روزانه چندصد تن پروپان در فلرهای پتروشیمی بندر امام می سوزد ولی با وجود تاکیدهای وزیر نفت، هنوز خبری از آغاز صادرات آن نیست.

آذرجزایری: خبر می رسد که روزانه 1200 تن پروپان با ارزش تقریبی یک میلیون و 200 دلار در فلرهای پتروشیمی بندرامام می سوزد و وقتی صحت آن را از مدیرعامل پتروشیمی بندرامام جویا می شویم مهر تایید به آن می خورد البته این مدیر باسابقه پتروشیمی تاکید می کند که این میزان در هر روز متغیراست و تا آنجا که سعی شود از پروپان تولیدی در مصارف داخلی استفاده می شود.
به هرحال مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام کلیت این خبر را تایید می کند که از 25 آذرماه به دلیل نبود کشتی ناچار به سوزاندن پروپان در فلرها هستند در حالیکه وقتی می پرسیم چرا به جای سوزاندن آن را به بخش خصوصی نمی دهید تا صادرکنند و حتی اگر پولی هم به دست شما نرسد حداقل از آلودگی هوا جلوگیری می شود می گوید فرقی ندارد چه بخش خصوصی و چه ما وقتی کشتی نباشد نمی توان صادرکرد.
اما وقتی از رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی می پرسیم می گوید ما 6 کشتی آماده برای انتقال فراورده در اختیار داریم که البته این موضوع را با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در میان گذاشته ایم.
از جزییات این جلسه از حسن خسروجردی می پرسیم و به جلسه ای اشاره می کند که در آن بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به آنها تاکید کرده تقاضاهای خود را در قالب نامه ای برای این شرکت ارسال کنند تا پیگیری شود.
بالاخره نامه به دست خبرآنلاین می رسد.نامه ای با شماره 91.868که در همان روزی که سوختن پروپان در فلرهای پتروشیمی بندرامام آغاز شده بود به دفتر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال شده تا شاید راهی باشد برای حضور پررنگ خصوصی ها در صنعت پتروشیمی و کمکی باشند به دولتی ها برای ارز آوری بیشتر به کشور.
در بند4 این نامه خطاب به مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمده دستور فرمایید واحدهای زیرمجموعه نیازمند آن معاونت شناورهای خریداری شده را اجاره کنند.( البته جهت اطلاع لازم به ذکر است جناب آقای وزیر هم در جلسه حضوری ما را تشویق به خرید شناور نموده اند و قول اجاره حداقل دو ساله را داده اند.)
در حالی این نامه به دست خبرآنلاین می رسد که 35 روز از آنروز می گذرد و طی این مدت روزانه 1200 تن پروپان در فلرهای بندرامام به هوا می روند. ارزش تقریبی هر تن پروپان بیش از هزار دلار اعلام می شود.
دلایل مدیرعامل پتروشیمی بندرامام
براساس اظهارات محمد حسین ظریف کار فرد، خبر سوزاندن پروپان در فلرها صحت دارد اما ما همه تولید را نمی سوزانیم بلکه بخشی از آن را به گونه ای جدید استفاده می کنیم.
به گفته مدیرعامل پتروشیمی بندرامام، مدیران این مجتمع ناچار به سوزاندن مقداری پروپان در فلرها هستند چراکه کشتی برای صادرات آن وجود ندارد.
وی متذکرشد: البته این مساله باعث ابتکاری جدید در این مجتمع شده است. ما سعی کرده ایم از پروپان به گونه ای جدید استفاده کنیم.
ظریف کار این ابتکار جدید را تشریح کرد: پروپان در واحد الفین جهت تولید محصولات استفاده می شود.
وی درعین حال تاکید کرد: این مشکل با خرید کشتی حل می شود که در حال حاضر پتروشیمی بندرامام با دو شرکت دیگر یک کنسرسیوم برای خرید یک کشتی تشکیل داده اند و به زودی این مشکل حل خواهد شد.
این درحالی است که گفته می شود خریدار بخش زیادی از پروپان تولیدی پتروشیمی بندرامام ژاپن است.
وی در پاسخ به اینکه چرا صادرات را به بخش خصوصی واگذار نمی کنید می گوید وقتی کشتی نباشد چه بخش خصوصی چه دولتی امکان آن را ندارند. مدیرعامل پتروشیمی بندرامام در پاسخ به اینکه چرا آن را ذخیره نمی کنید و می سوزانید، تاکید می کند :یک بخشی را ذخیره می کنیم اما میزان ذخیره سازی محدود است و ناچار به سوزاندن مازاد تولید هستیم.
از سویی دیگر حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی تاکید می کند: در جلسه ای پیش از 25 آذرماه به مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شده که به دستور وزیر ما شناورهایی خریداری کردیم و آمادگی کامل برای صادرات فراورده های آنها به مقاصد مختلف را داریم و طی نامه ای آن را رسمی کردیم اما هنوز این نامه در بوروکراسی اداری گیر کرده است.
این درحالی است که علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در واکنش به این خبر می گوید: متاسفانه بیشترین چیزی که در حال حاضر بلای جان اقتصاد ایران است خود تحریمی است نه تحریم های بین المللی.
 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    15 2
    خدا خيرتان دهد ،لطفا موضوع را پيگيري كنيد.نگذاريد چهار تا مدير اين چنين آتش به منابع ملي اين مملكت بزنند.