در حج امسال از خوشوقتی های بنده آن بود که توانستم چند بار خدمت استاد آیت الله سیدان برسم. از ایشان خواهش کردم بنده را نسبت به آراء و افکار آقای سید حسن ابطحی روشن کنند. ایشان پرهیز داشتند اما با اصرار بنده پذیرفتند.

آقای ابطحی از کسانی است که در گسترش فرهنگ ظهور به سبک و سیاق خودش و همین طور دیدار با آن حضرت به صورت مکرر و آسان در کشور ما بسیار فعالیت کرده است اما تفاوتش با برخی دیگر در این است که رنگ انقلابی به آن نداده و از زاویه دیدی که منسوب به حجتیه ای ها بود وارد ماجرا شده است. البته خواهید دید که آقای سیدان اظهار می کند که رهبر فکری حجتیه رابطه ای با او نداشت و افکار او را رد می کرد. اما به هر روی آقای ابطحی تلاش زیادی در طول دو سه دهه گذشته در این زمینه داشته است. بنده که علاقه مند بودم برخی از ین افکار را ریشه یابی کنم مصمم شدم با حضرت استاد سیدان که از همدوره های وی در مشهد بوده و سالهای متمادی در این شهر به تبلیغ دین و مذهب مشغول بوده و وجاهتی دارند گفتگو کنم. آنچه می آید مطالبی است که حضرت ایشان در محل اقامتشان در مکه مکرمه برای بنده فرمودند. آنچه آوردم بخشی از سفرنامه ام تحت عنوان مقصد صدق است و عبارت عین همان است:

 

خدمت آقای سیدان رسیدم. در باره آقای سیدحسن ابطحی پرسیدم. چون این ایام در باره وی کار می‌کردم. ایشان فرمودند: آشنایی من با وی از اوائل طلبگی و جوانی بوده است. چون مشهدی بود. پدر ایشان نزدیک منزل حاج شیخ مجتبی قزوینی سکونت داشت و من هم از دیر زمان به منزل شیخ رفت و آمد داشتم. بعدها ایشان رفت قم. بعد با آقای هاشمی نژاد وصلت کرد. هر دو خواهر هم را داشتند. بعد کانونی در مشهد تأسیس شد که بیشتر ارتباطات آنجا بود. کانون بحث و انتقاد دینی. ایشان ذوق چرخاندان این قبیل مؤسسات را داشت و می‌توانست با جوانها گرم بگیرد. کانون برای جمع شدن جوانان مرکزیتی پیدا کرد که پاسخگوی پرسشهای آنها باشد. مرحوم هاشمی نژاد هسته اصلی این پاسخگویی بود. گاهی برای پاسخ گویی به من هم مراجعه می‌شد. گاه گاهی هم من سخنرانی داشتم اما بیشتر پاسخ به سؤالات بود و در این کار موفق بود. همانجا بود که ایشان دست به قلم هم شد. ایشان و آقای هاشمی نژاد با آقای کاشانی نامی آشنا بودند که نبوغی داشت و جوان مرگ شد. اهل علم و فضل و عبادت هم بود. سجده های طولانی داشت و در یکی از همان سجده‌ها هم سکته کرد. یک الفیه هم داشت. ریشه علاقه مندی به جهات معنوی در آقای ابطحی از همین ارتباط نشأت گرفت. البته آقای کاشانی آدم درستی بود. زمینه‌ای هم آقای هاشمی نژاد داشت که از ارتباط با آقای کوهستانی بود که در بهشهر زندگی می‌کرد و بسیار زاهد بود. اینها زمینه‌های مثبتی بود که به این دو نفر منتقل شد. این بود تا آقای ابطحی با ملاآقاجان که در زنجان بود آشنا شد. ملاآقا جان مدعی مکاشفات بود و بعضی هم به او علاقه مند بودند که در میانشان آدم های خوبی دیده می‌شد. برخی هم علاقه‌ای به ایشان نداشتند. بنده هم ملاآقاجان را یک بار در زنجان دیده بودم. چیزهایی که آقای ابطحی از وی نقل می کرد، حس می‌کردم در این مطالب نقل شده تضادهایی وجود دارد. بالاخره ایشان در جریان ملاآقاجان افتاد. تا آنجا که من به یاد دارم ایشان موقعیت علمی ویژه‌ای در مشهد که مورد انتظارش بود به دست نیاورد. در حالی که برخی از اقران وی، در فضل و علم، امتیازی به دست آوردند. ایشان، از طریق همین بحث امام زمان (ع) توانست امتیاز ویژه‌ای بیاورد که عده‌‌ای از جوانان دور ایشان جمع شوند. این نوع رابطه جذبه‌هایی را ایجاد می‌کرد و توجه عده دیگری را هم جلب می‌کرد. به تدریج تعداد آنها زیاد شد. وقتی در قم آمد، در ارتباط با آقای شریعتمداری قرار گرفت. این ها زمینه‌ برای سفرهای خارج وی شده و نتایج مالی هم داشت. در این وسط، عده‌ای که حقیقتا علاقه مند به امام زمان (ع) بودند، و دنبال این بودند که راهی پیدا کنند تا پیوند بیشتری با آن حضرت داشته باشند، یکی از جاهایی که احساس می‌کردند این زمینه هست، ایشان بود. به طوری که همین عده‌ به خاطر عمل به توصیه های وی با این که فنی نبود، اما به خاطر صداقت خود، گاه نتایج گرفتند. این مربوط به کسانی بود که صادقانه دنبال این قضایا بودند. عده‌ای هم دنبال مسائل دیگر بودند. من مطمئن هستم که برخی از این افراد صادق، چیزهایی هم به دست آوردند که معلول نیت پاک خودشان بود و کاری به این آقا نداشت. خود ایشان ادعاهایی داشت که اساس آنها کذب بود، و عده ای آنها را باور کرده و به تدریج دور و ور وی گرم شد. بالاخره هر کسی از روی ظن خود دنبال ایشان آمد. یک بار چند کتاب به بنده داد که بررسی کنم ببینم چطور است و اگر اشکالاتی دارد بگویم. در کتاب در محضر استاد نوشته بود: سه جا دروغ جایز است که یکی هم در موقع اصلاح افراد که آنها را توجه به خدا بدهد. مثلا بگوید خواب دیدم تو نمازهایت را درست نمی‌خوانی. حضرت را به خواب دیدم که فرمود فلان کن و بهمان نکن. به خاطر اصلاح، دروغ گفتن جایز است و برای این کار از حدیث شریف که فرموده «برای اصلاح ذات البین دروغ گفتن جایز است» استفاده کرده بود. از این کلمه اصلاح چنین استفاده‌ای کرده بود. این خود منشأ مشکلات زیادی می توانست باشد. یک بار یک دکتری که الان هم در مشهد است، می گفت: من شبها به جلسات ایشان می‌روم. وقتی دید من استقبال از این خبر او نکردم، بعد از چندی آمد گفت: علت عدم استقبال شما را فهمیدم. من با خانم و خواهر خانم به جلسه ایشان رفتیم. وقتی داشت صحبت می‌‌کرد. یک وقت نوری زد. عده ای از زنها با دیدن آن غش کردند. من خودم دیدم که یک کسی کنارش فندک زد. یک بار آقای مروارید به من گفتند که یکی از شاگردان وی را به مدرسه راه ندادیم. اعتراض کرد. گفتیم بیا تا صحبت کنیم. از من خواست من هم باشم. گفتم: اجازه دهید آقای فلسفی هم بیاید. نصیحت هم بکند. بنده و آقای مروارید و آقای فلسفی بودیم. گویا آقای شبیری از منبری‌های قدیمی مشهد هم بود. من پرسیدم این ادعاها چیست؟ ادعای مرجعیت کردی و رساله نوشتی؟ گفت:‌ نه، اینها فتاوی آیت الله گلپایگانی است، برای افرادی نوشته‌ام که سراغ معنویات می‌آیند، اما کمتر سراغ شرع میآیند. آقای مروارید گفت: پس چرا اسم خودت را روی آن نوشته‌ای؟ بعد من گفتم: اگر تو نصف صفحه مکاسب را درست خواندی و معنا کردی من همه حرفهایم را پس می گیریم. خیلی ناراحت شد. پرسیدم: شما چند بار خدمت امام زمان رسیده‌اید؟ گفت: نه بار! بعد هم آقای فلسفی او را نصیحت کردند. مکرر کسانی پیش آقای فلسفی می‌آمدند و ایشان آنها را پیش من می فرستاد. به هر حال علاقه مندان شدیدی داشت. دراین باره داستانهای زیادی هست که نمی‌دانیم درست است یا نه. شاید اوائل، تفکرش این بود که به اسم امام زمان (ع) می‌توان مردم را اصلاح کرد. اما بعدها کم کم به جای های باریک کشید. یاد دارم که آقای حلبی و دوستان وی که پرهیز کامل از داستان های تشرف داشتند ایشان و حرفهایش را طرد و رد می‌کردند.
