از وقتی که صحبت از بسته حمایت از فرزند آوری مطرح شد و مفاد مختلف آن رسانه ای شد بسیاری طرح قبلی حمایتی دولت یعنی طرح آتیه را مطرح کردند.

هادی معیری نژاد – با مطرح شدن این موضوع منتقدان گفتند که اگر قرار است چنین طرحهایی اجرایی شود همان طرح قبلی آتیه اجرا می شد.
بنا بر این چه بهتر که دولت به جای توجه به بسته جدید دلایل اجرایی نشدن بسته قدیم یعنی طرح آتیه را واکاوی کند

 

اجرای شش ماهه
طرح آتیه فرزندان مهر که قرار بود برای تمامی نوزادان متولد شده از سال 89 به بعد با مصوبه هیات وزیرات اجرایی شود به دلیل مشکلات اعتباری و غیر قانونی بودن متوقف و فقط برای 6 ماه در کشور اجرایی شد.
طرح آتیه فرزندان مهر امام رضا (ع) در نیمه دوم سال 88 از سوی هیات وزیران تصویب و برای اجرا با دستور رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای ذیربط ابلاغ و قرار شد نوزادان متولد شده در هر سال تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

در همان ابتدا، اعلام شد دولت در مرحله اول یک میلیون تومان به این حسابها هدیه خواهد کرد و هرساله نیز 100 هزار تومان به حساب آتیه فرزندان اضافه می‌کند. همچنین والدین اصل پول واریز شده از سوی دولت را تا سن قانونی صاحب حساب یعنی 18 سالگی نمی توانستند برداشت کنند اما والدین می توانستند اعتباری را به این حساب اضافه کنند و در قبال آن وام قرض الحسنه بگیرند.

براساس اعلام سازمان ثبت احوال سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار نوزاد در کشور متولد می شوند این درحالی است که در سال 89 با تخصیص اعتبار 500 میلیارد تومانی برای تامین آتیه فرزندان، 500 هزار نوزارد تحت پوشش قرار گرفته و برای آنان حساب یک میلیون تومانی در بانک ملی باز شد که البته این طرح فقط در نیمه نخست همان سال اجرایی شد و کودکان نیمه دومی از این امتیاز محروم ماندند.

مدتی بعد نیز رئیس سازمان ثبت احوال کشور، اختلاف دولت و مجلس را دلیل توقف طرح آتیه فرزندان عنوان کرده و گفت که این طرح به دلیل نداشتن حکم قانونی از سوی مجلس متوقف شده است.

محمد ناظمی اردکانی در این رابطه گفته بود: دولت در ابتدا برای اجرایی شدن طرح بیمه آتیه فرزندان در بودجه سال 89 اعتباری معادل 500 میلیارد تومان پیش بینی کرد که نوزادان متولد این سال را تحت پوشش طرح قرار دهد که البته در نیمه اول سال اجرایی شد اما بدلیل اینکه مجلس طرح را غیر قانونی دانسته بود طرح آتیه فرزندان با توقف روبرو شد.

وی گفت: در قانون بودجه سال 90 هم دو هزار و 500 میلیارد تومان بدین منظور پیش بینی شده بود که بتواند متولدین سال 89 و 90 را پوشش دهد اما این موضوع نیز به دلیل اختلاف نظر محقق نشد.

سید امیر حسین قاضی زاده سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نیز در مورد توقف اجرای این طرح پیش از این گفته بود: تمامی طرحهایی که نیاز به اعتبار ویژه دارند برای اجرایی شد نباید مصوبه قانونی مجلس را به همراه داشته باشند در غیر اینصورت امکان اجرای آن برای مدت طولانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید ردیف بودجه ای خاص برای اجرای طرح آتیه فرزندان در نظر گرفته شود و چون قانونی نبوده و ردیف بودجه ای نیز نداشته به همین دلیل فقط مدت کوتاهی اجرایی شده است.


اما اجرای دوباره طرح
رئیس سازمان ثبت احوال گفت: حساب آتیه فرزندان در صورت تصویب مجلس بعد از دو سال مجددا عملیاتی میشود.
محمد ناظمی اردکانی درگفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: طرح آتیه فرزندان در سال 89 به منظور حمایت از کودکان در آستانه ورود به عرصه اجتماعی و برای تامین نیاز مادی آنان به تصویب رسید و در سال اول نیز500 میلیارد تومان برای پوشش 500 هزار نوزاد اختصاص یافت.
وی گفت: در سال دوم یک هزار میلیارد و 400 میلیون تومان در پیوست بودجه اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد اما با توجه به مشکلات قانونی آن،عملیاتی نشد.

رئیس سازمان ثبت احوال به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد افزایش جمعیت اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه براساس پیش بینی های انجام شده جمعیت کشور در سالهای آینده کاهش پیدا می کند به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستهای تشویقی در نظرگرفته است.

ناظمی افزود: یکی از مفاد مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ، احیای مجدد حساب آتیه فرزندان است که البته در صورت تصویب مجلس و قانونی شدن اجرایی خواهد شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =