هادی معیری نژاد

چند سالی است که سیاستهای تشویقی برای ازدواج و بچه دار شدن لا اقل روی کاغذ پیشرفت چشمگیری داشته است.
گرچه امروزه افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج ، آفات زندگی مجردی و بالاخره شیب کاهنده نرخ رشد جمعیت نگرانی های فراوانی را به وجود آورده است اما سیاستهای تشویقی که اخیرا اعلام و تا حدودی اجرا شده است نیز نتوانسته است از شدت و حدت نگرانی ها بکاهد.
گرچه پیشگویی ها درمورد موفقیت و عدم موفقیت این طرح ها زیاد است اما قدر مسلم این است که در این گونه طرحها یک ضعف عمومی دیده می شود که آن متوقف شدن حمایتها در مرحله استارت است.
به عنوان مثال وام ازدواج در کشور ما تنها محدود به همان سال اول ازدواج است .
فارغ از اینکه حالا همین طرح استارتی هم با مشکلاتی مواجه شده است ، باید اشاره کرد اگر چنین اعتباری برای ترویج ازدواج در جامعه صورت گرفته است چرا از آن در جهت تعمیق بنیان خانواده استفاده نمی شود؟ به عنوان مثال می توان وام ازدواج را به ازای هر پنج سال زندگی مشترک تجدید نمود و به زوجهایی که در دوران 5 و 10 ، 15 و.... ازدواجشان دوام آورده وام حفظ خانواده داد.
ویا سیاستهای تشویقی فرزندآوری تنها در مرحله تولد طفل و یا دو سه سال بعد از آن متوقف می شود در حالی که در کشورهای پیشرفته از لحاظ سیاستهای تشویقی فرزندآوری این پرداختی ها تا 18 سال و حتی شامل هزینه های تحصیلات آزاد فرزندان هم می شود.
بی شک هدف چنین طرحهایی نظارت بر ادامه حیات خانواده است چرا که تجربه نشان داده است که سیاستهای استارتی در بلند مدت هیچ تاثیری بر حفظ حیات خانواده ندارد.
همانطور که بسیاری از ازدواجهای دانشجویی که با تبلیغات فراوان و حمایتهای مادی همراه بود هیچ تاثیری در آمار طلاق در همین گروهها در سالیان بعد نداشت.
البته این تنها سیاستهای مالی حمایت است در این گونه موارد می توان از سیاستهای نظارتی غیر مالی هم نام برد که می توان با کمی مطالعه در عناصر تهدید کننده خانواده ، با اجرای مستمر آن در جهت حفظ نقاط قوت زندگی خانواده تلاش کرد.
انجام مشاوره های روانی ، جنسی و اجتماعی عمومی برای زوجها به صورت سیستماتیک و با در نظر گرفتن سطح سواد و موقعیت اجتماعی خانوده ها ، ایجاد تورهای شاد خانوادگی با قیمت مناسب توام با حضور کارشناسان کاربلد خانواده نمونه ای از سیاستهایی است که در مرحله استارت متوقف نشده و چتر حمایتی خود بر روی خانواده را در همان سال اول ازدواج جمع نمی کنند.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =