متاسفانه، در طی دهه های قبل و بعد از انقلاب، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی در تلاشی ناموجه برای منتسب نمودن غیرواقع خود به خانواده شهید مدرس یا شخص آن مرحوم و یا سعی در القاء و مشروعیت بخشیدن افکار و اعمال خود با انتساب یا مشابه جلوه نمودن غیر موجه یا مقایسه غیر قابل توجیه با شهید مدرس برآمده اند و استفاده از این شیوه های تاسف بار به ویژه، در مناسبت های خاص و در آستانه انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری و مانند آنها، نمود بیشتری به خود می گیرد!...

مقایسه مدرس و احمد توکلی ؟!

تکذیب شباهت و مقایسه توکلی با شهید مدرس و تاکید بر مسئولیت قانونی اظهارکنندگان هدفمند آن !

 

محمد رضا زمانی درمزاری ( فرهنگ )

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

وکیل خانواده شهید مدرس

Email: nikdadlaw@hotmail.com

 

در خوشنامی و نیک نامی شهید مدرس بعنوان نماینده بی بدیل مجالس شورای ملی در دوره های دوم تا ششم تردیدی نیست و اسناد متعدد تاریخ معاصر و صورت مذاکرات مجلس شورای ملی دلالت بر نقش موثر و غیر قابل انکار وی در این باره دارد. اینگونه است که روز دهم آذر بعنوان روز مجلس در تاریخ کشور ثبت و رسمیت یافته است. تعهد، صراحت، شجاعت، مسئولیت پذیری، اصالت و شهرت افکار و کردار مدرس در سیاست و دیانت، شهرۀ آفاق و تاریخ بوده و از وی بعنوان " مرد روزگاران " ساخته است. (1)

مدرس ، مجلس را به عنوان مرکز ثقل قانونگذاری و محل تعیین و تدقیقِ سرنوشت جامعه نگریسته و با استقلال فکری و نظری خویش در مقام تدوین و تقنینِ قوانین موافقِ مصالح کشور بر می آید. وی مجلس را بالاترین و والاترین مرجع تصمیم گیرنده نسبت به امور اجتماعی ومصالح جمعی مردم و کشور می داند .به نحوی که " قیمت هر دقیقه آن را برابر تمام دنیا قلمداد کرده و نمایندگان مجلس را به اتحاد در عین اختلاف در سلیقه برای حفظ اساس ملت و کشور دعوت می نماید". شهید مدرس هیچ شخص یا نهادی را بالاتر از مجلس به رسمیت نمی شناخت و به کرات نیز در اظهارات خود بر این مهم تاکید کرده و صّحه گذاشته است . از جمله ، در جلسه پنج شنبه ، 12 میزان 1301 دوره چهارم مجلس شورای ملی (در دوره پهلوی اول) با صراحت و شهامت زاید الوصفی در انتقاد از مصلحت جویی ها و احتیاط تراشی های متعارف و مرسوم  برخی از نمایندگان اظهار داشت : " ... شما مگر ضعف نفس دارید ، این حرف ها را می زنید و در پرده سخن می گوئید . ما بر هر کس قدرت داریم ، ... ما قدرت داریم پادشاه را عزل کنیم ، رئیس الوزراء را بیاوریم ، سئوال کنیم ، استیضاح کنیم ، عزلش کنیم .... سپس ، ادامه می دهد : " قدرتی که مجلس دارد ، هیچ چیز نمی تواند مقابلش بایستد ، شما تعیین صلاح بکنید ، مجلس بر هر چیزی قدرت دارد . مجلس به منزله سی کرور(میلیون) نفوس است... (2)

متاسفانه، در طی دهه های قبل و بعد از انقلاب، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی در تلاشی ناموجه برای منتسب نمودن غیرواقع خود به خانواده شهید مدرس یا شخص آن مرحوم و یا سعی در القاء و مشروعیت بخشیدن افکار و اعمال خود با انتساب یا مشابه جلوه نمودن غیر موجه یا مقایسه غیر قابل توجیه با شهید مدرس برآمده اند و استفاده از این شیوه های تاسف بار به ویژه، در مناسبت های خاص و در آستانه انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری و مانند آنها، نمود بیشتری به خود می گیرد!

گرچه، هربار با درایت استاد علی مدرس اسفه، نوه دانشمند و اندیشمند ایشان و خانواده محترم استاد و نیز تعقیب مراتب از سوی وکیل خانواده شهید مدرس، ضمن تکذیب اقدامات وَهن آمیز مزبور و لزوم پرهیز از استفاده نامناسب از نام و اعتبار شهید مدرس، با فرصت طلبی های بلاوجه موصوف برخورد شده است، لکن- این به منزلۀ پایان ماجرا و عدم تکرار این روند تاسف بار نیز نبوده است!. در همین ارتباط، سایت الف در خبر شماره  175035 با عنوان تاسف بار و وَهن آمیز " دادخواهی نماینده‌ای از قبیله مدرس" به نقل از حیدر رحیم‌پور ازغدی، مورخ 14 دی 91 در مقام منتسب نمودن غیر واقع و نابجای احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با شهید مدرس و تلاش جهت معرفی نادرست و غیر قابل پذیرش وی بعنوان " نماینده ای از تبار مدرس" برآمده است؟!

این چه ادبیات تاسف بار و وَهن آمیزی است که از مرجع عالیقدر شیعیان و نماینده طراز اول علمای نجف اشرف؛ شهید مدرس بعنوان " قبیله مدرس" یاد کرده و آقای احمد توکلی را بعنوان " نماینده ای از تبار مدرس" به غلط و نادرست، با هدفی عالمانه و عامدانه توصیف می نمایند؟! چه شباهتی بین آقای توکلی و شهید مدرس، بعنوان نماینده بی بدیل پارلمان ایران و جهان در تاریخ معاصر بوده و ویژگی مشترک آنها و خواستگاه مشابه آنها یا کارکرد غیر قابل مقایسه شان چیست و با چه هدفی در مقام این قیاس توهین آمیز و بلاوجه برآمده اید؟! به راستی، سزاست برای نیل به اهداف جناحی و سیاسی و گروهی خویش، اینچنین یا میراث مذهبی، فرهنگی، ملی و ایرانی خویش بازی کرده و در مقام توجیه خویش یا اشخاص برآئید؟

با کدامین دلیل و مدرک مُثبته می توانید ثابت کنید؛ مجلس حاضر و دوره های اخیر، کوچکترین شباهتی به مجلس ایام نمایندگی شهید مدرس طبق اوصاف و کارنامه مدرس و همراهان پارلمانی وی داشته و یا با کدامین جهت و مبنای عقلی، منطقی و عینی و واقعی می توانید کارکرد نمایندگان سابق و لاحق مجالس سالهای اخیر را با کارکرد شهید مدرس به ناروا، مقایسه نمائید؟!. مدرس، همان کسی است که با فریاد مردمی و تعهد مسئولانه و غیر مصلحتی خویش، برخلاف بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی به صراحت فریاد برآورد و تاکید کرد : ....مجلس بر هر چیزی قدرت دارد.... ( 3). به راستی، می توان این وصف را در مجلس فعلی و نمایندگان آن چون آقای توکلی یافت و به مدرسی بودن مجلس و نمایندگان آن چشم امید داشت...؟!

ضمن احترام به شان حرفه ای و قانونی آقای توکلی و تکذیب شدید و رد ادعاهای غیر واقع و مقایسه نادرست و مسئولیت زای آقای رحیم پور ازغدی و سایت الف و پرهیز از تمسک به این روش های وَهن آمیز و تاکید بر مسئولیت حقوقی و قانونی وی و سایت الف ، بر لزوم احترام به مردم، افکار عمومی، حقوق شهروندی و درس و تاسی از تاریخ و بزرگان تاریخ معاصر کشور و تلاش جهت بهره مندی از شخصیت موثر و کارکرد مناسب آنها در خدمت به مردم، ملت، کشور، تاریخ و فرهنگ و داشتنِ صداقت در رفتار و درستی در کردار در مسئولیت های قانونی و مردمی خویش تاکید می گردد. بدیهی است خانواده شهید مدرس، حق خویش را عنداللزوم، برای تعقیب قانونی مراتب نسبت به این رفتارهای مسئوولیت زای حقوقی و قانونی محفوظ خواهند داشت.

 

 

 

منابع و پی نوشت ها :

1-     دکتر علی مدرس، مرد روزگارانغ مدرس شهید نابغه ملی ایران، نشر هزاران.

2-      محمد رضا زمانی درمزاری، قانون و نظام حقوقی از دیدگاه شهید مدرس ( مجلس بر هر چیزی قدرت دارد)،خبر آنلاین و وب سایت راه مقصود و سایت مازندنومه http://www.khabaronline.ir/detail/260061/weblog/zamanidarmazari

http://www.rahemaghsoud.ir/?op=news&f=detail&id=5932&titl http://www.mazandnume.com/?PNID=V14521h

3- محمد رضا زمانی درمزاری ( فرهنگ)، همان.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    10 4
    توکلی هم مثل مدرس نماینده مجلسه، روی دوپا راه میره وفارسی صحبت می کنه ولی فقط یه سری مشکلاتی داره که با مدرس پاک نهاد180درجه فاصله داره به همین خاطر نمی تونه حرف بزن از ترس روشدن .... مطهری بگی یه چیزی
  • مصطفی ترک همدانی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    7 1
    با سلام و سپاس از مطلبتان دوبیت از حضرت حافظ به فکرم رسید گر از آن آدمیانی که بهشتت هوس است عیش با آدمی ای چند پری زاده کنی تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی