گفت وگو با مشاور مدیرعامل طرح شاپرک بانک مرکزی در مورد تمام ابهامات موجود در این طرح جدید بانکی

آذرجزایری: خوب یا بد همه عادت کرده بودند که در مراجعه به یک عابربانک وجه خود را واریز کنند و در لحظه پول به حساب دیگری وارد شود. حتی خیلی از بانک ها از این انتقال همزمان وجه به حساب دیگری بهره برداری تبلیغاتی می کردند و سعی بر جذب مشتری بیشتر داشتند. اینکه « کارت به کارت» وجه گهگاهی با تراکنش ناموفق مواجه می شد مساله ای بود که اغلب مشتریان بانک ها حتی پیگیربرگشت وجه ظرف 72 ساعت نمی شدند و در بیشتر مواقع نیز در همین مدت پول به حساب مشتری برگشت می خورد. با این حال این روزها بانک مرکزی بازی شبکه شتاب را با طرحی با عنوان "شاپرک" بهم زده است و البته مسوولان این بانک نیز از این طرح که منجر به تاخیر بیش از 4 ساعته در واریز وجه می شود دفاع می کنند. البته مشاور مدیرعامل طرح شاپرک در گفت وگو با خبرآنلاین که مشروح آن را در ادامه می خوانید ریشه گلایه مردم در برهم زدن شبکه شتاب را عادت کردن مردم به روش گذشته و واکنش در مقابل تغییر می داند. مجموع این گفت وگو با یوسف کاووسی در نهایت به این نکته می رسد که شاپرک برای ایجاد نظارت بیشتر بر بانک ها وارد عرصه بانکی شده است.
آقای کاووسی وقتی شبکه شتاب به کار خودش ادامه می داد بهتر نبود به فکر ارتقای این سیستم باشید تا آوردن طرحی که به نظر می رسد تکنولوژی انتقال وجه را علاوه بر اینکه به روز رسانی نکرده بلکه یک پله هم عقب رفته است؟
اینطور نیست؛ تا پیش از ایجاد طرح شاپرک تراکنش ها از طریق شرکت های واسطه صورت می گرفت به معنی آنکه یک شرکت میان بانک و مشتریان وجود داشت. اما در حقیقت شاپرک وارد شده که بتوان نظارت بیشتری بر مدیریت کلان بانک ها داشت. درگذشته مغایرت های زیادی در تراکنش ها اتفاق می افتاد که ما سعی کردیم تمام مشکلات گذشته را در یک پکیج در شاپرک ببینیم و سعی بر حل آن داشته باشیم. در واقع وجه پس از واریز و پس از مدیریت لازم به حساب دیگری واریز می شود و دراینصورت مغایرت ها کم می شود. واقعیت این است که در گذشته مغایرت های تراکنش ها و پیغام برگشت وجه پس از 72 ساعت و پیگیری ها برای دلیل این عدم تراکنش موفق مشکلاتی را برای مشتریان بانک ها ایجاد کرده بود که ما سعی کردیم در این طرح این مشکلات را برطرف کنیم.
برداشتن شرکت های واسطه میان بانک و مشتریان چه نتیجه مثبتی در بردارد؟
ما حدود 13 تا 14 شرکت واسطه ای داشتیم که مسوولیت این انتقال وجه ها را بر عهده داشتند. اما باید به خاطر بیاوریم هک شدن یکی از این شرکت ها و فاش شدن رمز بیش از 3 میلیون کارت بانکی. بنابراین ما با شاپرک سعی بر ارتقای امنیت شبکه داشته ایم و این طرح از این جمله اتفاق ها جلوگیری می کند.
به نظرتان بهتر نبود همان شبکه شتاب را تقویت می کردیم. چراکه بسیاری از مردم از اینکه وجه به صورت آنلاین به حساب دیگری واریز نمی شود گلایه می کنند؟
آن موقع هم واریز وجه به صورت آنلاین انجام نمی شد. بانک ها منابع مالی خود را واریز می کردند و عملیات در شبکه شتاب فرآیند خودش را طی می کرد. این امتیازی بود که بانک ها به مشتریان خود می دانند. اما در شرایط فعلی همه بانک ها از یک طرح استفاده می کنند و مزیتی نسبت به دیگری ندارند.
برخی از کارشناسان معتقدند این تصمیم بانک مرکزی برای حساب کردن برروی سود این پول ها در توقف چند ساعته است و این سود از بانک ها به مرور گرفته خواهدشد.
اصلا چنین چیزی صحت ندارد. بانک مرکزی به هیچ وجه دنبال سود نیست. ما به هیچ عنوان از بانک ها در خصوص اینکار سودی نخواهیم گرفت.
در حال حاضر بسیاری از مغازه داران معتقدند وقتی مشتری به ازای وجه خرید خود کارت می کشد نمی توان مطمئن شد که پول به جساب واریز شد و نظارت مشخصی برروی این امر صورت نمی گیرد.
به هرحال تجربه ثابت کرده که وقتی با یک سیستم کار می شود اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم قطعا مقاومت هایی صورت می گیرد. به هرحال نباید فراموش کنیم که وقتی شما به یک مغازه مراجعه می کنید و خرید را انجام می دهید به شما فاکتوری ارائه می شود که در آن شماره کارت،شماره پذیرنده،تاریخ و ساعت قید شده که به معنی رسید بانکی است. بنابراین یک نسخه از این فاکتور در اختیار خریدار و دیگری در اختیار فروشنده است و اگر مشکلی پیش بیاید بررسی آن کار دشواری نخواهد بود.
دستگاه های کارت خوان موجود در مغازه ها نیز تغییر خواهند کرد؟
فعلا نه اما در آینده به آرم شاپرک مجهز خواهند شد.
خب فکر نمی کنید این خودش بار یک هزینه مالی زیاد را به سیستم بانکی تحمیل می کند؟
اینطور فکر نمی کنیم. به هرحال هدف اصلی بانک مرکزی این بوده که تمام مبادلات مالی در سیستم بانکی از سوئیچ شاپرک رد شود در حالیکه در گذشته از شتاب می گذشته است.
بهتر نبود بانک مرکزی به جای در اولویت قرار دادن طرح شاپرک به فکر ارتقای بانکداری الکترونیک در کشور می افتاد تا هر روز شاهد افزایش مشکلات این بخش نباشیم؟
شاپرک چند حلقه دارد که به صورت زنجیروار به هم متصل خواهند شد. در برنامه های آتی بانک مرکزی در رابطه با بانکداری الکترونیک ارتقا و امنیت سیستم و تسهیل در پرداخت وجود دارد.
به هرحال خیلی از کارشناسان معتقدند مهمتر از طرح شاپرک سروسامان دادن به وضعیت عابربانک هاست که اغلب قطع هستند و بسیاری از مردم با مشکلات عدیده ای در این خصوص مواجه شده اند؟
قطع بودن عابربانک ها به چند عامل بستگی دارد. در اولین قدم سیستم مخابرات است که اگر خط ارتباطی قطع شود بالطبع آن عابربانک ها هم قطع می شوند. در مرحله دوم به سوئیچ مرکزی خود بانک ها بر می گردد. وقتی سوئیچ خود بانک ها قطع شود دیگر نمی توان مشکل را در بانک مرکزی جستجو کرد. هرچند که این بانک ها به دلیل این اختلالات جریمه می شوند با این حال وقتی شما به بانکی مراجعه می کنید و می بینید قطع است اما بانک دیگری در همان زمان به شما سرویس می دهد این نشان می دهد که مشکل در سوئیچ مرکزی بانک مذکور بوده است. اما در نهایت در صورت تراکنش ناموفق و مغایرت های موجود باید این مشکل را در بانک مرکزی جستجو کرد که البته واحدی در بانک در این خصوص مشغول است.

22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    132 4
    صحبتهای مشاور مدیرعامل طرح شاپرک به هیچ وجه قابل قبول نیست. همان طرح شتاب خیلی بهتر بود
  • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    130 4
    یک سوال: آمدیم یک نفر عمل جراحی داشت و نیاز سریع به انتقال پول از طریق دستگاه ای تی ام داشت. آنوقت مریضش چند ساعت معطل بشه که بمیره؟! شما هیچ اطلاع از بیمارستانها دارید که تا پول واریز نشه عمل انجام نمیشه؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    118 0
    در همه جای دنیا سیستم بانکداری الکترونیکی و سامانه واریز آنی ارتقا پیدا می کنه اما در ایران مردم تشویق میشن که مراجعه حضور به بانک داشته باشند!!!!
