پنجشنبه 7 دی‌ جشنواره فیلم عمار میزبان نشست بود که در آن مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم‌های «اخراجی‌ها» در مورد وضعیت سینما و نقش این جشنواره در آن سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین، او که معتقد است جشنواره عمار، جشنواره‌ای است که جریان جریان انقلابی و اسلامی را تشویق می‌کند و نباید این جشنواره را مختص یک طیف خاص دانست؛ چراکه عده‌ایی منتظر هستند تا این اتفاق بیفتد.

 

ده نمکی در ادامه در مورد مسائل مختلف سینمای ایران سخن گفت که گزیده‌ای از حرف‌های او به نقل از مهر بدین شرح است:

 

- یکی از آفت‌های پیش رو می‌تواند محفلی شدن جشنواره باشد، نباید جشنواره عمار و جریان فیلمسازی عمار را از بدنه فیلمسازی کشور جدا کرد و این گونه شود که ما راه خود را برویم و دیگران هم راه خودشان را، این عین واتیکانیزه کردن جریان انقلابی است. خیلی‌ها دلشان می‌خواهد حزب‌اللهی‌ها جشنواره خودشان را داشته باشند و دیگر به آن‌ها کاری نداشته باشند. 
 

- منتظر فرش قرمز و توجه رسانه‌ها نباشید، متاسفانه از اول هم به راحتی اجازه حضور افراد دغدغه‌مند به عرصه فرهنگی داده نمی‌شد، چون شما در اصل وارد حیات ‌خلوت انحصارطلبانه آنان شده بودید. در حال حاضر هم اینگونه است که تولید، توزیع، نقد و مدیریت فرهنگی در دست کسانی است که در خوشبینانه‌ترین حالت آن دغدغه حزب‌الله را ندارند. این در حالی است که این افراد که هنر را در انحصار خود می‌دانند، آنچنان هم در تکنیک بالا نیستند.

 

- به قول شهید آوینی، جایی که کار است امکانات نیست و جایی که امکانات هست کار نیست.
 
- اگر مدیران فرهنگی عاقل باشند، از جریان حزب‌اللهی غفلت نمی‌کنند؛ چراکه ریسک کار کردن با آنها کمتر است. در حالی که برخی با پول نظام کار یاد گرفته و اینک جفتک می‌اندازد و بعد از همه جفتک‌اندازی‌ها باز به آنها پول می‌دهند تا کار تولید کنند چون نیرو ندارند اما امروز استعدادهای موجود در جشنواره عمار عذر شرعی آنها را پایان داده است.
 
-  افرادی بودند که با انگیزه‌های انقلابی کار سینما را آغاز کرده ولی در میانه راه عقایدشان را عوض کردند، کم ‌کم افکار انقلابی آب رفت چون برخی احساس کردند اگر از باورها و افکارشان عدول کنند آثارشان دیده و تحسین می‌شود که این راه اشتباهی بود و آنها دیده شدن آثارشان را به باورهایشان ترجیح دادند. آنها می‌خواستند سینما را اسلامی کنند اما خودشان سینمایی شدند و در نهایت چند اثر ساده درباره ظواهر دین می‌سازند.
 
-در هیئت امنای دانشگاه هنر هرچه تلاش کردیم که مسئولان کتاب‌های مددپور و آوینی را وارد سرفصل درس‌ها کنند، نشد چراکه هنوز عده‌ای اسلامی شدن دانشگاه را در تفکیک جنسیتی می‌دانند.
 
- جشنواره عمار جشنواره‌ای است که جریان انقلابی و اسلامی را تشویق می‌کند. خیلی‌ها اجازه شکل‌گیری عمار را نمی‌دانند ولی عمار متولد شد و آن ها آن را غده سرطانی برای خود می‌دانند و مجبور شده‌اند آثار عمار را ببینند و حال با جشنواره عمار خاکریز فتح‌نشده هنر به زودی فتح خواهد شد.


- مسئولان جشنواره عمار نیروها را رها نکنند و آدم‌ها را متصل بکنند، یک نفر قرار نیست همه کارها را انجام دهد. اضلاع جبهه فرهنگی را به هم وصل کنید یک نفر نمی‌تواند هم پژوهش، نوشتن و فیلمب‌رداری را انجام دهد. گروه داشته باشید و تقسیم کار کنید.
 
- آن زمان[دوران دفاع مقدس] یک سال بدنسازی می‌کردیم که 10 روزی عملیات کنیم و در آغاز عملیات 10 کیلومتر راه می‌رفتیم تا به پای کار برسیم که وقتی به پای کار می‌رسیدیم تازه میدان مین وجود داشت و امروز شما وارد میدان مین شده‌اید.


- بعد از جنگ رسانه‌های کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی دغدغه فرهنگی نداشتند در نتیجه خودمان تصمیم گرفتیم که رسانه خود را ایجاد کنیم اما همان موقع برخی داشتن نشریه را سوسول بازی می‌دانستند.

 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    47 5
    فعلا که پول ها در اختیار افرادی مثل شماست. بساز ببینیم چی می خوای بسازی آقای ارزشی.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    24 3
    نه كه تو اصلا اينطوري نيستي. البته از يك چيز خوشحالم كه حداقل ادبيات صحبت با مردمو عوض كردي... و سراغ سینما رفتی. تا امثال تو هستند بايدم امثال استاد پرستوئي و سايرين بشينن تو خونه.