۱ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳

دیروز آقای محمود عسگریه را دیدم. ایشان یکی از مطبوعاتی‌های پیشکسوت است و تجربه ای نزدیک به چهل سال دارد و همان است که در اواخر دهه شصت، مجله «صفحه اول» را منتشر می کرد که در روزگار خود، نشان از خلاقیت و نوآوری داشت و در زمانه ای که اینترنت نبود بهترین منبع برای دستیابی سریع به ترجمه سرمقاله‌ها و گزارش‌های مطبوعات تاثیرگذار دنیا به شمار می‌آمد .

باری، اطلاع داشتم که ایشان کارشناس مجری بخش مرور مطبوعات در برنامه شبانگاهی «زنده باد زندگی» شبکه دوم سیماست. به نظرم افزون بر سه ماه از این برنامه می‌گذرد که یکشنبه شب‌ها پخش می شود و قسمت هایی از آن در شب های بعد نیز تکرار می‌شود.
خبر خوشی که ایشان داد این که مدیران ذیربط اجازه داده‌اند در حین مرور مطالب به نام نشریات نیز اشاره شود و روی جلد و نامواره آنها به تصویر درآید. یعنی تلقی قدیمی و نادرست گذشته ـ که نامبرد نشریه را مساوی ‌تبلیغ کالای تجاری تلقی می‌کرد- ‌منسوخ شود. ما مطبوعاتی‌ها اگر اهل انصاف باشیم باید این تحول را ببینیم و قدر نهیم.
رسانه ملی رقیب مطبوعات نیست. برادر بزرگتر آنهاست که می‌تواند و باید از توان خود در جهت ترویج این مدیوم رسانه‌ای استفاده کند. مطبوعات نیز کالای بازرگانی نیستند که فکر کنیم اگر نامشان برده شود بخش بازرگانی سازمان، تهیه کننده را مواخذه کند یا برای صاحب کالا، ‌فاکتور صادر کند.
البته محدودیت‌های سازمان صدا و سیما در انتخاب و پخش مطالب سیاسی نشریات را درک می‌کنیم امّا اشاره به یک مقاله فرهنگی یا یک مصاحبه ادبی یا یک گزارش اجتماعی از نشریات غیرسیاسی می‌تواند مشمول آن سخت‌گیری‌ها نشود، بویژه آن‌که امید می‌رود بیشترین نامبرد از مطبوعات بخش خصوصی باشد تا در این روزگار عسرت، کمک‌حالی داشته باشند.
به سازمان صدا و سیما باید دست مریزاد گفت. هم به دلیل قراردادن چنین بخش‌هایی در برنامه‌های روزانه و امید افزایش آنها، هم بابت انتخاب یک مجری مسلط و هم به خاطر اصلاح شجاعانه رویکرد نادرست قبلی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =