نخستین جلسه علنی مجلس پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد پرانشهر، با اعتراضات نماینده ها و توضیحات وزیر آموزش و پرورش همراه بود.

به گزارش خبرآنلاین؛ جلسه علنی یکشنبه 19 آذر 91 با نطق نماینده پیرانشهر شروع شد. رسول خضری، با تسلیت به ملت ایران و مردم حوزه انتخابیه خود، گفت: فاجعه ای که شاهد آن هستیم جزو فجایع ملی کشور ماست. اگر در زمان حادثه تصادف دانش آموزان بروجن و اردوهای راهیان نور با جدیت ورود پیدا می کردیم امروز شاهد این حادثه دلخراش نبودیم.

خضری گفت: در مدرسه ای که 500 متر دورتر از مرکز شهر است سیستم گرمایشی شوفاژ است در حالیکه در این مدرسه با کمال تاسف بخاری نفتی که مقرون به صرفه هم نیست استفاده می شود حتی بر اساس نظام مهندسی ساختمان نیز استفاده از بخاری نفتی ممنوع شده است. 10 سال است که این منطقه گازرسانی شده چرا نباید سیستم حرارت مرکزی داشته باشد؟ اگر این موضوع در هنگام ساخت مدرسه جدی گرفته می شد شاهد این حادثه نبودیم.

نماینده پیرانشهر با بیان اینکه این دختران فرزندان ایران و سرمایه های کشور هستند، گفت: دانش‌آموزان سال چهارم دبستان در کلاسی که 36 نفر را در خود داشت حضور داشتند در حالی که استاندارد کلاس‌ها کمتر از این تعداد است. شین‌آباد به تازگی جزء شهرستان پیرانشهر شده است، مدرسه‌ای که پانصد متر دورتر از محل حادثه بود شوفاژ دارد ولی مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده است بخاری نفتی داشت و این در حالی است که 10 سال است به این منطقه گازرسانی شده است.

به گفته او از اعتباراتی که برای مدارس و مقاوم سازی آنها تخصیص داده شده است یک ریال هم به مدارس پیرانشهر پرداخت نشده است.

خضری پرسید: چرا این مدرسه فاقد سیستم حرارت مرکزی است؟ اگر هشت سال قبل و موقع ساختن این مدرسه این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت امروز شاید شاهد این حادثه نبودیم. از نظر فضای آموزشی، در کل کشور مشکل وجود دارد ولی با توجه به برگشت بودجه‌های نوسازی و احداث مدارس در سال 90 حتی یک مدرسه هم ساخته یا نوسازی نشده است. وقتی منتخب مردم بودم در جلسه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش بیان شد که حتی یک ریال از بودجه عمرانی استان جذب نشده است.

او به نرده های پنجره کلاس درس اشاره کرد و گفت:‌ پنجره‌های کلاس‌های درس باید طوری ساخته شود که در مواقع بروز سانحه دانش آموزان بتوانند با شکستن شیشه‌ها جان خود را نجات دهند ولی در مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده پشت شیشه‌های کلاس درس نرده‌های محکمی وجود دارد.

نماینده مردم پیرانشهر از وزیر آموزش و پرورش پرسید: مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ و آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد.

او سپس خواستار پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مردم پیرانشهر شد و گفت: مردم دو خواسته دارند که یکی از آنها درمان مصدومان تا لحظه برگشت به زندگی است. این دانش آموزان دختر هستند و از نظر زیبایی سر و صورت باید از طریق جراحی‌های متعدد به وضعیت سابق خود بازگردانده شوند. چون پزشک هستم می دانم این جراحی ها مستلزم هزینه های زیادی است و هزینه آن باید به تصویب هیات وزیران برسد. بحث اشتغال آنان در آینده و مباحث مربوط به اقتصاد و اجتماع آنان و همچنین مسائل روحی و روانی آنها باید مد نظر قرار گیرد. در این خصوص باید با تمام قدرت ظاهر شویم.

او گفت: همچنین باید از ملت ایران برای این حادثه عذرخواهی شود. هر جای دنیا این اتفاق رخ می داد وزیر مربوطه استفعا می کرد من همین توصیه را به حاجی بابایی دارم.
 

 

حاجی بابایی: دانش آموزان به زودی به اجتماع بر می گردند

پس از اعتراض نماینده های مجلس در جلسه علنی 19 آذزماه، وزیر آموزش و پرورش در مجلس درباره خادثه توضیح داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گزارشی از روند حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در یکی از روستاهای شهرستان پیرانشهر گفت: وقتی این حادثه اتفاق افتاد در حضور دو نماینده مجلس آقایان سلطانی و سلامی برای شرکت در اجلاس آیسسکو بودیم، ولی پس از اطلاع از موضوع، ساعت 23:30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد به تبریز سفر کردم و تا ساعت 2:30 بامداد با مسئولان استان در شهر تبریز جلسه داشتم. در تبریز با تک تک بیماران و خانواده‌هایشان دیدار و با ایشان به گفت‌وگو نشستم.

او برخی نقل قول ها از خودش را رد کرد و گفت: معتقدم باید رک و پوست کنده اطلاعات این حادثه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدهم. این سخنی را که به نقل از بنده گفته شد که گویا بنده گفته‌ام خبرنگاران باید ما را هم خبر می‌کردند رد می‌کنم، بنده با هیچ کس چنین سخنی بیان نکردم.

حاجی بابایی در شرح حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین آباد گفت: مدرسه وقوع حادثه 178 دانش‌آموز دارد که 36 نفر آنان در کلاس مدرسه حادثه حضور داشتند؛ در حالی که میانگین دانش‌آموزان هر کلاس در شهر تهران 31 نفر و میانگین دانش‌آموز به کلاس در کل کشور 21 نفر است و از این نظر از دنیا وضعیت بهتری داریم.

او گفت: این مدرسه سرایدار دارد، قبل از آغاز کلاس درس توسط سرایدار به داخل بخاری نفتی ساخت شرکت ارج نفت ریخته می‌شود ولی همزمان این نفت به اطراف بخاری نشت می‌کند، وقتی بخاری روشن می‌شود نفت اطراف بخاری نیز برافروخته می‌شود؛ هر چند که آموزش و پرورش آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولان و خدمه مدارس دارد ولی در روز حادثه به این مسائل توجهی نشده است.

حاجی‌بابایی گفت: معلم کلاس حادثه دیده روحیه‌ای بسیار حساس دارد؛ به همین دلیل در حین این اتفاق فورا معلم کلاس مجاور را صدا می‌کند که این معلم به همراه سرایدار برای مهار آتش به کلاس محل حادثه وارد می‌شوند. شاید اگر قبل از اینکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد دانش‌آموزان از کلاس تخلیه می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته او 150 هزار کلاس درس به اضافه 50 هزار اتاق جانبی دیگر از بخاری نفتی شرکت ارج استفاده می‌کنند: طی سال‌های اخیر در برخی از مدارس از پکیچ استفاده می‌شود.

حاجی‌بابایی درباره آسیب دیدگی دانش آموزان گفت: دست و صورت دانش‌آموزان حادثه دیده با آتش مستقیم نسوخته است؛ بلکه به دلیل حرارت شدیدی که در کلاس جمع شده است این سوختگی به وجود آمده است. فیلم حادثه در اختیار فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات است. فضل الهی این بود که حرارتی که وارد ریه دانش آموزان شده بود موجب لطمات جدی به دانش‌آموزان نشده است و روز پس از ملاقات بنده با این دانش‌آموزان، حال آنان دگرگون شد؛ به نحوی که دانش‌آموزان به زودی به اجتماع باز خواهند گشت.
وزیر آموزش و پرورش از همکاری پدران و مادران دانش‌آموزان پیرانشهر به دلیل همراهی آنان با مسئولان تشکر و قدردانی کرد.
همزمان با توضیحات وزیر، تصاویری از کلاس محل حادثه از مانیتورهای مجلس پخش می‌شد.

