کاهش باروری نگرانی های مانند کاهش نیروی کار و افزایش جمعیت سالخوردگی را موجب شده است.از همین رو سیاستهای مختلفی در کشور ما برای تشویق خانواده ها به فرزند آوری تدوین شده است.

در میزگردی که در همین زمینه در کافه خبر برگزار شد، محمدجلال عباسی ‌شوازی، استاد گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت: در ایران عواملی از جمله نداشتن شغل و مسکن و امنیت شغلی باعث کاهش باروری شده، بنابراین سیاست های جمعیتی باید در جهت ارائه خدماتی باشد تا افراد توانائی تامین هزینه زندگی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ارائه یک سکه می تواند تنها می تواند در حد یک هدیه تولد قلمداد شود و برای برخی تنها ممکن است بخشی از هزینه زایمان را بپوشاند افزود: اما به طور قطع این یک سکه نمی تواند هزینه زندگی را کاهش دهد بنابراین باید قبل از تدوین و اعمال سیاست های تشویقی، زمینه های کاهش باروری را بشناسیم تا این سیاست ها مقطعی نباشد و در آن صورت می توانیم انتظار داشته باشیم که این سیاستها اثر مثبتی داشته باشد.

عباسی معتقد است که باید مشخص شود که علت اصلی کاهش باروری در کشور چه بوده است و چه عواملی موجب افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد سیاست‌های جمعیتی در حال حاضر صرفا محدود به باروری و ازدواج شده و سایر مسائل جمعیتی نادیده گرفته شده‌اند ادامه داد: فرض سیاست‌های تشویقی که ارائه شده، این است که خانواده‌ها توانایی تامین هزینه‌های زندگی فرزندان را ندارند و بنابراین با اعطای پاداشی به زوجین می‌توان آنان را تشویق به فرزندآوری کرد.

این استاد جمعیت شناسی تاکید کرد: جامعه ما به خانواده و ازدواج و فرزندآوری اهمیت می دهد. مردم تمایل به ازدواج و بچه آوری دارند اما مشکل اقتصادی دارند و از اینرو ازدواج و فرزندآوری را به تاخیر می اندازند. چه بسا مشکلات اقتصادی و فاصله گرفتن واقعیات و انتظارات زوجین موجب طلاق می شود. بنابراین پنجره جمعیتی را باید جدی گرفت و رفاه و امید افراد را بالا برد.

وی افزود:الان شرایطی در جامعه به وجود آمده که حتی دانشجویان نیز که طبیعتا باید نسبت به آینده خود امیدوار باشند نگران آینده هستند. ساختارهای اقتصادی را باید درست کرد تا افراد و جوانان باید احساس امنیت روحی،اقتصادی و اجتماعی داشته باشند تا خودشان برای فرزند آوری بدون هیچ گونه اجباری اقدام کنند.
متن کامل این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    25 0
    وقتي براي ثبت نام فرزندم در مدرسه دولتي جا نيست و من امكان ثبت نام در مدرسه شخصي ندارم مگر ديوانه ام كه فرزند دوم داشته باشم . (فرديس كرج)
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    19 7
    این را لازم نیست استاد جمعیت شناسی بگه.من خودم اگه وضعیت اقتصادی ام خوب باشد تا 10 تا بچه هم دوست دارم.حیوانات در طبیعت نیز به فراخور وضعیت رفاهی از قبیل غذا و ... زاد و ولد می کنند چه رسد به انسان.اگه وضعیت به همین شکل پیش بره که خانم هایمان را باید بفرستیم برن خونه باباهاشون و بچه ها هم برن بهزیستی!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    20 3
    کاهش نیروی کار یا کاهش بیکار...
  • بدون نام US ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    10 0
    کاهش نیروی کار؟ آقا اون موقع که ایران پیر بشه، روبات ها در حال ظرف شستن در آشپزخانه هستند.
    • حرف حساب IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
      4 0
      حرف حساب