درحالی که دانشگاه آزاد و پیام نور مشغول ثبت نام بدون آزمون دوره کارشناسی هستند، وزارت علوم اعلام کرده است پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون ممنوع است.

به گزارش خبرآنلاین؛ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور مصوبه ای، ممنوعیت پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی را به استثنای مربیان و بورسیه ها اعلام کرد.

در مصوبه ای که معاونت آموزشی وزارت علوم به تازگی ابلاغ کرد، آمده است: " به منظور هماهنگی در اجرای بند " ح " ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه از یک سو و رعایت عدالت در پذیرش دانشجو یادآور می شود که پذیرش دانشجو برای دوره های تحصیلات تکمیلی صرفاً از طریق شرکت و قبولی داوطلبان در آزمون سراسری ورود به دوره کارشناسی ارشد و آزمون نیمه متمرکز برای ورود به دوره دکتری امکان پذیر است.

استثنای بر این قاعده، پذیرش مربیان حائز شرایط متقاضی استفاده از سهیمه بورسیه دانشگاه ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی همچنین داوطلبان بهره مند از بورس دستگاه های اجرایی است که پذیرش این عده از داوطلبان نیز صرفاً با کسب مجوز شورای بورس انجام می شود.

بر این اساس، پذیرش مستقیم داوطلبان تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی چه در واحد اصلی و چه در پردیس های دانشگاهی خارج آزمونهای سراسری و یا کسب معرفی نامه از شورای مرکزی بورس مجاز نیست و مدارک تحصیلی این قبیل پذیرفته شدگان – در صورت پذیرش و ادامه تحصیل – از نظر وزارت علوم مدارکی غیر رسمی و فاقد امکان ارزشیابی است."

این درحالی است که پردیس های بین المللی دانشگاه های مختلف، تاکنون دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری خارج از آزمون سراسری جذب می کردند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    51 8
    وزارت علوم خودشان را گول نزنند وقتی ملاک تنها جذب دانشجو است اگر ازمون هم برگزار شود اوضاع تفاوتی ندارد مثلادر دانشگاه ازاد در برخی از رشته ها در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد داوطلبانی که در چهار درس نمره منفی کسب کرده اند پذیرفته میشوند!!!!!
    • فاطمه IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      18 13
      پس چرا من كه همه درسا رو مثبت زدم با تراز 4750 در رشته روان شناسي قبول نشدم (ارشد آزاد)
    • فرهاد IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      15 1
      گفتن برخی رشته ها، نه رشته های اول علوم انسانی اون هم معلومه که تو دانشگاه های اول آزاد اسلامی هستش، نه تو هر شهری!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    27 1
    چه مسخره..حالا که کلی پول به این دانشگاهها دادن...مگه بدون مجوز و برنامه این کارو کردن که میگن بی اعتباره؟؟؟
  • بدون نام US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    47 1
    غیر رسمی؟آیا موقعی که دانشگاهها آگهی پذیرش دانشجوی ارشد برای پردیس داده بودند و داشجو قبول میکردن، شما خواب تشریف داشتی یا تو این مملکت نبودی؟ اینایی که با هزار بدبختی رفتن و دارن میخونن چی میشن؟مسخره کردید هم مردمو هم خودتونو .متاسفم!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    29 3
    کار ما شده هر روز یه قانون تصویب کردن تکلیف هزاران نفری که با این هزینه های گزاف وارد دانشگاهها شدن چی میشه
  • رضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    21 0
    ای دولت عدالت محور 18 روز مونده به کنکور این بالا سر ما بیاد عدالته؟
  • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    26 6
    خداوکیلی معلوم نیست هدف از دادن این نوع مدارک چیست؟ ارزش علم که بر باد رفت در جامعه ایران. ظرف چهار سال ابهت علم در ایران شکسته شد. گرفتن دکتری که زمانی در حد آرزو برای اغلب افراد بود، ظرف این چهار سال کاری شد که همه دکتری را به تمسخر گرفته اند. آخه شخصی که در مرز بازنشستگی است و یا 20 سال سابقه دارد، دکترای گرفتنش بدرد کی می خورد؟ جدیدا مراکز پژوهشی برای رسیدن به منافع شخصی مدیرانشان اقدام به جذب دانشجوی دکتری پژوهش محور کرده اند که خدا شاهد است که فقط جنبه منفعت شخصی دارد. به نظرم این مدارک نیز معتبر نخواهد بود. کجای دنیا برای گرفتن دکتری سه بار تکمیل ظرفیت اعلام می شود؟؟؟؟؟؟؟ دانشگاهها هم که راحت پارتی بازی می کنند. مخصوصا یه مدیر هر جوری که دلش بخواهد عمل می کند.
  • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    12 8
    سلام.یعنی کمتر از یک ماه به کنکور سهمیه استعداد درخشان هم پریده!!!??
  • احسان IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    5 0
    با سلام و عرض خسته نباشید من در این ازمون ثبت نان کرده ام واز طریق ازمون دانشجو میپذیرد ایا بازهم قبولی در ازمون ورودی دانشگاه بی ارزش است؟ایا مگر کارشناسی ارشد بدون ازمون نیست ان بدتر است یا تحصیلات تکمیلی خواهشمندم صحبتهای من را به گوش مسئولین برسانید.
  • nima IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    17 7
    پس تکلیف این همه دانشجو که داره با این شرایط تحصیل می کند چی میشه و کی پاسخ گو هستش؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    16 7
    خدا وکیلی این مملکت چرا اینقدر درهم برهمه وزارت علوم میگه دانشجو گرفتن پردیسها به شیوه آزمون و مصاحبه غیر مجازه اونوقت دانشگاههایی که زیر مجموعه وزارت علوم هستن دانشجو میگیرن و میگن مدرکشون کاملا رسمی و مورد تایید وزارت علومه و وزارت علوم هم زورش به زیر مجموعه خودش نمیرسه و نهایتا میلیونها تومن از هر نفر میگیرن و جمعا چند ده میلیارد پول میگیرنو آخرشم میگن مدرک بی اعتباره عزیزه دل من زورتونو به زیر مجموعه هاتون برسونید نه مردم , مردم اگه نتونن به دانشگاهها و پذیرش دانشجو در دانشگاههای ایرانی اعتماد کنن همین پولهارو میبرن و در مالزیو هندو چین که 2 ریال ارزش علمی در دانشگاههاشون نیست خرج میکنن . خدا وکیلی رو راست باشید با این مرد این مردم ایرانین صاحب همین آب و خاک اجنبی که نیستن.خبرآنلاین نترس
  • w IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    21 7
    بیاید به فرار مغزها فکر کنید مسئولین محترم کنکور ذاشتن واسه پذیرش تو هر مقطعی واقعاً یه چیز بیخوده که ذهن یه بچه دبیرستانی رو تا آخرین روز تحصیلش درگیر میکنه ... یه غول ساختین باهاش با زندگی مردم بازی می کنین ... به نظرمن اصلاً کنکور رو حذف کنین تو هر مقطعی بذارید هر کی هر استعدادی داره کشف کنه
  • سعید IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    24 10
    افسردگی ، استرس ، اختلالات هراس ، مشکلات قلبی ، مشکلات دستگاه اعصاب و M.S همه محصول فشار کنکوره..یکی از مسئولان محترم اینو بفمه!
  • یک دانشجوی پردیسی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    4 18
    چرا اینقدر شلوغ میکنید!!!!!! قلمرو اجرای قوانین و مصوبات ناظر به آینده هستند و عطف به ماسبق نمی شود. البته بخشی از تقصیر برگردن رسانه هاست که خوب خبررسانی نمی کنند و بیشتر دنبال خبرسازی و ایجاد تیترهای داغ هستند و بخشی به گردن خود ما که کمی عجول و نا آگاه هستیم.
    • مسعود IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      14 5
      آره دیدیم که 4 برابر شدن هزینه آزاد سازی مدرک عطف ما سبق نشد!!!!!
    • سینا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      30 0
      اون جاش جالبه که میگه اگر دانشگاه ها هم به این آدما پذیرش بدن هم از دید وزارت علوم بی ارزشه....قشنگ دارن برا هم دیگه کری می خونن دیواری کوتاه تر از این دانشجو های بیچاره پیدا نکردن
  • دانشجو IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    29 4
    بند سوال اصلیم اینه: 1- مگر دانشحویان خارج از کشور مثل آلمان و آمریکا آزمون کنکور داده اند که مدارک ارزیابی می کنید! 2- اصلا کجای کنکور ملاک عدالت ! 3- اگر حرف شما معنی عدالت پس مدارک همه کسانی که تحصیل کردن در خارج نا معتبر اعلام کنید. 4- این اقدامات باعث بی ارزشی دانشگاه ها در جامعه می شود. خیلی قشنگ تر بود به جای کولی بازی وزارتخانه خیلی صمیمی بین خودشان حل می کردن !!! متاسفم
    • سعید IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
      8 10
      بسیار زیبا گفتی. فقط سوال مهم تر چرا تصویر این مصوبه در سایت وزارتخانه نیست !!!
  • مسلمی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    18 7
    اگه نمی‌خواستن بدون کنکور دانشجو بگیرن چرا از اول نگفتن؟ چرا اصلا از ما درخواستِ چنین چیزی رو گرفتن؟ حالا که ثبت‌نام کنکور تموم شده باید بگن؟ حالا که نخبه‌ها برای کنکور وقت نذاشته بودن باید بگن؟ مگه می‌شه یه شبه قانون وضع کرد؟ به جای اینکه روزبه‌روز به نخبه‌ها بیشتر توجه کنن و ازشون حمایت کنن، دارن این‌طوری می‌کنن؟ عدالت از این واضح‌تر که افرادی که چهار سال عمرشون رو صرفِ درس خوندن کردن و تونستن بهترین نتایج رو بگیرن، بتونن بدون کنكور به مقطع بالاتر برن؟ این، کمترین پاداش برای تلاشهای اونهاست، کمترین پاداش.
  • فرهاد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    18 0
    اولا" که فعلا در حد حرفه، دوما" آزمون صوری همه دانشگاه ها دارن، حتی پردیس دانشگاه شریف تو کیش هم یه آزمون چرت و پرتی تو تهران میگیره به اسم آزمون، ضمنا" ارزش مدارک خارجی رو شما معلوم میکنید یا مجامع علمی بین المللی؟ لازم به ذکره که هزینه تحصیل تو کشورهای اروپا شرقی خیلی کمتر از هزینه ی پردیس های بین المللی تو ایرانه، و با یه نمره ی خوب سه صوت میشه پذیرش مرحله بعد رو برا با فاند ماهی حداقل 2000 دلار امریکا و کانادا گرفت. ولی اینجا معدل 19 شریف، بهشتی، تهران یا دانشگاه های دولتی اول کشور هم بشی باید 2 سال زور بزنی و صدجور مدرک جور کنی و هزارجور باج بدی تا کانادا و استرالیا قبولت کنن اون هم با فاند ماهی 1000 دلار و با تن لرزان
  • کریمی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    15 7
    پس ما ها که رفتیم تو این دانشگاه داریم تحصیل می کنیم تکلیفمون چیه چه کسی باید جوابمونو بده این همه خرج کردیم و به مناطق مرزی و آزاد رفتیم و اومدیم و هزینه هامون هم از دانشگاه آزاد خیلی خیلی بیشتر ه حالا همه هیچ مگر بی عدالتی از این بزرگتر هم می شه که وقت و سرمایه ملت رو بگیری و بعد بگی خودمون قبول و پذیرشتون کردیم و حالا می گیم که قبولتون نداریم و آیا این جرم کمیه که حالا از عدالت حرف می زنید منی که در دوران لیسانس شاگرد اول بودم و زمان ما سهمیه شاگرد اول ها هم نبود نتونستم ادامه تحصیل بدم حالا هم که از جیب خودم پول دادم و در محضر اساتیدی که خیلی از اساتید دانشگاه آزاد سخت گیرترن و اساتید خود وزارت علوم هستند با معدل 19 درس خوندم و در حال دفاع از پایان نامه ام که یکساله روش زحمت کشیده حالا ه
  • بدون نام FR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    7 2
    چه حرفها مگر تو مدرك تحصيلي مي نويسند با كنكور يا بدون كنكور وارد دانشگاه شده من كه اگر پولش را داشته باشم مي رم تو يكي از اين دانشگاه هاي به اصطلاح بين المللي ثبت نام مي كنم و مدرك تحصيلي ام را مي گيرم
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    3 1
    خبرآنلاین لطفا پی گیری کنید تکلیف سهمیه های استعداد درخشان چی میشه ؟ هر کس یه چیزی میگه؟ بالاخره ما روی یه قانونی که تا به حال بوده برای زندگیمون برنامه ریزی می کنیم بعد شب میخوابن صبح بیدار میشن یه حرف جدید میزنند! تازه اونم الان که مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تموم شده و یک ماه مونده به کنکور اگر نمیخواستن استعداد درخشان بگیرند باید اعلام میکردند که داوطلبان باید در این آزمون ثبت نام کنند و خودشون رو برای این آزمون آماده کنند!