 

کد خبر 261271

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    39 56
    آقای جعفریان چرا آقای سیدان را وادار به غیبت پشت سر آقای ابطحی کردی...اینروزا غیبت کردن شده روشنگری؟
    • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      34 16
      غیبت چیه؟ حالت خوبه؟
    • fazel IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      31 22
      برادر ارجمند شما به امور فقهي اگاه نيستي غيبت داراي مستثنياتي هست از جمله همين كه كساني از افراد فاسق را بخواهي افشا كني. ابطحي كسي بود كه حقيقتا به شديدترين وجه به جوانان عاشق امام زمان (عج) ضربه سنگيني زد. رجوع كنيد به متن الروضه البهيه درباره شرح لمعه . از شهيد ثاني
    • اخوی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      31 23
      داداش من جعفریان کارش جریان شناسی هست برو دو تا کتاب بخون ازش بعد بیا اینجا حرف از غیبت بزن بعدش هم غیبت کی ؟ کدوم غیبت؟ غیبت آدمی که دکان باز کرده؟
  • عبدالله حسيني IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    34 26
    از هيچ کدام از خاطرات فوق نمي‌توان بد بودن ايشان را برداشت کرد. اگر واقعا 9 بار تشرف وي خدمت حضرت حقيقت داشته باشد چي؟ در ضمن مگر نويسنده نمي‌تواند گزيده فتاواي يک مرجع را منتشر کند؟ خاطره دکتره از فندک هم خنده‌دار بود. کدام فندک آن‌قدر نور دارد که باعث غش کردن کسي شود؟ گيريم آتش بزرگي هم روشن کرد چطور کسي با ديدن آتش غش مي‌کند؟ در ضمن با پول مرجعيت براي تبليغ دين به خارج رفتن چه اشکالي دارد؟ حاج ملا آقاجان هم مورد تأييد مراجع عظام و عرفايي چون ميرزا اسماعيل دولابي و غيرهم بود. آقاي کوهستاني و هاشمي‌نژاد هم که از اعاظم عرفان صحيح بوده‌اند و مشکلي بر ارتباط داشتن با آنان مترتب نيست. به گفته آيت‌الله سيدان، بسياري از شاگردان ايشان هم نتيجه گرفته‌اند يعني به ديدار حضرت مشرف شده‌اند. مشکل چيست؟؟
    • بدون نام IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      20 22
      نویسنده رعایت ادب کردند و در لفافه اشکالات آقای ابطحی را مطرح کردند.حفظ ابرو کردند و من از ایشان تشکر می کنم.
  • بدون نام US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    29 35
    آقای جعفریان می خواهی بزرگ بشی؟
  • کربلائی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    13 51
    ابطحی بازیگر فوق العاده ای است زاهد ظاهر پرست خاک تو سر کسائی که بدبختر از خودش گول این عوضی رو می خورن
  • حسین IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    40 21
    امام زمان (ع) در آخرین پیامی که برای چهارمین نایب خاص خود فرستادند فرمودند: در آینده برخی از شیعیان من ادعا خواهند کرد که مرا دیده اند. آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعا کند که مرا دیده کذاب است و افترا می بندد (کتاب الغیبه شیخ طوسی ص 395).
    • محمد افغان IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      29 8
      برادر عزیز شما روایت خوان هستی ولی ظاهرا روایت دان نیستی معذرت قصدم توهین بشما نیست فقط می خواهم عرض کنم برای فهم معنا ومراد حقیقی یک حدیث جدای بحث از سلسله سندآن باید اموری را فرا گرفت (علم الحدیث و...)اگر فرصت نداریدلااقل در مورد همین حدیث یک زحمت بخود بدهید ونظرات علمای قدیم وجدید را بخوانید تا وجوه معنایی روایت فوق ومرجحات آن را بدانید والسلام علی من اتبع الهدی
  • رضا رباني US ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    32 15
    مرد مومن اين چه وضع استدلاله ناسلامتي دانشيار دانشگاهين "فلاني از قول يكي ديگه نقل ميكنه مــــــــــن با خانــــم و خواهر خـــــانم رفتيم يكي فـــــــندك زد، نور زد... يكي غش كرد" اون روز كه شتر قربوني ميكردن تو ساز ميزدي منم نقاره.... ميخواهي روشنگري كني نبايد تن به هر روشي بديد
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    19 11
    برای من سوال شده اقای حعقریان که اینقدر برای مدعیان دروغین و مسايل مهدویت که این سالها توسط افرادی رنگ سیاسی هم گرقته داد می زند چرا در سالیانی نه چندان دور و حتی همین سالها بر کسانی که اساس دین را بامباحثی مانند دنیازدایی از قلمرو دین- انکار امام قایم و انکار عصمت معصوم و تقدس زدایی منابع دین مانند وحی و یا سنت و... می زدند نظری نداشته و در عوض مراکزی ماننذ موسسه امام که با تربیت شاگردان پاسخ بسیاری از شبهات را میدادند را به دلایل مختلف مورد سوال قرار داده و می دهد. نکند سیاست...
  • سروش US ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    18 5
    سوالهای منم از آقای جعفریان اینه که: 1ـ اگه عده ای معتمد،مدام در مورد روز قیامت و نزدیک بودن آن صحبت کنند چه اشکالی داره؟ مگه این انذار و تذکر در خود قرآن بارها تکرار نشده؟ مگه بارها به خود پیامبر گفته نشده که در پاسخ سوال کننده ها بگو تاریخ آنرا خدا میداند ولی بگو که آنروز بسیار نزدیک است؟ 2ـ آیا این یادآوری و انذارها نفعی برای آن عده داره یا ضرر و خطری را متوجه دیگران میکنه؟ 3ـ دیدار امام زمان و حتی صحبت با ایشان ، چرا برای بعضی تا به این حد ناراحت کننده است؟(ضمن اعتراض به مطلب حسین آقا ـ هفتمین نظر ـ باید بپرسم که پس دیدارها و گفتگوهایی که آشیخ جعفر مجتهدی با امام زمان و بقیه معصومین داشته اند دروغ بوده و ایشون کذاب بوده اند؟). فعلا اگه لطف کنیدوهمین سه تا سوال روپاسخ بدیدخیلی ممنون میشم.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      7 12
      پرسیدید: دیدارها و گفتگوهایی که آشیخ جعفر مجتهدی با امام زمان و بقیه معصومین داشته اند دروغ بوده؟؟؟!! عزیزم حرف خود معصومین این است که این افراد دروغگو هستند حالا هراسم وعنوانی داشته باشند فرق نداره چون از معصوم که بالاتر نیستند درثانی: خیلی ازاین حرفها را مریدان احمق به این افراد منتسب کردند وآدم عاقل فریب نمی خوره
    • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      6 16
      همین اقایی که ازش اسم بردی که با معصومین ارتباط داشته یه روز یه دوست ساده یه کتاب به من داد که بخونم شرح زندگیش بود مقداری که خوندم دیدم داغونه وپرازتضاد وتناقض باافکار اسلام گاهی مقام این افراد را ازپیامبر هم بالاتر می برند درمورد آقای ایطحی هم من مدتی کتاباش را می خوندم وکم کم متوجه شدم بیشتر توهمه.حالا اگه نگم دکه هست
    • حامد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      12 5
      گیریم که شیخ جعفر مجتهدی دروغگو و دارای افکار متضاد و متناقض با اسلام! درباره حاج قدرت الله لطیفی نسب که مورد تأیید حضرت امام و مقام معظم رهبری و مراجع بود و پیام های این بزرگواران را در دهها ملاقاتی که با امام عصر علیه السلام داشت میرساند و جواب میگرفت چه میگویید؟ انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن با پیام امام زمان به امام خمینی از طریق ایشان عملی شد. لینک زیر را بخوانید تا به عظمت مقام ایشان و بیش از 120 ملاقاتی که با حضرت داشته پی ببرید: http://www.rahevesal.com/index.php?option=com_content
  • جودت السحار IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    15 9
    گویا حضرت جعفریان دارند به مرور زمینه های حضور در مناصب سیاسی مهمتر را فراهم می کنند. ایشان در مورد خسرو معتضد و دیگرانی نیز کراماتی از خود نشان داده اند.
  • جودت السحار IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    18 8
    آقای جعفریان تفرقه و اختلاف بین نگرش های سنتی به دین را در دستور کار قرار داده. آقای جعفریان می دونن که آقای سیدان از بزرگان مکتب تفکیکن و برای نگرش فکری و درس هایی که آقای جعفریان خونده یه غاز ارزش قائل نیست. به علاوه از کجا معلوم آقای سیدان راضی باشه که حرفایی که خصوصی برای ایشون زده رو این آقا علنی کنه؟ سهم اخلاقیات در تاریخ کجاست؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    14 5
    من با خواندن مقاله ای از آقای جعفریان درباره ی خروج تارابی در دوره ی مغول و انتساب ادعای مهدویت به وی، پی بردم که ایشان فاقد ذکاوت فکری و باریک اندیشی است. این که ایشان همزبان با عطاملک جوینی (برجسته ترین کارگزار مغول) شود و یک فرد انقلابی و مهین پرست و خیزش انقلابی اش را جزو حرکت های ضد دین و جریان های بدعت گزار و منحرف قلمداد بکند، نشان از این دارد که یا آقای جعفریان غرض ورزانه در صدد التباس و تحریف رویدادهای تاریخی است و یا توانایی ذهنی لازم را برای کاوش در این امور ندارد.
  • باقر IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    10 6
    تا حالا فکر می کردم آقای ابطحی موسس انجمن حجتیه بوده ، ظاهرا حقیقت چیز دیگریست و موسس انجمن آقای حلبی بوده که آقای ابطحی و کارهایش را قبول نداشته ، از آقای جعفریان در روشن کردن حقایق ممنونم.
  • استادیار دانشگاه IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    16 6
    من خدمت دانشمند گرامی جناب آقای جعفریان عرض می کنم که برادر تو چرا این قدر صدق و صفا و عمل نیک و شفقت بر خلق نورزیده ای که مفتخر به تجارب باطنی و دیدار با "سرّ امامیه" نشده ای؟ بله. تایید می کنم ان چه از علم خواسته ای کسب فرموده ای. ولی آیا ماموریت شما که ملبس به لباس روحانیت اید این نیست که "لتخرج من الظلمات الی النور" را در خود اقامه بفرمایید؟ چرا به طهارت درون خود قیام نکرده اید؟ چرا شما از مشتاقان شدید حضرت قائم ع نیستید؟ مگر او امام دوازدهم شما نیست؟
  • بدون نام FR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    7 1
    ای دنیا
  • سید محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    16 0
    آقای جعفریان می فرمایند که آقای سیدان با اکراه پذیرفتند در مورد آقای ابطحی صحبت کنند یعنی قلبا راضی نبوده اند اما اینکه آقای سیدان مطالبی را بصورت خصوصی و با اکره بیان فرمودند را آقای جعفریان در سایت منتشر کنند کار درستی نیست من فکر میکنم آقای سیدان هم راضی به این کار نبوده اند.اما در مورد آقای ابطحی نمیدانم چرا به ایشان اینقدر گیر داده میشود من همه کتابهای ایشان را خوانده ام باید بگویم نه من بلکه هر کسی که کتابهای ایشان را خوانده بیش از پیش شیفته اهل بیت و امام زمان شده همین تاثیر گذاری کتابهای ایشان بر قلوب خواننده نشانگر سخن چو از دل برآید لاجرم بر دل نشیند اگر کسی کتابهایی تاثیر گذار تر از ایشان سراغ دارد بنویسد که جوانان مطالعه کنند .
  • هادی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    17 0
    میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است. زود قضاوت نکنید.
  • سید A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    14 2
    با سلام اگر ملاقات با امام زمان عج وادعای دیدار ایشان(نه نیابت) دروغ است پس نعوذ بالله افرادی همچون سید بن طاووس، سید بحر العلوم، سید ابوالحسن اصفهانی، آیتالله مرعشی نجفی، علامه مجلسی و... که ملاقات و ملاقاتهایشان در کتب ذکر شده خلاف می گویند؟
  • مهدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    17 1
    من تابه حال آقای ابطحی رااز نزدیک ندیده ام ونه صحبتی با ایشان نموده ام اما به جد میگویم ایشام نقطه عطف زندگی من بوده اند ومن را هدایت نموده اند و هیچ منافاتی بین روش ایشان با دستورات قرآن ندیده ام حالا آقای جعفریان قضاوت با وجدان خودتون و دادگاه عدل الهی
  • وااا A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    2 6
    آفای جعفریان هم راست میگه هم خطا
  • امید A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    10 1
    من 4 سال زمان دانشجویی در مجالس معنوی ایشان شرکت می کردم{فلکه سعدی} انصافا پشتوانه معنوی خوبی برای زندگی اینده من شد خدا خیر به او بدهد واگر به راه خطا هم رفته باشد عاجزانه برای او دعا می کنم
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    9 1
    چرا راحت در رابطه با همه چيز اينقدر زود قضاوت مي كنيم. آيت الله سيدحسن ابطحي مسير زندگي بنده را نيز تغيير دادند و بنده را با صراط مستقيم آشنا نمودند.ايشان در صحبتهايشان جز از قرآن و رواياتي كه از دو لب مبارك امام معصوم عليهم السلام بيان شده حرف ديگري نمي زنند در زمان غيبت نيز مي توان خدمت امام زمان روحي له الفداه با صلاح ايشان رسيد.امامي كه در روي زمين زندگي مي كند چرا نبايد ديده شود.
