشنهاد می کنم حتما مطالعاتی راجع به سرزمینمون داشته باشی و کورکورانه سیاستهای انگلیس را تطهیر و تقدیس نکنی . تاریخ رو نمی تونیم با سلیقه خودمون تغییر بدیم. تاریخ اتفاقاتی هست که در گذشته روی داده و قابل تغییر نیستند. حالا اینکه شما دوست داری چه جوری فکر کنی اختیار با خودته. شما که فکر می کنی این نوشتار آنچه بوده که در ذهن بنده گذشته لطفا بفرمایید از چه تاریخی آریانا که بخشی از خراسان بزرگ بوده افغانستان نامیده شده و بی زحمت معنی کلمه افغانی رو هم بفرمایید. من شما رو هم میهن خودم می دونم و خیانتهایی که در دوران قاجار و پهلوی شده و باعث پاره پاره شدن خاک میهن شده رو تقبیح می کنم اونوقت شما با لحنی که دست کمی از اهانت نداره پاسخ می دی
    • آرش IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      36 14
      من شما رو هم میهن خودم می دونم.ایرانی هستی. سرزمینی که انگلیس نام افغانستان رو روش گذاشته پاره ای از ایران بزرگ است که در حقیقت بخش خراسان بزرگ ایران رو تشکیل می داده. اگر کمی اهل مطالعه و تفکر باشی و از روی لجاجت اقدام به متلک پرانی نکنی متوجه می شی که حقایق تاریخی رو نمی شه به دلخواه شما تغییر داد. همه ما ایرانی هستیم.یکی اهل کردستان یکی سیستان یکی قفقاز یکی بحرین یکی یزد یکی اهواز یکی رشت و... این مرزهای جعلی که استعمارگر پیر(انگلیس)بین مردمان ملت ایران کشیده پوشالی هستن و از بین خواهند رفت. فکر می کنی نام افغانستان از کی بر روی این منطقه(آریانا) گذاشته شده؟ اگر زمان قاجار و پهلوی با معاهداتی ننگین و سلائق شخصی میهنمون رو پاره پاره کردن برای ما ایرانیها پذیرفتنی است؟؟؟
    • بدون نام US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      39 18
      صحبت بر سر أفغاني يا غير أفغاني نيست افغانيها با وجود امكانات كم و حكومت چند ساله طالبان بر سر انها محروميت بانوان از تحصيل به أمار 83% با سواد از جمعيتشان رسيد آن وقت ما خيلي از رشته هاي دانشگاهي را براي بانوان حذف مي كنيم س
    • محمد حسین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      13 23
      آقای آرش عزیز، گذشته و داشتم و بودم حساب نیست. افغانستان حدود یک قرن است که از بریتانیا مستقل شده و پیش از آن هم تا سالها با اکثر قسمتهای ایران یکی نبود. حالا گیرم در گذشته ها جزء خراسان بزرگ بوده، الان نیمجه ملتی با تربیت و فرهنگ اجتماعی و سیاسی متفاوت با ایران شکل گرفته. خودشان (آنطور که من می بینم) خود را ایرانی نمی دانند. دولت و حکومت و مرز مستقل دارند. نژاد گرایی ابلهانه تهرانی ما هم که به آنها کم آزار نرسانده. الان مشکل شما چیست؟ چه فایده ای دارد این بحثها این وسط، مشکل ما را حل می کند یا افغانستان را؟
    • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      29 14
      نگارنده مطلب، این آمار افغانستان غلط است. درستش کنید. نرخ سواد در افغانستان زیر 40 درصد است.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      21 13
      کسی به خود افغانستان کاری نداره. داره میگه آمارش غلطه.
    • مسیح IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      28 17
      البته آفرین به هرکسی که برای کسب علم تلاش می‌کنه، ولی مطمئن هستم یه بخشی از همین 9 درصد بیسواد مطلق در ایران متأسفانه از همین مهاجران هستند.
    • مهرداد IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      27 13
      واقعا جای تاسف هست اگر مردمان آریانا(افغانستان)را غیر ایرانی بنامیم. آریانا طبق قرارداد ننگین پاریس از ایران جدا شده و این دیوار ساختگی که بین مردمان ایران زمین و توسط انگلیس استعمارگر کشیده شده سرانجام مانند دیوار برلین فرو خواهد ریخت.
    • آرش IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      21 8
      آقا محمد حسین عزیز 1-نوشته بودید که افغانستان یک قرن پیش از بریتانیا جدا شده!در صورتی که آریانا(افغانستان)بخشی از خاک ایران بوده است. 2-چطور می فرمایید که پیش از آن با ایران یکی نبوده؟ 3-آریانا(افغانستان)بخشی از خراسان بزرگ بوده و این حقیقت تاریخی نیازی به تایید جنابعالی یا دیگری ندارد .چون حقایق تاریخی به میل ما تغییر نمی کنند. 4-نوشته اید که با فرهنگی متفاوت با ایران شکل گرفته است/می شه این تفاوت رو نام ببرید؟ 5-چه کسی از نژاد پرستی سخن گفت؟ من که مردمان به قول شما افغانی رو هم میهن خودمون میدونم 6-ببینم اگر آدمی زورگو بیاد و به زور بخشی از خانه شما رو اشغال کنه،شما پیگیر بازگرداندن بخش جدا شده نمی شید؟ می گید شده که شده؟ ای کاش با دیدی بازتر خیانتهای انگلیس رو موجه جلوه ندهیم.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      25 12
      دوستانی که منفی میزنید. نرخ سواد در افغانستان زیر 40 است. بهتر بود کمی در اینترنت جست و جو میکردید. انگار دوستان افغانی منفی زده اند. ما که بخیل نیستیم. پیشرفت هر کشوری پیشرفت بشریت و پیشرفت کل جهان است. کسی در این دنیا با دشمنی با کشورها، به خصوص همسایه هایش به جایی نخواهد رسید. به هر حال شناخت اینکه شما کجا قرار دارید به پیشرفت شما کمک میکند. برای جست و جو از واژه litracy rate استفاده کنید. از نگارنده مطلب هم انتظار میرفت چنین اشتباه فاحشی نکند.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      14 7
      لطفا به ایرانی ها توهین نکن همین الان افغانی ها دارن به خاطر بی سوادی دارن تو ایران گدایی میکنن
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    63 6
    آموزش بزرگسالان یک رشته تخصصی است در حالی که نهضت سوادآموزی همیشه به عنوان یک موضوع حاشیه ای در نظر گرفته شده است و افرادی در سطوح مدیریت آن هستند که تخصص لازم را ندارند. علاوه بر این اضافه کنید بازماندگان از تحصیل را که هر سال بر تعداد بیسوادان کشور می افزاید
    • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      7 14
      ببخسید بچه های ما از چهارم ابتدایی تا الی الابد میرن کلاس تست اینهمه لیسانس وفوق ودکتر داریم پس چرا حتی تو منطقه عقبیم بررسی کنید
  • وحيد CH ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    از نظر سواد كه رتبه خوبي نداريم اميد وارم روزي برسه كه دستكم از نظر فهم و شعور جايگاه قابل قبولي داشته باشيم
    • معین IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      سلام یعنی شما خودتو اینقدر بزرگ میبینی که درباره فهم مردم ایران نظر بدید
    • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      امیدوارم شما هم سطحت بالاتر بره
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      کاملا با وحید موافقم آقای معین شما 2 قدم تو خیابون را بری همه چیزو میفهمی! در بیفرهنگی اغلب ما ایرانیها هیچ شکی نیست
    • hassan IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      واقعا واسه شما که دچار مسخ فرهنگی شدید متاسفم.لطفا نظرتون رو به کل ایرانیها تعمیم ندید.
    • فرزاد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      60 9
      دادا وحید حرف دل منو گفتی،البته یکیشو جاگذاشتی: آگاهی
    • حمید EU ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      64 11
      آقا معین یه بار تاکسی سوار شو برو یه جایی یه جنس بخر بیا خونت ببین فرهنگمون چه جوریه؟ما ایرانیا اگه فهش و ناسزا رو ازمون بگیرن 2 کلمه نمی تونیم حرف بزینم
    • رضا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      19 9
      داش حمید فهش! رو درست بنویس آبرومون رفت
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    البته از این 91 درصد حدود 20 درصد آن نهضتی هستند که در اصل با نباید باسواد تلقی شوند!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      کاملا موافقم. بنده شخصا در منطقه ای عشایری از نزدیک شاهد بوده ام که چند سال پیش در ازای با سواد کردن سه نفر توسط یک نفر ، به آن شخص مبلغی داده میشد. خیلی ها به خاطر اون پول اسم سه نفر از اقوام خود را که بی سواد بودند دادند و بعد از چند ماه هم بدون نظارتی گفتند که با سواد شده اند و نهضت سواد آموزی هم یک تابلو در ورودی هر روستای آن منطقه نصب نمود مبنی بر اینکه تمام آدمهای روستا با سواد شدند. هم به نفع مردم بود و هم آمار نهضت بالا رفت ولی سطح سواد واقعی هیچ فرقی نکرد .
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    172 7
    مهم کیفیت سواد است و قابلیت استفاده از سواد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    87 13
    ناگغته نمونه در صد بالایی در حد ایتدایی و نهصت هستند اونا رو هم باسواد بحساب میاریم که قابل مقایسه با غرب نیست
  • پرند IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    57 15
    نتیجه میگیریم هرچی جمعیت کمتر باشه درصد بی سوادها کمتر میشه جمعیت فنلاند کجااااااااااااا ایران کجااااااااااااا؟ ولی بالاخره... بو دو که وار... والا
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    89 10
    من یک نفررا میشناختم هرسال را 2بارتکرار میکرد تازه با پارتی تونست دیپلم بهداشت بگیره چندسال رفت نهضت آموزش پرورش استخدامش کرد حالا ماهی 1میلیون میگیره تو روستا اونوقت جوان فوق لیسانس ما بیکاره اگرمنظورشماازسواد این یود واقعیت تلخ را توضیح دادم این خانم معلم هنوز بلد نیست کامپیوترروشن کنه
    • امیر IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      8 2
      امیدوارم اینجوری نباشه ولی ما باید به جای این حرفها خودمون سعی و تلاش کنیم و به یه جایی برسیم و کاری کنیم که دیگه این مشکلات وجود نداشته باشه.
  • امیر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    71 6
    چرا رتبه ایران در جهان مشخص نشده است؟!! ایران 151 جهان پایینتر از عراق و امارت و سوریه است! http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=39
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    28 93
    درسته آمار بی سوادی در ایران 9 درصده ولی سطح سواد ایرانی ها کجا و کشورهای منطقه کجا؟؟؟ ما تا سال 2018 در تولید علم در دنیا 4ام میشیم.
    • esteghlali IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      18 2
      در علم غیب گویی که همین الان هم اولیم!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      27 11
      هروقت تونستیم مواد والیه یه داروی ساده رو از خارج وارد نکنیم اونوقت میتونیم بگیم علم داریم، بنده خدا شنیدی داروسازی اما بدون اونم مثه کارخونجات ماشین سازیمون مونتاژ سازیه.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      7 16
      اره...با همین توهمات و رویاها و شعارها دلخوش باش تا زندگیت به سر بیاد...ما هنوز دکمه لباس رو از چین وارد میکنیم!!!اگه ما د ر زمینه تولید علم اونطوری که مسئولان شعار میدن و ساده لوحانی چون تو باور میکنند اینقدر پیشرفت کرده بودیم الان حال و روز مملکت این نبود که وقتی تحریم بشیم حتی از تولید ساده ترین داروها باز بمونیم!!
    • ارسلان A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      2 6
      ايول زدي تو حدف
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    تعریف "با سواد" در سطح جهانی: با سواد بکسی گفته میشه که 3 مهارت زیر رو داشته باشه: 1. مهارت خواندن و نوشتن به زبان مادری. 2. مهارت خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی. 3. آشنایی با Microsoft Office. هنوزم فک میکنید نرخ باسواد در کشور ما 91% هست؟
    • علیا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      27 34
      دو مسئله هست، اول اینکه این مطلب که نوشتی از کدوم منبع هست. و دوم اینکه آیا کشورهای دیه نرخش سوادشون با معیاری که شما گفتی محاسبه شده و فقط ایران هست که توی این جدول بشکل استثنا اینجوری نیست؟ اصولا این معیار توانایی کارکردن با مایکرویافت آفیس من رو کشته در حد فضا. باهوش جان هیچ وقت منابع رسمی چنین معیاری رو انتخاب نمیکنند. من هم مخالفم که فقط خواندن و نوشتن ملاک قرار بیره. چون فهم و شعور نادیده گرفته میشه. و متعاقبا فردی مثل شما هم که خیلی ناشیانه به دنبال ایجاد نا امیدی توی یه جامعه ی خوب و مدنی مثل ایران هست جزو با سواد ها تلقی میشه.