    • aazp IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
      3 1
      سهمیه استعدادهای درخشان متفاوت هست و ارتباطی به این بحث نداره ، اون مربوط به مصوبه بنیاد ملی نخبگان هست و کماکان پابرجاست ، دانشگاه شریف همین چند روز پیش اسامی رو در سایتش قرار داد
    • بدون نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      3 0
      همینو بگو وقتمونو صرف کردیم شاگرد اول شدیم الان شرط معدلو برا کنکور برداشتن و ما هم باید کنکور بدیم
  • سپیده IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 1
    دوستان برای اطلاع از خبر درست به لینک http://www.msrt.ir/SitePages/NewsDetails.aspx?NewsID=2706مراجعه کنید.
  • lida IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    1 0
    اینم تصویر مصوبه که تو خود بخش معاونت آموزشی وزارت علوم هست با تاریخ و شماره ابلاغ به همه دانشگاه های کشور... به نظر من بیاید بریم شکایت کنیم از اینا لااقل پولمونو پس بگیریم ... والا http://www.msrt.ir/sites/Edu/Lists/List2/DispForm.aspx?ID=54
  • مهران IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    2 0
    خوب چرا اینفدر گنگ حرف زدن معلوم نیست بالاخره تکلیف چی هست مایی که ترم آخر هستیم و دانشگاه مثلا آزاد هم قبول شدیم و اونجا نرفتیم و اومدیم اینجا چی ؟! اصلا مشخص نکردن که از این به بعد هست یا نه؟ نمی شه که زحمت دو سال و این همه هزینه ای که خرج کردیم رو با باد فنا بدند راحت می تونستیم از اول بریم ازاد و یا خارج از کشور و این مشکلات هم نداشتیم!
  • همایون IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    8 0
    عزیزان همه چی حل شد، این صفحه رو ببینین: http://gostaresh.msrt.ir/Files/Regulation/6826efde-782e-4f2f-b5a4-2ec14abf561a.PDF
  • بدون نام IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    دوستان ماده 20 قانون بند \ بدبن شرح است : ح ـ دانشگاهها‎ ‎و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي مجازند از ظرفيت مازاد بر سهميه آموزش ‏رايگان خود و‎ ‎يا ظرفيتهاي جديدي كه ايجاد مي‌كنند، بر اساس قيمت تمام‌شده يا توافقي با ‏بخش‎ ‎غيردولتي و با تأييد هيأت امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذيرند و منابع مالي‎ ‎دريافتي را ‏حسب مورد پس از واريز به خزانه كل به حساب درآمدهاي اختصاصي منظور‎ ‎كنند‎.‎ لذا تبصره یک آن به این صورت است : تبصره1ـ پذيرش دانشجو در شعب دانشگاههاي مذكور در‎ ‎داخل كشور خارج از آزمون سراسري ‏انجام خواهد شد.
  • مریم IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    7 3
    سلام من کارشناسی هستم این همه درس خوندم و تا الان که سال سوم هستم شاگرد اول شدم گفتن با شرط معدل شاگرد اول ودومم میتونن بدون کنکور ارشد برن ارشد. و در خود همون دانشگاه که اول شدن ارشد ادامه بدن بعد حالا گفتن شاگرد اول و دوم باید کنکور بدن حتما و شرط معدل نیست این واقعا ناراحت کننده و حق ما ضایع میشه.من هرموقع ب اینجور سایتا سر میزنم نظرمو جواب نمیدن حتی یک ایمیل یا یک نظر ب وبلاگم
    • محمد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
      0 0
      بیا اینم نظر که دلت نشکنه نظر نظر نظر نظر
  • امید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    درصد قبولی ارشد دانشگاه ازاد را در تمام استانها برتم بفرستید با تشکر