مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از روند افزایش آلاینده ها در تهران، کرج و اراک تا عصر فردا خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ عبدالرضا امیدوار شهری گفت: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی از یکشنبه تا ظهر دوشنبه همچنان در کلانشهرهای تهران، اراک و کرج کیفیت هوا پایین خواهد بود و بطور موقت در روز سه‌شنبه از شدت آن کاسته می‌شود.

به گفته وی، از بعدازظهر دوشنبه بتدریج از میزان آلاینده های جوی در این استانها کاسته خواهد شد: در سواحل جنوبی دریای خزر و استان اردبیل تا چهارشنبه روند افزایش دما ادامه داشته و با وزش باد همراه است. همچنین دوشنبه و سه شنبه در سواحل غربی دریای خزر، اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی وزش باد نسبتا شدید رخ خواهد داد و امروز با ورود یک سامانه بارشی به نوار غربی کشور بارش پراکنده در نوار غربی و جنوب غرب آغاز خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: روز دوشنبه بارش ها در غرب و جنوب غرب تشدید می شود و گستره بارش به دامنه های زاگرس و بتدریج نواحی مرکزی، برخی مناطق جنوبی و دامنه های جنوبی البرز خواهد رسید. در برخی مناطق سامانه فوق تحت تاثیر وزش باد نسبتا شدید است. 

او گفت: از پنجشنبه بارش باران و برف و کاهش محسوس دما در سواحل دریای خزر آغاز شده و در دیگر نقاط نیمه شمالی و نیمه غربی از پنجشنبه تا اوایل هفته آینده کاهش محسوس دما پیش بینی می شود. سامانه بارشی جمعه از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: از عصر امروز و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه سرعت وزش باد در استان های اردبیل و گیلان افزایش می یابد. این شرایط در روز دوشنبه در استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی نیز پیش بینی می شود. همچنین بارش متناوب برف و باران در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، فارس، بوشهر، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، شمال هرمزگان رخ خواهد داد.

به گفته امیدوار شهری، یک سامانه بارشی، چهارشنبه از غرب وارد کشور می شود و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نیمه غربی و از عصر پنجشنبه و طی روز جمعه در نیمه شرقی سبب بارش برف و باران و وزش باد می شود. دراین مدت ابتدا در نیمه غربی و سپس در نیمه شرقی دمای هوا بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

او گفت: از روز پنج شنبه کیفیت هوا در استان های واقع در جنوب رشته کوه های البرز بهبود می یابد.

 

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل همچنان ادامه دارد
سرهنگ جمال بذرافشان جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به فارس گفت: با توجه به ادامه آلودگی هوای تهران و تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران مبنی بر اجرای طرح زود و فرد از در منزل در تهران، این طرح همچنان تا اطلاع ثانوی از جلوی در منازل اجرا می‌شود.

بذرافشان همچنین گفت: طرح تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فرسوده و فاقد برگه معاینه فنی به قوت خود باقی است و تا زمانیکه طرح زوج و فرد از جلوی در منازل اجرا می‌شود، طرح ترافیک روزانه فروخته نمی‌شود و فقط خودروهایی که شماره پلاک آنها مطابقت زوج و یا فردی آن روز را دارد و همچنین خودروهایی که مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند می‌توانند در سطح شهر تهران تردد کنند.

 

عبور و مرور زیاد شد، هوای کرج آلوده شد

در عین حال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: عبور و مرور در ایام تعطیلات منجر به آلودگی بیشتر هوای کرج شد.

ابوالقاسم باقری با اشاره به وضعیت آلودگی هوای این استان به ایسنا گفت: تعطیلات آخر هفته و عبور و مرور خودروهای زیادی از محورهای مواصلاتی استان نقش عمده‌ای در افزایش آلودگی هوای البرز داشته است و این از مشکلاتی است که ما در این ایام با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

وی جلوگیری از ورود خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا به سطح خیابان‌ها، استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده محدود از خودروی شخصی را در کاهش آلودگی تاثیرگذار برشمرد و از شهروندان خواست برای رسیدن به وضعیت مطلوب هوا و پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها توجهی بیشتر نسبت به رعایت این موارد داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز تصریح کرد: با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها در روز گذشته نسبت به روز پیش از آن و به منظور جلوگیری از رسیدن وضع کیفی هوا به شرایط اضطرار، کارگروه کاهش آلودگی هوای استان با تشکیل جلسه‌ای فوق العاده تصمیم به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات دولتی استان در روز گذشته گرفت.

باقری با بیان اینکه حتی دود سیگار نیز به گفته کارشناسان طی روز گذشته در افزایش آلودگی هوا می‌توانست تاثیرگذار باشد گفت: ولی هوای کرج هنوز به مرز هشدار نرسیده است.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر وضعیت هوا در استان البرز با خروج از حالت هشدار به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس رسیده است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    16 0
    ابر وباد و برف و باران وفلک درکارند تا که شاید گره از جوّ شما بگشایند
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    4 33
    باز هم تعطیلی؟
  • ناشناس IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    26 1
    جونمون که مهم تر از پول در اوردنه . خوب تعطیل کنید وقتی هیچ مدیریت درستی در جهت از بین بردن الودگی کشنده ندارید .لااقل تعطیل کنید مردم کمتر در معرض خطر باشند همینطوری هم همه جوره مریضیم و دارو های گران را ایا اگر پیدا بشه و ایا اگر هزینه اش را بتونیم تامین کنیم .
  • لاله US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    14 0
    آلودگی هوا رو که نتونستن مدیریت کنند حداقل روزهایی که اینطور فاجعه باره تعطیل کنن. من امروز سر کار رفتم و سر کارم مرکز شهر هست. تمام روز تهوع و دل درد و سرگیجه داشتم . چرا کسی به فکر مردم نیست؟
  • بدون نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    10 0
    از همون اولم معلوم بود که از برف و باران خبری نیست
  • یاس IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    15 0
    هوا بوی بد میده...
  • فاطمه IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 0
    هوا خيلى كسيفه ديروز رفتم سره كار دل درد كرفتم جشامم سياهى ميرفت وقتى هوا كسيفه جرا تعتيل نميكنيد ؟