  • شیلا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    112 1
    خدا حافظ کارت به کارت! سلام مراجعه حضوری به بانک!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    121 0
    خیلی جالبه. هدف از طرح شاپرک فقط " حذف واسطه " برای انتقال وجه بوده! من به نوبه خودم به این واسطه ها تبریک می گویم چون قبلا در عرض کمتر از 1 ثانیه پول تو حساب بود. اما الان پول فقط در هوا سرگردان است !!
  • psp US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    35 0
    با سلام و خسته نیاشید من به عنوان یکی از کسانی ه در حدود 6 سال هست در زمینه تجارت الکترونیک مشغول به کار هستم عرض می کنم که ایجاد یک پروژه و ایجاد راههای درآمدزایی برای عدهای خاص بدون بررسی های کارشناسانه این پروژه را نیز به سرنوشت پروژه های ابطری مانند " میزان " دچار خواهد نمود . از ابتدای آذر ماه و همزمان با اجرای پروژه شاپرک مغایرتها و عدم واریزی افزایش وحشتناکی داشته است و از آنجا که هیچکدام از شرکتهای psp عملا نقش چندانی در اجرای این پروژه ندارند , رفع و رجوع مشکلات غیر ممکن است . از دوستان بپرسید حجم اضافه شده برای پالایش تراکنشها و ارسال از "پاشا" به "پایا" و سپس ارسال به بانک و ... چگونه شدنی است در حالی که تمام مراحل انسانی است و نه سیستمی .
  • psp US ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    31 0
    ''' ادامه در ضمن در نظر داشته باشید که در حال حاضر تمام عملیات بر روی بستر شتاب صورت می پذیرد و با قطع شتاب انتقال حجم تراکنش حدود 2 میلیون پایانه فروش شبکه جدید را غیرفعال می سازد . شبکه شتاب با این قدمت هنوز به چایداری نرسیده است و همه شاهدیم در زمان واریز یارانه ها عملا استفاده از پایانه ها غیر ممکن می نماید . به آخرین سوال فلسفه ایجاد سوییچ شاپرک چیست وقتی که علیرغم گفته ایشان به هیچ وجه نقش شرکتهای psp حتی کم هم نمی شود که اتفاقا در شاپرک پررنگتر می شود چرا که کلیه تراکنشها از سوییچ ها شرکت به شاپرک ارسال می گردد . شایان ذکر است مطلع شدن پذیرندگان از اخذ کارمزد فروش و نظارت اداره دارایی در پروژه شاپرک منجر به عدم استفاده از پایانه فروش خواهد شد .
  • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    42 0
    باسلام من مغازه دارم کارت خوان دارم تصمیم گرفتم پسشون بدم چون دیگه برام کارایی ندارن
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    42 0
    من قبلا هر روز تقریبا 3 میلیون در فروشگاهم توسط مشتریان خرید کارتی داشتم که الان به زیر 100هزار تومان رساندیم و این مسئله پیشرفت بانک مرکزی در استفاده از کارتها را بوضوح نشان میدهد...
  • بدون نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    33 0
    الان یک هفته است که قبض همراه اولم رو بوسیله کارت خوان پرداخت کرده ام ولی هنوز موبایلم وصل نشده مخابرات میگه هنوز پول تو حساب ما نیومده !!!!! در حالیکه پول از حسابم برداشت شده و معلوم نیست کجاست !!!!! به این میگن بانکداری اسلامی !!!! یکی جواب منو بده
  • iraj IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    46 0
    فقط جواب فني را داشته باشيد: دستگاه های کارت خوان موجود در مغازه ها نیز تغییر خواهند کرد؟ فعلا نه اما در آینده به آرم شاپرک مجهز خواهند شد.
    • بدون نام US ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      18 0
      یعنی آخرت الکترونیک
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    31 0
    من در چشم به هم زدنی در ایران از حسابم در کانادا پول جابجا می کنم.بانک CIBC البته سقف دارد اما فوری جابجا می شود.از حرفهای این آقا خنده ام گرفت.
