۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰

بیش از دو هفته است که عراق شاهد مبارزه رئیس جمهور خود با سرنوشت است و این سوال مطرح است که پیروز این جنگ کدامیک خواهد بود اراده یا تقدیر؟

برخی می گویند اراده چریک پیر قوی تر از تقدیر است. [باور به حضور و بقای مام جلال]

 برخی دیگر اما تقدیر را از همان روز نخست که خبر [جلال طالبانی سکته کرد] منتشر شد، کارگر دانسته و در محافل رسانه ای طومار زندگی او را بسته اعلام کردند و نقطه سرخط گفتند:

[اخبار تایید نشده از فوت مام جلال طالبانی] [فیگارو: طالبانی به لحاظ بالینی فوت کرده است]

از سوی مقابل اما دوست داران و علاقمندان به سرنوشت طالبانی با [واکنش اتحادیه میهنی کردستان به خبر فیگارو درباره مام جلال] مواجه شدند و اخبار دیگری چون [تازه ترین خبر درباره وضعیت مام جلال/ جلسه پارلمان عراق درباره رئیس جمهور] که آنها را تا اندازه ای امیدوار می کرد.

آخرین موضع گیری جدی او پیش از سکته مغزی در خصوص بحران اربیل-بغداد بود که گفت: [جدایی کردها از عراق غیرممکن است] اما هنوز یک هفته نگذشته بود که در رسانه ها این سوال مطرح شد: [چه کسی جانشین مام جلال خواهد شد؟] و کارشناسان درباره [عراق پس از مام جلال] سخن گفتند. حتی برغم اینکه گفته شد [طالبانی زنده است و به بیمارستانی در اروپا منتقل می شود] و یا خبر [سفر تیم پزشکی ۷ نفره ایرانی به بغداد برای مشورت با پزشکان طالبانی] منتشر شد بازهم ترکیب [احزاب و شخصیت های کردستان عراق] و حتی شکل و شمایل[جانشینان احتمالی مام جلال] در قالب اینفوگرافیک روی خروجی رسانه ها رفت.

[نظر نوری مالکی درباره جانشین مام جلال] و اینکه [چه کسی رئیس جمهور عراق خواهد شد] نیز از موضوعات جالب توجه بود. اما برهم صالح در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: [جانشین مام جلال شدن ، کار ما نیست!]

 اما برای آنهایی که هنوز به درستی مام جلال را نمی شناسند. او خود در کتاب خاطراتش - پس از شصت سال - می گوید : در سال 1964 به خاطر فرار از جنگ برادرکشی به ایران پناه اورده است و بعدها هم برای گزارش سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران آمده است و او یکی از روزنامه نگارهای مشهور روزنامه ارگان رسمی حزبش بوده است. و بنا به گفته عیسی پژمان در ساواک ، افراد رده بالای بخش امنیت خارجی مانند پاکروان و علوی کیا و پاشائی ، رای و نظرشان بر این بوده است که در آینده کردها - شخصیت های دارای سواد و آگاهی و معلومات می توانند برای آینده کردها مفید فایده واقع شوند اما شاه نظری دیگر داشت.
جلال طالبانی به کمونیست ها نپیوست اما نحوه تفکری وی بنا به تاثیر پذیرفتن از ابراهیم احمد - نویسنده و روشنفکر مشهور کرد عراق و نویسنده رمان ژانی گل( درد ملت) و بعدها هم پدرهمسر وی - تفکری دوستدار ایران و ایرانی یافت و جمله مشهور ابراهیم احمد به ژنرال پاکروان در مطبوعات ایران صدها بار تکرار شده است... کردها هرکجا باشند ایرانی اند
در تابستان 1388 روزنامه کوردستان نوی( کردستان معاصر) مصاحبه هایی با چامسکی - بلومفیلد - جیمز بیکر و کسینجر با نویسنده خاطرات طالبانی منتشر کردند که در ان قبل از انتخاب مام جلال به دور دوم ریاست جمهوری، جملگی بر یان اعتقاد بودند که تنها شخصی که می تواند عراق را از این مرحله بحرانی و حساس به دوران ثبات هدایت کند، همانا مام جلال است.  و درست به همین خاطر  [عراق، چشم نگران مام جلال است و باز به همین دلیل خبر [مام جلال قدرت تکلم خود را باز یافت] خبر خوشی محسوب می شود و گوش ها برای شنیدن آنچه [پزشک مخصوص مام جلال از وضعیت درمانش در آلمان می گوید] باز باز است.

امروزه هم سخنان همه ان افراد کارکشته و دارای تجربه فوق الذکر به واقعیت رسید که این چریک پیر در نبودنش، عراق دوران تزلزل را می گذراند و انگار کسی کلید حل بحران را ندارد. [هشدار امریکا به بارزانی بر سر جانشینی طالبانی]

کسی که هم با دشمنناش و هم با دوستش می تواند بنشیند و گفتگو کند و راه چاره ای برای مشکل بیابد....
26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 3
    چند روزی است تیتر مطالب بهم ریختگی دارد از جمله تیتر همین مطلب چریک و پیر هر دو با ی (بزرگ ) دیده میشود و بقیه تیتر مطالب . Encoding من روی UTF-8 است
  • فرزام طالباني US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    14 2
    به اميد سلامتي مام جلال و آزادي مردم از تعصب و قبيله گرايي
  • مجید US ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    3 1
    درود بر شما به خاطر این خبر.و درود بر تمام آریای های که نماد صلح و برادری هستن.از جمله مام جلال