محمود احمدی​نژاد از ابتدای تشکیل دولت دهم دوازده بار به خانه ملت رفته است.

نسرین وزیری: نخستین حضور محمود احمدی نژاد در مجلس نهم به مراسم افتتاحیه این مجلس بازمی​گردد. او با گذشت هشت ماه از آن زمان بار دیگر قصد حضور در خانه ملت را دارد. اما نه برای دفاع از وزیری در معرض اخذ رای اعتماد یا استیضاح و نه برای ارائه لایحه بودجه بلکه به درخواست خود.
این در حالی است که تا کنون حضور احمدی نژاد در مجلس، گاه به واسطه الزامات قانونی، همچون ارائه لایحه بودجه بوده، گاه به واسطه اقدامات نمایندگان همچون استیضاح وزرا و طرح سوال از رئیس جمهور. اما او این بار برای اولین بار به درخواست خود می​خواهد پشت تریبون مجلس قرار بگیرد.
درخواستی که از عنوان شدنش تا نحوه حضور رئیس جمهور در مجلس، خبرساز شد. از خبرهایی در خصوص علنی و غیرعلنی بودن جلسه مذکور تا پیش بینی اظهارات وی درباره اجرای فاز دوم هدفمندسازی و ساعت حضور وی. اگرچه نمایندگان و هیات رئیسه مجلس انتظار دارند که رئیس جمهور پس از بیان نظراتش، شنونده سخنان نمایندگان و پاسخگوی سوالات آنها باشد اما رئیس جمهور اصرار دارد که در این جلسه متکلم وحده باشد. اصراری که در جلسه شبانه وی با اعضای مجمع نمایندگان آذربایجان نیز تکرار شد. رئیس​جمهور می​گوید سخنان نمایندگان را از رادیو می​شنود و نمایندگان هم در پاسخ وی گفته​اند که آنها هم سخنان وی را می توانند از تلویزیون بشنوند! {اینجا}  نهایتا هیات رئیسه مجلس فرصتی یکساعت و نیمه برای رئیس جمهور تعیین و به او توصیه کرد که شنونده نظرات نمایندگان هم باشد. {اینجا}
محمود احمدی نژاد در حالی صبح چهارشنبه راهی بهارستان می​شود که اغلب حضور پارلمانی رئیس جمهور هم با حواشی خاصی همراه بوده است. همچون بالا گرفتن شائبه عدم حضورش در جلسه استیضاح شمس​الدین حسینی که با درخواست رسمی لاریجانی از وی برای حضور در این جلسه همراه شد. {اینجا} البته غیبت رئیس جمهور در جلسه بررسی استیضاح وزیر راه در دولت دهم {اینجا} نیز بحث برانگیز بود. او حتی در جلسه 5 تیر 90 مجلس که به اخذ رای اعتماد برای علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی پس از ادغام دو وزارتخانه اختصاص داشت نیز حضور نیافت. گاهی حواشی​ای هم پس از حضور رئیس جمهور در مجلس عنوان شده است. از جمله اعمال محدودیت در نشست​های دولت با نمایندگان برای سوال کنندگان از رئیس جمهور. {اینجا}
آنچه در پی می آید جدول حضور دوازده گانه احمدی​نژاد در طول دولت دهم در مجالس هشتم و نهم است:
جدول حضور چند باره رئیس جمهور در خانه ملت در دولت دهم
زمان و دلیل حضور رئیس جمهور در مجلس
چکیده سخنان
حواشی
12 شهریور 88/برای معرفی کابینه دهم به مجلس
·         کار ما سخت بود 21 نفر را به لحاظ کاری و تخصصی انتخاب کردیم. به نظر می‌آید که یک تیم کامل و قرص و محکم و مثل خودتان دلسوزند.
·         اگر یک وزیر ضعیف باشد در کابینه، بعدا تقویتش می‌کنیم و به وجهه و اقتدار نظام آسیب وارد نمی‌شود. اما یک رای یکپارچه‌ی 21 نفره‌ای، هم به کام ملت و هم به کام رهبری عزیز شیرین است و انشاءالله یک مشت محکمی بر دهان مستکبران وبدخواهان خواهد بود. البته نمایندگان عزیز هر تصمیمی بگیرند دولت از آن استقبال می‌کند.
 وزرای نیرو، رفاه و آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند/ برای نخستین بار یک وزیر زن به عنوان وزیر بهداشت به کابینه پیوست.
24 آبان 88/ برای اخذ رای اعتماد به سه وزیر باقی​مانده
·         حاجی‌بابایی، محصولی و نامجو متعهد و توانا هستند فضای تهدید برای همیشه از سر ملت ایران برداشته شده است
·         یک مانع عمده در داخل کشور داشته‌ایم که بر همه عرصه‌های مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ما اثرگذار بوده و آن هم گره پیچیده اقتصادی است. گره اصلی اقتصاد ما یارانه‌هاست.
رئیس جمهور پیش از ارائه رای اعتماد به وزرا و در حالی که هنوز مذاکرات ادامه داشت، جلسه را ترک کرد.
4 بهمن 88/ ارائه لایحه بودجه 89
·         مجلس انسجام و هدفمندی بودجه را حفظ کند.
·         اگر هدفمندکردن یارانه‌ها به درستی اجرا شود در کمتر از نیمی از دوره برنامه پنجم نرخ تورم به زیر 5 درصد خواهد رسید.
ارائه همزمان لایحه بودجه 89 و برنامه پنجم که با تاخیر همراه بود تذکراتی را در مجلس برانگیخت.
10 بهمن 89/ اخذ رای اعتماد برای علی اکبر صالحی
·         از دوست و برادر خوبم جناب آقای متکی تشکر می‌کنم. ایشان طی 5 سال بسیار زحمت کشیدند تلاش کردند و آنچه که در توان داشتند در عرصه سیاست خارجی به میدان آوردند من قبلا نیز از ایشان تشکر کردم.
تذکرات نمایندگان نسبت به نحوه عزل متکی در حالی که در ماموریت سومالی بود.
اول اسفند 89/ ارائه لایحه بودجه 90
·         بر اساس برآوردهای ما، حدود 2 میلیون و 400 هزارنفر متقاضی شغل دارم که تا پایان سال 92 سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به این جمعیت اضافه شده و بعد به 800 هزار نفر کاهش می​یابد. تا پایان امسال یک میلیون و 800 هزار نفر شغل ایجاد می​کنیم.
·          رقم بودجه را می​خواهید چه کار؟!
·         دون تصویب لایحه بودجه 90 شما را تو خانه راه نمی​دهند! {اینجا}
ارائه لایحه با دوماه و نیم تاخیر {اینجا} اعتراضات نمایندگانی چون توکلی به درخواست رئیس جمهور مبنی بر تصویب قانون بودجه تا پایان سال {اینجا}و فراقانونی خواندن آن
15 اسفند 89/ جلسه استیضاح وزیر نیرو
·         حیفتان نمی​آید که این برادر مومن و پاک دیگر در دولت نباشند؟
·         برخی می​خواهند با سرعت 2000 پیش بروند که امکان پذیر نیست اما بر اساس ظرفیت​های موجود به خوبی و با سرعت مناسبی در حال حرکتیم.
31 خرداد 90/ اخذ رای اعتماد برای سجادی نخستین وزیر پیشنهادی ورزش
·         امروز وزارت ورزش و جوانان تشکیل می​شود. برای تشکیل این وزارت جدید، تلاش کردم که فردی را از خانواده ورزش انتخاب کنم که هم ورزشکار تراز بالا باشد و هم تحصیلات ورزشی داشته باشد و سابقه درخشانی در مدیریت ورزش داشته باشد.
·         امیدوارم برای وزارتخانه​ای که خودتان تاسیس کردید و ما و شما امیدواریم که این وزارتخانه از وزارتخانه​های قوی دولت شود، به وزیر رای دهید. {اینجا}
از نمایندگان کسی به استقبال رئیس جمهور نرفت. {اینجا}
شائبه ارتباط سجادی با جریان انحرافی در سخنان مخالفان بیشتر تکرار می​شد. رئیس جمهور با فریاد دو-دو نمایندگان تریبون را ترک کرد.
12 مرداد 90/ اخذ رای اعتماد برای چهار وزیر جدید {اینجا}
·         تجربه نشان داده است که کوچک​سازی دولت و اصلاح ساختارها باید با سرعت انجام شود تا خللی در اداره کشور بوجود نیاید. می​شود دولتی کوچک اما چابک و کارآمد داشت. از این رو ازهمه کسانی که مساعدت کردند تا ادغام چهار وزارتخانه به خوبی انجام شود، سپاسگذارم.
