برای افزایش جمعیت، دولت لایحه ای به مجلس فرستاده که مشوق های عمدتا اقتصادی دارد. اما برخی معتقدند فقط تشویق های اقتصادی در افزایش جمعیت موثر نیست.

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و کارگروه سیاستگذاری جمعیت، در میزگرد بررسی سیاستهای جمعیتی که در کافه خبر برگزار شد، دراین باره گفت: به نظر من در حال حاضر مشکل ما این است که برای تنظیم سیاست های جمعیتی یک مرکز هوشمند نداریم تا به صورت متمرکز در تدوین و اعمال سیاست ها اقدام کند.

به گفته او در حال حاضر نگرانی هایی برای بهداشت، آموزش و اشتغال وجود دارد که باید تامین شود: ما در کشورمان زمین، منابع طبیعی، نیروی انسانی کمی نداریم اما مدیریت درستی برای استفاده از آنها وجود ندارد، تاکنون هم اگر هشداری برای کاهش جمعیت داده شده، نهادها و مراکز مختلف جزیره ای اقدام کردند. مجلس و دولت جدا و به صورت مقطعی کار می کنند، در حالی که اگر قرار است مشوقی بگذارند باید در مرکزی باشد تا به آن رسیدگی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برنامه های تنظیم خانواده باید با هدف رشد متعادل جمعیت همراه باشد، متاسفانه برداشت های نادرست از این موضوع شد که باعث بروز مشکلات و در نهایت منجر به کاهش جمعیت کشور شود.

سعیدی از لزوم اصلاح سیاست های تنظیم خانواده حرف زد: در این زمینه باید سیاست های تنظیم خانواده اصلاح شود که در این راه نیاز به اصلاح دیدگاه ها و برداشت ها داریم ، در غیر این صورت باز هم با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. موضوعاتی همچون طلاق، تورم، آسیب های اجتماعی و اشتغال مشکلاتی است که در حال حاضر در کشور با آنها مواجه هستیم که برای حل و فصل آنها برنامه ریزان باید در سیاست گذاری های خود به تمامی جوانب و ابعاد جمعیتی توجه داشته باشند. عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در رشد منفی جمعیت تاثیرگذار بوده است، میزان افزایش جمعیت باید متناسب با ارائه خدمات بهداشتی و معیشتی در جامعه صورت گیرد.

او گفت: باید در کنار مباحث اقتصادی و سیاست های تشویقی فرهنگ سازی هم کنیم که دستگاه های فرهنگ سازی در این زمینه سازمان صدا و سیما و وزارتخانه های آموزش و پرورش و وزارت ارشاد هستند.

عضو کارگروه سیاستگذاری جمعیت گفت: مرکز هوشمندی برای این منظور باید تاسیس شود؛ همانطور که برای اقتصاد، شورای عالی اقتصادی داریم یک شورای سیاستگذاری هم برای جمعیت داشته باشیم تا همه دستگاه ها زیر نظر این شورا تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند. هم اکنون بسیاری از قوانین که در مجلس تصویب می شود اما اجرایی نمی شود به این دلیل است که نهاد و متولی خاصی برای آنها نداریم در حالی که در کشورهای اروپایی وقتی می خواهند قانونی را اجرا کنند 6 ماه رسانه های آن کشور روی موضوع کار می کند و مردم را آگاه می کند،اما در کشور ما هر نهادی جداگانه برای خودش فعالیت می کند.

مشروح این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید.
47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    5 0
    مادر من خوشحاله دو دختر و دو پسر داره و همشون خواهر برادر دارن ولی هیچکدام از ما از این وضع راضی نیستیم چون امکانات و رفاه ما تقسیم بر دو شده نسبت به بقیه که یک خواهر و برادرندو نسبت به تکفرزند ها تقسیم بر چهار!!!!!!1 دچار مشکل مالی و محبت هستیم و مخصوصا در قضیه ازدواج بیشترین مشکل را داریم چون من دختر 26 ساله برادر بزرگم 24 ساله وخواهرم21 ساله وبرادر کوچکم 19 ساله هستیم و همه در سن ازدواج هستیم چون من ازدواج نتوانسته ام بکنم مانع خوشبختی و آمدن خواستگار به خواهرم شده ام