    • bahram IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      1 0
      همان طوری که فرمودید از ایران این کار را انجام می دهید اگر از کانادا توانستی اونوقت خنده ات بگیرد
  • فال IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    35 0
    اینها همش برای گرفتن مالیات از دکان دارهاست
  • رضا IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    8 38
    انتقال پول بايد توسط بانك مركزي اسكن بشه. تمركز اين امور براي هرگونه نظم و برنامه ريزي و مديريت لازمه پس اگه پيشرفت كشور رو ميخواهيم بايد از روش درست حمايت و تبعيت كنيم
    • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
      6 0
      بنده با نظر شما مخالف هستم. بنده به نوعی در سیستم بانکی مشغول فعالیت هستم. شبکه شتاب هم با چند سال قدمت هنوز توانایی پاسخگویی به نیازهای مردم رو نداره. در زمان واریز یارانه ها تمام بانک ها با مشکل مواجه میشن و عملا تا 2 روز اختلال شدید در سیستم هست. بهتر بود به جای آوردن طرح جدید که داره با آزمون و خطا پیش میره، روی همون طرح شتاب بیشتر کار میشد. الان آمار مغایرت ها فوق العاده وحشتناک هست. اجرای این طرح تا الان فوق العاده به ضرر مردم بوده و هست. بهتر بود به جای انجام کار بیهوده ای مثل این طرح، بر روی گسترش طرح قبلی تمرکز می شد.
  • میلاد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    32 1
    یعنی واقعا که!!!تو تمام مسایل یه همچین استدلالهای احمقانه ای داریم که به هیچ جا نمیرسیم!!!!حذف واسطه یعنی کاهش هزینه یا افزایش سرعت نه کاهش سرعت آقای مدیر تحصیل کرده
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    24 1
    همین طوری مدیرعامل های بخش خصوصی دنبال بهانه برای دیرپرداخت کردن حقوق کارمندانند حالا شما م بهانه خوبی به دستشون دادید.
  • بهنام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    31 1
    به نظر مي رسه بانك مركزي به بهانه امنيت دنبال درآمد شبكه شتاب است! موقعي كه كار مشكل داره مي دهند بخش خصوصي، وقتي دنبه درآورد آنوقت بخش خصوصي ميشه دلال و دولت ميشه دلسوز مردم.
  • علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    23 0
    من در تاریخ 2/9/97 بیست و هفت میلیون تومان طی 5 تراکنش خرید داشتم که تا امروز 15/9 فقط یکی از انها به مبلغ 1 میلیون تومان آنهم پریروز به حسابم آمد به خدا من این پول را برای رهن کردن یک خانه لازم داشتم که آن خانه هم با اینکه مورد خیلی خوبی بود به همین علت از دستم پرید به هرجا اعم از شرکت پشتیبان و روابط عمومی بانک مربوطه و حتی بانک مرکزی هم که زنگ میزنم هیچکس پاسخگو نیست و میگویند پولت فعلا روی هواست و در ترافیک شبکه شتاب گیر کرده! و از این حرفا در ضمن من از همان روز دستگاه کارتخوان را بوسیدم و سیمش را هم دورش پیچیدم و گذاشتم کنار و به شرکت پشتیبان هم زنگ زدم که بیاید دستگاتون را ببرید نخواستم ارزانی خودتون به بقیه هم توصیه میکنم حداقل فعلا از دستگاه کارتخوان استفاده نکنید که مثل من میلیونها
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    35 2
    این تاخیر 4 ساعته که گفته در مواردی به 48 تا 72 ساعت هم میرسه در مواردی این تاخیر باعث برگشت خوردن چک های ملت شده ایران = کشور آزمون و خطاها
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    26 2
    ما هم دیگهکارت قبول نمیکنیم و دستگاه کارتخوان رو پس می دیم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    5 33
    این کار برای امنیت بیشتر کاربران است در آینده شاهد این خواهیم بود
  • سرذرود IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    8 0
    یک پیشنهاد دارم چکی را که به بانک میبریم بعد از کسر کردن از حساب .. یک رسید بدن بعد بدن به قسمت شاپرک اگر مشکل واسطه نداشته باشد وجه اش ازبانک مرکزی در قسمت شاپرک وصول کند ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    16 0
    سامان دهی باید بگونه ای باشه که اثر مثبتش حس بشه نه اثرات منفی.