  • مهدي IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    14 0
    اگر کتابهاي آيت الله ابطحي را بدقت بخوانيم مي بينيم که هدف ايشان سوق دادن مردم به سمت تزکيه و طهارت روحي با استناد به آيات قرآن و روايات معصومين ع مي باشد.اگر ايشان در حاشيه، به ملاقاتهاي معتبر افراد با امام زمان عج اشاره مي کنند، براي اين است که روح مردم نسبت به حضور امام زمان در بين خودشان و احساس نزديکي کردن با ايشان را بيدار کنند. به قول ايشان، هدف و مقصد، قرار گرفتن در صراط مستقيم و سير الي الله نمودن است، نه مکاشفه يا ملاقات با امام زمان. حال اگر امام صلاح ديدند و توفيق ديدار با امام نصيب کسي شد، اين ديگر از لطف و کرامت امام مي باشد. مي توان مثل اويس قرني که بدون ديدن پيامبر ص با وي ارتباط روحي داشت، ما هم با امام از نظر روحي سنخيت و ارتباط داشته باشيم و اين يعني انتظار واقعي.
  • ناشناس A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    1 0
    عارفان چون جام حق نوشیده اند راز ها دانسته و پوشیده اند هر که را اسرار حق آموختند بر زبانش مهر کردند و دوختند آیت الله قاضی قدس سره می فرمودند: نباید سر خدا را فاش کرد که هم در زحمت افتی{ هم توفیق از تو برداشته شود} بلاخره ایشان هم انسان هستند و معصوم که نیستند و شاید هدفشان هم سوء نبوده ... الله اعلم بکل شی اما در کل هر چیزی که با قرآن و روایات با سند قوی منافات داشته باشد باطبع درست و موثق نیست. در مورد ایشان هم عموم مردم نظرشان عامی است نه کارشناسی .پس در مورد ایشان هم باید جمعی از کارشناسان دین نظر دهند .نه مردم و مرید و هوادار و امثالهم .باید به حق قضاوت شود.نتیجه هرچه می خواهد باشد. التماس دعا
  • مصطفی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    7 0
    این سخنان دروغ است چراکه آیت الله ابطحی در دوران جوانی با او بوده نه بعد از باز شدن کانون... عزیز من حاج مولا آقا جان در سال 35 از دنیا رفته است حاج ملا آقا جان زنجانی خارج از تصورات بود... متاسفانه چون ندیدی حقیقت در افسانه زدی عزیز من یک روحانی یک آدم مومن را خراب نمیکند حال اگر درست هم گفته باشد... ببینید حاج ملا آقا جان زنجانی مورد تایید چه کسانی بود بعد این حرفها رو به زبان بیاورید...
  • بنده خدا IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    8 0
    سلام . من در رد یا قبول این نظرات نمیدانم چه بگویم . اما یک چیز را مطمئن هستم . اولیای خدا حتی نگاه کردنشان هم روی حساب است . حاج ملا اقا جان از اولیای خدا بوده است .من در جلسات یکی از اهل معرفت گمنام تهران شرکت میکردم . اگر در طول هفته خطایی از من سر میزد با دعای یا من اظهرالجمیل وسطرالقبیح پیش ایشان که از شاگردان مرحوم دولابی بود حاضر میشدم . اگر جناب ابطحی اهل این حرفها بودند فکر نمیکنم حاج ملا اقاجان اجازه نزدیک شدن به ایشان میدادند . الله اعلم
  • ناشناس IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    8 1
    من کتاب های استاد ابطحی را مطالعه کرد ه ام هیچ انحرافی از ایشان ندیدم این سید سرباز واقعی حضرت ولی عصر میباشند
  • متعهد A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    3 1
    سلام اگر بیاییم موشکافانه به قضیه نگاه بکنیم باید گفت نظرات مختلف است اما سوالاتی مطرح است 1 استاد اخلاق آیینه امام زمان بوده و استاد اخلاق را کسی نمی توان تعیین کرد پس نظر دادن در مورد آن نیز از کارهایی است که می توان دخالت در امور امام زمان دانست 2به یاد بیاوریم حدیثی از امام علی ع:فرق حق و باطل 4انگشت است حال نظر ما باطل بوده یا حق خودتان قضاوت بکنید 3 نطر دادن بر فردی با یک مصاحبه نوشتن 70جلد کتاب را بر زمین میزند آیا می توان صحه ای بر آن گذاشت 4 چگونه آقای سیدان کسانی که به نتیجه رسیده اند را از نیت صادقانه خودشان میداند ای در حای است که اگر سید حسن کلاس برای خود باز کرده چرا تاثیرات بدی بر آنها نگذاشته
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    3 0
    خدا وچهارده معصوم عمل ما را می بینند فاصله حق وباطل به قول حضرت علی ع چهارانگشت است اتفاقا این فاصله دربدن دیده نمی شود یا باید بین چشم وگوش دست بگذاری تا یه مدتی بفهمی ویادت باشه یا باید به ان ایمان داشته باشی خلاصه شخصی امد وگفت فلانی من پیش یه شخص محترمی پشت سر شما حرف زدم ومن راببخش ان شخص دوم به اولی گفت نمی بخشم زیرا من باید انجا پیش ان شخص محترم می بودم تا ازخودم دفاع کنم انشالله جداکننده حق و باطل خواهد امد اللهم عجل لولیک الفرج
  • امیر علی RO ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    5 0
    سلام بر دوستان مشتاق ... پاک کردن نفس از صفات رذیله کمک میکنه جواب سوال های بی جواب و اشتباه شما داده بشه از خدا یاری بخواهید تا با دستان معصومینش یاریتون کنه به حق ...اللهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    6 0
    آقای جعفریان به نظر شما جوانهایی که پای صحبتهای این سیدبزرگوار ننشستند، حالا خیلی اعتقاداتشون خوبه، یه خورده توی شهر بگرد وببین دختر وپسرها چه افکاری دارن؟ واون جوانهایی که به حرفهای این سیدبزرگوار گوش دادن چه افکاری دارن.همیشه سداسبیل الله بوده...بار اول نیست.وشما حتی حرمت سادات بودنشان را هم نگه نداشتید..
  • یکی از شاگردان معظم له A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    7 0
    در طول بیست سالی که این جانب پای درس ایشان بودم هیچ گاه از این بزرگوار کلامی خلاف قرآن و موازین اهل بیت ع نشنیدم و ایشان به عنوان یک عالم دینی حداقل به اندازه استاد جعفریان و آیت الله سیدانبرفرض که مطالب نقل شده از ایشان باشد اطلاعات دینی داشتند که خطوط قرمز را رعایت کنند. نقایصی هم که در نقل قول فوق آمده اصلا صحیح نمی باشد و جز تهمت و افترا نیست. خدا یتعالی همه را به راه راست هدایت فرماید.
  • وحید A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    5 1
    آقای جعفریان کرسی استادی دانشگاه را در اختیار دارند و به علم و جایگاه والای آن و ارزشهای انسانی تاکید می ورزند. با کمال تعجب چطور تنها با استناد به حرف های تنها یک نفر اقدام به پخش این تهمت ها نموده اند. آیت الله ابطحی هیچ گاه ادعای نیابت امام عصر ع را ننمود. ایشان بیش از سه دهه پیرامون امام زمان ع تحقیق نموده و قلم فرسوده اند. مطالب ایشان برگرفته از آموزه ای ناب قرآن و اهل بیت ع می باشد. این سید مظلوم که این گونه مورد تهمت قرار گرفته اند، عمر خود را صرف تلاش در مکتب انتظار و تربیت شاگردانش نموده اند. روحش شاد.
  • کمترین RO ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    4 0
    سلام علیکم بی جهت نیست که فرمودن قریب به مضمون در زمان واقعه شریف ظهور فقهای خاصه شیعه در برابر حضرت می ایستند پناه بر خدا از نفس اماره.