·         مهندس محرابیان از مدیران جوان و پرکار ما بودند و از دکتر میرکاظمی و محصولی نیز به دلیل خدماتشان سپاسگذارم. {اینجا}
دفاع کوتاه رئیس​جمهور از چهار وزیر معرفی شده، نطق مخالف مطهری با رستم قاسمی وزیر نفت و نطق موافق رئیس مجلس برای این وزیر از مهمترین حواشی دو جلسه صبح و عصر مجلس بود.
10 آبان 90/ جلسه استیضاح وزیر اقتصاد
·         به این استیضاح رای ندهید و آقای حسینی را بدهید ما ببریم!
·         اجازه دهید که کشور از وجود آقای حسینی استفاده کند. برخی می​گویند ضعف هست، خب هست، کجا ضعف نیست؟کجای دنیا ضعف نیست؟ بنده خودم بیش از همه ضعف دارم! {اینجا}
·         دولت و مجلس کوبیده شود، چه کسی سود می​برد؟ یک اتفاقی افتاده {اختلاس سه هزار میلیاردی} و همه برای برخورد با آن بسیج شده اند.
مناظره توکلی و وزیر اقتصاد درباره صدای ضبط شده حسینی در کمیسیون برنامه و بودجه و لحن آرام و حلالیت طلبانه وزیر اقتصاد، حسینی را در مرکب وزارت حفظ کرد. {اینجا}
12 بهمن 90/ ارائه لایحه بودجه 91
·         بودجه کاملا شفاف و همه چیز در آن دیده شده است.
·         امیدوارم که بودجه هرچه زودتر در اختیار دولت قرار بگیرد. گرچه من حال و هوای شما عزیزان را می‌دانم و شرایط شما نیز سخت است و امیدوارم که بودجه‌ سال آینده بودجه‌ای مناسب، کارآمد و هدفمند در خدمت پیشبرد اهداف باشد.
·         ان‌شاءالله نمایندگان می‌توانند بررسی بودجه سال 91 را امسال تمام کنند تا از اول سال بودجه در اختیار ما باشد.
تاخیر 57 روزه در ارائه این لایحه به تصویب تنخواه 22 میلیاردی مجلس برای دولت در دو ماهه اول سال بعد منجر شد. {اینجا}
24 اسفند 90/ جهت پاسخگویی به سوال نمایندگان
·         آیا با قانون عادی، می توان قانون اساسی را دور زد؟ چطور مصوبات دولت را یک طرفه لغو می کنید؟
·         دولت من حتی ضعیف ترین قوانین را اجرا کرده تا به مردم فشار نیاید و بیشترین همکاری را با مجلس داشته است. نمایندگانی که به دولت آمده‌اند، بیش از مجموع وزرا صحبت کرده​اند.
·         از اول گفتم که مشی برخی را قبول ندارم و چیز مخفی ندارم. آمده‌ام که قطار مدیریت کشور را به خط اصلی برگردانم. رهبری هم بارها این را گفته است. اگر سکوت می​کنم علامت تایید اتهامات نیست.
لحن کلام و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه « شب عید است بگذارید چیزی بگویم که مردم هم شاد شوند» و «می توان با فشردن یک شاسی، لیسانس قبول شد؟» اعتراض بیش از 10 نماینده را در صحن علنی مجلس برانگیخت.
7 خرداد 91/ مراسم افتتاحیه مجلس نهم
·         4 سال طول دوره خدمت به سرعت می‌گذرد و مبادا که جلوه‌گری و وسوسه موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی ما را از مسئولیت عظیم پیگیری وضعیت مردم، ایثارگران و خدمت به مردم منصرف کند.
·         مبادا که از فرصت‌هایی که ملت در اختیار ما قرار می‌دهد برای دستیابی به موقعیت‌ها و فرصت‌های بزرگتر استفاده کنیم که این وسوسه شیطانی است و نتیجه‌ای جز خسران نخواهد داشت.
خوش و بش کوتاه رئیس جمهور با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خروج ناطق نوری از مجلس حین سخنان احمدی​نژاد حاشیه​های این روز بود.
/2729
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    13 1
    5 تا ستاره به خاطر ستون حواشی
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    6 4
    عكس حرف نداره