  • مهدی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    13 0
    من روز پنج شنبه جهت کارگاهم پول کارت به کارت کردم جهت پرداخت به کارگران ولی کارگران من به خاطر طرح بی حساب و کتاب شاپرک دست خالی به منزل رفتند و من خودم دستگاه را تحویل خواهم داد
  • بدون نام US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    11 0
    تکلیف مغایرت شرکتهای پخش بزرگ که بالای 30 تا دستگاه پوز دارن چی میشه ؟
  • حامد IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    18 0
    کند شدن انتقال وجه از طریق شاپرک به کنار، این طرح مشکلات بالقوه بسیار بیشتری داره و به زودی تورم زا نیز خواهد بود. چون چیزی که در عمل اتفاق افتاده اینه که با توجه به کارمزد دریافتی از پذیرنده (دارنده کارتخوان) کلیه پذیرندگان ترجیح میدن به دلیل خودداری از پرداخت کارمزد، وجه نقد دریافت کنن و نتیجتاً چیزی که اتفاق میفته مراجعه بیشتر مردم به بانکها و عابربانکها به منظور دریافت پول و افزایش تقاضای پوله. در نتیجه بانک مرکزی هم برای رفع تقاضا مجبوره اسکناس چاپ کنه و این یعنی مجددا افزایش حجم پول و تورم وحشتناک منتج از اون. تازه به اینا اضافه کنین شلوغی بانکها، خرابی مداوم عابربانکها، رواج مجدد کیف قاپی به علت حمل پول توسط مردم و ...
  • کاربر IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    18 0
    آقایون یه مدت از دستگاه کارتخوان استفاده نکنین با شرکتهای مرتبط با دستگاه کارتخوان فروشگاه هم تماس بگیرین که بیان دستگاه رو جمع کنن . تماسهای جمع آوری دستگاه کارتخوان وقتی زیاد بشه و تراکنشهای بانکی کم بشه تقاضای اسکناس از بانکها زیاد بشه اونوقت آقایون طراح سیستم شاپرک میفهمن که چه خبره . چه معنی میده وقتی مشتری ساعت 8 صبح خرید میکنه پول از حسابش کم میشه تا الان که ساعت 20:40 دقیقه پول به حسابم واریز نشه !!!!!!
  • محمود IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    13 0
    خیلی جالبه ! آقایان مسئول فقط کافیه به کامنت ها و امتیاز های آن نگاه کنند میزان محبوبیت طرح شاپرک مشخص میشه ! در سیستم بانکادری الکترونیک با سرعت 200 کیلومتر ! البته دنده عقب در حا حرکت هستیم
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    9 0
    به نظر من اين کار فقط براي گرفتن ماليات از کاسب ها است در صورتي که پولي که از طريق کارت خوانها به حساب اونها واريز مي شود شامل هزينه هاشون هم هست و شايد يه درصد کمي از اون درآمدشون هست، بنابراين ، اين روش براي گرفتن ماليات و کنتري دارايي هاي مردم است.
  • فرهاد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    2 0
    به نظر من قبلا بهتر بود اگر من پول بخواهم باید 6 تا 24 ساعت صبر کنم ...... مراجعه حضوری و پول نقد خیلی بهتره البته این طرح برای گرفتن مالیات هست در اینده // دلشون خوشه با این طرحاشون واقعا خسته نباشید چند ساعت یا چند ماه فکر کردید؟
  • مهران IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    1 0
    اگه بخام به این طرح امتیاز بدم با ارفاق از 100فکر کنم 15 خوبش باشه اون هم واسه امنیتش اگه اینطور که میگن باشه ولی در کل به این نتیجه رسیدم دستگاه رو جمع کنم راحتترم
  • فروشنده IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    به این جمله آقای مدیر دقت کنید:((در واقع وجه پس از واریز و پس از مدیریت لازم به حساب دیگری واریز می شود )) این یعنی با طرح شاپرک میخوان پول ملت رو جهت اخذ مالیات بیشتر مدیریت کنن. من که دستگاه رو جمع کردم هر وقت کارمندشون اومد سر بزنه میدم ببره. اینا از بانکداری الکترونیک هم سوءاستفاده میکنن، بجای اینکه با این بانکداری هزینه سالانه حدود 6میلیاد تومان چاپ اسکناس کلی کمتر شده بود حالا باید همون مبالغ هنگفت قبلی رو هزینه چاپ اسکناس کنن تا آدم بشن...