طبق اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، آمریکا در تولید نفت خودکفا می شود، عراق به قدرت مهم اوپک تبدیل می شود و کانادا و برزیل به جمع تولیدکنندگان مهم انرژی می پیوندند.

نقشه نفتی جهان به طور کامل در حال تغییر است. تحولات مهمی در این حوزه در حال وقوع است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، آنتوان هاف، یکی از مقامات آژانس بین المللی انرژی با اعلام این مسئله می گوید: در سال گذشته، افزایش تولید نفت در ایالات متحده آمریکا آنهم به میزان زیاد از مهمترین تحولات حوزۀ نفتی بود. بعد از گاز و نفت، زمزمه های استفاده از سنگ شیست Schist(سنگی که به میزان قابل توجهی گاز و نفت در خود دارد) به رغم همۀ محدویت های موجود در استخراج آن، از موضوعات مهم در حوزۀ استخراج انرژی بود.
طبق اطلاعات دپارتمان انرژی آمریکا، تولید نفت ایالات متحده آمریکا با افزایش 14 درصدی در سال گذشته به 800.000 بشکه در روز رسید. در سال 2013 قرار است با افزوده شدن 700.000 بشکه، تولید سالیانۀ نفت ایالات متحده آمریکا به 7.1 میلیون بشکه در روز برسد.
متخصصان آمار در آژانس اطلاعات انرژی می گویند: در صورتی که سایر فرآورده ها اعم از نفت خام، روغن معادن گاز و بیوکربن مایع را به محصولات نفتی این کشور بیفزاییم، ایالات متحده آمریکا مدتهاست که از عربستان سعودی پیشی گرفته است. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرده بود که آمریکا از سال 2017 به اولین تولیدکنندۀ نفت جهان تبدیل می شود.
شیست؛ بازار نفت را دگرگون می کند
استخراج نفت و گاز از سنگ شیست از دیگر تحولاتی است که انتظار می رود بازار طلای سیاه و ژئوپولیتیک آن را تحت الشعاع قرار دهد. باراک اوباما در مصاحبه خود با مجله تایم در ماه دسامبر اعلام کرده بود:" ایالات متحده آمریکا با استفاده از تکنولوژی های جدید و همچنین با استفاده از گاز طبیعی و نفت به یکی از صادرکنندگان خالص انرژی جهان تبدیل خواهد شد.
برزیل و عراق؛ غول‌های آینده انرژی
در مقیاس جهانی، از هم اکنون تا پایان دهۀ اخیر، سهم اپک در تأمین بازار طلای سیاه به 35 تا 40% خواهد رسید. عربستان سعودی منابع کافی و قابل دسترس برای تبدیل شدن به صادرکنندۀ اول جهان را دارد، اما در سازمان قدرتمند اوپک( با 12 عضو) که بیشتر آنها حول کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارند، عراق با افزایش ظرفیت تولید خود و به رغم بی ثباتی سیاسی برای سرمایه گذاران به بازیگر اصلی آن تبدیل می شود.
خارج از اوپک، با ظهور قدرتهای جدید اعم از کانادا و برزیل، بازارهای جهانی شکل جدیدی به خود می گیرد. غول آمریکای لاتین قصد دارد در سال 2013 استخراج منابع زیرزمینی خود را در اندازه و مقیاسی مشخص آغاز کند.
در مجموع منابع آفشور(Offshore)(منابع موجود در دریا) در برزیل، آفریقای غربی، خلیج مکزیک، استرالیا و مالزی و بهره برداری از آنها تا سال 2015 نزدیک به 16% از تولید نفت جهانی را تشکیل خواهد داد، این رقم در حال حاضر 10% است.
تغییر نقشه نفتی جهان، پیامدهای مهمی برای کشورهای نفتی به همراه خواهد داشت. به نظر می رسد جریان تجاری روندی رو به کاهش داشته باشد، چرا که ایالات متحده آمریکا بیشتر به سمت استقلال و خودکفایی پیش خواهد رفت. اروپا نیز مصرف تولیدات نفتی خود را کاهش خواهد داد، در حالیکه آسیا با افزایش مصرف روبرو خواهد بود. از سویی پیش بینی می شود عربستان سعودی به جمع 10 کشور بزرگ مصرف کننده نفت بپیوندد.
3152
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =