رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واردات کشور از 30 هزار میلیارد دلار امروز تا 80 هزار میلیارد هم رسیده و ما حتی سالانه در حدود 80 میلیون دلار چوب بستنی از آلمان وارد می کنیم.

در ادامه گزیده ای از سخنان علی لاریجانی در دهمین همایش مدیران و فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به نقل از مهر می آید:

  • قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در شرایط فعلی کشور وظایفش را به خوبی انجام داده و نشان داده از یک بلوغ و درخشندگی برخوردار است. موفقیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در زمینه‌های مختلف به خاطر روحیه جهادی و ایثارگری آن‌ها بوده است. این قرارگاه کارهای حیرت آوری انجام داده که در روش‌های معمول متعارف نیست.
  • یکی از ویژگی‌های کار شما این است که رقیب دیگران نشدید و از سایر پیمانکاران نیز استفاده کرده‌اید و باعث تحرک دیگران نیز شده‌اید. برای اینکه بخش خصوصی فعال شود شما نقش کاتالیزور داشتید و این روش شما روش مناسبی بود.
  • در جمع شما نباید شعارآمیز حرف زد چرا که شما کار دقیق و مهندسی انجام می‌دهید. هر چه صحنه برای شما روشن باشد در کارهای اجرایی موفق‌تر هستید. وقتی قرارگاه سازندگی وارد کار اقتصادی شد هدفش آبادانی و حل مشکلات بود چرا که سپاه همیشه روحیه آغازگری برای حل مشکلات در تمام زمینه‌ها و عرصه‌ها را داشته است و این روحیه از ابتدای تشکیل سپاه وجود دارد.
  • باید بدانید در شرایط فعلی چه ماموریتی برعهده ما است، ما در وضع فعلی و در شرایط بین المللی با یک رفتار سخت مواجه هستیم چرا که دشمن بعد از مشاهده ظرفیت و قدرت ایران در منطقه کینه‌ورزی خود را که قبلا در لفافه بود عیان کرد.
  • امروز برخورد سخت دشمن با جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی است. آن‌ها فکر می‌کردند با روش‌های هوشمندانه خود می‌توانند اقتصاد ایران را فلج کنند البته در اثر تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شد اما با توجه ظرفیت دینی و دانش کشور ما، این مسیر را تا آخر ادامه خواهیم داد.
  • در شرایط فعلی نباید فریب دشمن را خورد. برخی بعد از اظهارات وزیرامورخارجه آمریکا فکر کردند مسیر آمریکایی‌ها در مقابله با ایران تغییر کرده است، اما من بعید می‌دانم، چرا که آن‌ها یک تصمیم راهبردی گرفته‌اند و این گونه برخوردها یک تاکتیک است برای اینکه در عرصه بین‌المللی برای مقابله با ما طرفدار جمع کنند.
  • دشمنان از نظر دیپلماتیک هم مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. برخی تحریم‌ها در سال‌های اخیر وجاهت قانونی ندارد و به شورای امنیت مربوط نمی‌شود چرا که خود آمریکا با زورگویی این تحریم‌ها را اعمال کرده است.
  • منهای تحریم‌ها که برخی مشکلات را ایجاد کرده است باید پذیرفت که نقدینگی ما افزایش پیدا کرده و این نقدینگی تورم را نیز به همراه داشته است. این مشکلات به تحریم ربطی ندارد بلکه به ساختار اقتصادی کشور مربوط است. باید برای حل این مشکل راه حلی یافت. نقدینگی کشور از 65 هزار میلیارد به بالای 450 هزار میلیارد رسیده که این نقدینگی به هر سمتی برود دچار تلاطم می‌شود.
  • بخش‌هایی از تولید کشور ما ظرفیت بالفعل پیدا نکرد و یا کاهش یافته است.این موضوع نیز خود عامل مضاعفی شده است. به طور متوسط در سال‌های بعد از انقلاب کشور 20 تا 30 میلیارد واردات داشته است اما در سال‌های اخیر این مقدار به 60 – 70 و تا 80 میلیارد هم رسیده است. برخی از این واردات مواد اولیه‌ای بوده که مورد نیاز کشور است اما برخی دیگر موادی بوده که ضرورتی برای وارد کردن آن نبوده است.
  • اگر دشمن ما یک رفتار سخت با ما دارد ما نباید واردات بی‌رویه داشته باشیم. آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص واردات برخی کالاها اظهار داشت ما بعد از یک بررسی متوجه شدیم چوب بستنی را از آلمان وارد می‌کنیم و در سال حدود 70 و 80 میلیون دلار بابت این واردات می‌پردازیم.
  • توجه به این دو موضوع علاوه بر حل مشکلات داخلی مشکلات صحنه بین‌المللی ما را نیز حل خواهد کرد و دشمنان را از رفتار سخت نسبت به ایران منصرف می‌کند. ما اگر با حریفی طرف هستیم که می‌خواهد هر آن زیرگیری کند نباید برخی محصولات استراتژیک مانند برنج و گندم را وارد کنیم بلکه باید در این محصولات خودکفا باشیم. ما با برخی کشورها در مخازن نفتی مشترک هستیم و اگر در این زمینه به موقع سرمایه گذاری نکنیم دچار مشکل خواهیم شد. ما برای سرمایه گذاری در این بخش باید از ظرفیت برخی پیمانکاران و دانشگاه‌ها استفاده کنیم.
  • در سال 91 بودجه جاری 101 هزار میلیارد و بودجه عمرانی 44 هزار میلیارد بود که در پایان سال بودجه عمرانی تنها 10 هزار میلیاردش محقق می‌شود. برای حل این مشکل در بودجه سال آینده باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داد. باید به جای افزایش بخش‌های دولتی، بخش خصوصی را افزایش دهیم.
  • ما بعد از انقلاب توجه ویژه‌ای به روستاها کردیم اما امروز چرخه اقتصادی روستا بهینه نیست و همین امر موجب مهاجرت روستایی‌ها به شهرها شده است.
  • از مدیران و فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌خواهم تا با اجرای برخی پروژه ها در روستاها چرخه اقتصادی مطلوب را در آنجا ایجاد کنند تا از مهاجرت روستایی‌ها جلوگیری شده و از طرفی چرخه خودکفایی در محصولات استراتژیک نیز لطمه نبیند. تردیدی ندارم که توان علمی کشورمان به نحوی است که حتما از این مرحله و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده‌اند عبور خواهیم کرد.

/2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    14 3
    قرارگاه خاتم النبيا امكاناتي دارد كه اگر ا ستفاده نكند وراه آهن وجاده نسازداين امكانات بلااستفاده ميماند. من از حضورقرارگاه در فعاليتهاي عمراني دفاع ميكنم چون جاده وراه آهن و... راكه خداي نكرده در جنگهاي احتمالي بايد بسازدراداردازالان ميسازدبايدازانها تشكرهم بكنيم جاي بخش خصوصي راهم تنگ نكرده ماخيلي كار انجام نشده داريم به همه مون كار ميرسه مشكلمون هماهنگ كار نكردن وتيمي كارنكردن وراندمان پايين در است نه خدمات قرارگاه كه كاربعدهاراازحالاانجام ميدهد