 

بخاری ارج مقصر بود

مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم پشت نریبون درباره حادثه توضیحاتی داد.

او گفت: پس از وقوع حادثه وزیر آموزش و پرورش به بنده مسئولیت داد تا موضوع را پیگیری کنم. بنده نیز با نماینده پیرانشهر و استاندار آذربایجان غربی به ارومیه رفتیم و ابتدا از این دانش آموزان عیادت کردیم. در این جلسه اطلاعات دانش‌آموزان دریافت شد، پس از آن مسئولان استان و شهرستان و مسئولان امنیتی و انتظامی به همراه بشیری، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات از محل حادثه بازدید کردیم، با معلم و خدمتگزار مدرسه نیز صحبت شد. طی سه روزی که در این منطقه بودیم گزارشی از حادثه تهیه کردیم.

به گفته او مدرسه‌ محله حادثه دارای سه ساختمان است: یک ساختمان چهار کلاس درس دارد که در سال 61 ساخته شد و پس از آن دو کلاس در سال 83 و سه کلاس نیز با کمک یکی از ارگان‌ها در تابستان سال جاری ساخته شد. مجموعه دانش آموزان این مدرسه 178 دانش‌آموز است.

درحالی که وزیر آموزش و پرورش پس از او گفت که مدرسه سرایدار داشته است، اما رییسی چنین چیزی را رد کرد و در توضیح حادثه گفت: این مدرسه سرایدار نداشته است و فقط خدمتگزار داشته است. خدمتگزار مدرسه ساعت 7:15 دقیقه وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدریج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت 7:50 وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نمی‌دهد. بر اساس گزارشها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

او ادامه داد: معلم کلاس مجاور که 33 دانش‌آموز داشت به کمک خدمتگزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آیند و بخاری را به جلوی درب کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دلیل سوختگی دست، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گیرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

لاریجانی در این هنگام با قطع سخنان رییسی، گفت: اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل "بخاری" بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟

رییسی گفت: اینکه کلاس درس دستگیره نداشته است صحت ندارد، ضمنا سقف کلاس درس ترکیبی از تیرچه فولادی و آجر است. گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نیاز به یک هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    21 0
    بخاری ساز شاید آن بخاری را برای مدرسه نساخته باشد!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    35 0
    نتیجه میگیریم بخاری ارج بخاریه خوبی نیست و مسئول حاثه میباشد . لذا از مسئولین محترم تقاضا دارم اشد مجازات را برای نامبرده در نظر بگیرند.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    14 0
    من نبودم دستم بود!!! اینم شد جواب؟!!! اگه این اتفاق واسه کلاس درسی که آقازاده ها اونجا بودن میافتاد تا الان . . . چه فایده اینجا نظر بذارم وقتی بهش توجه نمیشه و تایید نمیشه! از خبرآنلاین میخایم که از مردم نظرسنجی کنه واسه استیضاح وزیر آموزش پرورش ببینه مردم خواستار استیضاح هستن یا نه!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 3
    كارخونه ارج رو تعطيل كنين
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    15 0
    "و روز پس از ملاقات بنده با این دانش‌آموزان، حال آنان دگرگون شد؛ به نحوی که دانش‌آموزان به زودی به اجتماع باز خواهند گشت. " خوبه يه كلينيك انرژي درماني بزنه!!!
  • بدون نام US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    15 0
    اقای وزیر بهترین عذر خواهی استعفاست به جای افطاری دادن در ماه رمضان برای کلاسهای درس فکری کن که فرزندان این مرز و بوم کباب نشوند
  • اميدبي اميدي IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    17 0
    عزيزم...عزيزم...پاشو مدرسه ت ديرشد...پاشو صبحونتو بخور مدرسه ت ديرشد...پاشو مامان قربون چهره ماهت بشه... مدرسه ت ديرشد...كتاباتو جمع كن...لباسهاي گرمتو بپوش آخه مدرسه خيلي سرده...نرگس اومده دنبالت داره زنگ ميزنه...مدرسه ت ديرشد...عزيز مامان بايد درس بخوني كه توآينده واسه خودت كسي بشي...پيشرفت كني...افتخارمامان بابا بشي...گل سرسبدا بشي...مسئول مسئولابشي...واسه روستا گازبكشي...آب بكشي...به خدااشك نميزاره ادامه بدم...نميتونم ادامه بدم...
    • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
      12 0
      آقای وزیر فرمودند دانش آموزان به اجتماع برمیگردند اما امروز دفتر زندگی یکیشان بسته شد و چند نفرشون هم اوضاع خوبی ندارند.
  • بدون نام US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 0
    آنقدر اشک در چشمانم جمع است که دربیان ناتوانم,اما چه بگویم اواین قربانی این حادثه که سیلان یگانه است و خدای ناکرده شاید کشته های دیگری را نیز به دنبال داشته باشد,اما رسانه ملی که تنها در لابلای اخبارکوتاه این حادثه راپوشش دادو فرماندار شهرستان پیرانشهر حال مصدومان راخوب اعلام کرد چرا آقای مجاهدی فرماندار اگرحادثه جزئی بوده نونهالی بی گناه و معصوم پرپرشد .ای مردم بدانید که همه باهم باید پیگیر این حادثه دلخراش باشیم ونگذاریم مسئولین نامسئول اتفاقات را به گردن دیگران بگذارند و خودشان جان سالم به در ببرندآیا اگر این حادثه برای مدرسه ای در شهری صنعتی هم اتفاق می افتاد خبر رسانی همین اندازه بود؟؟؟؟؟
  • بدون نام US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    3 14
    خداوکیلی اگه بخوایم قضاوت کنیم سهم وزیر بدبخت 10 درصد هم نیست مگه چقدربودجه داره .بنده خدا حقوق معلمها رو هم نداره که بده...
  • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    8 1
    واقعا که ..........براتون متاسفم
  • بدون نام IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    10 1
    اول دستور بدین همه ی بخاریهای از این دست رو جمع کنن به جاش سیستم مرکزی گرمایشی بذارن . چقد هزینه میخواد ؟؟؟؟ امیدوارم در خارج کشور سلامتی این بچه ها بهشون برگرده . واقعا آدم نمی دونه چی باید بگه . ارزش آدمی چقد پایین اومده که به خاطر هیچ و پوچ بچه های نازنین گرفتار آتش بشن در صورتی که با هزینه ی معقول میشد جلوی این حادثه رو گرفت . اصلا این بخاری برای جایی که پر از بچه ست به تنهایی خطرناک هست چه برسد به اینکه خطای انسانی یا اشکال در خود بخاری هم وجود داشته باشه .
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    3 0
    لطفا پیگیری کنید اون دو میلیاردی که برای منطقه ی محروم پیرانشهر اومده بود چرا به خزانه ی دولت برگشت خورد به نظر من مقصراصلی آنهایی هستند که این بودجه را برگشت زدند
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    تنها اون مدرسه نیست که بخاری نفتی داره بلکه مدارس روستاها پر از بخاری های نفتی است که حتی نه خدمتگذار نه سرایه دار ندارن به خدا معلما و بچه ها خودشون نفت می ریزند خودشون لوله بخاری و در سرمای زمستان که برف و یخ همه جارو گرفته با آب سردی که از روستا درظرفی می آورند می شویند ........شما کجای کارید ....
  • پارسا IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    1 0
    بله واقعا مجلس هم داریم چرا کمیسیون آموزش مجلس استعفا نمیده.بودجه نوساری مدازس رو آنه تصویب میکنند با این بودجه کم که تصویب کردند.کفاف حقوق معلم و بده یا آب و برق و گاز مدارس اگه بودجه بر اساس واقعیت بود الان مدارس از مردم پول نمیگرفتند اگر قرار به استعفاء باشه باید همه ی کمیسیون مجلس هم استعفاء کنند.یعنی میشه که بشه.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    3 0
    آقای احمدی نژاد حال بچه هاتون چطوره ببخشید که دیر احوالشون رو پرسیدیم