    • پویا JP ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      55 11
      مثلا تو افغانستان 83 درصد بلدن با مایکروسافت آفیس کار کنن؟! همه ی کشورها ملاک باسوادیشون همون مهارت خواندن و نوشتن به زبان مادری هست
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    46 5
    این آمارهای الکی نهضت به درد نمی خوره آنها فقط اسم بسوادها را جمع آوری می کنند تا پولی بگیرند بدون اینکه یک الفبایی به بیچاره ها یاد بدهند
    • علیا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      18 20
      راستی من یه دوستی دارم که چند سال پیش زبان انگلیسیش فول بود. اما خب چند وقت زیاد اهمیت نداد و کلا زبان هم که فراره تقریبا الان زبانش یجورایی ضعیف به حساب میاد. 3 یا 4 سال قبل که با سواد بود. به نظرت الان باسواده یا بی سواد؟؟؟؟؟؟ راسی اون انگلیسی زبانه هم باید زبان مادری رو بلد باشه هم زبان انگلیسی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرزین IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    56 8
    مسخره ست آمارتون.یعنی افغانستان از عراق و امارات باسوادترن. آماراتون شبیه آمار بیکاری تو ایرانه!!!
  • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    41 5
    تو قرن 21 با این همه ادعا 7 میلیون نفر بیسواد داریم اندازه 10 تا جمعیت قطر
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    25 5
    91 درصد ایران و این درصدای عراق و افغانستان خنده داره کاملا نادرسته بیسوادی خیلی بیشتر از این حرفاس
    • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      14 2
      مال افغانستان که غلطه. ولی مال ایران 7 میلیون بی سواد کم هست به نظر شما؟
  • علي IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    19 23
    وقتي مدارس غير انتفاعي ميشه بيسوادي هم زياد ميشه.همه ندارند دو برابر پول دانشگاه پول مدرسه بدند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    34 4
    خواندن نوشتن یه چیزیه شعور داشتن یه چیز دیگه!!
  • ف IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    21 26
    کشورهای اروپایی و همچنین امریکا امل و بی سواد کم ندارن ولی آمارها در مورد ایرانشون هم مثل نشان دادن نماد ایران که فقط یک مرد را در حال کشیدن بافور نشان میده را گذاشته بودند مثل انتخاب 100 مغز متفکرشان می ماند به طورکلی بی انصافند
  • پای ثابت IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    47 5
    در پاسخ به خیلی از دوستان اینجا آخه اون کشورای دیگه زیاد ادعا ندارن اما ما که اینهمه داعیه با سوادی داریم و با فرهنگی نباید این باشیم.. ما که تا دهن باز میکنیم از اینی که هستیم حرف نمیزنیم هممون میگیم من آنم که رستم بود پهلوان... همه میگیم کوروش داریوش اما کدوم ماها واقعاً باسوادیم و ذکات علممون رو پرداخت میکنیم؟ذکات مالی نمیگم ها ذکات علم میگم وقتی تو بانک 1 پیرزن یا پیرمرد بهتون میگه فیش منو برام بنویسین روتونو نکنین اونور یا نگید عجله دارم میخوام برم و .... دیگه
    • ss IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      34 5
      واقعا این حرفت من رو تحت تاثیر قرار داد! دیدم رو به دنیا عوض کردی از تو متشکرم دوست عزیز!
  • علي ابراهيمي IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    30 2
    توي يكي از روستاهاي ايران 2 سال سرباز معلم بودم؛ متاسفانه بي سوادي و ترك تحصيل خيلي وحشتناكه! خصوصا بين دخترا كه از چهارم و پنجم ابتدايي بيشتر نميتونن ادامه بدن. يكي به دلايل فرهنگي و ديگري عدم دسترسي به مدارس محلي.. تهران شايد 91% باسوادي باشه ولي توي اغلب روستاها 91% بي سواد وجود داره.. ميتونم بگم توي اون سه تا روستايي كه معلم بودم فقط دو نفر سواد داشتن! اونم سواد چي؟ فقط قرآن خوندن توي مجالس ترحيم! خدايي اگه ميتونستن بگن قسطنطنيه! نوشتنش پيشكش! راستي مادر خودم توي نهضت ادامه تحصيل داده، مدرك پنجم رو هم بهش دادن، به نظرم جزو باسوادا حسابش ميكنن چون مدركش هم موجوده!‌ اما مادرم حتي نميتونه يك جمله رو كامل بنويسه! يعني باسواده؟! با تعريف بي سوادي و اينكه آموزش بزرگسالان يه كاره تخصصيه موافقم
    • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      14 2
      رقم بی سوادی در ایران همین حدودهاست. شاید هم 15 درصد بی سواد باشند. ولی همین 91 درصد نرخ سواد هم یعنی 7 میلیون بی سواد. از نظر شما 7 میلیون بی سواد کمه؟ تازه ترک تحصیل از کلاس پنجم را با نرخ سواد اشتباه نگیرید.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    8 1
    احسن به خبر آنلاین!خوب بلدیم اخبار رو بپیچونیم !
  • بدون نام US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    9 1
    اینکه بخواهیم خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم آنهم به این شکل اصلا درست نیست بهتر است آماری داشته باشیم که معلوم شود درصد دانشگاهیان در ایران چقدر است و حتی چند درصد از فارغ التحصیلان کشور در رشته خودشان مشغول بکار هستند و این تعداد را به جمعیت کل کشور بسنجیم که آیا نیروی متخصصی که در ایران سر جای خودش است کم است یا زیاد نه اینکه بحث کنیم که در این آمار عجیب چندم هستیم .
  • ارشد مديريت دولتي IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    9 6
    شايد يكي از علتهاي اصلي نا ارامي كشورهاي منطقه بي سوادي نيمي از مردم پاكستان باشد . روي اين قضيه فكر كنيد.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      2 5
      چه تحلیلی هوشمندانه ای!!!! آفرین آفرین!!!!! یه لحظه فک کردم چرچیل اومده اینجا نظرشو گفته!!!!! واقعن چه تئوریسین های داریم ما!!!!!!
  • بدون نام CA ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    14 7
    رتبه ایران 151 با درصد باسوادی 77درصد نه 93درصد
    • وحید IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      7 1
      دوست عزیز لطفآ با سند مطلب اراپه کنید تا فرمایشتان قابل استناد باشد. ۷۷٪ ؟؟؟؟؟؟ مگه اینجا گاگولستانه ؟
    • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      4 0
      77 درصد آخرین آمار سایت ایندکس ماندی به نقل از آمار سال 2002 سازمان سیا است. با توجه به مرگ افراد سالخورده در این 10 سال که اکثرا بی سواد هم هستند، رقم بالای 90 درصد رقم عجیبی نیست. هر چند که همین 10 درصد هم نماینگر این است 7 میلیون نفر و بیشتر بی سواد هستند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    6 3
    http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=39 يه چيز ديگه ميگه!
    • امیر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      4 1
      منم کامنت گذاشتم. حذف کردن. 151ایران از واقعیت که نمیشه فرار کرد.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      3 2
      ایران رو به زور پیدا کردم درصد باسواداش تو اون سایتی که گفتی 77درصده و رتبه کشورمون151حتی درصد باسوادایه عراقو سوریه از ما بیشتره. این آماراها واقعی هستند و لطفاً خودشیفته ها نگن چون پول ندادیم رتبه مونو مغرضانه گفتن، اینا دیگه قطعنامه نیست واقعیته و باید بپذیریم.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      3 1
      همین منبعی که شما معرفی کرده ای نرخ سواد افغانستان را 28 درصد اعلام کرده. متاسفانه تذکر نظرهای بالایی مبنی بر غلط بودن آمار سواد افغانستان نادیده گرفته شده و حتی 5 کاربر ناآگاه به آن منفی داده اند. نگارنده مطلب و سردبیر دانش پاسخگو پاشند.
  • ايرانزاده US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    4 2
    با درود فقط مي خواستم به دوست ناشناسhassan آقا بگم اگه شما و خيلي از ديگر ايراني ها كمي به خودتون زحمت بديد و تاريخ ايران را مطالعه كنيد اون وقت مطمئن باشيد كه معني مسخ فرهنگي را بهتر درك خواهيد كرد. بدرود
  • فرهنگ IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    28 4
    من نمی دانم کیا بازی ایران وکره را دیده اند با توجه به اینکه تیمشان با خته بود پس از بازی تمامی اشغالهای خودشان را جمع اوری کردن خودتان قضاوت کنید اگه ما بودیم چه میکر دیم
    • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      3 2
      خب متاسفانه باید گفت که علی رغم سواد این زمینه بیشتر به فرهنگ و تربیت بر می گرده ...وگرنه ما کم ادم باسوادی که شیشه ماشین میکشه پایین و شهر با زباله دان اشتباه میگیره ندیدیم
    • ی دوست.. IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      31 5
      آشغالا رو پرت می کردیم تو صورت بازیکنا!!!! ی همچین با شعورایی هستیم ما!!!
  • هومن IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    3 2
    البته باید دید معیار بیسوادی چیست. الان دیگه دونستن الفبا یا خواندن و نوشتن ملاک نیست.کار با اینترنت و کامپیوتر و دانستن زبان خارجی بسیار مهم و تعیین کننده هست که با این اوضاع فکر نکنم ایران اصلا در لیست قرار بگیره.
  • کارشناس IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    9 3
    درسته که غربیها بالای 98درصد تا 100درصد باسواد هستند ولی به نظر من درجهان امروزی این ملاک فرهنگ وسواد نیست.قابلیت کشورها در مقدار کارشناسان و نظریه پردازان آن کشور است. با این حساب کشور ما مقام اول جهان رادارد.چون هر فرد ایرانی به تنهایی میتواند همزمان در مورد سیاست-اقتصاد-ورزش-وضع جهان-تورم-پیش بینی قیمتهای تمامی اجناس موجود درکشور و اوضاع منطقه ابراز نظر نماید واکثرشان هم درست از آب در میاید.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    5 1
    البته ایران متاسفانه بیشتر مدرک گرایی ودرس خوند باب شده، سواد،مطالعات فرهنگی،تاریخی، روشنفکری و آگاهی و خرد گرایی خیلی خیلی کم شده.
  • خلیل A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    2 1
    این عکس العمل نهضت سواد آموزی جای تحسین داره
  • نصیر احمد کابل A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    4 15
    برادران و خواهران عزیز! حالا چی فرقی میکنه که افغانستان مالی ایران بوده و یا ایران مالی افغانستان بوده؟ مهم این است که این دو کشور همزبان روزی با هم بوده. ما بالای ملت ایران فخر میکنیم. هر چند با عمل چند تن افغانی در ایران اسم تمام ملت افغانستان پیش ایرانی های عزیز بد شده اما مطمئن باشید که بیشتر ملت افغانستان نیک اندیش و مردمانی نیکو کار هستند. انشالا روزی برسد که افغانستان ترقی نموده و مردم ایران چهره نیکو اندیشی مردم افغانستان را ببینند و از ملت افغانستان به عنوان یک همسایه نیک نهایت خورسند باشند ا
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 2
    این نوع رفتارهای شما دوستان نشانگر این بود که همه شما بیسواد هستین کسی که بخواد نظرشو بده بحثی نیست فقط نظراتتون را بدید همین مدیریتش بامن ببینم که چه کسی درست میگه و چه کسی اشتباه.قبول دارید من در خدمتتانم.سام از طهران قدیم.
  • حامد A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    4 3
    هیتلر میگه :وقتی یک ملت برای فرهنگ و نژاد و ملیت خویش ارزشی قائل نشد و حقی را که طبیعت برای نگاهداری نژاد پاکش به او ارزانی داشته بود پایمال ساخت و به بیگانگان روی آورد و تسلیم شد دیگر حق ندارد از شکست و بدبختی سیاسی که خودش باعث آن شده است شکایت کند . ------------------------------------ بزارید خودمونی بگم : مغز ما گندیده و با هیچ داروی مگر علم درس نمیشه پس بی خود جوش نزنید برید برای سرفرازی نژاد پاک مون تلاش کنیم که مایه زینتش باشیم مگه ایرانو کی تشکیل میده ؟ ؟؟؟؟؟
  • المیرا A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    1 3
    واقعا برای کشوری مثل ایران تاسف بار است از سرم اتیش بلند شد
  • اخمد A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    7 6
    عزبز جان افغانستان 28 درصده 83 درصد برایند سطح سواد در جهانه ایران هم 85 درصد نه 90 درصد متاسفانه ما ایرانیا فقط در اینجور کارها رکورددار هستیم
  • mehdi IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    3 2
    بد نبود
  • محمد IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    2 0
    اگه واقع بین باشیم حدود پنجاه درصد مردم ایران بی سواد هستند من نمیدونم تو کشورهای دیگه دانشگاهها چطور درس میدن ولی خوب میدونم در ایران ملت فقط مدرک میگیرن داداش کوچیکم چند ماه دیگه لیسانس میگیره کسی که حتی بلد نیست اسمس فینگلیش رو بخونه
  • سامان A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    5 0
    ایران 86 درصد است عربستان هم 94 درصد است ویکی پدیا نوشته بود